Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Jukka Aaltonen: Psykoterapioitten yksinäisyys ja salutogeneesi

Main­ios­sa esseekir­jas­saan Fan­tas­ma Tan­ja Tiek­so (2022) ker­too, miten renes­sanssin aikana virin­neen kasvi­ti­eteel­lis­ten puu­tarho­jen perus­tamisen merk­i­tys ei ollut ran­skalaisen filosofi Michel Fou­caultin mukaan ensisi­jais­es­ti siinä, mitä ne sal­li­vat nähdä, vaan siinä, mitä ne peit­tivät. Tiek­so jatkaa: “Toisin sanoen, siinä mitä ne mitätöimisel­lään nos­ta­vat esi­in. Luon­non­his­to­ri­as­sa vas­tuu havain­noista annet­ti­in yksi­no­maan silmälle, ääni, haju ja maku rajat­ti­in pois tieteel­lisen tarkastelun piiristä.”

Tosi­asi­as­sa ne eivät siis ilmen­täneet mitään uut­ta; vain se tila, jos­sa kasvit ja eläimet voiti­in nähdä, muut­tui. No, tämä on tietysti renes­sanssi­aikaan liit­tyvää. Mut­ta sil­lä voi olla myös ajatuk­selli­nen tai kult­tuuri­nen yhteys joi­hinkin psykoter­api­an fokuk­si­in.

Kun usein käyn pyöräi­lyretkel­läni Turun Ruissa­los­sa yliopis­ton kasvi­ti­eteel­lisessä puu­tarhas­sa juo­mas­sa kaakaon, kasvi­huoneen läm­pö on mukavaa. Se ei kuitenkaan vaiku­ta renes­sanssil­ta vaan tieteel­liseltä tutkimusym­päristöltä.

Lisäk­si se tuo muka­van, aivan eri­tyisel­lä taval­la lämpimän tuok­sumuis­ton lap­su­ud­es­ta: van­hempani oli­vat puu­tarhure­i­ta, ja meil­lä oli kasvi­huonei­ta. Varsinkin kesäisin niis­sä oli paahteisen kuumaa; siihen sekoit­tui sekä kukkien että tomaatin­le­htien ain­ut­laa­tu­inen tuok­su.

Eikä sana “tuok­su” kuvaa sitä elämys­tä. Mikään tun­te­mani sana ei kuvaa sitä. Ain­oas­taan jos menisi sinne uud­estaan jonkun tutun kanssa, voisi hänelle sanoa: tätä se tuok­su on. Mut­ta van­hempiani ja kasvi­huonei­ta ei enää ole. On vain tämä sisäi­nen var­muus siitä, että se tuok­su on minus­sa. Samanaikaises­ti pois­sa ja läs­nä.

Mitä tekemistä täl­lä voisi olla psykoter­api­an ja psykoter­apiatutkimuk­sen kanssa?

Psyki­a­tri­an ‒ ja myös psykoter­api­an ‒ tutkimuk­sen val­tavir­taa on pitkään ollut aiv­o­tutkimus eri muodois­saan. Löy­dök­set ovat tuoneet aivan uut­ta monipuolista kuvaa tästä osas­ta ihmistä. Eri­tyis­es­ti juuri “kuvaa”, kos­ka tutkimus­menetelmien val­lit­se­va nimi on kuvan­tamis­menetelmät. Aivo­jen toim­intaa kuvan­netaan. Mut­ta ain­oas­taan minä voisin sanoa aiv­o­tutk­i­jalle sil­loin, kun aivo­jani kuvan­net­taisi­in, ja minä mielessäni tun­tisin kasvi­huoneen tuok­sun: “Nyt tun­nen nenässäni lap­su­u­den kasvi­huoneen tuok­sun.” Sitä tuok­sua ja sitä muis­toa hän ei ymmärtääk­seni saisi van­gi­tuk­si aivoku­vaan.

Jos tämän siirtää psyko­ana­lyysin ja yleen­sä psykoter­api­an kent­tään, siinä voi käsit­tää (ei siis pelkästään “nähdä”) kri­ti­ikin sel­l­aista, sinän­sä tärkeää, psyko­ana­lyyt­tista tutkimus­ta kohtaan, joka nos­taa kuvan­tamis­menetelmät eri­tyisen tärkeään ase­maan. Näin varsinkin, jos kuvan­t­a­mi­nen ei samal­la ota huomioon tutkit­ta­van mie­len sisältöjä, muis­to­ja, fan­ta­sioi­ta, tule­vaisu­u­den suun­nitelmia ja samanaikaisia mui­ta kokemisen aluei­ta. Ilman tätä neu­rop­syko­ana­lyysi on neu­rolo­giaa.

