Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Tuomo Tikkanen: Kelan kuntoutuspsykoterapiat – jatkuvat ja kehittyvät vai lakkautetaan?

Taus­ta

Päämin­is­teri San­na Marinin hal­li­tu­so­hjel­man mukaan osana sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon uud­is­tus­ta valmis­tel­laan eril­lisenä asiana par­la­men­taarises­sa työryh­mässä muun muas­sa ter­vey­den­huol­lon ja kuntoutuk­sen monikanavara­hoituk­sen tule­vaisu­us. Kelan vaa­ti­va kuntou­tus ja kuntou­tusp­sykoter­api­at kuu­lu­vat tähän kokon­aisu­u­teen, kos­ka niiden rahoi­tus on jär­jestet­ty sairaus­vaku­u­tus­lain perus­teel­la.

Par­la­men­taari­nen työryh­mä, johon on nimet­ty kansane­dus­ta­jia kaik­ista eduskun­taryh­mistä, on perustet­tu 15.9.2021. Sen toimikausi on 15.9.‒15.11.2021. Sen tehtävänä on tehdä tarpeel­lisek­si kat­so­mi­aan ehdo­tuk­sia asi­aan liit­tyen. (Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö 2021.)

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö oli 12.11.2020 aset­tanut eri vai­h­toe­hto­ja pohjus­ta­vat valmis­teluryh­mät, joiden toimikausi oli ajal­la 15.11.2020‒31.5.2021.

Valmis­teluryh­mät ovat laati­neet virkatyönä toimek­sianto­jen­sa poh­jal­ta selvi­tyk­sen asi­as­ta. Ne eivät ole esit­täneet ratkaisue­hdo­tuk­sia, vaan ovat tehneet poh­javalmis­telua 14.9.2021 asete­tun par­la­men­taarisen työryh­män tuek­si.

Valmis­teluryh­mien virkamies­selvi­tys valmis­tui kesäku­us­sa 2021, ja asiantun­ti­jata­ho­ja pyy­det­ti­in anta­maan siitä lausun­to­ja 31.8.2021 men­nessä. Ruotsinkielisille lausun­noille annet­ti­in aikaa 12.10.2021 asti.  Tämän jäl­keen lausun­noista on laa­dit­tu yhteen­ve­to.

Selvi­tystyön vai­h­toe­hdot Kelan kuntoutuk­sen osalta

Valmis­teluryh­mien aset­tamis­päätök­sessä niille annet­ti­in Kelan kuntoutuk­sen osalta tehtäväk­si selvit­tää seu­raavien vai­h­toe­hto­jen vaiku­tuk­set:

1) Nykyti­la, jos­sa Kela jär­jestää vaa­ti­van lääkin­näl­lisen kuntoutuk­sen ja kor­vaa kuntou­tusp­sykoter­api­an, säi­lyy ennal­laan.

2) Vaa­ti­va lääkin­nälli­nen kuntou­tus ja/tai kuntou­tusp­sykoter­apia säi­lyy Kelas­sa siten, että rahoi­tus­vas­tuu siir­ty­isi hyv­in­voin­tialueille, joka päät­täisi vaa­ti­van lääkin­näl­lisen kun­touk­sen palvelu­va­likos­ta, kri­teereistä ja kehit­tämis­es­tä. Päätök­sen­teko palveluista säi­ly­isi Kelal­la.

3) Vaa­ti­va lääkin­nälli­nen kuntou­tus ja/tai kuntou­tusp­sykoter­apia siir­ty­i­sivät kokon­aisu­udessaan hyv­in­voin­tialueen jär­jestämis­vas­tu­ulle.

Kelan kuntou­tus­lain perus­teel­la tue­tut psykoter­api­at 2020: Psykoter­api­aa sai 60 305 henkilöä – kus­tan­nuk­set 112,9 miljoon­aa euroa

Kelan tuke­man psykoter­api­an saa­jia vuon­na 2020 oli yhteen­sä 60 305 henkilöä. Vuosiku­lut oli­vat 112,9 miljoon­aa euroa.

