Juhani Ihanus: Tässä ja nyt: aukea

Pääkir­joi­tus

”Men­neisyys ei enää ole, eikä tule­vaisu­us vielä ole”, tote­si 1940-luvun lop­ul­la Fritz Perls kehitel­lessään Gestalt-ter­api­aa. Välil­lä hän pyysi poti­laitaan aloit­ta­maan jokaisen virk­keen sanoil­la ”tässä ja nyt”. Kesken­eräiset tehtävät vaa­ti­vat huomio­ta ja ratkaisu­ja nyky­isyy­dessä. Human­is­tises­sa psykolo­gias­sa virisi samankaltaista nyky­isyy­den korostamista ja men­neisyy­den rasit­tei­den pikaista ratkaisua itse­to­teu­tuk­sen tiel­lä. Ther­a­peia-säätiön perus­ta­ji­in kuu­lunut Mart­ti Siiralakin piti ter­apeut­tises­sa työssä olen­naise­na kiin­nit­tää huomio­ta siihen, että jotakin ilmeni juuri nyt: mik­si ja miten tämä tässä juuri nyt ja mitä varten? Silti nyky­is­ten ilmiöi­den taus­to­ja ja perus­to­ja oli tarkoi­tus luo­da­ta pitkäjän­teis­es­ti, laa­ja-aikai­sista ja ‑alai­sista per­spek­ti­iveistä, joi­ta psykoter­apeut­ti­nen, luot­ta­muk­selli­nen ja myötä­tun­toinen yhteistyö voi parhaim­mil­laan tar­jo­ta.

Ele­gias­saan ”Leipä ja vii­ni” (”Brod und Wein”) Friedrich Hölder­lin puhut­telee kaukaista ystävää: “Siis tule kat­so­maan aukeaan! Saavu / Etsimään myös omim­paa, kaukana vaik­ka se on” (suom. Johan L. Pii). Ele­gias­ta on kir­joitet­tu lukuisia korkealen­toisia tulk­in­to­ja. Mar­tin Hei­deg­ger tulk­it­si Hölder­lin­in ele­gias­saan kuvan­neen anti­ikin kaukaisu­u­teen pak­eni­jaa, joka palaa ”kotiseudulleen” tai ”koti­maa­hansa” (Heimat). Yht­enä psykoter­api­an kannal­ta metaforise­na laa­jen­tu­mana voi tuos­sa elegisessä kut­sus­sa kuul­la avau­tu­misen elämän­his­to­ri­an koke­muk­sille, jot­ka sijoit­tuvat monille aika- ja tilata­soille. On mah­dol­lista etsiä ominta kaukaa, etäisiltä tun­tu­vista kaiuis­takin, kun­han etsi­jä-vaelta­ja saa­puu muis­to­hymnin saat­tele­m­ana ”kat­so­maan aukeaan”, avau­tu­maan lähel­lä, tässä ja nyt, yhdessä toisen, ystäväl­lisen hen­gen kanssa.

Klas­sisen psyko­ana­lyysin piiris­sä ei ole tukeudut­tu siihen käsi­tyk­seen, että nyt olisi vain nyt ja men­nyt olisi vain men­nyt­tä. Kotiseudul­la viipy­ilevät yhä kaukaisu­u­den tun­nus­merk­it ja arkaaiset objek­tit myyt­ti­sine ääni­neen, monipolvis­ten elämän­tari­noiden kietom­i­na. Entiset teemat palaa­vat, muun­tu­vat ja osal­lis­tu­vat nyky­isi­in keskustelui­hin, merk­it­se­vi­in het­ki­in. Dialo­gi men­neisyy­den kanssa vaatii läs­nä- ja suhteis­saoloa nois­sa het­kissä, jot­ka laa­jenevat ja saa­vat myötä­tun­toa ja ‑tun­nis­tus­ta.

Nyt-koke­mus voi tun­tua kos­ket­ta­van ”läheltä” min­u­ut­ta, samal­la kun tuol­la, ”kaukana”, jokin toinen pak­e­nee käsit­tämistä, kadot­taa selkeän iden­ti­teetin men­neisyy­teen, muis­toi­hin, ja tule­vaisu­u­teen, fan­ta­sioi­hin ja unelmi­in, tiedosta­mat­toman ajat­to­muu­teen. Puut­tuvat het­ket voivat solmi­u­tua kaukaa lähelle, merk­i­tyk­sel­lisik­si kohtaamishetkik­si muun­tavien trans­fer­enssisuhtei­den myötä.

