Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Martti Siirala: Skitsofrenian puhuteltavana

Mart­ti Siiralan käsikir­joi­tus ”Näkemis­es­tä ja kuulemis­es­ta jakomieli­tautisen kohtaamises­sa” (päivät­ty 14.2.1955 Zürichissä)

Jakomieli­tau­ti­in sisäl­tyvän kär­simyk­sen luonne on erikoinen. Neu­roo­seis­sa asianomais­ten val­i­tus ja avun tarve sen­tään kan­tau­tuu ymmär­ret­tävänä kans­saih­mis­ten korvi­in, vaik­ka sekä sairaan val­i­tus, että useim­miten hänen osak­seen tule­va ymmärtämys eivät tavoitakaan käyn­nis­sä ole­van kri­isin oleel­lista luon­net­ta ja sisältöä. Mut­ta mieli­sairauk­sien piiris­sä, esim. jakomieli­taud­is­sa l. skit­sofre­ni­as­sa, mieli­taudeista keskeisim­mässä, sairas­tamiseen kätkey­tyvä inhimil­lisen hädän mit­ta ja luonne on asianomaiselle itselleen täysin peitossa ja ympäristöllekin usein aivan arvoituk­selli­nen.

Lääketi­eteenkin osalta on täl­laisen sairas­tamisen kohtalon his­to­ria varsin ihmeelli­nen – mut­ta samal­la myös jakomieli­taudin kär­simyk­sen luon­teesta kuvaa anta­va. Onpa näet jakomieli­tautisen sairas­tamises­sa sit­ten nähty elimelli­nen keskush­er­moston sairaus, sisäerite­häir­iö, periy­tyvän sielullisen puu­tok­sen ilmen­tymi­nen tai lop­putu­los sielulli­sista ris­tiri­idoista, yhteistä on näkökul­mien per­in­ju­uris­es­ta eri­laisu­ud­es­ta huoli­mat­ta pyrkinyt ole­maan eräs lähtöko­hdan luon­teen keskeinen piirre: Sairaan ”mielet­tömän” olemisen ei ole annet­tu primääris­es­ti esi­in­tyä täy­den ihmisyy­den vaa­timuksin. Sairas­ta ei sel­l­aise­naan, primääris­es­ti ole otet­tu ”täy­destä” [Mart­ti Siiralan alle­vi­ivauk­set kur­sivoitu] hänen raivoamises­saan tai myk­istymisessään, muit­ten tai itsen­sä syyt­tämisessään, vain­oamisen, ehkä myrkyte­tyk­si jou­tu­misen pelkäämisessään jne. Hänen käyt­täy­tymiseltään, meille kohdis­tuneelta, vaikkakin kier­outuneena meiltä useim­miten ymmärtämät­tä jäämältä – kans­saih­misyy­teen liit­tyvältä vetoomuk­selta – on primääris­es­ti riis­tet­ty sen ”syyn­takeisu­us”. Toisin sanoen: Asianomaiseen on alun perin suh­taudut­tu kuin jonkin muit­ten ihmisyy­delle aivan vier­aan seikan val­las­sa ole­vaan – hänet on sairas­tamises­saan käsitet­ty ikään kuin kaikkia muu­toin sito­vas­ta ja yhteen liit­tävästä mielekkyy­destä irronneek­si. On lähdet­ty siitä, että sairaan ja oman olemisemme erot­taisi toi­sis­taan ker­takaikki­nen kuilu, ja ettemme välit­tömästi lainkaan siten voisi hänen kanssaan olla, että ottaisimme hänet yhdessäolos­samme ”täy­destä”.

