Juhani Ihanus: Psykoanalyysi näyttämönä

Pääkir­joi­tus

Psyko­ana­lyysin hah­mot­ta­mi­nen näyt­tämök­si voi vaikut­taa kah­den yhteen­sopi­mat­toman alueen, psykoter­api­an ja teat­terin, keinotekoiselta rin­nas­tamiselta. Psyko­ana­lyyt­ti­nen hoitoti­lanne on tietenkin yksi­tyi­nen ver­rat­tuna julkiseen teat­ter­iesi­tyk­seen, mut­ta psyko­ana­lyyt­ti­nen tila on siten lavastet­tu, että sen pri­vaatil­la näyt­tämöl­lä voidaan esit­tää men­neisyyt­tä koske­vien muis­to­jen ja nykyisen ymmär­ryk­sen välisiä kohtauk­sia, monolo­gien ja dialo­gien, toivei­den ja halu­jen syn­nyt­tämiä inti­ime­jä draamo­ja. Assosi­aa­tioi­ta voi pitää repli­ikkeinä; fan­tasi­at, mieliku­vat, tun­teet, roolit, samas­tu­miset, trans­fer­enssit ja tulkin­nat ris­teilevät tiedosta­mat­toman ja tietoisen dra­matur­gian ohjaam­i­na; oival­luk­set avaa­vat kätket­tyjä salaisuuk­sia; unet, myytit ja tar­i­nat ryt­mit­tyvät omaelämäk­er­ral­lis­es­ti.

Kun psyko­ana­ly­y­sista innos­tunut ran­skalainen näytelmäkir­jail­i­ja Hen­ri-René Lenor­mand vuon­na 1927 vieraili Wienis­sä Freudin luona, Freud oli näyt­tänyt hänelle kir­jahyllystään Shake­spearen ja anti­ikin kreikkalais­ten trage­di­akir­jail­i­joiden teok­sia ja toden­nut: ”Nämä ovat mes­tari­ni. – – Nämä ovat läh­teeni.” Vaik­ka Freud ei ollut suuri teat­ter­i­fani ja kävi myöhem­mäl­lä iäl­lä vain har­vak­seltaan teat­teris­sa, hän seurasi teat­ter­i­maail­man tapah­tu­mia. Psyko­ana­lyyt­tisen sek­suaali­teo­ri­an on vah­vasti sysän­nyt alku­un kuningas Oidipuk­sen draa­ma.

Freud tarkasteli teat­te­ria pikem­min draa­matek­stien kuin teat­ter­iesi­tys­ten kaut­ta. Hän ei uskonut, että psyko­ana­lyysin teo­ri­oi­ta ja käytän­töä voitaisi­in drama­ti­soi­da taiteel­lis­es­ti, mut­ta hän­tä kiin­nos­ti­vat teat­terikir­jal­lisu­udessa esi­in­tyvät tiedosta­mat­tomat moti­iv­it ja ris­tiri­idat. Sik­si hän myös viit­tasi tuotan­nos­saan anti­ikin kreikkalaisi­in näytelmäkir­jail­i­joi­hin, Shake­spea­reen, Arthur Schnit­z­leri­in, Hen­rik Ibseni­in ja Her­mann Bahri­in. Wienis­sä 1905 esitet­ty Bahrin näytelmä Die Andere tuot­ti Freudille pet­tymyk­sen ja sai hänet luon­nos­tele­maan ain­oan teat­teri­in liit­tyvän kir­joituk­sen­sa ”psykopaat­ti­sista luon­teista näyt­tämöl­lä”, jon­ka musi­ikkikri­itikko Max Graf julka­isi englan­niksi pos­tu­umisti vuon­na 1942.