Käsi­tys ihmisen toimin­nan moti­ivien pelkästä nyky­hetk­isyy­destä on kär­jistys, joka ei saa tukea kehi­tysp­sykolo­gias­ta eikä muis­ti­tutkimuk­ses­ta. Ihmisen moti­iv­it ovat moni­aikaisia eli ulot­tuvat men­neisyy­den eri tasoil­ta nyky­hetken kaut­ta tule­vaisu­u­teen. Yksilöl­lä on väistämät­tä elämän­his­to­ri­ansa ja siihen liit­tyvät muis­ton­sa ja kehi­tyspros­essin­sa, mut­ta nyky­hetkessä yksilö voi jatku­vasti suh­teut­taa ja arvioi­da uudelleen his­to­ri­aansa. Men­neisyys ei ole jokin muut­tuma­ton toimin­nan perus­ta, vaan sitä koske­via mieliku­via ja fan­ta­sioi­ta työstetään ja läpi­työsken­nel­lään uudelleen nykyti­lanteessa, esimerkik­si ana­lyysi­ti­lanteessa, jos­sa analysoita­van ja ana­lyytikon kotiseudut het­kek­si kohtaa­vat.

Ter­apeut­ti­nen yllät­tävä oival­lus tila- ja aikakoke­musten ker­roksel­lisu­ud­es­ta tun­nis­tet­tavine osal­lisuuksi­neen, halu­amisi­neen ja suhtei­neen voi saat­taa vaki­in­tuneet ymmär­rysho­rison­tit liik­keeseen. Ei omia eikä toisen koke­muk­sia voi kuitenkaan val­loit­taa tyh­jen­tävästi. Niiden täy­delli­nen ymmärtämi­nen on harhaku­vitel­ma, mikä ei tee turhak­si koke­musten, halu­jen, muis­to­jen ja tari­noiden ymmärtämisyri­tyk­siä, joiden myötä sekä koke­musti­etoisu­us että neu­raaliset pros­es­sit muun­tu­vat, keskinäisen ihme­tyk­sen ilmapi­iris­sä. Myös ter­api­atyötä ohjaavien sairaus- ja hoitokäsi­tys­ten uudelleenarvioin­tia tarvi­taan, jot­ta kotipesässä val­lit­se­vat usko­muk­set haaste­taan kart­tuvan tutkimustiedon val­os­sa, uno­hta­mat­ta, miten paljon on yhä tutki­ma­ton­ta ja sanoma­ton­ta.

Psyko­ana­ly­y­sis­sa on per­in­teis­es­ti nähty analysoita­van trans­fer­enssil­laan tois­ta­van ”siel­lä ja sil­loin” alkun­sa saanei­ta pääosin tiedosta­mat­to­mia fan­ta­sioi­ta ja sisäistyneitä suhdemieliku­via. Ana­lyytikon kannal­ta keskeistä on kysyä, mitä tapah­tuu nyt ana­lyyt­tises­sa suh­teessa ja mitä osaa ana­lyyt­tikko näyt­telee analysoita­van mieliku­vanäyt­tämöl­lä. Ajoit­tain ollaan samal­la näyt­tämöl­lä, ajoit­tain eri näyt­tämöil­lä.

Objek­tisuhde­te­o­ri­oiden, self-psykolo­gian ja inter­sub­jek­ti­ivis­ten näke­mys­ten vaiku­tuk­ses­ta psyko­ana­lyysi­inkin on tul­lut puhe kah­den henkilön psykolo­gias­ta ja ”trans­fer­enssisuh­teesta”. ”Tässä ja nyt” ‑trans­fer­enssi ei ole pelkästään men­neisyy­den defen­si­ivistä siir­toa ja hei­jas­tamista vaan pikem­min ilmaus­ta nykyis­es­tä akti­ivis­es­ta pyrkimyk­ses­tä tiivistää ja jäsen­tää aiem­pia koke­muk­sia yhteisessä ana­lyyt­tises­sa tilanteessa, tun­nustel­la res­o­nansse­ja, luo­da uudelleenarvioin­te­ja ja reflek­toi­da sub­jek­ti­ivisia merk­i­tyk­siä.