Mut­ta täten on taval­laan hävitet­ty poh­ja tuon sairau­den todel­liselta kohtaamiselta, mikä kohtaami­nen puolestaan on oleel­lisim­man mielessään pitävän tutkimuk­sen edel­ly­tyk­senä. Sil­lä ilmeistä on, että esim. jakomieli­taudin ole­mus saat­taa puolestaan puhua vain, jos sitä on kan­ta­mas­sa täysin vakavasti, ”täy­destä” otta­va inhimil­lisen ymmärtämisen valmius kohtaa­jan tahol­la. Emme­hän voi kuvitel­la, että esim. kah­den ihmisen välille syn­tynyt­tä katkeru­ut­ta lien­tämään pyrkivä voisi todel­la saavut­taa jotain, ellei hän ottaisi molem­pia asiano­saisia vakavasti hei­dän syyt­teis­sään ja vaa­timuk­sis­saan. Hänen val­las­saan voisi ken­ties olla saat­taa mahtikäskyl­lä tuon katkeru­u­den ulkon­aiset ilmauk­set häviämään, mut­ta itse siihen kätkey­tyvää inhimil­listä taakkaa hän ei siten pois­taisi. – Jakomieli­tau­tia voisikin ver­ra­ta eräässä mielessä tuo­hon kah­den ihmisen väliseen katkeru­u­teen. Jakomieli­taud­is­sa on vain tuo välien mur­tu­mi­nen niin per­in­po­h­jainen, että se vie tuol­ta sairas­tu­val­ta ihmiseltä poh­jan ja samal­la tilanteen tajun. Mut­ta myös toisen osa­puolen, omaiset, myöhem­min hoito­henkilökun­nan – yleen­sä ympäröivät ihmiset – tekee alus­sa kuvaa­mani itses­tään­selvänä omak­sut­tu lähtöko­h­ta usein kuuroksi ja sokeak­si, kyken­emät­tömäk­si tuo­ta sairas­ta ja hänen sairas­tamis­taan hedelmäl­lis­es­ti ymmärtämään. Tuon ihmisen sairas­tamiseen sisäl­tyvä inhimilli­nen syyverkko ja hätä pide­tään loitol­la – sen väl­itön inhimilli­nen vaade tor­ju­taan vier­aana, ennekuin se on keren­nyt artiku­loi­tu­maankaan. Siten syn­tyy tilanne, jos­sa molem­mil­ta osa­puo­lil­ta puut­tuu poh­ja todel­liselle suo­raan ja hänen sairas­tamisen­sa kohtaamiselle.

On ilmeistä, että jakomieli­taud­is­sa ihmisen olem­i­nen, so. muun muas­sa kas­vami­nen ihmis­ten keskel­lä osal­lisu­u­teen yhteis­es­tä ravin­nos­ta, kehit­tymisti­las­ta (Raum), oikeud­es­ta omaan sukupuoleen, oman erikois­laadun toteut­tamiseen, yhteiseen järjestyk­seen jne. – tämä kaik­ki on sairaal­la jäänyt puoli­tiehen tai kokon­aan toteu­tu­mat­ta. Paljon sel­l­aista, mikä ihmisen elämään, ihmisyy­teen ole­muk­sen mukaises­ti kuu­luu, on kan­nat­tavien edel­ly­tys­ten (ympäröivät ihmiset, ensin van­hem­mat, sit­ten muut vas­taan­ot­ta­ji­na, hei­dän välit­tämän­sä ilmapi­iri, per­in­teet jne., ”taipumu­sai­heet” määrä­tyn tilanteen haas­teessa ym.) puut­teel­lisu­udessa siinä vään­tynyt ja vähitellen tai ken­ties kri­isi­no­mais­es­ti ajau­tunut lop­ul­ta kaaok­seen.

