Harri Hyyppä: Yhteisöllisyys – pikkuasioita ja kokonaisuuksia

Edel­liseen kolum­ni­i­ni lainasin Jor­ma Eton ”Nähä se vähä” ‑runon otsikon. Runo on omis­tet­tu taiteil­i­ja Rei­dar Särestöniemen muis­tolle. Jatkan tässä yhteisöl­lisyys-teemaa, mut­ta vai­h­dan näkökul­maa kohti yhteisöl­lisiä kokon­aishah­mo­ja. Lainaan täl­lä ker­taa alka­jaisik­si saman runon meänkielisen päätössä­keen taiteil­i­jan kysymyk­sen: ”mitä tosis­han on, se vähä?”

Asi­at ovat har­voin vain sitä, miltä ne näyt­tävät. Taiteen ja psyko­ana­lyysin pyrkimyk­set ja tutkimustyö käyvät tässä yhteen. Molem­mat pyrkivät tutki­maan ja nos­ta­maan esille sivu­utet­tua, uno­hdet­tua ja tor­jut­tua. Samaan yhtey­teen taiteen ja psyko­ana­lyysin kanssa kytkey­tyy myös fenom­e­nologi­nen ja kon­tem­plati­ivi­nen filosofia.

Näkem­i­nen on taiteil­i­jalle suo­tu lah­ja. Katse kan­taa ihmisen uteliaisu­ut­ta ja liikkuu sinne tänne havain­to­jen ohjaa­mana. Havain­not rak­en­ta­vat näkemistämme ja ymmärtämistämme. Vähem­män on kuitenkin kiin­nitet­ty huomio­ta näkemisen ja kat­seen kak­sisu­un­taisu­u­teen. Hel­posti ja nopeasti nähty on hel­posti ja nopeasti sivu­utet­tu. Näkemisen kak­sisu­un­taisu­us voi aut­taa meitä näkemään koke­muk­sel­lisia asetelmia uudel­la taval­la, ”uusin silmin”. Ihmi­nen tietää kuin luon­to­jaan, että vas­tavuoroiseen kat­seeseen on paljon kätket­ty.

Siir­tymä ”vähän” näkemis­es­tä siihen, mitä se ”tosis­han on”, viit­taa ajatuk­sel­liseen siir­tymään ja havain­non rak­en­tu­miseen uudel­la taval­la. Yhteisöl­lisyy­teen kytkey­tyvä eri­lais­tu­mi­nen tekee kokon­aishah­mo­jen rak­en­tu­mis­es­ta ajanko­htaista ja tärkeää. Näkem­i­nen ei ole vain itsen ulkop­uolelle suun­tau­tu­vaa havain­noin­tia, vaan jatku­vaa sisäistä pohd­in­taa ja yri­tys­tä kytkeä yhteen pikkua­sioi­ta ja suuria kokon­aisuuk­sia.

Taiteen rin­nal­la myös psyko­ana­lyysi etsii uut­ta näkemistä. Molem­mat kytkevät yhteen yksilöl­lisyyt­tä ja eri­laisia kokon­aisku­via. Kah­den­suhde ja suuret sys­teemit edus­ta­vat kah­ta eri­laista maail­maa ja eri­laista kieltä. Ihmisen sielulli­nen tila ja suuria yhteisöjä hal­lit­se­vat vir­rat eivät ilman muu­ta ymmär­rä toisi­aan. Yhteisöl­lisyys on ajan haaste niin yksi­tyisko­h­tien kuin kokon­aisuuk­sienkin näkemiselle.

Siir­tymä kah­den­suh­teesta suuri­in sys­teemei­hin nos­taa esille haas­teen pienen ja suuren suh­teesta, eros­ta ja yhtey­destä. Pikkua­sioista tulee suuria ja suuret voivat kutis­tua pieniksi. Eri­laiset näkemisen tavat ja tulkin­nat nou­se­vat esille. Hans-Georg Gadamer, Hei­deg­ger­il­ta vaikut­tei­ta saanut filosofi, on filosofin näkökul­mas­ta kir­joit­tanut ymmärtämisen kehästä. Hänen ajat­telus­saan kul­kee tulkin­nan van­ha filosofinen ohjen­uo­ra, joka neu­voo ymmärtämään ja tutki­maan kokon­aisuuk­sia yksi­tyisko­hdista ja yksit­täis­seikko­ja kokon­aisu­ud­es­ta käsin. Kysymys on jatku­vas­ta siir­tymästä ja vas­tavuoroisu­u­den tajus­ta.

Se, miten tämä vas­tavuoroisu­us toteu­tuu ja tapah­tuu, on ain­ut­laa­tu­inen arvoitus jokaisen kohdal­la. Aja­tus on kestävä ja hieno, toteu­tus han­kala. Jokainen har­jaan­tuu siihen oma­l­la taval­laan. Jotakin saman­laista on puheen ja kie­len tutkimises­sa. Yksit­täiset sanat tule­vat ymmär­re­tyk­si vas­ta, kun lause on kokon­aisu­us ja siihen kytkey­tyvä teema ja asetel­ma ovat hah­mot­tuneet ja tulleet tun­nis­te­tuk­si.