Teat­teri­in liit­tyviä metaforisia ilmauk­sia on myös psyko­ana­lyysin ydinkäsit­teis­sä. Hys­te­riatutkiel­mas­saan Freud ja Breuer kuvaa­vat poti­laiden pri­vaat­tia teat­te­ria, jos­sa tapah­tuu ”täy­delli­nen näyt­tämön vai­h­dos” siten, että trans­fer­enss­inäyt­tämö ottaa todel­lisen näyt­tämön paikan. Jo 1800-luvul­la filosofi ja psyko­fyysikko Gus­tav Theodor Fech­n­er kir­joit­ti neu­ro­fy­s­i­ol­o­gis­es­ti paikan­tu­vas­ta unen ”näyt­tämöstä” (Schau­platz), joka on toinen kuin val­veti­las­sa. Freud viit­tasi mon­esti ”suureen” Fech­ner­i­in ja psykol­o­gis­es­ti – ei fys­i­ol­o­gis­es­ti – paikan­tu­vaan tiedosta­mat­toman ja unen ”toiseen näyt­tämöön”. Myöhem­min Jacques Lacan ja Julia Kris­te­va ovat kiin­nit­täneet huomio­ta Freudin ajat­telus­sa tois­tu­vaan tiedosta­mat­toman ”teat­ter­i­maisu­u­teen”.

Mie­len­sisäi­nen teat­teri näyt­tämöl­listää Freudin abstrak­te­ja teo­reet­tisia käsit­teitä, kuten viet­tiyl­lyke, mieli­hyväpe­ri­aate, psyykki­nen ris­tiri­ita, sen­su­uri, tor­jun­ta ja vas­tar­in­ta. Unen näyt­tämöl­lä mah­dol­lis­tu­vat vai­h­tu­vat rooli­tuk­set, drama­ti­soin­nit, sym­bol­oin­nit, kuollei­den elävoit­tämiset, merk­i­tys­ten tihen­tymät ja siir­tymät. Nykyään tajun­nan­tutkimus ja neu­rop­syko­ana­lyysi ovat avan­neet ovia uusille näyt­tämöille, muun muas­sa havain­to­jen, oppimisen, päätök­sen­teon ja käyt­täy­tymisen tekoälysim­u­laa­tioi­hin sekä unen sub­lim­i­naal­isi­in ja vir­tu­aal­isi­in tiloi­hin.

Tun­ne­tu­in teat­terivi­it­taus Freudin teo­ri­as­sa lie­nee ”kan­tanäyt­tämö” tai ”kan­tanäytös” (Urszene), joka on usein väärin suomen­net­tu ”kan­tanäyk­si”. Visuaaliset ainek­set eivät kan­tanäyt­tämö­fan­tasi­as­sa vält­tämät­tä ole keskeisessä roolis­sa vaan kuu­loaistin ja muiden aistien lapsen fan­tasialle anta­mat vih­jeet ja ole­tuk­set siitä, mitä outoa tapah­tuu van­hempi­en välil­lä. Kir­jeessään Wil­helm Flies­sille (30.5.1896) Freud jo mainit­see siitä, miten varhaises­sa lap­su­udessa sek­suaal­isu­u­den havait­sem­i­nen voi sisältää trau­ma­ti­soivia ainek­sia, jot­ka eivät kään­ny sanoik­si. Toises­sa kir­jeessään Flies­sille (2.5.1897) Freud käyt­tää ensim­mäistä ker­taa ter­miä ”kan­tanäyt­tämö” ja arvelee, että lapset noin puolen vuo­den iässä ”kuule­vat asioi­ta”, joi­ta he eivät voi vielä ymmärtää ja jot­ka tule­vat tor­ju­tuik­si.

Freud uskoi aluk­si, että täl­laiset koke­muk­set ovat todel­lisia ja trau­ma­ti­soivia, mut­ta siir­tyi vähitellen käsit­telemään tiedostam­a­ton­ta kan­tanäyt­tämö­fan­tasi­aa, las­ta askar­rut­tavia ja ahdis­tavia kuvitelmia ja alus­tavia ”sek­suaali­te­o­ri­oi­ta” yhtymis­es­tä, hedelmöi­tymis­es­tä, syn­tymästä ja suhteis­saolon muodoista. Nämä fan­tasi­at ulot­ta­vat Freudin – ja Melanie Kleinin – mukaan vaiku­tuk­sen­sa myös myöhem­män iän mie­len näyt­tämöille ja vuorovaiku­tus­mall­ei­hin. Jo Unien tulkin­nas­sa Freud kuvaa nuoren miehen fan­tasi­aa siitä, että hän seu­raa van­hempi­en­sa yhdyn­tää ollessaan kohdus­sa. ”Susimiehen” tapaus (1914/1918) puolestaan sisältää Freudin julkaise­mas­sa tuotan­nos­sa ensim­mäisen main­in­nan kan­tanäyt­tämöstä.