On luon­nol­lis­es­ti hyvin ratkai­se­vaa, minkälaisek­si kans­saih­mis­ten tälle kaaok­selle valmis­ta­ma kohtaami­nen kul­loinkin muo­dos­tuu – mm. sairaalan ja lääkärien osalta, ts., miten siihen sisäl­tyvää inhimil­listä ”Anliegeni’iä” [asi­aa, toivo­mus­ta] kuul­laan. Jokin tieteelli­nen kaa­va saat­taa olla kohtaa­jal­la välit­tömästi kahle­hti­mas­sa. Hän ken­ties sijoit­taa poti­laas­saan kohtaa­mansa ongel­man ja tehtävän heti mielessään joit­tenkin vaikka­pa fys­i­ol­o­gis­ten tai patol­o­gis-anatomis­ten teemo­jen joukkoon. Tai ken­ties hän kohtaa sairaas­sa hetimiten sen tai tämän luon­teeno­maisen käyt­täy­tymis­ta­van. Tai ehkä hän pom­mit­taa sairas­ta kysymyk­sil­lä kaivaak­seen tästä jonkin sielu­ti­eteel­lis­es­ti ymmär­ret­tävän kuvan itselleen sairau­den kehit­tymis­es­tä. Kaikessa tässä on hel­posti tar­jona se vaara, ettei jakomieli­taudin kul­loinenkin ”Anliegen” pääse puhu­maan puolestaan. Tem­a­ti­soimme huo­maa­mat­ta ongel­mamme, ennen kuin se perusti­lanne on päässyt syn­tymään, jos­ta käsin vas­ta eri ongelmil­la ja per­spek­ti­iveil­lä on oikea paikkansa, tehtävän­sä ja suh­teel­lisuuten­sa.

Ilmeistä on, että jakomieli­taudin ”todel­liset kasvot” näyt­täy­tyvät vain sairaan täy­dessä inhimil­lisessä kohtaamises­sa. N. kymme­nen viime vuo­den aikana on yhä use­ampia jakomieli­tautisia voitu pelas­taa todel­liseen ihmise­nar­voiseen paran­tu­miseen täl­laisen kohtaamisen tietä. (Täl­lainenkin kohtaami­nen kul­kee ”psykoter­api­an” nimik­keen alla, minkä puit­teisi­in mah­tuu tietenkin mil­tei mitä vain. Se, että jotaku­ta on psykoter­apeut­tis­es­ti hoidet­tu, ei vielä sano asi­as­ta juuri mitään.) Äsket­täin kuulin selostuk­sen eräästä täl­lais­es­ta paran­tu­miseen johta­neesta kamp­pailus­ta. Poti­las oli hoidon alka­es­sa 55-vuo­tias ja oli hän viet­tänyt 19 viime vuot­taan mieli­sairaalan rauhat­toma­l­la osas­tol­la. Parhaat miehuuten­sa vuodet hän oli, kaik­ista aikamme tar­joamista hoitokeinoista ja kuureista huoli­mat­ta, raiv­oten ja erit­teis­sään kylpi­en elänyt epäin­himil­listä, kaaok­seen sor­tunut­ta ja destruk­ti­ivista elämää. Yhden lääkärin puo­len­toista vuo­den pon­nis­telu­jen jäl­keen – hoidon kestäessä keskimäärin pari tun­tia päivit­täin – on tuos­ta kaaok­ses­ta sukeu­tunut järjestynyt eksis­tenssi – mies on paran­tunut elämään elämän­sä ilta­puol­ta omana ja ihmisen arvoise­na.

Tuol­laisen, jopa paran­tu­miseen saak­ka myötäkan­ta­van kohtaamisen puit­teis­sa joutuu kaik­ki se aivan uuteen val­oon, mitä aiem­min on todet­tu niinä tai näinä mieli­sairau­den, ”vier­au­den” oireina. Eikä ain­oas­taan ole näin; ei, vaan koko tuo meille vieras ja käsit­tämätön, vään­tynyt olem­i­nen ja käyt­täy­tymi­nen tuos­sa kohtaamises­sa askel askeleelta artiku­loituu. Sitä kuun­neltaes­sa, siitä käsin inhimil­lisen elämän ”Anliegen’iä” kuroteltaes­sa ja odotet­taes­sa kehit­tyvät eri­laiset ”oireet” ja ilmauk­set asteet­tain kohti yhä käsitet­tävämpiä yhteyk­siä. Sairaan oma olem­i­nen saa yhä enem­män inhimil­lisiä piirteitä. Mut­ta nuo piir­teet ovat juuri noit­ten aiem­pi­en vään­tymien dif­fer­en­tioi­tu­misia. Tämän dif­fer­en­tioi­tu­misen, inhimil­lisen muodon saami­nen taas on vain mah­dol­lista kuul­luk­si tulemisen kasvuil­mas­sa, joka ilma on kuin auringonva­lo ja vesi kasville.

