Martti Tuohimetsä: Psykoanalyysin itsekritiikki

Pääkir­joi­tus

Psykoter­api­as­ta on tul­lut salonkikelpoista, ja mon­et ker­to­vat julk­isu­udessakin saa­neen­sa apua siitä. Kelan kun­tous­tus­varo­ja käyt­ti vuon­na 2018 noin 44 000 henkilöä noin 80 miljoo­nan euron arvos­ta. Kansalaisa­loite ter­api­ataku­un puoles­ta on menos­sa eduskun­nan käsit­te­lyyn. Ter­veyskeskuk­seen olisi sen mukaan päästävä arvioon kol­men päivän sisäl­lä, ja jos ter­apia kat­so­taan aiheel­lisek­si, se olisi aloitet­ta­va kuukau­den aikana. Vaik­ka voikin ihme­tel­lä, miten se olisi mah­dol­lista käytän­nössä, nämä ovat hyviä uutisia.

Oikeu­den psykoter­apeutin ammat­tin­imik­keeseen voi saa­da mur­to-osal­la siitä vaivas­ta ja kus­tan­nuk­ses­ta, jon­ka psyko­dy­naami­nen ter­api­ak­oulu­tus vaatii. Kuka­pa uusi alalle tuli­ja ei osaisi tästä tehdä omat johtopäätök­sen­sä. Tas­apaino koulu­tuk­sis­sa on kään­tynyt kog­ni­ti­ivis­ten ja ratkaisukeskeis­ten mallien eduk­si kan­sain­välisen käytän­nön mukaises­ti. Selvää kuitenkin on, että psyko­dy­naamiselle ter­api­alle ei ole vai­h­toe­htoa sil­loin kun tarvi­taan perus­teel­lisem­paa hoitoa ja pysyväm­pää hoito­tu­losta. Se tar­joaa myös muista menetelmistä poiketen ymmär­rystä oirei­den syn­ty­his­to­ri­oi­hin sekä jonkin­laisen käsi­tyk­sen ja ker­to­muk­sen siitä, kuka minä olen ja mitä min­ulle on aiem­min tapah­tunut.