Kelan kuntou­tus­lain 11a §:n mukaisen opiskelu- ja työkyvyn kuntou­tusp­sykoter­api­an yksilöko­htaiset kus­tan­nuk­set ovat noin 1740 euroa vuodessa. Val­tion osu­us tästä oli 67 pros­ent­tia eli 1165 euroa. 33 pros­ent­tia mak­set­ti­in sairaus­vaku­u­tus­lain perus­teel­la vaku­utet­tu­jen eli yrit­täjien ja tulon­saa­jien sosi­aal­i­tur­va­mak­su­ista.

Kelan kuntou­tus­lain 9 §:n mukaisen vaa­ti­van kuntoutuk­sen psykoter­api­an yksilöko­htaiset kus­tan­nuk­set oli­vat korkeampia, kos­ka Kela mak­saa nämä kuntou­tus­palve­lut kokon­aan. Keski­hin­ta oli 3892 euroa vuodessa. Val­tion osu­us tästä oli 67 pros­ent­tia eli 2607 euroa.

Jos las­ke­taan yhteen sekä 9 §:n että 11a §:n mukaisten psykoter­a­pi­oiden vuosiku­lut henkeä kohti, ne oli­vat keskimäärin 1872 euroa. Val­tion osu­us tästä oli 67 pros­ent­tia eli 1255 euroa. (Kela 2021a; 2021b.)

Kelan tuke­mat tai jär­jestämät kuntou­tusp­sykoter­api­at jakau­tu­i­v­at seu­raavasti sen mukaan, oliko ne jär­jestet­ty Kelan kuntou­tus­lain 9 §:n tai 11a §:n perus­teel­la:

Taulukko 1. Kelan kuntou­tus­lain 11a §:n mukaisen opiskelu- ja työkyvyn kuntou­tusp­sykoter­api­an saa­jat ja kus­tan­nuk­set 2020

Koko maa

Aika


Kuntoutuk­sen lakipe­ruste


Laki ja toimen­pide


Saa­jat
Kuntou­tus­palvelu-
kus­tan­nuk­set
euroa
2020Kuntou­tusp­sykoter­apiaYhteen­sä56 68298 825 695
-Aikuis­ten psykoter­apia42 74673 928 072
-Nuorten psykoter­apia14 01124 896 505
-Kehit­tämis­toim­inta11 117

Taulukko 2. Kelan kuntou­tus­lain 9 §:n (vaa­ti­va kuntou­tus) mukaisen psykoter­api­an saa­jat ja kus­tan­nuk­set 2020

Koko maa

Aika


Kuntoutuk­sen lakipe­ruste


Laki ja toimen­pide


Saa­jat
Kuntou­tus­palvelu-
kus­tan­nuk­set
euroa
2020Vaa­ti­va lääkin­nälli­nen kuntou­tus-Psykoter­apia3 62314 100 316

Taulukko 3. Alle 16-vuo­ti­ait­ten las­ten ja nuorten osu­us Kelan kuntou­tus­lain 9 §:n (vaa­ti­va kuntou­tus) mukaises­ta kuntou­tusp­sykoter­api­as­ta vuon­na 2020

Koko maa

Aika


Kuntoutuk­sen lakipe­ruste


Laki ja toimen­pide


Saa­jat
Kuntou­tus­palvelu-
kus­tan­nuk­set
euroa
2020Vaa­ti­va lääkin­nälli­nen kuntou­tus-Psykoter­apia1 0904 467 477

Taulukko 4. Kelan kuntou­tus­lain 11a §:n mukaisen opiskelu- ja työkyvyn kuntou­tusp­sykoter­api­an saa­jien määrän kehi­tys vuosi­na 2015‒2020 (100 hen­gen tarkku­udel­la):

201527 300 henkeäkasvu 29 300 eli 107 % vuo­teen 2020
201631 400 henkeäkasvu 25 200 eli 80 % vuo­teen 2020
201736 600 henkeäkasvu 20 000 eli 54 % vuo­teen 2020
201844 000 henkeäkasvu 12 600 eli 29 % vuo­teen 2020
201950 400 henkeäkasvu 6 200 eli 12 % vuo­teen 2020
202056 700 henkeäKas­va­nee edelleen.

Kelan kaikkien kuntou­tus­palvelu­jen saa­jat ja kus­tan­nuk­set vuon­na 2020

Kokon­aisu­u­den hah­mot­tamisen vuok­si on syytä tiedostaa, että val­taosa Kelan kuntoutuk­ses­ta on muu­ta lak­isääteistä kuntou­tus­ta kuin psykoter­api­aa. Kelan kaikkien kuntou­tus­palvelu­jen piiris­sä oli 141 128 henkilöä. Vuosikus­tan­nuk­set oli­vat 370,9 miljoon­aa euroa.

