Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Juhani Ihanus & Martti Tuohimetsä: Neuropsykoanalyysista ja Freudista – Mark Solmsin haastattelu

Mark Solms (s. 1961 Lüder­itzis­sä, Namib­i­as­sa) valmis­tui psykologik­si Etelä-Afrikas­sa Johan­nes­bur­gis­sa Wit­wa­ter­srandin yliopis­tos­ta, mis­sä hän suorit­ti mais­ter­in­tutk­in­ton­sa vuon­na 1987 ja väit­teli tohtorik­si vuon­na 1992 neu­rop­sykolo­gian alal­ta. Hän jatkoi psykolo­gian ja neu­rop­sykolo­gian opin­to­jaan Lon­toos­sa, samal­la kun hän koulut­tau­tui siel­lä psyko­ana­lyytikok­si (Insti­tute of Psy­cho­analy­sis, 1989–1994). Anna Freud Cen­tre oli ensim­mäi­nen työ­paik­ka, johon hän perusti neu­rop­syko­ana­lyyt­tista kli­in­istä toim­intaa. Yhdessä Ed Ners­es­sian­in kanssa Solms alkoi vuodes­ta 1999 läh­tien toimit­taa Neu­ropsy­cho­analy­sis-lehteä, ja heinäku­us­sa vuon­na 2000 hän perusti Lon­tooseen alan yhdis­tyk­sen (Inter­na­tion­al Neu­ropsy­cho­analy­sis Soci­ety). Nykyään Solms on Kap­kaupun­gin yliopis­tossa neu­rop­sykolo­gian osas­ton johta­ja ja Groote Schu­urin sairaalan psykolo­gian ja neu­rolo­gian osas­to­jen johta­ja sekä Etelä-Afrikan psyko­ana­lyyt­tisen yhdis­tyk­sen puheen­jo­hta­ja. Yhdys­val­lois­sa hän on New Yorkin psyko­ana­lyyt­tisen Arnold Pfef­fer Cen­ter for Neu­ropsy­cho­analy­sis ‑insti­tuutin johta­ja.

   Mark Solms esitelmöi 24.–25. syysku­u­ta 2020 pide­tyssä Suomen nuorisop­syki­a­trisen yhdis­tyk­sen jär­jestämässä kak­sipäiväisessä webi­naaris­sa otsikol­la ”Käytän­nön joh­da­tus neu­rop­syko­ana­lyysi­in”. Webi­naari koos­t­ui Mark Solm­sin luen­noista sekä Raimo Raap­panan ja Mart­ti Tuo­himet­sän esit­tämistä tapaus­selostuk­sista, joi­ta Solms kom­men­toi.

MT (= Mart­ti Tuo­himet­sä): Olet kir­joit­tanut kuusi kir­jaa ja yli 250 artikke­lia tieteel­lisi­in lehti­in. Olet tutk­in­ut eri­lais­ten aivo­vau­ri­oiden vaiku­tuk­sia poti­laiden sub­jek­ti­iviseen men­taaliseen kokemiseen, selvitel­lyt unen­näön neu­raal­isia mekanis­me­ja, tutk­in­ut yhdessä Jaak Panksep­pin kanssa syn­nyn­näis­ten viet­tiperäis­ten emootio­jär­jestelmien biolo­giaa ja rak­en­tanut affek­ti­ivisen neu­roti­eteen perus­taa. Olet esit­tänyt monis­sa epis­te­mol­o­gi­sis­sa ja filosofi­sis­sa artikkeleis­sa uusia teo­ri­oi­ta tietoisu­ud­es­ta, tiedosta­mat­tomas­ta, tor­jun­nas­ta ja puo­lus­tus­mekanis­meista. Olet tehnyt yhteistyötä Karl Fris­tonin kanssa selvitellen aivo­jen pyrkimys­tä automa­ti­soi­da toim­intansa ja luo­da ennakoivia malle­ja eri tilantei­ta varten. George Ellisin kanssa olet kir­joit­tanut evoluu­tiop­sykol­o­gis­es­ta näkökul­mas­ta aivo­jen neu­rop­sykol­o­gi­sista mod­u­uleista, mikä avaa uut­ta ymmär­rystä van­haan ympäristö–perimä-ongelmaan [Ellisin ja Solm­sin teok­ses­sa Beyond evo­lu­tion­ary psy­chol­o­gy. How and why neu­ropsy­cho­log­i­cal mod­ules arise, 2018]. Psykoter­apeuteille työsi antaa uusia työkalu­ja ja strate­gioi­ta. Mitä sin­ul­la nyt on meneil­lään?

