Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Markus Johansson: Toisen maailman lumo

Mar­raskuisen aamun utuisen val­on ver­hoil­lessa kaupun­gin katu­ja suun­tasi yksi jos toinenkin kulk­i­ja askeleen­sa kohti Helsin­gin keskus­tas­sa sijait­se­vaa Kil­tasalia, joka hil­jalleen täyt­tyi väenkuhi­nas­ta. Kokoon­tu­miseen houkut­teli Ther­a­peia-säätiön sem­i­naari ”Ker­ro, ker­ro kuvastin – tarut mie­len peil­inä”, luen­noit­si­joinaan ja suun­nit­telijoinaan psyko­ana­lyytikko Anna Col­lan­der, koulu­tus­las­tenpsykoter­apeut­ti Kaisa-Maria Lesk­i­nen sekä koulut­ta­jap­sykoter­apeut­ti Niina Rita. Saduno­maiselta esteti­ikaltaan kau­nis ja vaikut­ta­va ohjel­male­hti­nen esit­teli päivän kat­tauk­seen kuu­lu­vak­si myös kir­jail­i­ja Anni Kytömäen esi­in­tymisen haas­tat­teli­janaan psyko­ana­lyytikko Leena Pylkkä­nen. Paikalle saa­pues­sa odotuk­sen virit­tämän ilmapi­irin väreilyssä ris­teili puheen­sori­nas­ta pin­nalle pul­pah­tavia sano­ja, supinaa ja nau­rah­duk­sia. Aal­toil­e­vaa rupat­telua, ajele­htivia kat­sei­ta. Tutut kohta­si­vat, hala­si­vat tai kät­te­liv­ät, kun taas toiset oli­vat vaipuneem­pia miet­teisi­in­sä ja omi­in tun­nelmi­in­sa. Jokaisen löy­det­tyä paikkansa salis­sa ase­tut­ti­in kuule­maan esi­tyk­siä arjen tuolle puolen vievistä maail­moista ja hal­tioi­tu­maan niistä yhdessä.

Täl­lainen asetel­ma on omi­nainen saduille ja sadunker­ronnalle. Kokoon­nu­taan yhteen kuun­tele­maan tari­noi­ta toisen­lai­sista elämistä. Elämistä, jot­ka tapah­tu­i­v­at jos­sain muual­la, kauan sit­ten ja kaukaises­sa paikas­sa, ajat­to­muu­den kätköis­sä mut­ta jot­ka silti puhut­tel­e­vat tun­nis­tet­tavu­udel­laan. Sadut ovat kaut­ta aiko­jen vie­neet kuuli­jansa toisi­in todel­lisuuk­si­in, taikamet­si­in ja salaisuuk­sia kätke­vi­in lin­noi­hin, uneno­maisi­in maisemi­in, magian ja ihmei­den val­takun­ti­in.

Kansan­taru­jen eri­laiset muodot ovat eläneet suullises­sa tra­di­tios­sa niin pitkään, että varsi­nais­ten sat­u­jen alku­perä pysynee tietomme ulot­tumat­tomis­sa. Van­ho­jen tari­noiden juo­nenkään­teet ovat usein suo­ravi­ivaisia, eikä hah­mo­jen sisäistä aja­tus­maail­maa juuri ava­ta, mikä on havait­tavis­sa vaiku­tus­val­tais­ten tari­nankeräil­i­jöi­den muis­ti­in kir­joit­tamis­sa ja sepit­tämis­sä kon­stailemat­tomis­sa saduis­sa, kuten esimerkik­si Charles Perrault’n ja Grim­min vel­jesten tuotan­nos­sa. Use­asti tois­tet­tuina ja ker­rot­tuina niiden peruse­le­men­tit ovat tiivistyneet mieliku­vi­in, jot­ka elävät osana sisäistä kuvas­toamme, ark­ista kie­lenkäyt­töämme ja kult­tuuriym­päristöämme. Tämä lie­nee taustal­la sem­i­naaripäivän herät­tämis­sä kom­menteis­sa, jois­sa on pohdit­tu sat­u­jen aihei­den taipumus­ta hakeu­tua suo­raan läpi kuuli­jan ytimeen. Tietois­t­en taso­jen suo­dat­timet läpäi­sevät tar­i­nat saa­vat uno­hta­maan kon­trol­lin, itsere­flek­tion ja järjestyk­sen eetok­sen, ja yllät­täen ollaankin löy­det­ty omien haavo­jen ääreen, samal­la kun ollaan tari­noiden kan­nat­tele­mas­sa tur­vas­sa.