Kelan kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden saa­jat oli­vat kaik­ista Kelan kuntoutuk­sen saa­jista 42,7 pros­ent­tia. Kuntou­tusp­sykoter­api­an kus­tan­nuk­set oli­vat kaikesta Kelan kuntoutuk­ses­ta 30,4 pros­ent­tia.

Kelan kuntou­tus ei koske vain aikuisia ja aikuis­ten opiskelu- ja työkykyä, vaan on varsin mon­i­naista. Alle 20-vuo­ti­aat lapset ja nuoret muo­dos­ti­vat 23,5 pros­ent­tia Kelan kuntoutuk­sen saa­jista ja hei­dän kuntoutuk­sen­sa kus­tan­nuk­set 35,7 pros­ent­tia kuntoutuk­sen kokon­aiskus­tan­nuk­sista.

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön (STM:n) virkamies­selvi­tyk­sen johtopäätök­siä

STM:n kesäku­us­sa 2021 valmis­tunut virkamies­selvi­tys sisäl­si osin ris­tiri­itaisia, mut­ta osin varsin osu­via arvioi­ta eri vai­h­toe­hdoista.

Vai­h­toe­hdos­ta 1 (Kelan vaa­ti­va kuntou­tus ja kuntou­tusp­sykoter­api­at säi­lyvät Kelan jär­jestämis­vas­tu­ul­la) todet­ti­in muun muas­sa seu­raavaa:

”Kelan vaa­ti­va lääkin­nälli­nen kuntou­tus ja kuntou­tusp­sykoter­apia on tur­vat­tu perus­tus­lain 21 §:n mukaisi­na yksilöl­lis­inä sub­jek­ti­ivisi­na oikeuksi­na. Perus­tus­lain 22 § rajoit­taa julkisen val­lan mah­dol­lisuuk­sia heiken­tää kansalaisen oikeustur­van tasoa.”

”Nykyti­las­sa toteu­tu­va toim­i­joiden mon­i­naisu­us voi tur­va­ta saatavil­la ole­vien palvelu­iden monipuolisu­ut­ta asi­akkaan hyödyk­si, kun vas­tu­u­ta palvelu­va­likos­ta ei ole keskitet­ty yhdelle taholle.”

”Nykykäytän­nön vahvuuk­sia oli­si­vat Kelan jär­jestämis- ja kor­vaus­vas­tu­ul­la ole­van kuntoutuk­sen osalta val­takun­nal­lis­es­ti yht­enäiset palvelu­va­likko ja ‑kuvauk­set sekä val­takun­nal­lis­es­ti keskite­tyt han­k­in­nat. Rahoi­tus olisi ns. kor­vamerkit­tyjä kuntoutuk­selle.”

”Kyselyssä hyv­in­voin­tialueille 2021 vas­tauk­sista ilmeni, että hyv­in­voin­tialueet koki­vat Kelal­la ole­van merkit­tävää tutkimus­toim­intaa ja hyvät laadun varmis­tamisen menetelmät.”

”Psykoter­api­an osalta vas­tauk­sis­sa tuoti­in esille, että Kelal­la on merkit­tävä kansalli­nen koor­di­naa­tiote­htävä.”

”On huomioita­va, että nykyti­la ei ole stabi­ili vaan myös nykyti­laista jär­jestelmää ja kuntoutuk­sen tietopo­h­jaa voidaan kehit­tää yhteistyössä.”

”Tässä vai­h­toe­hdos­sa voitaisi­inkin kehit­tää hyv­in­voin­tialuei­den ja Kelan yhteistyötä esimerkik­si Kelas­sa kehit­teil­lä ole­van suo­rapäätös­mall­in käyt­tööno­tol­la. Suo­rapäätös tarkoit­taa, että asi­akas saa kuntou­tus­päätök­sen heti ter­vey­den­huol­lon vas­taan­otol­la, ilman eril­listä hake­mus­ta tai lääkärin lausun­toa. Henkilö saa Kelan jär­jestelmästä viral­lisen päätök­sen myöhem­min. Tässä mallis­sa päätök­sen­teko nopeu­tuu ja helpot­tuu. Myös Kelan kehit­tämää rek­isteröin­timenet­te­lyä voitaisi­in ottaa käyt­töön laa­jem­min.”