Siis tässä näyt­täikse, ettei mitään ”staat­tista” totu­ut­ta jakomieli­taud­ista olekaan – että se esim. olisi sitä tai tätä tilaa. Tuol­laisen kuvan etsimi­nen on ollut syvä väärinkäsi­tys – se on ollut putoamista pois inhimil­lis­es­tä elämis­es­tä, abstra­hoimista kans­saih­misyy­destä, ajau­tu­mista epäin­himil­liseen lähtöko­htaan, ”objek­ti­ivi­su­u­teen”, joka onkin itse asi­as­sa saat­tanut olla täy­del­listä jakomieli­taudin kohtaa­mat­to­muut­ta. Aidon hoitokoke­muk­sen val­os­sa näemme, että ihmisen olem­i­nen esim. jakomieli­tautise­na on jo alun perin, ja ole­muk­sen mukaises­ti kans­saih­misyyt­tä. Siihen, mitä se on, kuu­luu pitkin matkaa, ja myös hoita­van ihmisen tai tutk­i­jan kohdal­la tuon kans­saih­misen olem­i­nen. Jät­tääkö hän tai jät­tääkö yleen­sä ympäröivä maail­ma kasvuil­man tai ravin­non anta­mat­ta vai ei, siitä riip­puu nyt se muo­to, jon­ka jakomieli­taudin kasvot saa­vat. Ja todel­lises­sa kohtaamises­sa tuo muo­to näyt­täikse kaaok­ses­ta ihmisyy­teen kas­vamise­na vaikean kamp­pailun tietä.

Edel­lä oli puhet­ta kan­tavien edel­ly­tys­ten puut­teel­lisu­ud­es­ta. Jakomieli­tautista inhimil­lis­es­ti kuun­tele­maan antau­tu­va joutuukin keskelle monien mah­tien tiimellystä – sisäl­lä ja ulkona. Poti­laas­sa hän kohtaa vain puolit­taista yhteiseen maail­maamme kas­vamista, epälu­u­lo­jen ja epäusko­jen kuilu­ja, kivet­tyneitä vään­tymiä. Poti­laan koke­mas­ta ”vas­taan­ot­to-his­to­ri­as­ta” on tul­lut hänen jäh­mettyneen elämänku­vansa taus­ta, jota hän palvoo ja vihaa kuin epäju­malaa ja jos­sa hän on vank­i­na. Jot­ta sairas voisi avau­tua, voisi kyetä edes jotain uut­ta kuule­maan ja siihen edes murusen vapaudel­la suh­tau­tu­maan (vapaudel­la epäju­mala­maail­mansa kaavoista), tarvi­taan ali­tu­ista tais­telua, välien­selvit­te­lyä tuon epäju­malan kanssa. Usein tässä joudu­taan myös konkreet­tisi­in vaikeuk­si­in tuon vas­taan­ot­tomaail­man edus­ta­jien, esim. van­hempi­en kanssa. Heille saat­taa poti­laan avau­tu­miseen päin käyvä muut­tumi­nen olla suure­na pahen­nuk­se­na – joutu­vathan siinä osat hei­dän omaa maail­maansa – ken­ties jotkut hei­dän aivan keskeiset ”raken­nus­pi­lar­in­sa” val­oon – kun he kohtaa­vat muut­tuneen omaisen­sa. Mil­tei usko­ma­ton­ta on, mut­ta silti tot­ta, että varsin usein omaiset keskeyt­tävät hoidon ja vievät poti­laan paikkaan, jos­sa hänen kaaok­sen­sa on tur­vas­sa kuul­luk­si tulemiselta. Mut­ta ei vain omai­sis­sa ole tätä pahetu­mista havait­tavis­sa. Usein ympäristö reagoi tähän suun­taan tässä laa­jaltikin, jopa klinikkaa itseään myöten. Tuo, että joku nyt kuun­telee, kun vuo­sisato­ja on kor­vat tukit­tu, että elämän ”Anliegen” ker­too omas­ta tilas­taan kesku­udessamme, on meille kaikille kova pala. Sitä se myös on tuolle yhdelle kuun­teli­jalle, joka kaiken lisäk­si joutuu, eikä vähiten, kamp­paile­maan oman sydä­men­sä kanssa. Yhtä mit­taa hän joutuu kiusauk­seen työn­tää omas­ta itses­tään sairaan ”vier­auteen”, kieltää häneltä kans­saih­misyy­den, kieltää sen tai tämän sairaan menet­te­lyn tai asen­teen ihmiselle mah­dol­lisek­si – siis eräässä mielessä kieltää kanssasyyl­lisyyten­sä (”että minus­sakin on sel­l­aista, joka voisi tun­tea ja tavoitel­la noin”). Hän on ali­tuiseen kiusauk­ses­sa tuomi­ta sairaansa, sulkea hänet sydämestään. Tuo kans­saih­misyy­den sairaal­ta pidät­tämi­nen voi yhtä hyvin tapah­tua kär­siväl­lisyy­den luhis­tu­mise­na kuin pas­si­ivise­na sietämisenä – esim. vaikka­pa asioi­hin kuri­no­maisen tart­tumisen laimin­lyömisenä. Kysymys ei suinkaan ole mis­tään haaveel­lis­es­ta lem­pey­destä tai enke­lin kär­siväl­lisyy­destä vaan päin­vas­toin on niin, että tuo kamp­pailu käy­dään koko inhimil­lisen olemisen spek­tris­sä. Tuo tais­telu tun­tee yhtä hyvin hil­jaisen ymmärtämisen tai hellyy­den kuin jyrkän aito­jen pane­misen kaaok­selle.