Anni Kytömä­ki ker­toi sem­i­naaripäivän avauk­ses­sa, miten hän kasvoi aarniomet­sän läheisyy­dessä ja miten met­sä oli hänelle kan­nat­tel­e­va oman rauhan ja aja­tusten tyys­si­ja, mis­sä pystyi koke­maan ole­vansa itse todel­lisu­u­den keskip­iste ja samal­la sulau­tu­maan ympäröivän luon­non rikkau­teen, samais­tu­maan met­sän eri­laisi­in eliöi­hin. Tari­naan eläy­tymisen lumo, mik­sei osaltaan tari­noiden merk­i­tys selviy­tymisellem­mekin, saat­taa löy­tyä niiden anta­mas­ta mah­dol­lisu­ud­es­ta astua toisen olen­non nahkoi­hin. Eläy­tyä tois­es­ta läh­teestä kumpuavi­in tun­teisi­in ja ais­tei­hin, siir­ty­il­lä oman keskip­is­teen ja toisen keskip­is­teen väli­maas­tossa. Eläy­tymäl­lä toisen rajoit­teisi­in ja tarpeisi­in eläy­dym­mekin samal­la omi­in rajoit­teisi­imme ja tarpeisi­imme, ne tule­vat havain­tomme piiri­in. Näi­den jaet­tu­jen koke­musten kaut­ta voimme saa­da myös inhimil­lisen kos­ke­tuk­sen vuo­sisato­jen taakse, joka käy lävitse ja tun­tuu luis­sa asti, ennem­min kuin herooiset ker­to­muk­set sodista ja val­loituk­sista, tai kui­v­at his­to­ri­al­lis­ten tapah­tu­mien läpiluen­nat.

Sat­u­jen keskeis­ten sisältö­jen, sym­bol­ien ja kie­len suo­dattues­sa ajan saatossa ovat ne latau­tuneet merk­i­tyk­sel­lä. Ver­tausku­valli­nen kieli on puhut­tel­e­vaa, ja kuun­nel­lessamme voimme hyväksyä uskot­taviksi mytol­o­giseen maail­maan sisäl­tyvät luon­non­va­s­taisil­ta vaikut­ta­vat ihmeel­lisyy­det. Todel­lisu­u­den ilmi­a­sun takaa pal­jas­tuukin jotain yhteistä ja jaet­tua, samoin kuin klovni pal­jas­taa arkisen käyt­täy­tymisen absur­di­u­den sen nau­ret­tavu­u­den kaut­ta. Mytolo­giat riisu­vat myös epäolen­naisen pois, pyrkien vas­taa­maan ympäristön taus­takankaan takaa kuu­lu­vi­in eksis­ten­ti­aal­isi­in kuiskauk­si­in: keitä olemme, mihin olemme joutuneet ja mikä on yhteytemme luo­makun­taan. Saduis­sa tapah­tu­misen keskip­iste on näyt­tämöl­lä, kun silmiemme eteen loi­hdi­taan tari­noi­ta kaipu­us­ta itsemme toteut­tamiseen, elämän sat­tuman­varaisen epäoikeu­den­mukaisu­u­den häm­men­täessä meitä, jot­ka taaper­ramme eteen­päin vail­la jumalal­lisia kykyjä vas­toinkäymi­sistä selviy­tyäk­semme.