Trans­fer­enssi sai freudi­laises­sa psyko­ana­ly­y­sis­sa aluk­si patol­o­gisen leiman tor­jun­nan ja pakono­maisen tois­ton ilmen­tymänä, jota oli tarkoi­tus vähitellen tiedostaa ja työstää läpi ana­lyytikon tulkites­sa analysoita­van mie­len­sisäistä todel­lisu­ut­ta. Uudelleen muo­toil­tuna trans­fer­enssi on hah­motet­tu jäsen­täväk­si ja jous­tavak­si selviy­tymistä edis­täväk­si suhde­mallik­si. Esimerkik­si John Bowl­byn käsi­tys ”sisäis­es­tä työ­mallista” ja Daniel N. Stern­in kuvaa­mat minä­tun­teen kehit­tymisen kannal­ta tärkeät ”yleistyneet vuorovaiku­tus­mieliku­vat” ovat viitoit­ta­neet tietä trans­fer­enssi-ilmiön uudelleen suh­teut­tamiseen. Trans­fer­enssi­in kytkey­tyy sekä evoluu­tiope­rus­taisia organ­is­min sopeu­tu­miskeino­ja että opit­tu­ja malle­ja. Kehi­tyk­sel­lisenä, affek­ti­latau­tuneena ja sisäistyneenä havainto‑, toim­inta- ja suhdeskee­m­ana trans­fer­enssi aktivoituu ja tulee koetel­luk­si ana­lyyt­tises­sa tilanteessa.

Inter­sub­jek­ti­ivi­nen ja kom­mu­nikati­ivi­nen psyko­ana­lyysi on kyseenalais­tanut jopa vas­ta­trans­fer­enssin käsit­teen, jon­ka sijalle on ehdotet­tu ”ana­lyytikon trans­fer­enssia” korosta­maan sitä, että myös ana­lyytikon sub­jek­tius on läs­nä ana­lyytikon ja analysoita­van keskinäisessä tietoises­sa ja tiedosta­mat­tomas­sa kom­mu­nikaa­tios­sa. Ana­lyytikon trans­fer­enssia ei liene Freudin tavoin syytä tiukasti kon­trol­loi­da ja samal­la vis­usti kätkeä vaan väistämät­tä tun­nus­taa ana­lyytikon oma akti­ivi­nen osu­us trans­fer­enssimieliku­vien ja ‑suh­teen muo­vau­tu­mises­sa ja edelleen kehit­tymisessä.

Ana­lyysi tästä näkökul­mas­ta sisältää paljon muu­ta kuin puheku­uria ja tulkit­tavaa ”puhet­ta koke­muk­ses­ta”. Se on osa meneil­lään ole­vaa elämisen kokemista, jota analysoita­va ja ana­lyytikko yhdessä todis­ta­vat, jaka­vat ja tutki­vat sanoil­laan ja teoil­laan. Tätä kokemista ovat säestämässä kehi­tys­tä edis­tävät ja kehi­tys­tä vas­tus­ta­vat toim­inta- ja merk­i­tys­di­alog­it. Ei pelkästään analysoita­va vaan myös ana­lyytikko voi vas­tus­taa ter­apeut­tista muu­tos­ta. Jos ana­lyytikko vain pidät­täy­tyy ja vetäy­tyy hil­jaisu­udessa muka ratio­naalis­es­ti analysoimaan omia tun­neval­taisia (vasta)transferenssejaan ja vas­tus­tuk­si­aan, voi olla, että omim­man into­hi­moinen etsimi­nen ja äkilli­nen oival­t­a­mi­nen estyvät juuri tässä ja nyt ja jumi­u­tu­vat tulkin­nan läpitunke­mat­to­muu­teen.

Hölder­lin­in kut­su kohtaamisen het­k­istä osal­lisille on edelleen ajanko­htainen: Tule ystäväl­lis­es­ti ker­tomaan aukeaan, tule sik­si, mitä olet, aukea omim­mak­si, ei enää vain siel­lä ja sil­loin, ei vielä tuol­la ja tuol­loin, vaan tässä ja nyt, kuitenkin jo elävästi men­neisyy­den hym­niä ja tule­vaisu­u­den fan­faaria yhteen soin­nut­taen, häm­mästyk­ses­tä myötävärähdellen.

Juhani Ihanus
pää­toimit­ta­ja