Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Ossi Takala: Kuningastie itse-empatiaan

Empa­ti­aan viitataan monien psyko­ana­lyytikoiden kir­joituk­sis­sa, mut­ta huoli­mat­ta Michael Bal­intin, Heinz Kohutin ja Veikko Tähkän pon­nis­teluista täl­lä sar­al­la rakas­tamme enem­män teo­reet­tista ana­lyysiä kuin empaat­tista vuorovaiku­tus­ta. Empa­ti­akyvyn häir­iöt ovat eksis­ten­ti­aa­li­nen ris­ki sekä yksilölle että ihmiskun­nalle ilmas­ton­muu­tok­sen ja ydi­na­sei­den maail­mas­sa. Mon­et yleistyneet psyki­a­triset häir­iöt liit­tyvät lap­su­u­den empaat­tis­ten kohtaamis­ten puut­teeseen. Van­hempi­en empa­ti­aan poh­jau­tu­va psyykki­nen kan­nat­telu muo­dostaa poh­jan lapsen per­soon­al­lisu­u­den, empa­t­ian ja itse-empa­t­ian kehi­tyk­selle, joka toimii kaikkien myöhempi­en ihmis­suhtei­den ja itseku­van perus­tana. Tekoä­ly ja net­tit­er­api­at eivät tar­joa empa­ti­aa.

Empa­tia tulee kreikan sanoista en, joka tarkoit­taa sisäl­lä, ja pathos, joka tarkoit­taa kär­simys­tä. Kyse on myötäelämisen ja ymmärtämisen tai­dos­ta, kyvys­tä muo­dostaa mieliku­va toisen tun­teista ja aset­tau­tua tämän ase­maan sekä vai­h­taa tarkastelukul­maa. Empaat­tises­sa vuorovaiku­tuk­ses­sa toinen ymmärtää toisen tun­teet. Freud kuvaa empa­ti­aa pros­essi­na, jon­ka osu­us on ratkai­se­va ymmär­ret­täessä toises­sa ihmisessä sel­l­aista, joka on vieras­ta oma­lle egolle. Kun psykoter­apeut­ti kohtaa poti­laan tun­teet, hän jakaa ja kan­nat­telee tämän kär­simys­tä. Tun­teet välit­tyvät pääosin ei-sanal­lis­es­ti, ja ne sanoite­taan vas­ta myöhem­min. Ensin koh­dataan ja jae­taan poti­laan kär­simys. Sen jäl­keen koke­muk­seen ote­taan etäisyyt­tä. Empa­ti­as­sa ei siis pohjim­mil­taan ole kysymys sijaiskär­simyk­ses­tä, vaan toisen ymmärtämis­es­tä. Tutkimuk­sis­sa on havait­tu, että psykoter­api­an tulok­sel­lisu­ud­es­ta puo­let perus­tuu yhteistyö­suh­teen laatu­un. Psyko­ana­lyyt­tiset ter­api­at on havait­tu pitkässä seu­ran­nas­sa tehokkaik­si, mikä johtuu siitä, että psyko­ana­lyyt­tiset psykoter­apeu­tit suos­tu­vat kohtaa­maan, kan­nat­tele­maan ja sanoit­ta­maan poti­laan tun­tei­ta. Tässä empa­tia on keskeistä. (Aal­to­la 2018, 11, 70–81; Kallio­pus­ka 2005, 51.)

Psykoter­api­an onnis­tu­misen edel­ly­tys on se, että ter­apeu­ti­l­la on riit­tävän hyvä kos­ke­tus poti­laan tun­teisi­in ja ajatuk­si­in, jot­ta hän voi itse kokea ja tun­tea, mitä poti­laas­sa kul­loinkin tapah­tuu. Sel­l­aiset poti­laat hyö­tyvät ter­api­as­ta vähem­män, joiden ter­apeu­tit ovat koros­tuneen neu­traale­ja ja vuorovaiku­tusti­lanteessa kohtaa­mat­to­mia ja joiden empa­tia- ja eläy­tymiskyky on siis huono. Toisaal­ta on havait­tu, että pitkää psyko­dy­naamista psykoter­api­aa teke­vien psykoter­apeut­tien poti­laiden saa­ma hyö­ty oli riip­puma­ton ter­apeutin omi­naisuuk­sista. Näin ollen psyko­dy­naamisen psykoter­api­an teo­reet­ti­nen läh­estymistapa sisältää itsessään jotain sel­l­aista, joka tukee psykoter­api­an tulok­sel­lisu­ut­ta. Tämä liit­tyy tun­tei­den jakamiseen, kan­nat­telu­un ja peilaamiseen. Empaat­ti­nen psykoter­apeut­ti ei näe vain oire­i­ta ja ongelmia, vaan ymmärtää niiden takana ole­vaa ihmistä. Psykoter­apeutin empaat­ti­nen suh­tau­tu­mi­nen aut­taa poti­las­ta voit­ta­maan vas­tus­tuk­sen ja saa sitou­tu­maan hoitoon. (Lehtovuori 2018; Rosen­feld 1987, 12.)

Toisen tun­net­ta voi ymmärtää, vaik­ka ei itse kykenisi osal­lis­tu­maan tähän tun­teeseen. Kun ihmi­nen esimerkik­si eläy­tyy haa­van saa­neen kipu­un haavaa kat­soes­saan, hän kat­soo usein haa­van saa­neen kasvo­ja. Näin hän saa koke­muk­selleen vahvis­tus­ta toisen kär­sivästä ilmeestä. Jos kat­so­ja havait­see kär­simyk­sen sijaan iloisen ilmeen, hän päät­telee, että toinen ei itse asi­as­sa koekaan kipua. Kipu saa merk­i­tyk­sen­sä vas­ta epämiel­lyt­tävistä tun­teista, jot­ka näkyvät ilmeis­sä. Asian tarkem­pi tutkimi­nen vaatii uusia empa­ti­at­a­pah­tu­mia ja niihin perus­tu­via päätelmiä, jol­loin se voi johtaa toisen­laiseen päätelmään: ais­tit­ta­va tunne onkin läs­nä, mut­ta sen ilmaisu on halut­tu tukah­dut­taa. Tai ehkä henkilö tun­tee kipua, mut­ta hän ei kär­si vaan naut­tii siitä. (Aal­to­la 2018, 124–129.)

Hilk­ka Antta­lainen (2023) kuvaa artikke­lis­saan sado­ma­sok­ismin ilmen­e­mistä psykoter­api­as­sa: ”Viimeisel­lä käyn­nil­lä ennen taukoa Julia kuvaili jälleen kuvot­tavasti jalka­po­hjien­sa repimistä. Nyt ymmärsin raapimisen tuot­ta­van hänelle suun­na­ton­ta mieli­hyvää. Hän ker­toi myös itsen­sä rankaisemis­es­ta ja suorit­tamis­es­ta, joka ei ollut pelkkää syyl­lisyy­den­tun­toista tuskaa vaan myös inten­si­ivistä halua päi­hit­tää toiset. Hän ker­toi kovasti kaipaa­vansa sääliä ja eri­tyisek­si huomioimista. Aloin miet­tiä Julian sado­ma­sok­istisu­ut­ta – hänen tarvet­taan uuvut­taa itsen­sä, kiin­tymys­tä pahaan oloon, tois­tu­via väki­val­taisia unia ja ihon repimistä sekä niistä min­ulle ker­tomista. Huo­masin, etten kenenkään toisen poti­laan kohdal­la ollut kokenut kieli­taitoni yhtäkkiä katoa­van. Mah­toiko Julias­ta välit­tyä hien­o­varaista ylenkat­set­ta ja nautin­toa epäon­nis­tu­mis­es­tani?” Sado­ma­sok­istisen näytök­sen taustal­la on viesti: tältä tun­tuu, kun min­ut hylätään. Poti­las viestit­tää ter­apeu­ti­lle, että hänestä tun­tuu kuin hän­tä revit­täisi­in kap­paleik­si. Poti­laan psyykki­nen iho on hyökkäyk­sen kohteena. Tavoit­taes­saan kivun empa­t­ian kaut­ta psykoter­apeut­ti voi tulkin­nas­saan sanoit­taa hylkäämiseen liit­tyvät tun­teet ja tuskan. Empa­tia tuo kaiken­lais­ten ajeer­austen tutkimiseen ymmär­rystä. Empaat­tise­na koe­tun kan­nat­telun kaut­ta ihon repimisen kaltais­es­ta min­u­u­den koos­s­apitämis­es­tä voidaan vähitellen luop­ua. (Aal­to­la 2018, 124–129; Antta­lainen 2023, 11; Ruon­akos­ki 2011, 31.) Psykoter­apeutin empaat­tiset teot rak­en­ta­vat poh­jan tulkin­noille. Jo kak­si­tuhat­ta vuot­ta sit­ten Jeesus sairai­ta ihmeil­lä paran­taes­saan osoit­ti, mikä voima kär­simyk­sen ymmärtämisel­lä ja empa­tial­la on. Haemme jumalil­ta empa­ti­aa.

Jos mietin, mitä itse haen runoudelta, voi se olla lohtua ja empa­ti­aa (Haukio, sit. Björk­sten 2013).