Var­mas­tikin olemme mieli­sairau­den, mut­ta myös yleen­sä sairau­den kohtaamises­sa aivan uuden aikakau­den kyn­nyk­sel­lä. Meitä viedään näky­jen eteen, jot­ka pakot­ta­vat meitä koko tähä­nas­tista ihmisku­vaamme tai parem­minkin sanoen tähä­nas­tista ihmisenä oloamme uudelleen tutk­istele­maan. Elämän sanoman annetaan tässä puhua meille uudel­la ja odot­ta­mat­toma­l­la kielel­lä. Ja ellemme ole valmi­ita luop­umaan omak­sum­is­tamme tietämisen ja omis­tamisen lähtöko­hdista, eivät silmämme voi avau­tua näkemään eivätkä kor­vamme kuule­maan.

Ottei­ta Mart­ti Siiralan Nikkilän sairaalas­sa 2.10.1958 pitämästä esitelmästä ”Minkälaisek­si jakomieli­tau­ti näyt­täy­tyy psykoter­api­as­sa?”

Ter­apia on ihmisen hoita­mista. Laa­jim­malti ottaen on kaik­ki mei­dän yhteiselämämme itsemme ja toinen toisemme hoita­mista, vaikkakin har­voin ehkä sitä tältä kannal­ta ajat­telemme. [‒ ‒]