Negati­ivi­nen kyvykkyys

En tiedä, tavoit­taako psyko­ana­lyysin neu­rologi­nen kuvan­tamis­tutkimus myöskään runoil­i­ja John Keatsin vuon­na 1817 (Rejack 2020) eräässä kir­jeessään veljilleen ohi­men­nen mainit­se­maa negati­ivista kyvykkyyt­tä (engl. neg­a­tive capa­bil­i­ty). Arve­len, ettei tavoita.

Wil­fred Bion jalosti sen sit­tem­min hedelmäl­lisek­si ja psyko­ana­lyysin kannal­ta tärkeäk­si löy­dök­sek­si ja käsit­teek­si: ter­apeutin, mut­ta eri­tyis­es­ti poti­laan, kyky on sietää epä­var­muut­ta, elää ja selviy­tyä epä­var­muudessa. Tämä psyko­ana­lyysia jalosta­va löy­dös tapah­tui siis runout­ta luke­mal­la, ei aivo­jen kuvan­tamisel­la tai oiremittareil­la. Se oli ‒ hempeän runol­lis­es­ti sanoen ‒ kuin runouden ome­na­pu­un oksan vart­tamista psyko­ana­lyysin jyhkeään runk­oon.

Psykoter­api­aan ihmi­nen useim­miten tulee tilanteessa, jos­sa on vaikeaa tai mah­do­ton­ta selviy­tyä epä­var­muud­es­ta tai epä­var­muudessa. Kum­mal­lakin, ter­apeu­ti­l­la ja poti­laal­la, lisään­tyy hoidon myötä kyky sietää epä­var­muut­ta ja odot­taa uut­ta luo­van syn­tymistä.

En myöskään tiedä, voiko sel­l­ais­es­ta kyvys­tä ja sen odot­tamis­es­ta jäädä neu­romenetelmil­lä löy­det­tävis­sä ole­va viite tai sisältö, siis itse asi­as­sa biologi­nen jäl­ki tapah­tu­mat­ta jääneestä. Aiv­o­tutkimus ja siitä johdet­tu neu­rop­syko­ana­lyysi rajoit­tunee psyko­ana­lyysin biol­o­gisi­in ulot­tuvuuk­si­in. Se ei ker­ro mitään mie­len sisäl­löistä, kuten esimerkik­si Blass ja Carmeli (2007) totea­vat artikke­lis­saan, jos­sa he muun muass­sa pohti­vat neu­rop­syko­ana­lyysin viimeisiä tieteel­lisiä tren­de­jä ja jopa niit­ten kiel­teisiä vaiku­tuk­sia psyko­ana­lyyt­tiseen diskurssi­in. Lastin (2021) mukaan on myös oletet­tavis­sa, että neu­rop­syko­ana­lyysil­la ei tavoite­ta pois­saolon muo­to­ja ja sisältöjä. Tämä ongel­ma ulot­tuu jopa filosofiseen deter­mi­naa­tio- ja inde­ter­mi­naa­tiokysymyk­seen.

Keskeistä siis lie­nee kysymys sub­jek­ti­ivi­su­ud­es­ta. Neu­rotiede määrit­telee diskurssin­sa suh­teessa aivo­jen mate­ri­aal­isu­u­teen – johonkin, joka on läs­nä. Mut­ta vaik­ka voisi kuvitel­la tule­vaisu­u­den aivoku­van­tamisen tavoit­ta­van myös mie­len sisältöjä tai viit­teitä niistä, se ei tavoit­tane Win­ni­cot­tia: luo­vaa tran­si­tion­aal­i­ti­laa itsen ja toisen välil­lä, siis vuorovaiku­tuk­ses­sa. Sitä, jos­ta Win­ni­cot­tin mukaan syn­tyy myös kult­tuuri. Levi-Strauss (1962, 26‒27) on käsitel­lyt samankaltaista ilmiötä brico­lage-käsit­teen avul­la: kyse on siitä, että “työn­tek­i­jä [tässä tapauk­ses­sa psykoter­apeut­ti] sopeu­tuu aina siihen ´mitä välineitä on käsil­lä´”, siis myös psykoter­api­ati­lanteen kokon­aisu­u­den koos­t­u­mus on tilan­nesi­don­naista tai jopa sat­tuman­varaista koos­t­u­mus­ta eri osatek­i­jöit­ten pain­ot­tumis­es­ta eri määrin.