Empa­t­ian muo­to­ja

Kog­ni­ti­ivi­nen empa­tia on kykyä ymmärtää toisen tun­tei­ta ja ajatuk­sia järkeilyn avul­la. Siinä koros­tuu etäisyys: emme tunne, mitä toinen tun­tee, vaan ain­oas­taan huo­maamme toisen tun­teen. Tämä voi johtaa ratio­nal­isoin­nin harhapoluille ja manip­u­loin­ti­in. Kog­ni­ti­ivi­nen empa­tia on tun­nekylmää ja voi johtaa välin­pitämät­tömyy­teen sekä moraalit­tomi­in tekoi­hin toista kohtaan. Affek­ti­ivisen empa­t­ian puute tekee psykopaateista ja nar­sis­teista kyvyt­tömiä huomioimaan toisen tun­tei­ta ja vas­taa­maan niihin hyväksyt­täväl­lä taval­la. Psykopaatit ja nar­sis­tit ovat hyvin taitavia kog­ni­ti­ivises­sa empa­ti­as­sa mut­ta läh­es kyvyt­tömiä affek­ti­iviseen empa­ti­aan. He kykenevät tarkkaile­maan tois­t­en mie­len tilo­ja ja manip­u­loimaan toisia mut­ta eivät pysty virit­täy­tymään tois­t­en tun­teisi­in. Empa­ti­akyvyn puut­teet vaikeut­ta­vat kanssakäymistä ja ilmenevät kaava­maisi­na käsi­tyksinä sekä kyvyt­tömyytenä lukea muiden per­soon­al­lisu­u­den piirteitä. Empa­ti­akyky on yksi tärkeim­mistä epäit­sekkään käyt­täy­tymisen taustal­la ole­vista tek­i­jöistä. (Aal­to­la 2014, 9‒14; Aal­to­la 2018, 11, 70–81, 121–128.)

Affek­ti­ivi­nen empa­tia on kykyä tun­tea toisen ihmisen tun­teet ja vas­ta­ta niihin. Se on kykyä olla välit­tömässä myötävärähtelevässä suh­teessa toisen tun­nekoke­muk­si­in, jol­loin kak­si mieltä liit­tyy yhdek­si kokon­aisu­udek­si ja syn­tyy me-koke­mus. Olemme sil­loin virit­täy­tyneet tois­temme sisäisille liikkeille samal­la taa­ju­udel­la. Täl­löin on vaarana, että lop­ul­ta ei enää ero­ta omia tun­tei­ta toisen tun­teista. Tun­netar­tun­nan lisäk­si affek­ti­iviseen empa­ti­aan sisäl­tyy peilaamista, matkimista ja yhteen sovit­tamista. Pyrimme samaan ryt­mi­in ja tun­teeseen toisen kanssa. Olen­naista on tapa, jol­la idea toisen tun­teista ja koke­muk­sista muut­tuu kaiuk­si omas­sa itsessä. Kun ihmi­nen kokee asioi­ta toisen ihmisen kanssa, siir­tyy esimerkik­si tämän suru mei­hin. Kyse ei ole toisen tun­teen tulkin­nas­ta, vaan aito koke­mus, jol­loin todel­la tun­nemme toisen kär­simyk­sen. Kyse on huomion keskit­tämis­es­tä toiseen tämän tun­netilo­jen havain­noimisek­si ja niiden välit­tömään vaiku­tuk­seen itsessä. Täl­löin toisen tun­teet ja koke­muk­set hei­jas­tu­vat ja myötävärähtelevät itsessä kuten kaislat liikku­vat aal­lokos­sa. Affek­ti­ivi­nen empa­tia läh­estyy pro­jek­ti­ivista iden­ti­fikaa­tio­ta, jos­sa rajat itsen ja toisen välil­lä häviävät. Kun eril­lisyys katoaa toisen tun­teisi­in sulau­tu­misen myötä, seu­raa per­soon­al­lisu­u­den kadot­ta­mi­nen. Seu­rauk­se­na on esimerkik­si myötä­tun­tou­upumus­ta ja jopa nimetön­tä kauhua, kuten lap­su­udessa. (Aal­to­la 2018, 11, 70–81, 121–128; Aal­to­la & Keto 2017, 19–21, 64–66, 70–80.)

Pidin siitä mis­tä ker­roit, ihmis­es­tä joka halusi muis­tok­si talon
Pidän siitä miten ker­rot asioi­ta, tun­tei­ta
Pidän siitä mitä teet, teet sen kau­ni­isti ja hyvin
Sinä yllätät kaik­ki pait­si ne jot­ka tietää

(Lind­holm 1982.)

Empa­t­ian ruumi­il­lisu­us

Pro­priosep­tiset ais­tit ohjaa­vat ruumi­in sisäisiä toim­into­ja. Ne jäävät akti­ivisik­si automaat­tis­es­ti, vaik­ka ulkoiset ais­tit sul­jet­taisi­in. Ruumi­in kaa­va on sisäi­nen motori­nen pros­es­si, joka toimii tah­don ulot­tumat­tomis­sa – tiedosta­mat­ta. Ruumi­in kuva taas on havain­to ruumi­in motori­sista toimin­noista. Vaik­ka olisimme kuin­ka tietoisia ruumi­ista ja sen liikkeistä, emme voi kuitenkaan kuun­nel­la sitä niin tarkasti, että saisimme tietoa sen kaik­ista ais­timuk­sista. Voimme kuitenkin har­jaan­tua kuun­tele­maan ruumi­in vieste­jä. Siinä aut­taa peil­isolu­jär­jestelmän kaut­ta saata­va tieto. Psykoter­api­aryh­mää voi kut­sua peil­isa­lik­si, jos­sa ryh­män jäsenet tun­te­vat ole­vansa alas­to­mia ja pelkäävät jatku­vaa pal­jas­tu­mista. Itse­tun­te­mus­ta ei löy­dä vain kat­so­ma­l­la sisim­pään­sä, vaan pitää myös kat­soa itseään ulkop­uolelta. Ryh­mässä peil­isolu­jär­jestelmän visiomo­toriset solut muo­dosta­vat hei­jastereak­tion nähdys­tä liik­keestä jo ennen kuin kog­ni­ti­ivi­nen pros­es­si ehtii käsitel­lä tieto­ja. Peil­isolu­jär­jestelmä on mukana kaikessa ryh­män vuorovaiku­tuk­ses­sa, tun­tei­den ja ais­ti­havain­to­jen koke­muk­ses­sa ja kom­mu­nikoimises­sa. (Hari 2007, 1566–1568.)

Peil­iso­lut eivät ain­oas­taan aktivoi motorista toim­intaa, vaan ne myös matki­vat sitä. Näkem­i­nen ja tekem­i­nen eivät näin ole kaukana toi­sis­taan. Kehol­lisen jäljit­te­lyn teo­ria syven­tää peil­isolu­jär­jestelmän toimin­nan ymmärtämistä niin, että se aut­taa näkemään, kuin­ka koke­muk­set ja ais­timuk­set voidaan kokea uudelleen men­taalis­es­ti ruumi­il­lises­sa muo­dos­sa. Ruumis voi eläy­tyä yht­enä kokon­aisuute­na toisen eleeseen, jol­loin empaat­tiset ais­timuk­set eivät ole paikan­net­tavis­sa vain yhteen osaan. Esimerkkinä henkilö, joka ripus­taa pään alaspäin hävetessään tai pullis­taa rin­tansa rot­tingille ylpey­destä. Sub­jek­ti liit­tää omaan ruumi­inku­vaansa eri­laisia objek­te­ja empaat­tis­ten samais­tusten myötä ja käyt­täy­tyy nämä objek­tit huomioon ottaen. Kun eläy­dymme toisen ruumi­il­liseen kokon­ais­ti­lanteeseen, se sisältää myös sen tiedon, jota ei ole ole­mas­sa juuri sil­lä het­kel­lä. Kines­teet­ti­nen empa­tia syn­tyy peil­isolu­jär­jestelmän väl­i­tyk­sel­lä. (Hari 2007, 1566–1568.)

Ruumi­il­lista jäljit­te­lyä tapah­tuu sil­loinkin, kun vas­ta kuvit­telemme tekevämme tai näkevämme jotakin. Peil­isolu­jär­jestelmän visiomo­toriset solut muo­dosta­vat hei­jastereak­tion nähdys­tä liik­keestä ennen kuin kog­ni­ti­ivi­nen pros­es­si ehtii käsitel­lä tieto­ja. Jär­jestelmä aut­taa virit­täy­tymään toisen henkilön tun­neti­laan ja samais­tu­maan tämän ais­ti­havain­toi­hin sekä kehol­lisi­in tun­te­muk­si­in. Suo­ra yhteys saa koke­maan saman­tahtisu­ut­ta ja aut­taa jaka­maan tiedosta­mat­to­mia koke­muk­sia ihmis­ten välil­lä. Syn­tyy ruumi­iden väli­nen yhdessä jaet­tu tila, jos­sa tun­teet luo­vat objek­te­ja. Kun ryh­mäp­sykoter­api­as­sa koetaan ja jae­taan asioi­ta ja tun­tei­ta yhdessä tois­t­en kanssa, se kehit­tää affek­ti­ivista empa­ti­aa. Psykoter­apeut­ti ymmärtää ryh­mää ruumi­in­sa vieste­jä kuun­tele­mal­la: mil­laisia tun­tei­ta poti­las tai ryh­mä kokee hän­tä kohtaan. Kun psykoter­apeut­ti välit­tää tämän ryh­mälle, ryh­mä kokee psykoter­apeutin ole­van empaat­ti­nen. Poti­las ja ryh­mä kokee, että hänen tun­teitaan ja koke­muk­si­aan voidaan ymmärtää ja että ne ovat kestet­tävis­sä. (Hari 2007, 1566–1568.)