Kun psyko­ana­lyysin ja psyko­ana­lyyt­tisen ter­api­an ase­ma on heiken­tynyt, olisiko se itsekin vaikut­tanut tähän? Se on paljol­ta kehit­tynyt irral­laan muun­lais­es­ta psykol­o­gis­es­ta ja psyki­a­tris­es­ta tiedos­ta, mikä on mah­dol­lis­tanut myös monien arve­lut­tavien teo­ri­oiden ja usko­musten syn­nyn. Edel­lä san­ot­tua voisi tässä valaista esimerki­no­mais­es­ti yksi Freudin pää­te­o­ri­oista. Hän uskoi, että oidi­puskom­plek­si on psyykkisen elämän keskip­iste, jon­ka ympärille muu on paljolti rak­en­tunut. Se olisi myös saat­tanut alku­un sivil­isaa­tion syn­nyn. Kaikkien neu­roosien ydin olisi sek­suaa­li­nen. Freud kamp­paili itseana­lyysin­sa kanssa vuon­na 1897. Sen seu­rauk­se­na hän hylkäsi teo­ri­ansa siitä, että etupäässä isät oli­si­vat käyt­täneet lap­sia sek­suaalis­es­ti hyväk­si ja aiheut­ta­neet poti­laille trau­mo­ja. Hän etsi unien avul­la muis­tiku­via omas­ta lap­su­ud­estaan. Henkilö, joka oli aiheut­tanut hänen neu­roosin­sa, olikin per­heen las­ten­hoita­ja, joka oli hyväk­sikäyt­tänyt hän­tä ja herät­tänyt ennenaikaises­ti hänen sek­suaalisen libidon­sa. Freud ker­toi kir­jeessään Flies­sille että libido äiti­in syt­tyi kah­den ja puolen vuo­den iässä, kun hän oli matkalla nukkunut äitin­sä vier­essä ja näh­nyt tämän alas­tom­ana. Sit­tem­min Freud tuli vuosien mit­taan siihen käsi­tyk­seen, että oidi­puskom­plek­si on uni­ver­saali. Poi­ka himoit­see äitiään sek­suaalis­es­ti ja kokee isän­sä kil­pail­i­jak­si. Sek­suaa­li­nen iden­ti­teet­ti olisi seu­raus­ta iden­ti­fikaa­tioista ja intro­jek­tioista, joi­ta tapah­tuu kom­pleksin pros­es­soin­nin myötä. Sekä poikien että tyt­tö­jen mielestä pojan sukupuolie­limet oli­si­vat varsi­nais­es­ti oikean­laiset. Tyt­tölapset kok­i­si­vat itsen­sä kas­troiduik­si. Vuon­na 1923 Freud esit­ti, että kas­traa­tioahdis­tus pakot­taa molem­mat sukupuo­let irrot­tau­tu­maan oidi­puskom­pleksin sek­suaal­i­sista pyrkimyk­sistä. Ylim­inä syn­ty­isi tässä vai­heessa. Kos­ka tytöt ovat jo kas­troitu­ja, eikä hei­dän tarvitse sitä enää pelätä, hei­dän itse­tun­ton­sa on huonom­pi, ylim­inä heikom­min kehit­tynyt, ja bisek­suaal­isu­us huo­mat­tavasti yleisem­pää. Tytön kehi­tys tapah­tu­isi peniska­teu­den merkeis­sä, ja surkas­tuneesta penikses­tä johtu­va alem­muu­den­tun­to laa­jenisi koske­maan hänen koko per­soon­aansa. Freud kir­joit­ti yllä ole­vat häm­men­tävät oival­luk­sen­sa uudelleen vielä vuon­na 1938, joten kyse ei ole nuoru­u­den aja­tuskokeilus­ta.

Epäilemät­tä Freudil­la oli oidi­puskom­plek­si, jon­ka syn­tyyn lap­su­u­den sek­suaal­i­trau­ma vaikut­ti. Melanie Klein esit­ti myöhem­min, että äidin rin­taan liit­tyvät tuhoa­vat fan­tasi­at ovat psyykkisen ja sek­suaalisen kehi­tyk­sen lähtöko­h­ta. Oidi­puskom­plek­si alka­isi ensim­mäisen elin­vuo­den aikana. Kun rin­ta tuot­taa välil­lä pet­tymyk­siä, kään­tyy vau­va isän peniksen puoleen, mis­tä etsii mieliku­vis­sa oraal­ista tyy­dy­tys­tä. Sekä hyvät että tuhoa­vat fan­tasi­at keskit­ty­i­sivät penikseen ja rin­taan vuorotellen kohdet­ta vai­h­taen ja oli­si­vat posi­ti­ivisen ja negati­ivisen oidi­puskom­pleksin perus­ta. Kun vau­van gen­i­taaliset tun­te­muk­set alka­vat, herää kas­traa­tioahdis­tus ja pelko, että isä puree peniksen irti kos­tok­si siitä, että poi­ka on halun­nut itse purra isän peniksen irti ja sisäistää sen. Klein liit­tää näi­hin fan­ta­sioi­hin myöhem­min myös kokon­ais­val­taisem­man idean van­hem­mista sisäis­tet­täv­inä objek­teina. Kan­tanäky­fan­tasi­as­sa yhdis­tyneet van­hem­mat oli­si­vat lop­pumat­tomas­sa oraalisen, anaalisen ja gen­i­taalisen tyy­dy­tyk­sen hurmios­sa, jon­ka ulkop­uolelle lap­si jää. Teemas­ta kehit­tyi eri teo­reetikko­jen toimes­ta vuosikym­menten saatossa luke­mat­to­mia ver­sioi­ta. Maal­likot ihmette­liv­ät aikanaan näitä käsi­tyk­siä, ja nyt voi ihme­tel­lä, miten niistä tuli psyko­ana­lyysin piiris­sä niin keskeisiä. Psykolo­gian pal­jas­ta­ma tieto mei­dän kaikkien ihmis­ten alt­tiud­es­ta pohjus­tuk­selle ja havain­to­jen tiedosta­mat­toma­lle valikoi­tu­miselle sug­ges­tioiden mukaan, taipumus uskoa todek­si se mitä tarpeek­si usein tois­te­taan, voisi ehkä osaltaan jar­rutel­la sukel­telua syvyysp­sykol­o­gisi­in syöverei­hin. Mark Solms ker­too kyselleen­sä psyko­ana­lyytikkokol­le­goil­taan mitä he muis­ta­vat oidi­puskom­plek­sis­taan, mut­ta kel­lään ei ollut siitä muis­tiku­via.