   MS (= Mark Solms): Työsken­te­len nyt nojat­en aikaisem­paan yhteistyöhöni Jaak Panksep­pin kanssa ja pohdin uudelleen tietoisu­u­den ongel­maa. Tietoisu­us syn­tyy affek­tien poh­jal­ta pikem­min kuin havain­noin­nin. Nyt meil­lä on uuden­lainen mah­dol­lisu­us ratkoa ongel­maa. Kuten tiedät näke­myk­seni vah­vaan evi­denssi­in nojautuen on se, että tietoisu­us ei ensi sijas­sa liity aistien kaut­ta tapah­tu­vaan havain­noin­ti­in, vaan se on ele­men­taari­nen affek­tin muo­to. Mon­et vaikeudet, joi­ta tutk­i­jat kohtaa­vat työsken­nel­lessään tietoisu­u­den ongel­man kanssa, johtu­vat siitä, että he tutki­vat kog­ni­tioi­ta. Tietoisu­us ei syn­ny kog­ni­tioiden perustal­ta, vaan se kytkey­tyy aivorun­gos­sa ole­vien viet­tiperäis­ten emootio­jär­jestelmien toim­intaan. Ais­ti­havain­to ei ole lähtöko­htais­es­ti tietoinen tapah­tu­ma. Olen kir­joit­ta­mas­sa tästä aiheesta kir­jaa [The hid­den spring], joka ilmestyy vuo­den 2021 alus­sa.

   MT: Mil­laisia kuvan­tamisvä­lineitä olet käyt­tänyt tutkies­sasi esimerkik­si aivo­vau­ri­oi­ta tai unen­näköä?

   MS: Aivoku­van­tamisen myötä on selvin­nyt esimerkik­si, että vau­rio pienessä kah­den kuu­tiomil­limetrin suu­ruises­sa alueessa aivorun­gos­sa, retiku­laarisen akti­vaa­tio­jär­jestelmän parabraki­aalises­sa­t­u­mak­keessa, sam­mut­taa tietoisu­u­den kokon­aan ihmisessä. Kuten sem­i­naaris­sa pitämässäni esitelmässä näytin: vaik­ka koko aivokuori olisi tuhoutunut tai sitä ei olisi alun perinkään ollut, kuten on lai­ta ilman kuorik­er­rosta syn­tyneil­lä lap­sil­la, ei se sam­mu­ta tietoisu­ut­ta. Mitä tulee kuvan­tamis­menetelmi­in, joista kysy­it, olemme käyt­täneet sekä fMRI- että PET-menetelmiä. Näytin sem­i­naaris­sa kuvia siitä, miten eri alueet oli­vat akti­ivisia eri tun­netilois­sa. Nämä alueet oli­vat läh­es täysin aivokuoren alaisia aivorun­gon rak­en­tei­ta. Useim­mis­sa affek­ti­tilois­sa aivokuori ei ollut aktivoitunut.