Empa­ti­aan keskit­tyvis­sä aivo­jen kuvan­tamis­tutkimuk­sis­sa on havait­tu, että tietyn­tyyp­pi­sistä fys­i­ol­o­gi­sista reak­tioista, kuten tais­tele tai pak­ene ‑reak­tios­ta vas­taa­va, sym­pa­at­tista her­mostoa säätelevä pre­frontaa­li­nen aivokuori saat­taa vaikut­taa myös empa­ti­as­sa. Kun tutk­i­jat kiin­nit­tivät hikoilua mit­taa­vat elek­trodit poti­laan ja ter­apeutin sor­men­päi­hin, tulok­set vas­ta­si­vat usein poti­laan sub­jek­ti­ivisia arvioi­ta havai­tus­ta empa­ti­as­ta. Sekä poti­laiden että ter­apeut­tien hikoilu todet­ti­in keskenään saman­tah­tisek­si. Samal­la havait­ti­in, että ter­apeutin puhues­sa liikaa poti­laat koki­vat sen empa­t­ian puut­teek­si. On vaikea olla empaat­ti­nen ja kuun­nel­la, jos koko ajan miet­tii, mitä sanoisi tai puhuuko liikaa. Akti­ivi­nen kuun­telem­i­nen onkin ter­api­an tulosten kannal­ta tärkeäm­pää kuin puhumi­nen, ja se on itsessään empaat­ti­nen teko. Kiin­nos­tus psyko­fy­y­sistä psykoter­api­aa ja fys­ioter­api­aa kohtaan puh­taan puhe­hoidon sijaan liit­tynee empa­t­ian ja peil­isolu­te­o­ri­oiden tuo­maan ymmär­ryk­seen siitä, mikä psykoter­api­as­sa on muu­tok­sen takana. Empa­tia perus­tuu luovi­in ideoihin, jot­ka syn­tyvät tun­ney­htey­dessä. Empa­tia tuot­taa tois­es­ta ihmis­es­tä tietoa, jota ei kyetä ker­tomaan sanoil­la. Tieto välit­tyy elei­den, äänen­sävy­jen, ilmei­den, tun­tei­den, liikkei­den ja muiden ruumi­il­lis­ten reak­tioiden väl­i­tyk­sel­lä, kuten ihon puno­tuk­sen, pulssin, hikoilun ja hen­gi­tyk­sen. Empa­t­ian avul­la voimme unel­moi­da yhdessä ei-sym­bol­isia ja non­ver­baal­isia vieste­jä, joi­ta Bion nimit­ti alfa- ja beta-ele­menteik­si. Elleivät lapsen van­hem­mat kykene empa­ti­aan, lapsen empa­ti­akyvyn kehit­tymi­nen häiri­in­tyy ja sitä kaut­ta syn­tyy katkos ole­mas­saoloon. Kun yhteys ruumi­in ja psyyken väliltä katoaa, myös empa­t­ian ja itse-empa­t­ian kehi­tys häiri­in­tyy. Tun­ney­hteys itseen ja toisi­in katkeaa. Osa näistä niin san­o­tu­ista eri­ty­is­lap­sista (ja eri­ty­i­saikui­sista) kär­sii empa­ti­ake­hi­tyk­sen häir­iöstä. (Amman­i­ti & Fer­rari 2013, 371; Cook 2007, 588–589; Gallese & Rochat 2018, 198–199; Mar­ci ym. 2007, 103–111; Ruon­akos­ki 2011, 136–138, 156.)

Lin­nunään­ten joukos­sa
on yksi surulli­nen.
Kun sen erot­taa, ei het­keen kuule niitä mui­ta.

(Rasa 1992.)

Empa­t­ian kehi­tys lap­su­udessa

Läh­es vas­ta­syn­tyneet reagoi­vat muiden itku­un itkul­la. Vau­va ei vain jäljit­tele tois­t­en ääniä, vaan hän tun­tee itsekin pahaa oloa mut­ta ei vielä ymmär­rä sen ole­van toisen pahaa oloa. Vau­va voi kokea van­hempansa pahan olon omana pahana olon­aan, joka trau­ma­ti­soi hän­tä. Hän trau­ma­ti­soituu myös, jos van­hempi ei masen­nuk­sen tai empa­ti­akyvyt­tömyy­den takia ota vas­taan ja sulat­tele lapselle vielä sietämät­tömiä tun­tei­ta. Noin puo­livuo­ti­aak­si men­nessä lap­si ei enää jäljit­tele välit­tömästi tois­t­en tun­tei­ta, vaan hän näyt­tää esimerkik­si ensin suu­ta mutrustaen surulliselta ennen itkua. Kyse on empa­ti­ake­hi­tyk­sen seu­raavas­ta vai­heesta. Noin vuo­den ikäisenä lapset reagoi­vat tois­t­en mieli­pa­haan hake­mal­la lohtua itselleen. Lap­si ei reagoi vain toisen mieli­pa­haan, vaan myös mieli­hyvään. Ensim­mäi­nen vuorovaiku­tuk­ses­sa syn­tyvä hymy nähdään usein jo ensim­mäisen ikäkuukau­den lop­ul­la. Se on van­hem­mille palk­it­se­vaa ja samal­la merk­ki siitä, että vau­va on vuorovaiku­tuk­ses­sa. Sik­si van­hem­mat tavoit­tel­e­vat vau­voil­taan vais­tom­ais­es­ti lisää hymyjä. Tämä ohjaa van­hempia toim­i­maan automaat­tis­es­ti niin, että vau­val­la olisi hyvä olla. (Helka­ma 2009, 159–160.)

Jos näet jonkun vail­la hymyä, anna hänelle yksi omis­tasi. Jos et hymy­ile tänään niin tämä hymy on sin­ulle. (Par­ton 2017.)

Sosi­aal­is­ten tilantei­den suju­vu­us riip­puu suurelta osin tois­t­en tun­tei­den automa­ti­soidus­ta ymmärtämis­es­tä. Kun ihmiset keskustel­e­vat, hei­dän ruumi­in­sa pyrkivät samanaikaises­ti ryt­miseen har­mo­ni­aan, jos­sa liik­keet, asen­not, äänen korkeus, puhenopeus ja jopa puheen tauot muis­tut­ta­vat toisi­aan. Empa­tia välit­tyy saman­tah­tisen myötävärähtelevän tun­nevirit­täy­tymisen kaut­ta. Tämä molem­min­puo­li­nen jäljit­te­ly on tiedostam­a­ton­ta, ja sitä säätelevät aivo­jen alkukan­taiset alueet. Ilmeet ovat tässä keskeisiä. Esimerkik­si ilois­t­en tai surullis­ten kasvo­jen näkem­i­nen herät­tää automaat­tis­es­ti häivähdyk­sen vas­taavas­ta tun­teesta. Suuri osa havain­noista, valin­noista, ajatuk­sista, tun­nereak­tioista ja käyt­täy­tymis­es­tä tapah­tuu automaat­tis­es­ti ja tiedosta­mat­tomasti. (Aal­to­la & Keto 2017, 64‒66.)

Automa­ti­soitunei­ta mekanis­me­ja ei voi tavoit­taa tietois­es­ti, mut­ta ne ilmen­tyvät toimin­nan ja käyt­täy­tymisen kaut­ta ja saa­vat aikaan fyy­sisiä emo­tion­aal­isia reak­tioi­ta. Mon­et meitä ohjaa­vat automa­ti­soituneet mallit ovat syn­tyneet osin todel­lis­ten koke­musten ja niihin liit­tyvien muis­ti­jälkien myötä ehdol­lis­tu­misen ja prose­du­raalisen oppimisen mekanis­mil­la ilman että se, mitä meille tapah­tui, kävi koskaan tietoisu­udessa. Poti­las voi esimerkik­si hävetä ja pitää itseään vas­tu­us­sa luon­teen­pi­irteistään sekä tun­teis­taan, jot­ka nou­se­vat pin­taan pääl­lisin puolin jär­jet­tömästi ja epälo­ogis­es­ti. Sil­loin on tärkeää, että ter­apeut­ti ymmärtää oirei­den neu­roti­eteel­lisen taus­tan. Ymmär­rys aut­taa ter­apeut­tia tun­temaan myötä­tun­toa poti­las­ta kohtaan, kun ter­apeut­ti ei pidä poti­las­ta pelkästään defen­si­ivisenä. Poti­las voi puolestaan oppia tun­temaan myötä­tun­toa itseään kohtaan. Kun ihmisen otsaan pis­tetään Botox­ia, hänen on vaikeampi tun­nistaa ja käsitel­lä tun­teitaan. Tämä johtuu kul­makar­vo­jen lihas­ten lamaut­tamis­es­ta. Toisin sanoen tun­teet vaikut­ta­vat ilmeisi­in ja ilmeet tun­teisi­in. Kun omak­summe kump­pan­imme ryt­min, asen­non tai ilmeen, men­emme automaat­tis­es­ti mukaan hänen tun­teisi­in­sa. (Muta­nen 2023; Ihanus & Tuo­himet­sä 2021, 144‒149; Solms 2018, 137‒140; Tuo­himet­sä 2023, 1‒2.)