Se erikoistehtävä, mihin me, tääl­lä nyt läs­näol­e­vat osal­lis­tumme mieli­sairaan­hoi­dos­sa, on siis samal­la mitä yleisin ja poh­jal­taan kaikkia yhdessä kos­ket­ta­va, kaikkia yhteisön jäseniä poikkeuk­set­ta. Tuo jakau­tuneisu­us, joka ken­ties on ylipäätän­sä jokaisen ihmisen orju­u­den peru­sole­mus (kun sitä määrätyltä kannal­ta kat­so­taan) on saanut jotkut kesku­ud­estamme siten val­taansa, etteivät he enää voi elää samal­la tavoin muit­ten joukos­sa kuin useim­mat muut. Mut­ta silti he jatku­vasti ovat yhteisöru­umi­in jäseniä – he elävät yhteiskun­nas­sa tääl­lä kanssamme edelleenkin. Usein kyl­lä ajatel­laan, että he – ja taval­laan myös heitä hoita­vat ihmiset – koko täl­lainen mieli­sairaan­hoito­laitos olisi yhteiskun­nan ulkop­uolel­la, mut­ta se aja­tustapa on tuhoisa ere­hdys. Siinä pyritään sälyt­tämään tuo jakau­tuneisu­u­den taak­ka yksin heille – so. mieli­sairaille ja heitä hoitaville. Täl­laista ’sijoit­tamista’ tapah­tuu – kuten edel­lä totes­imme – kaikil­la elämän aloil­la. Sen seu­rauk­se­na pyrkii aina ole­maan kyseessä ole­van hätäti­lanteen vään­tymi­nen ja jäh­mettymi­nen kroonisek­si. Mais­teri [Juhani] Hir­vas1 ker­toi eilen psyko­ana­lyysin edis­tämisy­hdis­tyk­sen kok­ouk­ses­sa, että tääl­lä Nikkilässä on syn­tymässä oppo­si­tio­ta, vas­tus­tushenkeä tuo­ta kroon­isu­ut­ta vas­taan. Ymmärtäisin asian niin, että Te tääl­lä pyritte irtau­tu­maan tuos­ta väärästä ’sijoit­tamis­es­ta’ – tuos­ta nim­i­la­pus­ta, jon­ka turvin koko tuo hätä pyritään työn­tämään ulos yhteisöru­umi­ista, niin kuin hel­posti pyrkii käymään.

Merkil­listä on, että myös käsite ’psyko’-ter­apia usein toimii täl­laise­na pankki­holvin lukkona. Kaikki­han me olemme sairai­ta, kaik­ki myös osal­lisia tuo­hon puhut­tuun ’jakau­tuneisu­u­teen’; kaik­ki siis myös – tah­dom­mepa tai emme – olemme taval­la tai toisel­la, parem­min tai huonom­min, tietäen tai tietämät­tämme, vas­ta­hakois­es­ti tai vapaae­htois­es­ti hoita­mas­sa tätä sairaut­tamme itsessämme ja toinen toises­samme. Tähän hoita­miseen kuu­lu­vat mukaan siis aina sairas, hänen omaisen­sa, ystävän­sä ja vihamiehen­sä, järjestys­val­ta, lain­säätäjät jne. – siis koko yhteisö – eikä vain sairaan­hoita­jat, mieli­sairaan­hoita­jat, lääkärit, siivoo­jat ja muu laitok­sen henkilökun­ta sekä sosi­aalisen huol­lon työn­tek­i­jät. Ja hoito­laitok­ses­sa tätä hoita­mista on yhtälail­la talouden ja hallinnon tehtävis­sä olo, siivous, raken­nustyöt, ruuan­lait­to, vuoteit­ten teko, ruiskeit­ten anto, ojen­nus, kiel­to, kehoi­tus, keskustelu, kyl­vettämi­nen, eristämi­nen, ryh­mässä olo jne. Taval­lansa kaik­ki tämä on myös sitä ’psyko’-terapiaa – sikäli että siinä ovat ihmiset ihmis­ten kanssa saman yhteisen taakan alla. Ja tuo ihmi­nen on ’sielu-ihmi­nen’ elikkä ihmi­nen, joka on Luo­jansa luo­ma, ker­takaikki­nen, kor­vaam­a­ton, riip­pumat­ta erikois­laadus­taan, älystään, moraal­is­taan, saavu­tuk­sis­taan, posi­ti­ivi­su­ud­estaan tai negati­ivi­su­ud­estaan iänkaikkisu­u­teen luo­tu ihmi­nen, yhteisöru­umi­imme jäsen, jol­la var­masti on jokin tehtävä siinä ruumi­is­sa, oli hän mil­lainen hyvän­sä. Hän on pohjim­mil­taan samal­la tavoin orja kuin me kaik­ki – ja myös samal­la tavoin kut­sut­tu elämään, kamp­paile­maan ja vapau­tu­maan – samoin oikeuksin, tarpein ja velvol­lisuuksin kuin kuka hyvän­sä toinen. Hänen hoita­misen­sa on sik­si ’psyko’-terapiaa. Jos otamme tuon sanan ’psykoter­apia’ ahtaam­mas­sa merk­i­tyk­sessä, niin se ei sil­loinkaan ole sitä, mik­si se niin usein ennen muu­ta kuvitel­laan, nimit­täin ’somaat­tisen, ruumi­il­lisen’ ter­api­an vas­tako­h­ta. Sil­lä äsken­hän juuri totes­imme, että kylvyt, ruiskeet, eristyk­seen viem­i­nen, syöt­tämi­nen jne. kaik­ki ovat psykoter­api­aa. Tääl­lä Nikkilässä täl­lä het­kel­lä sana ’psykoter­apia’ ehkä merk­it­see jonkun kohdal­la vaikka­pa sitä, että hänet pitää viedä siihen huoneeseen, jonne muitakin kokoon­tuu yhdessä mais­teri Hir­vak­sen tai jonkun muun kanssa. Tuo sana ei ole muu­ta kuin tien­vi­it­ta määrä­tyn­laiseen tilanteeseen. Tuo tilanne on taas elimelli­nen osa sitä tehtävää, jos­sa eroituk­set­ta kaik­ki olemme mukana. Kaikki­han olemme tässä, kukin tehtävässämme, pane­mas­sa panos­tamme siihen, että hoitoomme usko­tut sairaat ihmiset parani­si­vat, s.o. että he löytäi­sivät tien hedelmäl­liseen kamp­pailu­un vaivansa kanssa, että he siinä, yhdessä mei­dän kanssamme kamp­pail­lessaan kas­vaisi­vat ja kyp­sy­i­sivät sekä löytäi­sivät onnel­lisemp­ina ja täy­demp­inä ihmis­inä paikkansa yhteisessä ruumi­is­samme. Samal­la tais­telumme kos­kee sitä, että me löytäisimme paikkamme hei­hin näh­den ja että se elämä, mikä vielä on hau­dat­tuna, vään­tyneenä ja elämät­tömänä välil­lämme – pää­sisi kehkey­tymään keskel­lämme.