”Kyselyssä hyv­in­voin­tialueille 2021 vas­tauk­sis­sa nousi nykyti­lan säi­lyt­tämisen osalta esille myön­teis­inä huomioina kor­vamerkit­ty rahoi­tus ja val­takun­nal­lisen toimin­nan takaa­ma yht­enäisyys.”

Vai­h­toe­hdos­ta 2 (Kelan kuntou­tus säi­lyy Kelan jär­jestämis­vas­tu­ul­la, mut­ta rahoi­tus­vas­tuu siir­ty­isi hyv­in­voin­tialueille) todet­ti­in muun muas­sa seu­raavaa:

”Kevään 2021 kyse­ly­tutkimuk­sen perus­teel­la hyv­in­voin­tialueen valmis­telu­o­r­gan­isaa­tios­sa rahoituk­sen osit­taisen siir­ron nähti­in lisäävän aja­tus­ta yhteis­es­tä kokon­ais­resurssista.”

”Toisaal­ta toden­näköis­es­ti pelkästään rahoi­tus­mall­in muut­tamisen ei kat­sot­tu uud­is­ta­van toim­inta­malle­ja. Malli vaatisikin tarkem­paa jatko­selvi­tys­tä.”

”Mallin ei myöskään sel­l­aise­naan kat­sot­tu kan­nus­ta­van kohdis­ta­maan kuntou­tus­resursse­ja nopeaan, suun­nitel­malliseen ja kus­tan­nus­vaikut­tavaan kuntou­tu­miseen. Kiel­teisenä seu­rauk­se­na nähti­in ris­ki resurssien siir­tymis­es­tä hyv­in­voin­tialueen sisäl­lä muuhun työhön.”

Vai­h­toe­hdos­ta 3 (Kelan vaa­ti­va kuntou­tus ja kuntou­tusp­sykoter­api­at lakkaute­taan – ja niiden jär­jestämis­vas­tuu siir­retään hyv­in­voin­tialueille) todet­ti­in muun muas­sa seu­raavaa:

”Jos päädyt­täisi­in sään­te­lyratkaisu­un, jol­la ei jatkos­sa tur­vat­taisi vaa­ti­vaa lääkin­näl­listä kuntou­tus­ta tai kuntou­tusp­sykoter­api­aa sub­jek­ti­ivisi­na oikeuksi­na, olisi välit­tömänä seu­rauk­se­na kohderyh­mi­in kuu­lu­vien henkilöi­den vähäisem­pi jälkikäteisen oikeustur­van taso. Lisäk­si hei­dän oikeuten­sa kuntoutuk­seen ei olisi jatkos­sa vas­taaval­la taval­la lail­la tur­vat­tua.”

”Oikeuk­sien lakkaut­ta­mi­nen sisältää – – koros­tuneen riskin siitä, että henkilöt jäi­sivät tosi­asi­as­sa vaille tarvit­se­maansa palvelua.”

”Perus­tus­lain 22 § rajoit­taa julkisen val­lan mah­dol­lisuuk­sia heiken­tää yksilön oikeustur­van tasoa. Kelan tekemät päätök­set kuntou­tusp­sykoter­api­as­ta ja vaa­ti­vas­ta lääkin­näl­lis­es­tä kuntoutuk­ses­ta ovat muu­tok­sen­hakukelpoisia hallintopäätök­siä. Kan­telu- ja muis­tu­tus­menet­te­ly­jen ei ole kat­sot­tu ole­van vas­taa­van tasoisia oikeustur­vakeino­ja.”

”Oikeustur­vaan liit­tyy myös palvelu­iden saatavu­u­den näkökul­mia. Mikäli Kelan vaa­ti­va lääkin­nälli­nen kuntou­tus ja kuntou­tusp­sykoter­apia siir­ret­täisi­in hyv­in­voin­tialueen vas­tu­ulle, tulisi hyv­in­voin­tialueen tur­va­ta palvelu­iden saatavu­us saumat­tomasti.”