Ihmisen her­mosto on kehit­tynyt aloit­ta­maan empaat­tisen jäljit­te­lyn automaat­tis­es­ti, mut­ta se on kuitenkin myös osin opit­tu taito, joka riip­puu moti­vaa­tios­ta. Empa­tia näkyy eleis­sä, ryhdis­sä ja ener­gisyy­dessä. Uteliaisu­ut­ta ja tiedonhalua, jota Klein piti yht­enä viet­tinä, sisäl­tyy aina empa­ti­aan. Empa­tia ohjaa kiin­nos­tu­maan ja tutus­tu­maan toiseen todel­la syvästi. Bion viit­taa tähän K‑yhteydestä puhues­saan. Empa­tia on halua ja kykyä luop­ua omas­ta näkökul­mas­ta ja totu­ud­es­ta. Se on kykyä ja halua vas­taan­ot­taa ja jakaa toisen tapa kokea maail­maa. Opimme empa­ti­aa van­hempiemme sylis­sä. Vähitellen vau­va ymmärtää, että van­hem­mat ovat hänen kon­trol­linsa ulkop­uolel­la ja että heil­lä on oma tah­to ja tun­teet. Empaat­ti­nen van­hempi antaa kuitenkin ensin vau­van maagis­es­ti kon­trol­loi­da itseään sekä hyväksyy ja säilöö tämän sietämät­tömät tun­teet. Win­ni­cott nimit­tää tätä objek­tin käyt­tämisek­si. Siinä on keskeistä empa­tia. Lapsen tuhoam­is­fan­ta­sioi­hin ei Win­ni­cot­tin mukaan liity vihaa, vaan iloa objek­tin eloon­jäämis­es­tä fan­ta­soidun tuhoamisen jäljiltä. Win­ni­cot­tin mukaan äiti vihaa ensin vau­vaa eikä tois­in­päin. Kyse on van­hempi­en kyvys­tä koh­da­ta vau­van tarpeet empaat­tis­es­ti. Empa­tia liit­tyy läheis­es­ti myös mui­hin Win­ni­cot­tin tärkeisi­in oival­luk­si­in, kuten itses­tä ja muista huole­htimisen sekä yksi­nolemisen kyvyn kehit­tymiseen. (Aal­to­la & Keto 2017, 64‒66, 76‒80; Bion 1959; 1962; Win­ni­cott 1971/1991, 113–116.)

Elämän ensim­mäi­nen tun­neside rak­en­taa perus­tan myöhem­mille ihmis­suhteille. Siinä löy­de­tään yhteys toiseen ihmiseen. Tässä on olen­naista vuorovaiku­tuk­selli­nen ruumi­illi­nen dialo­gi. Myös psykoter­apeutin ruumi­il­liset tun­te­muk­set ja oireet ovat vuorovaiku­tuk­sel­lisia tapah­tu­mia, jot­ka vaikut­ta­vat pros­es­si­in tietoisel­la ja tiedosta­mat­toma­l­la tasol­la. Jos las­ta hoitaa masen­tunut ja vas­taam­a­ton van­hempi, se katkaisee ruumi­iden välisen dialo­gin. Sil­loin empaat­tiset vas­tavuoroiset reak­tiot jäävät syn­tymät­tä. Greenin kuvaa­ma kuol­lut äiti ‑ilmiö estää empa­t­ian nor­maalin kehi­tyk­sen. Still face – ilmeetön van­hempi – herät­tää laps­es­sa kauhun. Greenin mukaan psyyken tärkein tehtävä on luo­da rep­re­sen­taa­tio: objek­tista on muo­dos­tut­ta­va ajatuk­selli­nen kuva, idea, jot­ta sen viet­tiener­gia voitaisi­in sitoa eri­laisi­in tunne- ja aja­tus­mieliku­vi­in sekä niitä koske­vi­in merk­i­tyk­si­in. Idean syn­tymiseen tarvi­taan empa­ti­aa ja uteliaisu­ut­ta. (Green 2005, 75.)

Kaik­ki vau­vat eivät ole niin onnel­lisia, että he saisi­vat takaisin sen, mitä he kat­sekon­tak­tis­sa anta­vat van­hem­milleen. He katso­vat mut­ta eivät näe itseään. Kon­tak­tin hakemisel­la ei ole seu­rauk­sia, jol­loin sil­lä on surkas­tut­ta­va vaiku­tus lapsen luon­taiseen luovu­u­teen. Hänen on yritet­tävä kat­soa muualle ympäristöön­sä saadak­seen jotain itses­tään takaisin. Kun van­hem­man kasvot eivät ole peili, havait­sem­i­nen kor­vaa sen, mis­sä olisi voin­ut tapah­tua merk­i­tyk­selli­nen vuorovaiku­tus ja kohtaami­nen. Jos vau­va ei löy­dä itseään van­hem­man silmistä, vau­van koke­va itse ei syn­ny ja per­soon­al­lisu­u­den kehi­tys vaikeu­tuu empaat­tisen kohtaamisen puuttues­sa. Aikuise­na hän tois­taa lap­su­u­den trau­maa, jos­sa hän lohdut­ti van­hempaansa eikä saanut itse empa­ti­aa osak­seen. Kun empaat­tiset täy­den­tävät tun­nereak­tiot puut­tuvat, aggres­sio ei neu­tral­isoidu. (Green 2005, 75; Gole­man 2012, 163; Gerdes & Segal 2011, 117; Win­ni­cott 1971/1991, 113–116.)

 Luovuin mah­dol­lisu­ud­es­ta sisäiseen rauhaan. Tein mielestäni auringot­toman tilan. (Gilroy 2022.)

Tutkimuk­sis­sa on havait­tu, että mitä kiin­nos­tuneem­pi alle vuo­den ikäi­nen vau­va oli ihmiskasvoista, sitä aut­tavaisem­pi hän oli kak­sivuo­ti­aana. Vau­vat, jot­ka osoit­ti­vat alle vuo­den iässä vähem­män kiin­nos­tus­ta kasvo­ja kohtaan, ilmen­sivät neliv­uo­ti­aina enem­män tun­nekylmyyt­tä. Empaat­tis­ten tapah­tu­mien aikana tois­t­en tun­nereak­tiot herät­tävät aivois­sa mon­imuo­toisen vas­teen, jos­ta seu­raa tiedostam­a­ton reak­ti­ivi­nen kasvo­jen ilmeen muut­tumi­nen. Tämä ilmev­as­teena näkyvä motori­nen empa­tia vaikut­taa esimerkik­si lapsen kykyyn muo­dostaa vas­tavuoroisia kaveru­us­suhtei­ta. Niuk­ka ilmev­aste toisen negati­ivisi­in tun­teisi­in yhdis­tyy las­ten käytöshäir­iöi­hin. Havait­ti­in, että kasvo­jen ilmev­aste toisen negati­ivisi­in tun­teisi­in, kuten suru­un ja pelkoon, on vähäisem­pää tai poikkeavaa lap­sil­la, joil­la esi­in­tyi merkit­täviä ongelmia kaveru­us­suhteis­sa. Leikin luovu­u­teen, uteliaisu­u­teen ja etenkin toisen ase­maan heit­täy­tymi­nen vahvis­taa lapsen empa­ti­aa. Kyky havai­ta tois­t­en tun­tei­ta ja reagoi­da niihin on olen­nainen osa tun­tei­den käsit­te­lyn ja empa­ti­ataito­jen kehit­tymisen kannal­ta. Ilman näitä taito­ja vas­tavuorois­t­en ystävyys­suhtei­den muo­dost­a­mi­nen ei onnis­tu. Empa­ti­akyvyn puut­teet ovat monien ihmis­suhdeon­gelmien juurisyy. On myös havait­tu, että lap­sil­la, joil­la on lap­su­udessa lem­mik­ki, kehit­tyy parem­pi empa­ti­akyky. Joskus eläi­navusteinen psykoter­apia aut­taa saa­maan parem­man kon­tak­tin poti­laaseen ja kehit­tää empa­ti­akykyä. (Kakko & Riiho­nen 2023, 100; Pel­to­la ym. 2018.)

Mark Solms kuvaa Elävyy­den alkulähde ‑kir­jas­saan lap­suuten­sa tapah­tu­mien vaiku­tus­ta kiin­nos­tu­miseen­sa neu­rop­sykolo­gias­ta. Hänen ollessaan 4‑vuotias isoveli putosi katol­ta ja mur­si kallon­sa. Veli selvisi hengis­sä mut­ta vam­mau­tui. Muu­tos näkyi kehi­tysvi­ivästyminä, mut­ta pelot­tavampi muu­tos tapah­tui vel­jen ole­muk­ses­sa. Tun­tui kuin hei­dän välilleen olisi ilmaan­tunut etään­nyt­tävä vier­aus. Sym­bol­isu­us riisu­un­tui pois, ja leikil­lisyy­den val­lat­to­muus rikkou­tui. Vuosia myöhem­min Mark itse masen­tui. Tun­te­va ja ais­ti­va itse, oma tietoisu­us, tun­tui hau­raal­ta ja katoaval­ta. Tämä koke­mus ja havain­to vaikut­ti­vat niin, että hän myöhem­min ohjau­tui neu­roti­eteen uralle tutki­maan ihmisen ole­mas­saoloa koke­vana yksilönä. Voi vain kuvitel­la, kuin­ka vah­vasti Mark koki empa­ti­aa onnet­to­muudessa vam­mau­tuneeseen vel­jeen­sä. Vel­jen kär­simyk­sen kohtaami­nen ja myötäelämi­nen oli muser­tavaa. Empaat­tiset samais­tuk­set ja vel­jen kyvyt­tömyys saman­tah­tiseen vas­tavuoroisu­u­teen masen­si­vat Markin. Kun nor­maali luo­va empaat­ti­nen vuorop­uhelu ei toimin­ut, vel­jen yksinäi­nen tyhjyys val­tasi myös hänet. Sama ilmiö on havait­tu yleisek­si tutkimuk­sis­sa sis­aruk­sil­la, joista toinen on vam­mainen. (Johans­son 2023, 72–76.)