Hil­jat­tain saimme seu­ra­ta uuden eduskun­nan jär­jestäy­tymistä ja keskustelua istu­ma­järjestyk­ses­tä. Kysymys on näen­näisen yksinker­tainen, mut­ta kät­kee piile­vien pyrkimys­ten yti­men, oman ja ryh­män etu­jen ajamisen, oli sit­ten kysymys uuden tavoit­telemis­es­ta tai entisen puo­lus­tamis­es­ta. Pieni muu­tos nos­ti esille ongel­man, joka muut­ti kokon­aisu­u­den. Seu­raus­vaiku­tuk­set oli­vat häm­men­täviä. Mihin tässä keskit­tyä? Asi­aan vai taus­taan? Kuin­ka nähdä – miten sanoa? Kohteliaisu­us vai hal­ven­ta­va nau­reskelu?

Psyko­ana­lyytikko jää miet­timään, voisiko kysymys istu­ma­järjestyk­ses­tä kan­taa jotakin uut­ta ja eri­laista, ken­ties syvem­pää ja tarpeel­lisem­paa kysymys­tä, jos todel­liseen keskustelu­un antaudut­taisi­in. Yksi­tyisko­h­dat ovat tärkeitä kaikessa merk­i­tyk­sel­lisessä työssä. Keskustelua istuma­paikoista ei ilmeis­es­ti hah­motet­tu luovu­u­den ja uud­is­tu­misen läh­teenä, vaan parem­minkin käytän­nöl­lisenä pikku­seikkana, joka oli kiireesti sivu­utet­ta­va. ”Piru on kiin­ni pikkua­siois­sa” – eikä tai­da niistä nau­ra­mal­la lähteä. Tuo lause löy­tyy yllät­täen myös Bion­in ja Kleinin tutk­i­joiden julka­isu­ista (”The Dev­il is in the Detail”). Toisaal­ta on myös ihmisiä, jot­ka näkevät pikkuasi­at Jumalan ihmisille tarkoitet­tuna tekoina.

Merkit­tävimpiä ovat tapah­tu­mat ja teot, joi­ta emme tee. Ne jät­tävät yhteisöl­lisyy­teen syvim­mät ja kestävim­mät jäl­jet. Voisiko olla mah­dol­lista, että merkit­tävim­mät ratkaisut löy­ty­i­sivät, jos ”paikoista” voitaisi­in keskustel­la ja puhua enem­män? ”Oman paikan” löytämi­nen­hän on tun­netusti tärkeä jokaisen ihmisen kasvus­sa ja kehi­tyk­sessä. ”Oma paik­ka” on jokaisen tehtävän ja ammatin ydin­tä. Eri­laiset posi­tiot ja paikat yhteisössä, ovat yhteisöl­lisyy­den ydin­tä.

Psykoter­apeut­tiset yhteisöt ovat parhaim­mil­laan kuun­telu­paikko­ja ja tilo­ja, jois­sa ammatil­lista kasvua ja siihen liit­tyvää ajat­telua voidaan välit­tää ja tutkia. Opiske­li­ja oppii senior­eil­ta ja senior­it opiske­li­joil­ta. Kun miet­tii psyko­ana­lyyt­tisen koulu­tuk­sen kestoa ja luon­net­ta, tulee mieleen aja­tus siitä, voisiko yksilöön ja ihmisyk­silön mieleen keskit­tymi­nen vaikeut­taa yhteisöl­lis­ten kokon­aishah­mo­jen ja kokon­aisuuk­sien ymmärtämistä? Bion oli ensim­mäi­nen, joka ymmär­si tämän linkin ja vält­tyi ajat­telus­saan joko–tai-asetelmalta.

Kokon­aisuuk­sien hah­mot­ta­mi­nen ei ole yksinker­tainen haaste. Kysymys on mie­len löytämis­es­tä kaoot­tisu­u­den keskeltä. Yhteisöt ja organ­isaa­tiot eivät ole vain järjestyneitä sys­teeme­jä, vaan kan­ta­vat eri­laisia kaoot­tisia ja jopa psykoot­tisia tilo­ja. Näiltä ele­menteiltä puut­tuu ymmär­ret­tävä yhteys. Täl­laisen mon­imutkaisu­u­den kohtaami­nen on kauhis­tut­tavaa. Sitä mielel­lään väistää ja huo­maa­mat­taan pak­e­nee.

Yhteisöl­lisyys kas­vaa tois­t­en kuun­telus­ta. Kysymys ei ole vain vas­taan­ot­tamis­es­ta, vaan vas­tavuorois­es­ta kurot­tau­tu­mis­es­ta kohti uuden­laista näkemistä ja kasvun luon­teen ymmärtämistä. Kat­somi­nen muut­taa  kat­so­jaa, kuun­telu muut­taa kuuli­jaa, opet­ta­mi­nen muut­taa opet­ta­jaa. Näkemisessä ja yhteisessä tutki­vas­sa tilas­sa tapah­tu­vas­sa kuun­telus­sa työn ydin voi päästä pin­taan ja kut­sua esille osan­ot­ta­jien kan­ta­man koke­muk­sen. Se voi tur­va­ta yksilöille paikan ja yhteisölle elävän hen­gen.