   JI (= Juhani Ihanus): Ole­tat eril­liset evoluu­tiomaalit toisaal­ta ”ulkoiselle” (”sen­so­mo­toriselle”) keholle ja sen aistinelin­ten aivokuorikuville tai ‑kar­toille, toisaal­ta ”sisäiselle” (”veg­e­tati­iviselle” tai ”visker­aaliselle”) keholle ja sen tiloille siten, että sisäi­nen keho aktivoi ulkoista kehoa. Luen­nol­lasi näytit kuvion, jos­sa ei-deklarati­iviseen muis­ti­in liit­tyivät pikkuaiv­ot (”cere­bel­lum”) ja sen yhtey­det luu­rankoli­hak­sis­toon. Viime aikoina pikkuaivo­jen toimin­nan osu­ut­ta on uudelleenarvioitu suh­teessa ”kehoon maail­mas­sa” ja myös suh­teessa ”koko maail­maan”. Toisin ilmais­tu­na pikkuaivoil­la näyt­tää ole­van myös mui­ta funk­tioi­ta kuin sen­so­mo­torisia toim­into­ja, ja nuo funk­tiot kytkey­tyvät tun­tei­den sääte­lyyn ja ehkä jopa joi­hinkin kog­ni­ti­ivisi­in ja assosi­ati­ivisi­in pros­es­sei­hin. Viit­taan tässä esimerkik­si Fred M. Levinin teok­seen Emo­tion and the psy­cho­dy­nam­ics of the cere­bel­lum. A neu­ro-psy­cho­an­a­lyt­ic analy­sis and syn­the­sis (2009). Onko nähdäk­sesi mah­dol­lista, että isoai­vokuoren alai­sis­sa pikkuaivois­sa on kuvia tai kart­to­ja, joiden on oletet­tu ole­van vain isoai­vokuorel­la?

   MS: Pikkuaivoil­la on tosi­aan kir­jaimel­lis­es­ti oma aivokuoren­sa, vaik­ka se teknis­es­ti onkin osa aivorunk­oa. Pikkuai­vokuoren pääte­htävä on koordi­noi­da isoai­vokuoren kehokart­to­jen toim­intaa. Toinen hyvin tärkeä aivorun­gon osa, joka edus­taa ”ulkoista” kehoa, ovat keski­aivo­jen yläkukku­lat (”supe­ri­or col­li­culi”), jot­ka ovat läheisessä yhtey­dessä peri­akve­duk­taalisen har­maan aineen alueeseen (PAG). Kun sanon, että aivorunko edus­taa ”sisäistä” kehoa, tarkoi­tan itse asi­as­sa aivorun­gon ydin­tä.

Tor­jun­ta ja defenssit

MT: Entä repres­sio eli tor­jun­ta? Puhuit siitä paljon sem­i­naaris­sa. Miten tor­jun­ta pitäisi ymmärtää ja mis­sä mitas­sa ja miten olisi mah­dol­lista purkaa ja palaut­taa tor­jut­tu takaisin tietoisu­u­teen? Entä sen suhde mui­hin defens­sei­hin?

   MS: Kog­ni­ti­iviset pros­es­sit aivois­sa eivät vält­tämät­tä ole tietoisia, mut­ta affek­ti­iviset ovat. Tun­teet, affek­tit, ovat jo määritelmänkin mukaan tiedostet­tu­ja. Tunne joko tun­netaan tai sit­ten sitä ei ole. Tiedostam­a­ton tunne on käsit­teel­lis­es­tikin ris­tiri­itainen. Tor­jun­nan ongel­ma on siinä, että ihmisil­lä on tun­tei­ta, mut­ta he eivät ymmär­rä, mis­tä niis­sä on kyse. Tämä johtuu puut­tuvas­ta yhtey­destä affek­tin ja sen aiheut­ta­van kog­ni­tion välil­lä. Käyt­tääk­seni Karl Fris­tonin ter­mi­nolo­giaa kyseessä on dis­sosi­aa­tio affek­tin ja sen välil­lä, mitä affek­tin on tarkoi­tus tavoitel­la. Tun­tei­den tarkoi­tushan on ohja­ta ja säädel­lä ajatuk­sia ja käyt­täy­tymistä. Sanon vielä uudelleen, että etu­aivo­jen pros­es­soin­ti sekä kuorik­er­rokses­sa että sen alla on suurim­mal­ta osalta tiedostam­a­ton­ta. Tor­jun­ta on vain eri­ty­istapaus tästä aivo­jen laa­jas­ta tiedosta­mat­tomas­ta toimin­nas­ta. Tun­neti­lat, joi­ta tiedosta­mat­tomat automa­ti­soituneet kog­ni­ti­iviset reak­tioma­llit syn­nyt­tävät, ovat tietoisia, mut­ta tor­jut­tu itsessään ei sitä ole eikä voi tietoisek­si tul­la siitäkin syys­tä, että se ei ole sym­bol­ista, ver­baal­ista tai kuval­lista.