Suru tiivistyy laak­soon
painau­tuu vuoren kylki­in
lin­nut nyyhkyt­tävät sen lävitse
purot soli­se­vat vaimeina
istun sisäl­lä ja ulkona on pimeää.

(Sylvius 2023.)

Empaat­ti­nen yhteen sovit­tau­tu­mi­nen psykoter­api­as­sa

Empa­tia näkyy yksinker­taisim­mil­laan ter­apeutin pyrkimyk­senä ymmärtää hyväksyen poti­laan näkökul­maa (Rogers 1959, Tähkän 1993 mukaan). Kohutin mukaan empa­tia on jopa pääasialli­nen väline tutkit­taes­sa ja ymmär­ret­täessä toisen koke­mus­maail­maa. Vaik­ka mon­et pitävät empa­ti­aa keskeisenä hoidol­lis­es­ti vaikut­ta­vana tek­i­jänä, se nähdään kuitenkin edelleen myös kiis­tel­tynä asiana. Sitä on pääsään­töis­es­ti käsitel­ty psykoter­apeutin näkökul­mas­ta eikä juurikaan ole korostet­tu sen pros­es­sille olen­naista vas­tavuoroista merk­i­tys­tä. Usein vain tode­taan, että empaat­ti­nen psykoter­apeut­ti ymmärtää poti­las­ta, kun taas sym­pa­at­ti­nen psykoter­apeut­ti jakaa poti­laan tun­neti­lan. Empaat­ti­nen psykoter­apeut­ti pyrkii saa­maan saman­tah­tisen myötävärähtelevän tun­nekoke­muk­sen kaut­ta yhtey­den poti­laaseen. Hän välit­tää saa­mansa ymmär­ryk­sen ja yhtey­den non­ver­baalisen ja ver­baalisen viestin­nän avul­la. Täl­löin on vaarana empa­t­ian häir­iö, jota Green­son kuvaa pysyväk­si samais­tu­misek­si toisen henkilön koke­muk­seen. Seu­rauk­se­na on sijaistyy­dy­tys, jos­sa emo­tion­aa­li­nen koke­mus muut­tuu ensisi­jais­es­ti oman itsen eikä objek­tin koke­muk­sek­si. (Tähkä 1993, 255, 264.)

Veikko Tähkän mukaan empa­tia edel­lyt­tää itsen ja objek­tin kokemista yksilöinä, joil­la kum­mal­lakin on omat yksi­tyiset maail­mansa, sekä siihen liit­tyvää itsere­flek­tiokykyä. Hänestä empaat­tisen samais­tuk­sen muo­to on mah­dol­lista vas­ta itse- ja objek­tikon­stanssin vaki­in­tu­misen jäl­keen. Psykoter­apeut­ti voi empati­soi­da alus­ta alka­en poti­lai­ta, joil­la on eriy­tynyt itsekoke­mus. Poti­laat sen sijaan kykenevät empati­soimaan psykoter­apeut­tia vas­ta saavutet­tuaan itse- ja objek­tikon­stanssin. On myös väitet­ty, että kyky tun­tea empa­ti­aa syn­tyy vas­ta depres­si­ivisessä posi­tios­sa. Mon­et kuitenkin näkevät Tähkästä poiketen empa­t­ian varhais­muo­to­jen ole­van mah­dol­lisia jo osaob­jek­ti­ta­son koke­muk­sis­sa. Tätä näke­mys­tä puolta­vat vau­vaob­ser­vaa­tiot ja teo­ri­at empa­t­ian kehit­tymis­es­tä lap­su­udessa. Vaik­ka skit­sopara­noidises­sa posi­tios­sa viat ja uhat sijoite­taan itsen ulkop­uolelle, se toimii kuitenkin empa­ti­ake­hi­tyk­sen lähtöpis­teenä. Siinä vai­heessa etenkin empa­ti­aa vaille jäävän on vaikea luot­taa toisi­in ihmisi­in. (Tähkä 1993, 236‒283.)

Jos lap­si ei saa van­hem­mil­taan riit­tävästi empa­ti­aa tai esimerkik­si jokin neu­rop­syki­a­tri­nen vam­ma estää empaat­tisen yhteenso­vit­tau­tu­misen, kehi­tys voi johtaa autismikir­jon, psykoot­tis­ten tai per­soon­al­lisu­ushäir­iöi­den suun­taan. Per­soon­al­lisu­ushäir­iöi­den, kuten nar­sis­min ja epä­vakau­den, takaa löy­tyy usein van­hem­man kyvyt­tömyyt­tä lapsen empaat­tiseen kohtaamiseen. Sik­si nar­sis­tis­ten haavo­jen hoito edel­lyt­tää empaat­tista peilaamista. Empa­tia ei kehi­ty kro­nol­o­gisen suo­ravi­ivais­es­ti lop­ulliseen muo­toon­sa saak­ka, ja esimerkik­si hyvin pienikin vau­va voi kan­taa huol­ta toisen hyv­in­voin­nista. Ja empaat­ti­nen aikuinen voi regres­soitua varhaisem­paat­tiseen skit­sopara­noidis­een posi­tioon. Kuitenkin kun kyky empa­ti­aan on saavutet­tu, empaat­tiset pros­es­sit jäävät koko elämän ajak­si pääasial­lisik­si ihmis­ten välisen ymmärtämisen välineik­si. (Baron-Cohen & Wheel­wright 2004, 163‒175.)

Eräät tutk­i­jat näkevät, että empa­ti­aa motivoivat pelkästään ymmärtämisen inten­tiot ja että se siten edus­taa objek­ti­ivista obser­vaa­tion muo­toa, jol­la ei ole mitään tekemistä rakkau­den tai muiden tun­tei­den kanssa. Täl­laiset yleistyk­set eivät kuitenkaan huomioi empa­t­ian kehi­tyk­sel­listä alku­perää ja sen mui­ta olen­naisia funk­tioi­ta ihmis­suhteis­sa. Empa­t­ian ensisi­jainen tehtävä on lapsen ja van­hem­man rakas­ta­van läs­näolon varmis­t­a­mi­nen tois­t­en­sa sisäisessä maail­mas­sa. Se rak­en­taa perus­tan kaikille sitä seu­raav­ille yksilöi­tynei­den ihmis­ten välisille rakkaus­suhteille. Se mah­dol­lis­taa myöhem­min kah­den eril­lisen yksilön toinen toisen­sa löytämisen ja oman sisäisen maail­man rikas­tu­misen toisen sisäisen maail­man jakamisen kaut­ta, joka on myös psykoter­api­an ydinkoke­mus. Objek­tin löytämi­nen jae­tun emo­tion­aalisen koke­muk­sen kaut­ta merk­it­see aina tyy­dyt­tävää koke­mus­ta empati­soi­jalle, vaik­ka se kään­ty­isikin pääasial­lis­es­ti nar­sis­tisek­si mieli­hyväk­si omas­ta oival­lisu­ud­es­ta obser­voi­jana. Psykoter­apeu­ti­l­la tulee olla kos­ke­tus vas­taavaan tun­nekoke­muk­seen ja halu samais­tua sitä kaut­ta toisen koke­maan tun­teeseen ja kär­simyk­seen. Vaik­ka tilanteemme, tun­teemme ja tietomme eivät voi olla täysin saman­laisia kuin poti­laan, voivat ne rikas­tut­taa koke­mus­ta toisen tilanteesta. (Tähkä 1993, 236‒283.)

Jos esimerkik­si nuoren kanssa työsken­televä psykoter­apeut­ti ei kykene palaut­ta­maan mieleen­sä omaa nuoru­ut­taan kipuineen ja pet­tymyksi­neen, hänen työsken­te­lyn­sä nuoren kanssa voi kutis­tua älyl­lisek­si har­joituk­sek­si. Sil­loin jotain olen­naista jää kohtaa­mat­ta. Syynä on usein psykoter­apeutin kyvyt­tömyys koh­da­ta uudelleen omia hul­luk­si tulemisen tai sek­suaalisen epä­var­muu­den pelko­jaan. Pelot estävät empaat­tiset vas­tatun­teet. Samoista syistä tun­nistamme usein vas­ta kes­ki-iässä empa­ti­aa ikään­tyviä van­hempiamme kohtaan. Aiem­min se oli liian pelot­tavaa. Samal­la löy­dämme itsemme ja piir­teemme omis­sa van­hem­mis­samme. Sama tois­tuu psykoter­api­as­sa trans­fer­enssimieliku­vien real­isoitues­sa hoidon päät­tyessä. Empa­t­ian avul­la saatu tieto on oman itsen eri puolien mieli­hyvän­sävy­istä uudelleen löytämistä tois­es­ta ihmis­es­tä. Se on kykyä liit­tyä toisi­in ja ymmärtää toisia. Klein viit­tasi uteliaisu­u­den viet­ti­in, joka lait­taa mei­dät etsimään totu­ut­ta itses­tämme tois­t­en kaut­ta. Kyky simu­loi­da tois­t­en ajatuk­sia ja tun­tei­ta mah­dol­lis­taa toisen ase­maan aset­tau­tu­misen ja myötä­tun­non koke­muk­sen. (Laufer 1997, 85.)