Sit­tem­min syn­tyi uudem­pia ja parem­pia teo­ri­oi­ta, tärkeimpiä maini­tak­seni egop­sykolo­gia, brit­tiläiset objek­tisuhde­teo­ri­at, Kohutin Self-psykolo­gia, rela­tion­aaliset ja inter­sub­jek­ti­iviset mallit sekä lacani­lainen koulukun­ta. Niille on yhteistä pait­si aikaisem­pi koulukun­tainen kiis­te­ly myös hermeneu­ti­ikkaan nojaa­va työsken­te­ly mie­len sisäis­ten ilmiöi­den paris­sa. Mil­lään näistä teo­ri­oista ei voi kat­tavasti selit­tää yhdenkään poti­laan kaikkia aspek­te­ja, ne ovat osate­o­ri­oi­ta. Voisi olet­taa, että mitä monipuolisem­pi teo­reet­ti­nen arse­naali ter­apeu­ti­l­la on käytet­tävis­sään, sitä jous­tavam­min hän voi eri­laisia ongelmia ja ihmisiä ymmärtää. Psyko­ana­lyysin par­a­dig­ma on kyp­sä, oleel­lisin on jo san­ot­tu. En itse kek­si muu­ta tietä päästä eteen­päin kuin kytkemäl­lä hermeneu­ti­ikan kanssa vuorovaiku­tuk­seen sitä tietoa, mitä eri­tyis­es­ti affek­ti­ivi­nen neu­rotiede, tietoisu­u­den ja neu­rokog­ni­ti­ivisen tiedosta­mat­toman sekä muistin tutkimi­nen on tuonut.

Eri­laisia viet­te­jä omine anatomi­sine rata­jär­jeste­lyi­neen on monia. Äitiy­teen liit­tyvät tun­te­muk­set esimerkik­si eivät ole niinkään sub­limoitua sek­suaal­isu­ut­ta, vaan viet­tiperäistä hoivaamisen tarvet­ta. Imem­i­nen ja ulost­a­mi­nen ovat eri asia kuin sek­suaa­li­nen halu, ja tuskin pikkupo­jan ylpeily pip­pelistään on varsi­naista sek­suaalisen halun osoit­tamista. Lap­su­u­den itse­tyy­dy­tyskin lie­nee useim­miten epäspe­sifin stim­u­laa­tion hakemista parem­min kuin että se hei­jas­taisi van­hempi­in kohdis­tunut­ta himoa.