Myös kiin­tymys­suhde­teo­ria, vaik­ka se onkin erot­tau­tunut psyko­ana­lyyt­tis­es­ta kehi­tys­teo­ri­as­ta, sisältää näkymiä biol­o­gis­po­h­jaisen kiin­nit­tymisen kaut­ta tun­ne­vuorovaiku­tuk­sel­lisi­in mie­len näyt­tämöi­hin ja niil­lä toteutet­tavi­in ja koeteltavi­in kiin­tymys­suhde­mallei­hin. Sisäl­lyt­tämi­nen ja pois sulkem­i­nen ovat keskeisiä jän­nit­teitä sekä psyko­ana­lyyt­tises­sa itse­havain­noin­nis­sa että ylipään­sä mon­en­laises­sa ter­api­atyössä.

Näyt­tämölli­nen ymmär­rys ja näyt­tämöl­listämi­nen (enact­ment) ovat saa­neet yhä enem­män sijaa hermeneut­tises­sa, kom­mu­nikati­ivises­sa ja inter­sub­jek­ti­ivises­sa psyko­ana­ly­y­sis­sa. Esimerkik­si Alfred Loren­z­er kat­soi, että sub­jek­ti juon­tuu vuorovaiku­tus­muodoista, ei objek­tisuhteista. Sub­jek­ti ja objek­ti toimi­vat yhteisessä ja dial­o­gises­sa näyt­tämöl­lises­sa suhdeken­tässä. Näyt­tämöl­listämi­nen, toim­inta­di­alog­it, ker­ronnan uudet ver­siot ja suhde­po­si­tiot ovat olen­naisia psykoter­api­apros­essin osia. Sosi­aa­likon­struk­ti­ivis­es­ta ja rela­tion­aalis­es­ta näkökul­mas­ta analysan­di ja ana­lyytikko (joka ei vetäy­dy pidät­tyvyy­teen) rak­en­ta­vat yhdessä osal­lis­tavia koke­mus­näytök­siä ja sopi­vat merk­i­tyskäsikir­joi­tusten tulkin­noista ja muun­nelmista. He ovat kanssanäyt­telijöitä, yhtä aikaa samal­la dial­o­gisel­la vuorovaiku­tus­näyt­tämöl­lä ja omil­la monolo­gisil­la intro­spek­ti­ivisil­lä näyt­tämöil­lään. Act­ing out ei ole kiel­let­tyä, kun­han se palvelee toim­inta- ja vuorovaiku­tus­mall­ien sekä suhdemieliku­vien ja ‑toivei­den ymmärtämistä. Tulk­in­ta ja toim­inta voivat hedelmöit­tää toisi­aan.

Psyko­ana­ly­y­sis­sa on moniäänisiä ja ‑mielisiä inhimil­lis­ten kome­dioiden, trage­dioiden, ris­tiri­ito­jen, paradok­sien ja absur­di­en tapah­tu­mien rin­nakkaisia näyt­tämöitä, mut­ta myös tilaa ja aikaa impro­visaa­ti­olle, luo­valle leikil­lisyy­delle ja huumo­rille. Havain­noi­va, häm­mästyvä, arvioi­va, jäsen­tävä ja uudelleen ohjaa­va ter­api­anäyt­tämö yhdis­tää intu­itio­ta ja ana­lyysia. Psyko­ana­lyysin näyt­tämöl­lä voi kokea vas­tavuoroisia muodon­muu­tok­sia minästä toisek­si ja päin­vas­toin. Oman mie­len ja elämän­tari­nan havain­noin­ti toteu­tuu ter­apeut­tises­sa yhteistyössä: käsikir­joit­ta­ja, dra­matur­gi, lavas­ta­ja, kuiskaa­ja, mas­keer­aa­ja, ohjaa­ja ja kat­so­ja sulau­tu­vat ja eläy­tyvät näyt­tämön val­oi­hin ja var­joi­hin. Psyko­ana­lyysin draa­ma virit­tää jatkokysymyk­siä, jot­ka liikkut­ta­vat merk­i­tyk­siä ja soit­ta­vat herkkiä kieliä.

Juhani Ihanus
pää­toimit­ta­ja