Kos­ka empa­t­ian kehi­tys alkaa äidin ja lapsen välis­es­tä varhais­es­ta ei-sanal­lis­es­ta vuorovaiku­tus­suh­teesta, on psykoter­api­as­sa yhtä tärkeää myös se, miten psykoter­apeut­ti puhuu, kuin se, mitä hän puhuu. Esimerkik­si psykoter­apeutin mata­la äänen sävy ja vähäi­nen äänen­voimakku­us ovat yhtey­dessä empa­t­ian ilmaisemiseen. Empaat­tisu­ut­ta sisältävis­sä keskusteluis­sa on psykoter­api­aryh­män jäsen­ten ja ryh­mäp­sykoter­apeutin sävelko­rkeu­den välil­lä havait­tu enem­män synkro­ni­aa kuin ei-empaat­tises­sa vuorovaiku­tuk­ses­sa. Ter­apeutin rauhoit­ta­va äänen­sävy muokkaa tulkin­nois­sa tun­neti­lat siedet­täviksi, kun psykoter­api­aryh­mä tes­taa tois­tu­vasti, kestääkö ter­apeut­ti ja ryh­mä hei­dän tun­teen­sa. Empa­t­ian välit­tämisek­si monel­la ter­apeu­ti­l­la on työ- ja ark­iää­nen­sävy erik­seen. Puhum­me­han pikku­lap­sillekin eri tavoin kuin aikuisille: empaat­tisem­min äänen­sävyin. Jos ter­apeut­ti huo­maa itsel­lään syyt­tävän sävyisen äänen kom­menteis­saan (tai inten­tion), hän voi pysähtyä miet­timään, tarvit­seeko poti­las ennem­minkin empa­ti­aa kuin trau­maa tois­tavaa syyl­listävää ja moit­ti­vaa puhet­ta. Ter­api­a­suhde tar­joaa mah­dol­lisu­u­den koke­muk­seen uuden­lais­es­ta empaat­tis­es­ta ihmis­suh­teesta. (Grau­gaard 2004; Xiao ym. 2014.)

Psyko­ana­lyyt­ti­nen psykoter­apia kuningastie itse-empa­ti­aan

Psyko­ana­lyyt­ti­nen psykoter­apeut­ti ei lohdu­ta, vaan hän tutkii ja pal­jas­taa, jol­loin vaarana on liian suuren etäisyy­den otta­mi­nen poti­laaseen. Tämä tekee empaat­tisen ymmärtämisen mah­dot­tomak­si. Etäisyyt­tä perustel­laan usein neu­trali­teetil­lä ja absti­nenssil­la. Se voi kuitenkin tarkoit­taa aggres­si­ivisen vas­ta­trans­fer­enssin seu­rauk­se­na poti­laan vihamielistä hylkäämistä, suo­jau­tu­mista kiusauk­selta samais­tua poti­laaseen ja poti­laan suo­jelemista ter­apeutin aggres­si­ivisil­ta yllykkeiltä. Tavalli­nen syy vihamielis­ten yllykkei­den heräämiseen on poti­laaseen kohdis­tu­va tiedostam­a­ton kateus. Kateus tuhoaa kyvyn empa­ti­aan, jol­loin tuhoavu­us saa val­lan. (Tähkä 1972, 254‒255.)

Tutkimuk­sis­sa on havait­tu, että ne poti­laat hyö­tyivät vuo­den psykoter­api­as­ta selvästi mui­ta vähem­män, joiden ter­apeut­te­ja kuvasi koros­tuneen neu­traali suh­tau­tu­mistapa, kohtaa­mat­to­muus ja omien epätäy­del­lis­ten puolien hyväksymät­tömyys. Näi­den psykoter­apeut­tien empa­tia- ja eläy­tymiskyky oli heikko ja imu riip­pu­vu­u­teen voimakas. Samal­la havait­ti­in, että etenkin aloit­televil­la psykoter­apeuteil­la voi olla onnis­tu­misen painei­ta, jot­ka vaikut­ta­vat niin, että vuorovaiku­tus muo­dos­tuu jäykäk­si ja totisek­si. Kun poti­las havait­see psykoter­apeutin epäon­nis­tu­misen pelon, hän yrit­tää olla pahoit­ta­mat­ta tämän mieltä ja peit­telee todel­lista kär­sivää itseään. Aivan kuten hän ei aikoinaan halun­nut pahoit­taa ja rasit­taa van­hempiaan tuen tarpeel­laan. Myös liian tiukasti hoito­su­osi­tuk­sia seu­raa­vat psykoter­apeu­tit saa­vat huonom­pia tulok­sia kuin työ­tavois­saan jous­tavam­mat. Joskus ammatill­i­nen epä­var­muus tai nar­sis­mi hei­jas­tuu auk­tori­teet­ti­ase­man pönki­tyk­senä, joka myös estää empaat­tisen vuorovaiku­tuk­sen. Jos psykoter­apeut­ti vält­tää hoidon pahim­mat karikot ja ratkaisee yhteistyö­suh­teen katkok­set, päästään empaat­tiseen vuorop­uhelu­un. Ter­apeut­tisen parin keskinäi­nen empa­tia tekee tois­es­ta objek­tin sijaan ihmisen. (Lehtovuori 2018, 172–187; Roth­schild & Rand 2010.)

Psykoter­apeutin ase­man korost­a­mi­nen poti­laan kus­tan­nuk­sel­la koetaan empa­t­ian puut­teek­si. Sik­si poti­laan akti­ivi­nen osal­lisu­u­den koke­mus on tärkeää. Se aut­taa poti­las­ta otta­maan vas­tu­u­ta tun­teis­taan ja elämästään. Psykoter­apeutin on luovut­ta­va teo­reet­ti­sista ennakkokäsi­tyk­sistä ja otet­ta­va ei-tietämisen ase­ma poti­laaseen näh­den. Kaik­ki tärkeä tieto luo­daan yhteisen keskustelun avul­la. Ter­apeut­ti ei saa olla pelkkä pas­si­ivi­nen empaat­ti­nen kuun­teli­ja. Kun psykoter­apeut­ti kuun­telee kokon­ais­val­taisen akti­ivis­es­ti sekä osoit­taa tulkin­nois­saan ymmärtävän­sä ja hyväksyvän­sä poti­laan tun­teet, myös aggres­sion, kokee poti­las sen empaat­tise­na kor­jaa­vana koke­muk­se­na. Jos ter­apeut­ti ei kykene välit­tämään poti­laalle empa­ti­aa, johtaa se yhteistyö­suh­teen katkok­seen, kuten hil­jaisu­u­teen, tai poti­laan äkkinäiseen puheenai­heen vai­h­tamiseen. Toisi­naan hil­jaisu­us on myös merk­ki empa­t­ian onnis­tu­mis­es­ta ja oival­lus­ten syn­tymis­es­tä. Onnistues­saan jokainen empa­t­ian alala­ji kyke­nee käyn­nistämään muu­tospros­essin tai edis­tämään sitä. Taita­va psykoter­apeut­ti kään­tää myös yhteistyö­suh­teen katkok­set eduk­seen. Näitä koh­dataan esimerkik­si tauko­jen läh­estyessä. Kun poti­las tun­tee, että hän­tä ymmär­retään ja rakaste­taan, hän alkaa myös ymmärtämään itseään. Hän ei enää tuomitse itseään, kun itse-empa­t­ian vaiku­tuk­ses­ta ankaran ylim­inän syyl­listävä tuomit­se­vu­us hel­lit­tää. (Tähkä 1993, 260, 450–452.)

Ku mä lähin menee
Sä jäit leikkii paikallis­ten nopei­den kaa
Juok­sit minkä tahansa rahan perään
Tun­teel­lisu­us ei ollu sun ystävä
Nyt mä oon takasi huna­ja
Ja jatkan sunkin eestä lausun­taa
Joo joo mä rakas­ta sua niinku aal­lot kuu­luu
Meri­in tai niinku vuoret on
Aina kivee

(Lind­holm 1979.)

Psyykkisen kasvun ja itse-empa­t­ian kehi­tyk­sen kannal­ta poti­laalle on vält­tämätön­tä kokea itsen­sä empati­soiduk­si, peilatuk­si ja ymmär­re­tyk­si. Se tuot­taa samal­la tavoin mieli­hyvää kuin kehi­tysob­jek­tin ide­al­isoimi­nen. Se on luo­vaan kehi­tyk­sel­liseen vuorovaiku­tuk­seen liit­tyvää tyy­dy­tys­tä eikä trans­fer­enssi­tarpeisi­in liit­tyvää. Psykoter­apeutin empaat­ti­nen kuvaus ei voi olla koskaan täysi tois­in­to poti­laan koke­muk­ses­ta. Poti­las ais­tii eron väistämät­tä ja kokee ideaalis­es­ti eron halut­ta­vana lisänä omaan koke­muk­seen­sa. Tämä käyn­nistää hänen samais­tuk­sen­sa psykoter­apeutin kuvauk­seen. Samais­tu­mista motivoi viime kädessä sen halut­tavu­us ide­al­isoidun objek­tin kykynä, mikä saa sen itseltä puut­tumisen tun­tu­maan frus­troival­ta. Empaat­ti­nen kuvaus on kuin peili, jota psykoter­apeut­ti pitää poti­laan edessä. Jos ymmär­rys on oikein tavoitet­tu, poti­las tun­nistaa oman kuvansa. Kuva näyt­tää nyt selvem­mältä, ja siinä on piirteitä, joi­ta hän ei ole aiem­min havain­nut. Hänen kykyn­sä tun­nistaa ja hyväksyä tun­teen­sa vaikut­taa tun­nekoke­muk­seen ja sen myötä heräävään itse-empa­ti­aan. Tässä aut­taa ter­apeutin empaat­ti­nen kuvaus siitä, miten poti­las kokee ter­apeut­tin­sa ja itsen­sä juuri sil­lä het­kel­lä. Vas­ta­trans­fer­enssi­in poh­jau­tu­va empaat­ti­nen kuvaus luo ana­lyyt­tisen kol­man­nen, jon­ka avul­la poti­las voi peila­ta itseään. Psyykkiselle kasvulle on tärkeää kyky ymmärtää ja jakaa vuorovaiku­tuk­ses­sa sub­jek­ti­ivis­ten koke­musten, tun­tei­den ja havain­to­jen kielel­lisiä sekä mui­ta merk­i­tyk­siä. Se on samal­la ryh­mäp­sykoter­api­an perus­mo­ti­vaa­tio, joka herät­tää ryh­män jäsenet henki­in tässä ja nyt. Inter­sub­jek­ti­ivista vai­h­toa tapah­tuu pääosin implisi­it­tisel­lä tasol­la, eikä sen tarvitse aina tul­la sanoite­tuk­si ollak­seen ter­apeut­tista. (Rasinkan­gas 2007, 159–175; Tähkä 1993, 260, 450–452.)