Itse asi­as­sa sama kuul­taa Pent­ti Ikosen (2014) ajat­telus­sa psyko­ana­lyysi­ta­pah­tu­mas­ta, jos­sa lähtöko­htana ei ole teo­ria vaan itse­havain­noin­nin tarken­t­a­mi­nen ja itse­havain­to­jen keräämi­nen välit­tömään teo­reet­tiseen ymmärtämiseen tähtäämät­tömän vapaan asso­sioin­nin avul­la. Tästä näkökul­mas­ta biol­o­giset löy­dök­set eivät ole jotain “todel­lisem­paa”, ilmiö­maail­man “takana”, “varsi­naista ole­mas­sa ole­vaa”. Tämä ei kuitenkaan tarkoi­ta neu­ro­tutkimuk­sen tor­ju­mista, ain­oas­taan sen ase­maa vain yht­enä ‒ eikä edes tärkeim­pänä ‒ psykoter­apiatutkimuk­sen ulot­tuvuuk­sista; edel­lyt­täen että se mukau­tuu psyko­ana­lyysin ja yleen­sä psykoter­api­an keskeisim­pään ulot­tuvu­u­teen: tutkit­ta­van ja hoidet­ta­van esille tuo­maan koke­muk­seen itses­tään ja ympäristöstään.

Vain täl­lä taval­la avau­tuu myös salu­to­ge­neesin ter­veyspo­ten­ti­aali: myön­teisen psyykkisen hyv­in­voin­nin tutkimi­nen, mit­taami­nen ja toteut­ta­mi­nen psyki­a­trisen sairas­tavu­u­den tai oire­it­ten lisäk­si ja sijas­ta (Antonovsky 1979). Mut­ta toisaal­ta, samanaikaises­ti ter­veyspo­ten­ti­aalin ja salu­to­ge­neesin lisäk­si, on korostet­ta­va ihmisen oikeut­ta olla heikko ja tarvit­se­va (Par­sons 1964; Aho­nen 2022).

Kir­jal­lisu­us

Aho­nen, Karoli­ina (2022). Miten poti­laan toim­i­ju­us rak­en­tuu. Teok­ses­sa Honkasa­lo, Mar­ja-Liisa; Jyl­hänkan­gas, Leila & Lep­po, Anna (toim.), Haavoit­tu­va toim­i­ju­us. Sairas­t­a­mi­nen ja hoi­va hyv­in­voin­ti­val­tion laita­mil­la, 47‒80. Tam­pere: Vastapaino.

Antonovsky, Aron (1979). Health, stress and cop­ing. San Fran­cis­co: Jossey-Bass Pub­lish­ers.

Blass, Rachel B. & Carmeli, Zvi (2007). The case against neu­ropsy­cho­analy­sis: On fal­lac­i­es under­ly­ing psy­cho­analy­sis’ lat­est sci­en­tif­ic trend and its neg­a­tive impact on psy­cho­an­a­lyt­ic dis­course. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 88, 19‒40.

Iko­nen, Pent­ti (2014). Ymmärtämisen paine psykoter­api­as­sa. Teok­ses­sa Iko­nen, Pent­ti, Mayan huntu ja mui­ta kir­joituk­sia, 47‒52. Helsin­ki: Helsin­gin Psykoter­api­ay­hdis­tys.

Last, Cadell (2021). The dif­fer­ence between neu­ro­science and psy­cho­analy­sis: Irre­ducibil­i­ty of absence to brain states. Neu­ropsy­cho­analy­sis, 23, 27‒38.

Levi-Strauss, Claude (1962). The sav­age mind. Lon­too: Wei­den­feld & Nichol­son.

Par­sons, Tal­cott (1964). Social struc­ture and per­son­al­i­ty. Lon­too: Free Press.

Rejack, Bri­an (2020). John Keats´s Jeffrey´s neg­a­tive capa­bil­i­ty; or acci­den­tal­ly under­min­ing Keats. Teok­ses­sa Rejack, Bri­an & The­une, Michael (toim.), Keats´s neg­a­tive capa­bil­i­ty. New ori­gins and after­lives, 21‒46.  Cam­bridge, UK: Cam­brindge Uni­ver­si­ty Press.

Tiek­so, Tan­ja (2022). Fan­tas­ma: essee. Helsin­ki: S&S.