Kun viime vuosi­na on ruvet­tu puhu­maan siitä uud­es­ta suun­nas­ta, jon­ka kan­nat­ta­jat hoita­vat mieli­sairaitakin psykoter­apeut­tis­es­ti, pelkään, että tämä puhe johtaa hel­posti mei­dät harhaan. Se tekee nimit­täin tästä tilanteesta, jos­sa kaik­ki yhdessä olemme, erään ryh­mäkun­nan suun­nan ja erikoisas­ian. Eikö ole pikem­minkin niin, että eri puo­lil­la maail­maa nyt vähitellen ollaan heräämässä, tapah­tu­ipa se sit­ten tuon tai tämän nimik­keen alla; heräämässä siihen, että mieli­sairaus ei olekaan mitään sel­l­aista, joka eroit­taisi tietyt ihmiset lop­ullis­es­ti toi­sista – ettei se olekaan sel­l­aista jos­sa emme voisi olla sairait­temme mukana myötäelämässä ja kamp­paile­mas­sa hei­dän kanssaan ihmis­inä? Tie tähän uuteen heräämiseen tosin on kulkenut oleel­lisil­ta osil­taan hyvin määrä­tyn­laiselta ja spe­si­aaliselta näyt­tävän kehi­tyk­sen kaut­ta, nimit­täin Freud’in psyko­ana­ly­y­sistä käsin. Mut­ta jos riisumme sen, nimit­täin psyko­ana­lyysin, niistä vaat­teista, joi­hin se syn­tyessään jou­tui pukeu­tu­maan, tieteel­lisen, biol­o­gis-psykol­o­gisen teo­ri­an puvus­ta, näyt­täy­tyy meille sen peru­sole­muk­sek­si kaiketi tien löy­tymi­nen sairait­ten ihmis­ten välille – nimit­täin poti­laan ja hän­tä hoita­van välille. Sairau­den ja nimeno­mais­es­ti her­mo­sairau­den tai mieli­sairau­den kohtaami­nen oli siihen astisen lääketi­eteen ole­mas­saolon aikana tapah­tunut ensi sijas­sa niis­sä merkeis­sä, että sairaus oli kuin inhimil­lis­es­ti vieras, ’pois-hoidet­ta­va’ asia, joka ei kos­ket­tanut asiano­sai­sis­sa mui­ta inhimil­lisiä puo­lia kuin poti­laas­sa epäkun­toon joutuneen koneen ja hoitavas­sa kor­jausinsinöörin. Freud’in oli sal­lit­tu oppia koke­maan sairaansa niin tuoreesti, että hänen poti­lait­ten­sa sairaus kohtasi hänet laa­jem­mis­sa inhimil­li­sis­sä yhteyk­sis­sä – yhteyk­sis­sä, jois­sa kaik­ki muukin inhimilli­nen elämä ja yhteiselämä tapah­tuu. Tosin hän – Freud – pysyi itse vielä aikakaut­en­sa lapse­na siinä, että hän kir­joit­ti ja puhui tästä koke­muk­ses­taan ’sielun koneis­ton’ tapah­tu­mi­na. Mut­ta se lähde, jolle hän oli löytänyt, oli niin yleis­in­himilli­nen, että sen vir­taami­nen on vähitellen mur­tanut padon toisen­sa jäl­keen. Freud itse vielä oli rajoit­tanut oppin­sa ja hoit­o­menetelmän­sä pääasi­as­sa ns. neu­roo­sei­hin, mut­ta vähitellen alet­ti­in myös ns. ruumi­il­lista sairas­tamista kokea ja ymmärtää samal­la perus­taval­la – ja vähitellen on myös mieli­sairaus joutunut avaa­maan oven­sa. Mut­ta samal­la on myös käynyt yhä ilmeisem­mäk­si, että kysymys ei ole vain jonkin hoit­o­menetelmän, psykoter­api­an taik­ka psyko­ana­lyysin löy­tymis­es­tä entis­ten – vaikka­pa lääke- ja shokki­hoito­jen rin­nalle – ei, vaan koko sairas­tamisen ole­mus on alka­nut näyt­täy­tyä aivan toisen­laises­sa val­os­sa.