Psykoter­api­aryh­mässä empa­tia on muu­tok­sen katalyyt­ti. Aluk­si ryh­män jäsenet koke­vat ole­vansa eri­laisia kuin muut mut­ta ryh­män jatkues­sa enem­män samankaltaisia. Tämän myötä he tun­te­vat ole­vansa itse niin kuin muut, jol­loin ulkop­uolisu­u­den ja eri­laisu­u­den tun­teet helpot­ta­vat. Aluk­si herää empa­tia toisen itselle vielä sietämät­tömiä puo­lia kohtaan. Sen jäl­keen näitä omi­naisuuk­sia voidaan tarkastel­la empaat­tis­es­ti osana itseä. Kun hei­jastelee toisen koke­muk­sia, voi lop­ul­ta löytää itse-empa­ti­aa. Samal­la yksinäisyy­den ja eri­laisu­u­den aiheut­ta­ma kipu helpot­taa. Ryh­mä tulee tietoisek­si tarpeis­taan tun­teit­ten­sa kaut­ta. Jokainen tarve syn­nyt­tää eri tun­teen, ja nämä tun­teet aja­vat ryh­män jäsenet kohti sosi­aal­isu­ut­ta. Tietoisu­us rek­isteröi sub­jek­tin tilaa, ei objek­ti­maail­maa. Tois­tois­sa syn­tyvät tun­neku­vat yhdis­tyvät sisäisi­in objek­tei­hin. Samal­la ryh­män jäsen ottaa sisälleen mieliku­van lohdut­tavas­ta van­hem­mas­ta. Lop­ul­ta sisäi­nen objek­ti – hyvä ryh­mä ‒ lohdut­taa hän­tä sil­loin, kun ryh­mä ja ter­apeut­ti eivät ole saatavil­la. Ryh­män jäsen oppii rauhoit­ta­maan itsen­sä eikä aikaa myö­den enää tarvitse ryh­mää tun­nesääte­lyn­sä tuek­si. Aluk­si vaikei­den tun­tei­den säätelem­i­nen tapah­tuu kuitenkin ryh­män ja ter­apeutin kanssa, jol­loin poti­las ei joudu kohtaa­maan yksin sietämät­tömiä tun­netilo­ja. Pian ryh­män jäsen voi vaikeina het­k­inä tur­vau­tua muis­tele­maan sisäis­tet­tyä ryh­mää ja sen jäseniä yksin ollessaan – samal­la löy­tyy kiitol­lisu­us. Empa­t­ian kehit­tymisen kaut­ta hyväksyt­tävät moraaliset ratkaisut käyvät mah­dol­lisik­si. Syn­tyy halu hyvit­tää. Kiitol­lisu­u­den tunne syn­tyy viimeisenä: miten uskaltaa kokea kiitol­lisu­u­den ja rakkau­den tun­tei­ta. Ilman empa­ti­aa ei kiitol­lisu­us sekä kateel­lisu­u­den neu­tral­isoi­tu­mi­nen ja surem­i­nen ole mah­dol­lista. Empa­tia toimii aggres­sion neu­traloivana vas­tavoimana, jol­loin anteek­sianto ja hyvit­tämi­nen mah­dol­lis­tu­vat. Mut­ta ensin pitää saa­da olla itse empa­t­ian kohteena. (Haka­nen 1993, 28, 48; Ihanus & Tuo­himet­sä 2021, 144–151.)

Lopuk­si

Ihmi­nen on kehit­tynyt sosi­aalisek­si olen­nok­si, jon­ka mieli on virit­täy­tynyt tekemään yhteistyötä, tarkkaile­maan mui­ta, kaipaa­maan muiden seu­raa ja etsimään ympäristöstä koko ajan merkke­jä muista mielel­li­sistä toim­i­joista. Evoluu­tio on luonut meille suuret ilmeikkäät silmät ja aiv­ot, jot­ka tuot­ta­vat empa­ti­aa ja samais­tu­mista. Ihmisyy­den ydin on tois­t­en ihmis­ten ja muiden elol­lis­ten kohtaamises­sa. Ihmi­saiv­ot ovat virit­täy­tyneet tun­nista­maan kasvot ja kat­seet: kak­si kohti katso­vaa silmää. Vaik­ka emme sitä tiedos­ta, mielemme tarkkailee jatku­vasti kat­sei­ta ympäril­lämme. Evoluu­tio on tehnyt meistä siinä mestare­i­ta, ja samal­la kohtaami­sista on kehit­tynyt meille tarve. Siihen näh­den, kuin­ka hyvin olemme sopeu­tuneet kohtaa­maan toisi­amme ja kuin­ka paljon sitä tarvit­semme, on häm­mästyt­tävää, kuin­ka tehokkaasti raken­namme kohtaamiset pois­tavaa teknolo­giaa.

Nyky-yhteiskun­ta pitää tehokkuute­na sitä, että elämän ja arjen voi hoitaa kohtaa­mat­ta ketään kasvo­tusten. Se vähä kohtaamisen tun­tu, johon verkko­maail­mas­sa vielä tör­mätään, pyritään liu­den­ta­maan olemat­tomi­in. Net­ti- ja etäter­api­at syr­jäyt­tävät aidot kohtaamiset jopa psykoter­api­as­sa. Videopelien, äly­puhe­lim­ien somepäiv­i­tys­ten ja suo­ra­toistopalvelu­iden tui­jo­tus syr­jäyt­tää eläviä empa­ti­at­a­pah­tu­mia ja toimii katalyyt­ti­na epäem­paat­tisille vasteille. Net­ti­rai­vo on tekni­ikan syn­nyt­tämää empa­t­ian puutet­ta. Videovälit­teisen ter­api­an ongel­mana on lisäk­si kuvan pienen pieni viive ja rajoit­tunut näkymä, joka hait­taa vas­tavuoroista vuorovaiku­tus­ta. Kehonkie­len pitää välit­tyä reaali­a­jas­sa ja kokon­ais­val­tais­es­ti, jot­ta siitä olisi hyö­tyä empaat­tis­ten vastei­den ja samais­tu­mis­ten kannal­ta. Etenkin las­ten psyykki­nen kehi­tys vaaran­tuu, jos he eivät kohtaa van­hempi­en­sa empaat­tista kat­set­ta, kun van­hempi tui­jot­taa kän­nykkää hei­dän sijaansa. Myös nuo­ril­la empaat­tis­ten vuorovaiku­tuk­sel­lis­ten kohtaamis­ten vähen­tymi­nen lisää masen­nus­ta ja ahdis­tus­ta. Psykoter­apeut­ti Sirkku Ruu­tu kuvaa hait­to­ja, joi­ta hän on havain­nut seu­raa­van nuorten äly­lait­tei­den käytöstä: ”Nuorten kesku­udessa havaitaan paljon tietyn­laista estyneisyyt­tä tai emo­tion­aal­ista lukos­sa olemista sekä kyvyt­tömyyt­tä tun­nistaa omia tun­tei­ta. Kehokin on jotenkin lukos­sa, sanat juut­tuvat kurkku­un ja puhe on hil­jaista. Itseil­maisu on han­kalaa, vaik­ka keskustelun teema olisi kuin­ka kiin­nos­ta­va. Vas­tauk­set saat­ta­vat olla niukko­ja tai nuori sanoo, ettei tiedä. Vaikut­taa siltä, että äly­laitevälit­teiseen vuorovaiku­tuk­seen tot­tuneet eivät ole tot­tuneet myöskään siihen, että vuorovaiku­tuk­ses­ta voi saa­da emo­tion­aal­ista läm­pöä.” Ais­ti­havain­not ja kog­ni­tiot voivat näyt­tää maail­man, kuten tiedekin, mut­ta tarvi­taan toinen ihmi­nen, joka tun­tee ja jakaa saman koke­muk­sen, jot­ta todel­la ymmär­rämme itseämme ja ympäröivää maail­maa. (Rae­vaara 2022; Loula 2023.)

Kir­jal­lisu­us

Aal­to­la, Elisa (2014). Empa­t­ian eri muodot ja moraali. Tal­en­tia-lehti: Tutki­va sosi­aal­i­työ, eet­tisyys ihmistyössä, 9‒14.