”Tule­vien hyv­in­voin­tialuei­den rahoi­tus olisi yleiskat­teel­lista, mikä tarkoit­taa sitä, että tiet­ty­i­hin palvelui­hin ei olisi tämän­hetkisen esi­tyk­sen mukaan mah­dol­lista kor­vamerk­itä rahoi­tus­ta.”

”Eri­tyis­es­ti mie­len­ter­veyspalvelu­iden osalta nähti­in perus­palvelu­iden kehit­tämisen vaa­ti­van resursse­ja lähivu­osi­na ja vas­tu­un otta­mi­nen Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­as­ta koet­ti­in haas­teel­lise­na.”

”Lisäk­si esi­in nos­tet­ti­in Kelan kuntoutuk­sen suun­nit­telijoiden ammat­ti­taito, jota ovat voineet hyö­dyn­tää palvelu­iden tuot­ta­jat ja kun­nat. Tämän osaamisen han­kkimi­nen ja siir­tymän varmis­t­a­mi­nen toisaalle vaatisi aikaa.”

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön virkamies­selvi­tyk­ses­tä annetut lausun­not

Selvi­tyk­ses­tä annet­ti­in 31.8.2021 men­nessä 68 lausun­toa. Kos­ka lausun­to­ja oli paljon, niis­sä oli osin eri­laisia näke­myk­siä eri vai­h­toe­hto­jen vaiku­tuk­sista. Merkit­tävä osa lausun­noista puol­si Kelan kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden säi­lyt­tämistä ja kehit­tämistä. Seu­raavas­sa ydinko­htia eräi­den Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­at hyvin tun­te­vien asiantun­ti­jaor­gan­isaa­tioiden lausun­noista.

* EFPP Suomen verkos­to

”EFPP (The Euro­pean Fed­er­a­tion for Psy­cho­an­a­lyt­ic Psy­chother­a­py) Suomen kansalli­nen verkos­to ry puoltaa 1. vai­h­toe­htoa: Nykyti­la, jos­sa Kela jär­jestää vaa­ti­van lääkin­näl­lisen kuntoutuk­sen ja kor­vaa kuntou­tusp­sykoter­api­an, säi­lyy ennal­laan.”

”Tarvit­semme edelleen kaik­ki ole­mas­sa ole­vat jär­jestäjät psykoter­api­a­palveluis­sa:

1. Kelan kor­vaa­man kuntou­tusp­sykoter­api­an ja Kelan jär­jestämän Kansaneläke­laitok­sen kuntou­tuse­tuuk­sista ja kuntou­tus­ra­haetuuk­sista annetun lain mukaisen vaa­ti­van lääkin­näl­lisen kuntoutuk­sen,

2. ter­vey­den­huolto­lais­sa sääde­tyn kun­tien jär­jestämän psykoter­api­an osana sairaan­hoitoa ja kuntou­tusp­sykoter­api­an siltä osin kuin se ei kuu­lu Kelalle ja

3. työter­veyshuol­lon ja Yliop­pi­laiden ter­vey­den­hoitosäätiön tar­joa­man psykoter­api­an. Psykoter­api­a­palvelu­iden tulee täy­den­tää toisi­aan ja niitä tulee kehit­tää.”

”Kelan kuntoutuk­sen lakkaut­ta­mi­nen lopet­taisi kansalais­ten sub­jek­ti­ivisen oikeu­den psykoter­api­aan.”

”EFPP Suomen arvion mukaan Kelan tuke­man kuntou­tusp­sykoter­api­an lakkaut­ta­mi­nen johtaisi mie­len­ter­vey­del­li­sistä syistä johtu­vien työkyvyt­tömyy­seläkkei­den jyrkkään nousu­un.”

”EFPP Suo­mi esit­tää, että ratkaisuna tulisi arvioi­da myös Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an kuntou­tuse­tu­u­den nos­tamista reaal­i­hin­nan tasolle kaikissa psykoter­api­a­muodois­sa.”

”Kos­ka eläkeikära­jat ovat nousseet, jär­jestelmää tulisi myös kehit­tää siten, että Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­a­palvelu­iden yläikära­jaa nos­te­taan.” 

”Myös alle 16-vuo­ti­aat tulee saa­da Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an piiri­in.”