[Koneel­la kir­joite­tun esitelmän­sä jäl­keen Siirala on kir­joit­tanut käsin seu­raa­van lisäyk­sen.] Jakomieli­tau­ti näyt­täy­tyy siis – inhimil­lis­es­ti koh­dat­tuna meitä kaikkia kourai­se­vak­si ja kos­ket­tavak­si hädäk­si, jos­sa uskol­lis­es­ti kamp­paillen pääsemme osal­lisik­si uud­es­ta elämästä kesku­udessamme, toivos­ta ja ilosta.

Viit­teet

1Juhani Hir­vas (1933–2004) toi­mi Nikkilän sairaalan psykologi­na 1953–1962, yksi­tyisenä psyko­ana­lyytikkona ja psykolo­gian apu­lais­pro­fes­so­ri­na Helsin­gin yliopis­tossa 1973–1976. Hänen väitöskir­jansa Iden­ti­ty and men­tal ill­ness: a study on the inter­ac­tion between the men­tal­ly ill and their envi­ron­ment (Helsin­gin yliopis­to; Trans­ac­tions of the West­er­mar­ck Soci­ety, 12, 1966), jos­sa tutkit­ti­in 60 suo­ma­laisen sairaalapoti­laan iden­ti­teet­tiä, oli saanut täy­den rahoituk­sen, moraalisen tuen ja rohkaisun Human Ecol­o­gy Fundil­ta (Hir­vak­sen väitöskir­jan esipuhe). Myöhem­min julka­istu­jen ark­istoti­eto­jen mukaan Yhdys­val­tain keskustiedustelu­palvelu CIA rahoit­ti kyseisen väitöskir­jan, joka liit­tyi kylmän sodan aikaiseen MKUl­tra-ohjel­maan ja sen mie­len­hallintaa tutkineisi­in pro­jek­tei­hin (Petri Jääskeläi­nen, ”Näin CIA rahoit­ti suo­ma­lais­tutk­i­joi­ta kylmän sodan aikana – halusi selvit­tää ihmis­mie­len toim­intaa ja äärili­ikkeitä”, Seu­ra, 12.4.2019/päivitetty 13.8.2019).