Sat­u­jen val­okeila suun­tau­tuu kesken­eräisyy­dessään hau­raaseen. Tari­noiden päähenkilöt eivät sään­nön­mukaises­ti ole voit­ta­mat­to­mia home­erisia sankare­i­ta, vaan taval­lisia ja epäon­nen kohtaamia, usein puut­teel­lisi­akin tai näkymät­tömi­in jääneitä olen­to­ja. He joutu­vat kohtaa­maan haastei­ta elon­sa tiel­lä saavut­taak­seen halu­a­mansa tai selviy­tyäk­seen pois elämää tukah­dut­tavista olo­suhteista, ole­maan päät­täväisiä ja rohkei­ta, otta­maan vas­taan apua muil­ta. Taikavoimien apua tar­jo­taan ulkop­uolelta, luon­non voimat ja maagiset olen­not aset­tuvat päähenkilön tuek­si hänen pyrkiessään kohti omien haavei­den­sa toteu­tu­mista ja oman itsen täy­den­tymistä. Sadut tar­joa­vat samais­tu­mispin­taa, oival­luk­sia ja lohtua, voidessamme tavoit­taa näitä tun­tei­ta, toivei­ta ja pyrkimyk­siä itsessämme sekä tun­nistaa kuvat­tu­ja suhdeasetelmia ulkoises­sa ja sisäisessä todel­lisu­udessamme, niin kivu­li­aina ja ris­tiri­itaisi­na kuin ne näyt­täy­tyvätkin. Sadut ovat kasvu­tari­noi­ta, kehi­tyk­sen mukanaan tuomien kipu­jen lievit­täjiä, joiden lop­pu on yleen­sä onnelli­nen – halut saa­vat täyt­tymyk­sen­sä, puute tyy­dyt­tyy ja täy­delli­nen kump­pani löy­tyy – ja kuuli­jas­takin se tun­tuu oikeu­den­mukaiselta ja vähin­täänkin kohtu­ulliselta. Kun­pa mekin voisimme ajaa pahan pois silmistämme, löytää per­ille rauhaan ja tyy­tyväisyy­teen ja elää onnel­lise­na elämämme lop­pu­un asti.

Psykoter­apia-lehden tee­manu­mero sai kip­inän­sä mar­raskuis­es­ta ”Ker­ro, ker­ro kuvastin” ‑sem­i­naarista. Sem­i­naarin esitelmät ovat kevään aikana herät­täneet kiin­nos­tus­ta pitkin Suomea, ja näistä esitelmistä koost­e­tut tek­stit sekä Male­na Lah­timiehen kir­joit­ta­ma sem­i­naariku­u­lu­miset löy­tyvät tämän lehden sivuil­ta. Turun Psykoter­api­ay­hdis­tyk­sen kevään sem­i­naar­i­o­hjel­man teema taas on ollut ”Sadut ja hirviöt”, johon liit­tyen Tero Joki­nen ja Sari Sund­vall-Piha esit­televät ja pohti­vat sem­i­naar­i­toim­intaa sekä sem­i­naarien merk­i­tys­tä kevään ohjel­man viitoit­ta­mana. Tämän lisäk­si lehdessä on usei­ta kiehtovia kir­joituk­sia sat­u­jen tem­ati­ikas­ta: Katri Käp­pi syven­tyy van­haan skot­lanti­laiseen kansan­taru­un intrap­syykkisen jungi­laisen tulkin­nan keinoin, Pir­jo Suvile­hto avaa muumien filosofi­aa kir­jal­lisu­uster­apeut­tis­es­ta per­spek­ti­ivistä ja Vesa Talvi­tie raot­taa ver­hoa klovner­ian saloi­hin Pekka Von Cräut­leinin, klovni Bluf­fon, haas­tat­telus­sa. Sat­u­jen aarre ‑kir­jan on arvioin­ut Jan-Chris­ter ja Liisa Wahlbeck. Har­ri Vir­tasen kolum­ni sen sijaan muis­tut­taa todel­lisu­ud­es­ta, jota emme voi pae­ta sat­u­i­hin, mut­ta myös kult­tuurin ekol­o­gis­es­ti kestävästä ja kan­nat­tel­ev­as­ta merk­i­tyk­ses­tä. Eri­ty­is­main­in­nan saakoon taiteli­jat Nan­na Susi ja Jari Sil­jamä­ki, alias klovni Dodo, sekä kuvit­ta­jalah­jakku­udet Niko Bjårs, Vio­la Rita ja Lil­ja Rita, jot­ka teok­sil­laan tuo­vat väriä pain­o­mus­teen tiheikköön. Astukaa sisään ja lumoutukaa!

Markus Johans­son

pää­toimit­ta­ja