* Kela

”Kelan kuntou­tus­la­ki varmis­taa, että asi­akkaat saa­vat kuntou­tus­ta sil­loin, kun se on perustel­lusti tarpeen. Jos kuntoutuk­sen rahoi­tus poh­jau­tu­isi yleiskat­teel­liseen määrära­haan, toisi se huo­mat­tavaa epä­var­muut­ta asi­akkaan kuntoutuk­sen jär­jestämiseen ja voi aset­taa asi­akkaat eri­ar­voiseen ase­maan.”

”Kelan kuntou­tus­lais­sa on säädet­ty jär­jestämisvelvol­lisu­us vaa­ti­vaa lääkin­näl­listä kuntou­tus­ta ja kuntou­tusp­sykoter­api­aa koskien. Jos näi­den asi­akas­ryh­mien oikeut­ta kuntoutuk­seen ei jatkos­sa tur­vat­taisi sub­jek­ti­ivisi­na oikeuksi­na, se heiken­täisi kyseessä ole­vien asi­akkaiden oikeuk­sia ja etuuk­sia sekä jälkikäteisen oikeustur­van tasoa. Kelan yht­enäi­nen, val­takun­nal­lis­es­ti ohjat­tu etu­u­soikeu­den arvioin­ti asi­akkaan muu­tok­sen­hakuoikeu­den kanssa tur­vaa asi­akkaille yhden­ver­taisen oikeu­den kuntoutuk­seen.”

”Monikanavara­hoituk­sen purkamisen osalta tulisi odot­taa, että hyv­in­voin­tialueet ovat toimin­nan käyn­nistymisen jäl­keen vaki­in­nut­ta­neet toim­intansa ja käytän­nössä pystytään näkemään sote-uud­is­tuk­sen vaiku­tuk­set.”

* Suomen Psyki­a­triy­hdis­tys

”Psyki­a­triy­hdis­tyk­sen näke­myk­sen mukaan tässä vai­heessa vai­h­toe­hto 1., jos­sa nykyti­la säi­lyy ennal­laan, on kan­natet­tavin, kos­ka suun­nitel­lul­la aikataul­ul­la ja ker­ral­la kokon­aan toiseen jär­jestelmään muut­ta­mi­nen johtaisi hyvin toden­näköis­es­ti huo­mat­tavi­in vaikeuk­si­in tarvit­tavien ter­a­pi­oiden ja palvelun­tuot­ta­jien jär­jestämisek­si.”

* Suomen Psykologili­it­to

”Psykologili­it­to ei kan­na­ta monikanavara­hoituk­sen purkamista, varsinkaan kuntou­tusp­sykoter­api­an osalta, mut­ta kan­nat­taa jär­jestelmän kehit­tämistä siten, että kor­vausten piiris­sä ole­via palvelui­ta arvioidaan ja kehitetään sekä kor­vauk­sen määrän, että kor­vat­tavien palvelu­jen osalta.”

”Kos­ka mie­len­ter­veysongel­mat ovat merkit­tävä ter­vey­delli­nen ongel­ma, tarvit­semme sekä toimi­vat mie­len­ter­veyspalve­lut hyv­in­voin­tialueil­la että tulok­sel­lisen ja toimi­van val­takun­nal­lisen opiskelu- ja työkyvyn varmis­ta­van kuntou­tusp­sykoter­api­an.”

* Ther­a­peia-säätiö

”Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­a­jär­jestelmä tulee säi­lyt­tää ja sitä tulee myös kehit­tää. Kelan kor­vaus­ta­soa tulisi nos­taa, joka pois­taisi eri­ar­voisu­ut­ta.”

”Kelan kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden rin­nal­la tulisi kehit­tää mata­lan kyn­nyk­sen inter­ven­tioi­ta. Tarvit­semme molem­pia. Nämä täy­den­tävät toisi­aan.”

”Käsi­tyk­semme mukaan lyhyet inter­ven­tiot eivät riitä hoita­maan mm. ihmis­ten tois­tu­vaa masen­nus­ta tai esim. per­soon­al­lisu­ushäir­iöitä, vaan siihen tarvi­taan pitkäaikaista kuntou­tusp­sykoter­api­aa, vankkaa asiantun­te­mus­ta ja koke­mus­ta.”