Aal­to­la, Elisa (2018). Vari­etes of empa­thy: Moral psy­chol­o­gy and ani­mal ethics. Lon­too: Row­man & Lit­tle­field.

Aal­to­la, Elisa & Keto Sami (2017). Empa­tia. Myötäelämisen tiede. Helsin­ki: Into.

Amman­i­ti, Mas­si­mo & Fer­rari, Pier­francesco (2013). Vital­i­ty affects in Daniel Stern´s think­ing. Infant Men­tal Health Jour­nal, 34(5), 367‒375.

Antta­lainen, Hilk­ka (2023). Minä voin vain odot­taa – eril­lisyy­den kehit­tymisen eli skit­sopara­noidis­es­ta asetel­mas­ta depres­si­iviseen asetel­maan siir­tymisen kuvaus eräässä psykoter­apeut­tises­sa hoito­suh­teessa. Psykoter­apia, 42(1), 3‒15.

Baron-Cohen, Simon & Wheel­wright, Sal­ly (2004). The Empa­thy quo­tient. Jour­nal of Autism and Devel­op­men­tal Dis­or­ders, 34(2), 163‒175.

Bion, Wil­fred Ruprecht (1959). Attacks on link­ing. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 40, 308‒315.

Bion, Wil­fred Ruprecht (1962). The Psy­cho-ana­lyt­ic study of think­ing. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 43, 306‒310.

Björk­sten, Tuo­mo (2013, 2. lokaku­u­ta). Jen­ni Haukio: Haen runoud­es­ta lohtua tai empa­ti­aa. Yle-verkko­sivut. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://yle.fi/a/3–6860323

Cook, Amy (2007). Inter­play: The method and poten­tial of a cog­ni­tive sci­en­tif­ic approach to the­atre authors. The­ater Jour­nal, 59(4), 597‒594.

Gallese, Vit­to­rio & Rochat, Mag­a­li (2018). Form of vital­i­ty. Their neur­al bases, their role in social cog­ni­tion and case of autism spec­trum dis­or­der. Psy­cho­an­a­lyt­ic Inquiry, 38(2), 154‒164.

Gerdes, Karen & Segal, Eliz­a­beth (2011). A social work mod­el of empa­thy. Advances in Social Work, 10(2), 114‒127.

Gilroy, Tony (2022). Andor. Tv-sar­ja. Lucas­film.

Gole­man, Daniel (1997). Tun­neä­ly – lah­jakku­u­den koko kuva. Suom. Jaakko Kankaan­pää. Helsin­ki: Ota­va.

Gole­man, Daniel (2012). Tun­neä­ly työelämässä. Suom. Jaakko Kankaan­pää. Helsin­ki: Ota­va.

Grau­gaard, Peter (2004). Lis­ten­ing for feel­ings: Iden­ti­fy­ing and cod­ing empath­ic and poten­tial empath­ic oppor­tu­ni­ties in med­ical dia­logues. Patient Edu­ca­tion and Coun­sel­ing, 54(3), 291‒297.

Green, Andre (2005). Key ideas for a con­tem­po­rary psy­cho­analy­sis. Mis­recog­ni­tion and recog­ni­tion of the uncon­scious. Lon­too: Rout­ledge.

Haka­nen, Armi (1993). Objek­tisuhtei­den merk­i­tys yksilön kehi­tyk­sessä: kehi­tysp­sykolo­gian perustei­ta. Turku: Turun yliopis­ton täy­den­nysk­oulu­tuskeskus.

Hari, Riit­ta (2007). Ihmi­saivo­jen peilau­tu­misjär­jestelmät. Duodec­im, 123, 1565‒1573.

Helka­ma, Klaus (2009). Moraalip­sykolo­gia. Hyvän ja pahan täl­lä puolen. Edi­ta: Helsin­ki.

Ihanus, Juhani & Tuo­himet­sä, Mart­ti (2021). Neu­rop­syko­ana­ly­y­sista ja Freud­ista – Mark Solm­sin haas­tat­telu. Psykoter­apia, 40(2),144‒151.

Johans­son, Markus (2023). Elävyy­den alkulähde. Psykoter­apia, 43(1), 72‒76.

Kakko, Kir­si & Riiho­nen, Riik­ka (2023). Poikkea­va ilmev­aste tois­t­en tun­teisi­in vaikut­taa lapsen kaver­i­taito­jen kehi­tyk­seen. Lääkärile­hti, 78(3‒4), 100.

Kallio­pus­ka, Mir­ja (2005). Psykolo­gian sanas­to. Helsin­ki: Ota­va.

Laufer, Moses (1997). Ado­les­cent break­down and beyond. Lon­too: Karnac.

Lehtovuori, Pir­jo (2018). Psykoter­apeutin henkilöko­htais­ten omi­naisuuk­sien merk­i­tys psykoter­api­as­sa ja niiden vaiku­tus tulok­sel­lisu­u­teen iden­ti­teet­ti­haas­tat­telun perus­teel­la. Psykoter­apia, 37(2), 178‒187.

Lind­holm, Dave (1979). Van­ha & uusi romanssi. Musi­ikkikap­pale albu­mil­la Van­ha & uusi romanssi. Johan­na Kus­tan­nus.

Lind­holm, Dave (1982). Pieni ja hen­to ote. Musi­ikkikap­pale albu­mil­la Aino. Johan­na Kus­tan­nus. 

Loula, Pih­la (2023, 8. maalisku­u­ta). Vas­taan­otolle saa­puu täysin lukos­sa ole­via nuo­ria: Psykolo­gi ker­too mitä äly­lait­teet voivat pahim­mil­laan tehdä. Helsin­gin Sanomat.

Mar­ci, Carl D.; Ham, Jacob; Moran, Erin & Orr, Cott P. (2007). Psy­s­i­o­log­ic cor­re­lates of per­ceived ther­a­pist empa­thy and social-emo­tion­al process dur­ing psy­chother­a­py. Jour­nal on Ner­vous and Men­tal Dis­ease, 195(2), 103‒111.

Muta­nen, Annikka (2023, 10. heinäku­u­ta). Botox-pis­tok­set voivat vaikeut­taa tun­tei­den tun­nistamista. Helsin­gin Sanomat.

Par­ton, Dol­ly (2017, 17. heinäku­u­ta). If you see some­one with­out a smile, give ‘em yours! If you aren´t smil­ing today, this one is for you! Postaus Twit­ter-palvelus­sa.

Pel­to­la, Mikko J.; Yrt­ti­a­ho, San­teri & Lep­pä­nen, Juk­ka M. (2018). Infants´ atten­tion bias to faces as an ear­ly mark­er of social devel­op­ment. Devel­op­men­tal Sci­ence, 21(6), e12687.

Rae­vaara, Tiina (2022, 31. jouluku­u­ta). Kohtaa­mat­to­muus tuhoaa mei­dät. Helsin­gin Sanomat.

Rasa, Ris­to (1992). Tuhat pur­jet­ta, kootut runot. Helsin­ki: Ota­va.

Rasinkan­gas, Anu (2007). Tämän­hetk­isyy­det Daniel Stern­in näkökul­mana psykoter­api­apros­es­sis­sa. Psykoter­apia, 26(3), 159‒175.

Rosen­feld, Her­bert (1987). Impasse and inter­pre­ta­tion. Lon­too: Rout­ledge.

Roth­schild, Babette & Rand, Mar­jorie (2010). Apua aut­ta­jalle: Myötä­tun­tou­upumuk­sen ja sijais­trau­ma­ti­soi­tu­misen psyko­fy­s­i­olo­gia. Suom. Paula Hol­län­der & Kirsti Kivi­nen. Helsin­ki: Trau­mat­er­api­akeskus.

Ruon­akos­ki, Eri­ka (2011). Eläi­men tut­tuus ja vier­aus. Fenom­e­nol­o­gisen empa­ti­a­teo­ri­an uudelleen­tulk­in­ta ja sovel­lus vierasla­jisia eläim­iä koske­vaan tutkimuk­seen. Helsin­ki: Tutk­i­jali­it­to.

Segal, Han­na (1988). Intro­duc­tion to the work of Melanie Klein. Lon­too: Rout­ledge.

Solms, Mark (2018). Psyko­ana­lyysin tieteelli­nen perus­ta. Psykoter­apia, 37(2), 136‒140.

Sylvius, Veera (2023). On todel­lakin kul­jet­ta­va kuusikon läpi. Van­taa: Eno­s­tone.

Tuo­himet­sä, Mart­ti (2023). Aiv­ot ja mieli. Psykoter­apia, 42(1), 1‒2.

Tähkä, Veikko (1972). Psykoter­api­an perus­teet psyko­ana­lyyt­tisen teo­ri­an poh­jal­ta. WSOY: Helsin­ki.

Tähkä, Veikko (1993). Mie­len rak­en­tu­mi­nen ja psyko­ana­lyyt­ti­nen hoit­a­mi­nen. WSOY: Helsin­ki.

Win­ni­cott, Don­ald (1971/1991). Play­ing and real­i­ty. Lon­too & New York: Rout­ledge.

Xiao, Bo; Bone, Daniel; Van Seg­broeck, Maarten; Imel, Zac E.; Atkins, David; Geor­giou, Panayi­o­tis & Narayanan, Shrikanth (2014). Mod­el­ing ther­a­pist empa­thy through prosody in drug addic­tion coun­sel­ing. Pro­ceed­ings of Inter­speech, 213‒217.