Tietoisu­us rak­en­tuu aivo­jen alao­sista käsin emootioi­hin ja affek­tei­hin liit­tyen, ja pros­es­si on sisäsyn­tyi­nen, per­imän ohjaa­ma. Tun­teet edeltävät useim­miten ajat­telua, ja siten ter­apeutin kan­nat­taisi eri­tyis­es­ti niihin kiin­nit­tää huomio­ta. Kuorik­er­rokseen, kor­tiko-talaamiseen jär­jestelmään aistien kaut­ta tul­lut ja sinne tal­len­tunut aineis­to ikään kuin vain toimit­taa tietoisu­udelle sisältöä. Freudin id olisi Mark Solm­sin mukaan tietoinen, ego olisi tiedostam­a­ton, kokoel­ma automa­ti­soitunei­ta reak­tioma­lle­ja ja rep­re­sen­taa­tioi­ta. Aiv­ot pyrkivät automa­ti­soimaan toim­intaansa energeet­ti­sistä syistä, toim­inta on inten­tion­aal­ista, ennakoimaan pyrkivää ja tavoit­telee home­ostaat­tista tilaa. Kun jonkin ongel­man ratkaisumalli automa­ti­soituu liian aikaisin ja toimii huonos­ti, syn­tyy psyykkistä oireis­toa. Psyko­dy­naami­nen tiedostam­a­ton, jos­ta psyko­ana­lyysi puhuu, muo­dostaa vain pienen osan laa­jas­ta neu­rokog­ni­ti­ivis­es­ta tiedosta­mat­tomas­ta, joka koos­t­uu elämän­his­to­ri­an aikana automa­ti­soituneista kaavoista ja algo­rit­meista. Sen tarkoi­tus on olla elämää suo­jel­e­va ja ylläpitävä. Sekä suurem­mat trau­maat­tiset tapah­tu­mat että ennen kaikkea arkipäivän kur­ju­u­teen liit­tyvä halvek­sun­ta ja väheksyn­tä voivat sisäistyä ilman tietoisu­ut­ta ja mah­dol­lisu­ut­ta tor­jua. Niistä muo­dos­tuu automa­ti­soitunei­ta kaavo­ja. Psyko­ana­lyysin piiris­sä on ollut vuosikym­me­nien ajan tapana ajatel­la, että aiv­ot ja neu­raaliset tapah­tu­mat eivät määrää toim­intaamme, vaan ihmistä voidaan pitää vas­tu­ullise­na sub­jek­ti­na, jol­la on sielu. Nyt tiede­tään, että aivoil­la on sielus­ta ja tietoisu­ud­es­ta riip­puma­ton oma roolin­sa, ja van­ha käsi­tys on yksinker­tais­es­ti väärä ja haitalli­nen. Poti­laat häpeävät itseään ja oire­itaan, joiden syn­tyyn usein ovat syyt­tömiä, ja koke­vat min­uuten­sa, per­soo­nansa pahak­si tai kelvot­tomak­si. Kun he ymmärtävät tämän, he voivat tun­tea parem­min myötä­tun­toa itseään kohtaan. Psykoter­api­an ilmapi­iri muut­tuu eri­laisek­si, kun ter­apeut­ti ei näe poti­las­ta samas­sa määrin negati­ivises­sa val­os­sa oireis­taan vas­tu­ullise­na, defen­si­ivisenä, tor­ju­vana, halko­vana, yhteyk­siä katko­vana.

Arve­len, että ter­apeutin osit­tainenkin ymmär­rys aivo­jen toim­inta­pe­ri­aat­teista voi aut­taa pitämään jalko­ja maan pin­nal­la. Vuorovaiku­tuk­sen mikro­ta­son, emootioiden reaali­aikaisen lukemisen ja peilaus­funk­tion huomioimi­nen on ensisi­jaisem­paa kuin yri­tyk­set palaut­taa asioi­ta tietoisu­u­teen. Psykoter­apia on taval­laan käsi­työläisam­mat­ti, ja se nojaa paljolti arkielämän ymmär­ryk­seen. Metap­sykol­o­gis­ten teo­ri­oiden sovelt­a­mi­nen tai rak­en­telu voi ohja­ta sitä mihin suun­taan kulkea. Sik­si niiden päivit­tämi­nen ja sovit­telem­i­nen yhteen muun­laisen tiedon kanssa ei ole niinkään kuparin lisäämistä kul­taan vaan tarpeel­lista uud­is­tu­mista. Psyko­ana­lyysin sta­tus para­nee, jos se kor­jaa itseään kuten eri tieteenaloil­la on tapana.

Mart­ti Tuo­himet­sä
pää­toimit­ta­ja