Myös työ­markki­na­jär­jestö­jen lausun­nois­sa oli vah­vana viestinä Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an säi­lyt­tämisen ja kehit­tämisen tarve. Työ­markki­na­jär­jestö­jen jäsenet mak­sa­vat sosi­aal­i­tur­va­mak­suina 33 pros­ent­tia Kelan kuntoutuk­sen rahoituk­ses­ta. Seu­raavas­sa ydinko­htia eräi­den työ­markki­na­jär­jestö­jen lausun­noista.

* Aka­va

”Aka­va nos­taa esi­in yhden­ver­taisen, pitkäkestoisen työ- ja opiskelukykyä palaut­ta­van psykoter­api­akuntoutuk­sen rahoituk­sen ja yhden­ver­taisen saatavu­u­den. Mie­len­ter­veysongel­mat ovat merkit­tävä ter­vey­delli­nen ja työ- ja opiskelukykyä heiken­tävä ongel­ma.”

”Nyky­mallis­sa Kela on asiantun­te­muk­sen­sa ja koko maan kat­taval­la jär­jestelmäl­lä taan­nut yhden­ver­taisen mah­dol­lisu­u­den saa­da kuntou­tusp­sykoter­api­aa koko Suomes­sa.”

”Kelan kuntou­tusp­sykoter­apia tulee säi­lyt­tää ja sitä tulee kehit­tää hyv­in­voin­tialuei­den psykoter­api­a­palvelu­jen rin­nal­la. Lähtöko­htana tulisi olla rin­nakkaisten, toisi­aan tuke­vien jär­jestelmien kehit­tämi­nen, mikä tur­vaa palvelu­jen saatavu­u­den ja yhden­ver­taisu­u­den alueel­lis­es­ti.”

* SAK

”Työkyvyn tukem­i­nen ja työurien piden­tämi­nen edel­lyt­tävät monipuolisia, moni­alaisia kuntou­tus­palvelu­ja ja riit­tävää resurssoin­tia niihin. Hyv­in­voin­tialuei­den yleiskat­teel­lis­es­ta rahoituk­ses­ta kuntoutuk­seen ohjau­tu­isi toden­näköis­es­ti vain pieni osa nyky­i­sistä resurs­seista.”

”Yli puo­let Kelan kuntou­tusasi­akkaista tarvit­see palvelu­ja mie­len­ter­veyssy­istä. Kuntou­tus­palvelu­jen pois­t­a­mi­nen Kelan jär­jestämis­vas­tu­ul­ta kurit­taisi eri­tyisen kipeästi kuntou­tusp­sykoter­api­aa tarvit­se­via asi­akkai­ta ja vaaran­taisi hei­dän työ- ja opiskelukykyn­sä.”

”Varsinkin nuorten aikuis­ten työ- ja opiskelukyvyn tur­vaamisek­si tarvi­taan ter­api­a­palvelu­ja. Mie­len­ter­veysongel­mat ja niiden hoitoon tarkoitet­tu­jen palvelu­jen tarve on kas­vanut koron­a­pan­demi­an aikana. On real­is­mia, että hyv­in­voin­tialuei­den yleis­es­tä rahoituk­ses­ta ohjau­tu­isi mie­len­ter­veyspalvelui­hin vain pieni osu­us palvelu­jen nykyis­es­tä resurssoin­nista.”

* Elinkei­noelämän keskus­li­it­to EK

”EK kat­soo, että oikea aika kuntoutuk­sen jär­jestämis- ja rahoi­tus­vas­tu­iden tarkastelulle on kuntou­tuskomitean ehdo­tuk­sen mukaises­ti aikaisin­taan vuon­na 2025.”

Mitä jatkos­sa?

Kelan vaa­ti­va kuntou­tus ja kuntou­tusp­sykoter­api­at jatku­vat, mikäli eduskun­ta ei päätä muut­taa sairaus­vaku­u­tus­lakia siten, että Kelan kuntoutuk­sen rahoi­tus­ta koske­vat pykälät pois­tet­taisi­in laista. Eduskun­ta joutuu myös hark­it­se­maan, pitääkö se järkevänä pois­taa vaa­ti­va kuntou­tus ja kuntou­tusp­sykoter­api­at Kelan kuntou­tus­ta koskev­as­ta laista, kun vas­taa­van kuntoutuk­sen jär­jestämis­es­tä hyv­in­voin­tialuei­den toimes­ta ei ole koke­mus­ta.

Hal­li­tus ei ole vielä antanut mitään esi­tys­tä koskien kyseis­ten lakien muut­tamista näiltä osin. Se on aset­tanut par­la­men­taarisen työryh­män pohti­maan asi­aa syksyn 2021 aikana. Hal­li­tus on ohjel­mas­saan ilmais­sut, että se nou­dat­taa vuon­na 2017 miet­intön­sä anta­neen kuntou­tuskomitean lin­jauk­sia kuntoutuk­sen tule­vaisu­u­den jär­jestämisen osalta.

Kuntou­tuskomitean johtopäätös oli, että Kelan vaa­ti­va kuntou­tus ja kuntou­tusp­sykoter­api­at jatka­vat nyky­lain­säädän­nön poh­jal­ta, kunnes aikaisin­taan vuon­na 2025 on mah­dol­lista sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön johdol­la arvioi­da, onko maakunnilla/hyvinvointialueilla kykyä ja resursse­ja jär­jestää vas­taavaa kuntou­tus­ta.

Kelan kuntou­tus­palve­lut jatku­vat ja kehit­tyvät, jos eduskun­ta ei päätä niiden lakkaut­tamis­es­ta muut­ta­mal­la lain­säädän­töä näiltä osin varsin radikaal­isti. Eduskun­ta ei yleen­sä muu­ta lake­ja, jos hal­li­tus ei tee lain­säädän­nön muut­tamis­es­ta niin perustel­tua esi­tys­tä, että eduskun­nan enem­mistö pitää hal­li­tuk­sen ehdo­tus­ta hyvänä ja järkevänä.

Nyt ollaan tilanteessa, jos­sa ratkaisue­hdo­tuk­sia pohdi­taan sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iössä ja kaikkien puoluei­den kansane­dus­ta­jista koos­t­u­vas­sa par­la­men­taarises­sa työryh­mässä. Kelan kuntoutuk­sen ja kuntou­tusp­sykoter­api­an asiantun­ti­jata­ho­jen ja rahoituk­seen osal­lis­tu­vien työ­markki­na­jär­jestö­jen näke­myk­set tulee luon­nol­lis­es­ti ottaa vakavasti huomioon ratkaisue­hdo­tusten pohdin­nas­sa.

Kevääl­lä 2021 EFPP Suomen verkos­ton ja psykoter­api­ay­hteisö­jen akti­iv­it ovat tavan­neet sosi­aali- ja ter­veysmin­is­teri Aino-Kaisa Pekosen. Kesäku­us­sa 2021 sosi­aali- ja ter­veysmin­is­terik­si nimitet­tyyn Han­na-Kaisa Sarkkiseen ja hänen eri­ty­isavus­ta­ji­in­sa on myös oltu yhtey­dessä. Myös eduskun­nan sosi­aali- ja ter­veysvaliokun­nan jäseniä eri puolueista on tavat­tu ja heille on lähetet­ty tietoa Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an hyödy­istä ja säi­lyt­tämisen tarpeesta. Syysku­us­sa 2021 peruste­tun par­la­men­taarisen komitean jäseni­in on oltu yhtey­dessä ja heitä on infor­moitu asi­as­ta.

Tavoit­teena on varmis­taa psykoter­apia-alan asiantun­ti­joiden suo­rat neu­vot­telukon­tak­tit sekä min­is­ter­iön johdon että eduskun­nan sosi­aali- ja ter­veysvaliokun­nan jäsen­ten kanssa Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an säi­lyt­tämisek­si ja kehit­tämisek­si.

Kir­jal­lisu­ut­ta

Kela (2021a). Kelan kuntou­tusti­las­to 2020. Luet­tavis­sa osoit­teessa http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042011121

Kela (2021b). Tilas­toti­etokan­ta Kelas­to. Kelan kuntou­tus­palvelu­jen saa­jat ja kus­tan­nuk­set. Luet­tavis­sa osoit­teessa http://raportit.kela.fi/ibi_apps/WFServlet?IBIF_ex=NIT099AL

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö (2021). Monikanavara­hoituk­sen purkamista valmis­tele­maan par­la­men­taari­nen työryh­mä. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://stm.fi/-/stm-monikanavarahoituksen-purkamista-valmistelemaan-parlamentaarinen-tyoryhma