   JI: Muis­tan, kun sanoit webi­naaris­sa, että et ajat­tele tor­jun­nan ole­van defenssi lainkaan. Voitko sanoa tästä jotakin, sil­lä aja­tus on aika shokeer­aa­va mon­elle freudi­lais­es­ta näkökul­mas­ta kat­soen.

   MS: Ker­ron ensin, mitä tarkoi­tan sil­lä. Tor­ju­tun rak­en­tu­mista tapah­tuu koko ajan lap­su­udessa. Suurin osa siitä on syn­tynyt lap­su­udessa hyvin varhain. Myöhem­min poti­las käyt­täy­tyy tor­jut­tu­jen, sisäis­tet­ty­jen, automa­ti­soitunei­den kaavo­jen mukaan. Poti­lail­la on tun­tei­ta, mut­ta he eivät aina ymmär­rä, mis­tä on kyse. He ovat ensisi­jais­es­ti itse syn­nyt­täneet ne toimies­saan tor­jun­nan myötä rak­en­tunei­den mallien mukaan. He tun­te­vat ole­vansa ylivoimaises­sa tilanteessa emo­tion­aalis­es­ti, mut­ta eivät ymmär­rä, mik­si niin tapah­tuu ja mik­si sitä tapah­tuu yhä uudelleen ja uudelleen. Käsi­tyk­seni on, että kos­ka on ilmeinen tosi­a­sia, että tor­ju­tun rak­en­tu­mi­nen on yleistä lap­su­udessa, defensse­jä käytetään niitä tun­tei­ta vas­taan, jot­ka tor­jut­tu herät­tää. Tämä on perusväit­tämäni. Koetan nyt oikeut­taa väit­teeni.

   Voit saa­da poti­laan ajat­tele­maan defensse­jään. Ne voivat muut­tua tilanteesta toiseen ja elämän­vai­heesta toiseen. Aikuis­ten ana­lyy­seis­sa on kyse siitä, että pyritään saa­maan käyt­töön kypsem­piä ja kehit­tyneem­piä defensse­jä. Tor­jut­tu sen sijaan ei muu­tu elämän aikana, se on Freudin mukaan aja­ton, stereo­tyyp­pinen, fik­soitunut. Jopa kaikkein klas­sisim­mis­sa teo­ri­ois­sa sitä pide­tään stereo­tyyp­pisenä, muut­tumat­tomana. Kli­ini­nen koke­mus osoit­taa, että defenssit sen sijaan voivat muut­tua, ja defenssien analysoin­nin idea on saa­da ne muut­tumaan. Sen sijaan sitä, mikä on tor­jut­tu, ei voi muut­taa koko elämän aikana. Tor­jut­tu ei koskaan palaa; vain tunne, jota ei ole onnis­tut­tu säätelemään, palaa. Näi­den asioiden erot­ta­mi­nen toi­sis­taan vaikut­taa merkit­täväl­lä taval­la kli­in­i­sis­sä tilanteis­sa.

   Luulen että ihmiset sekoit­ta­vat ja sotke­vat näitä asioi­ta koko ajan. Esimerkik­si Lon­toos­sa, mis­sä itse koulut­tauduin, käsitelti­in ja analysoiti­in kaikkea trans­fer­enssi­na. Jos ei erote­ta tor­jut­tua, joka trans­fer­oidaan, ja defensse­jä, jot­ka ovat jotakin aivan muu­ta, asi­at sekaan­tu­vat eikä voi­da ymmärtää, mikä on trans­fer­enssia ja mikä ei. En usko, että se, mitä poti­las tekee suo­jautues­saan tun­tei­ta vas­taan tässä ja nyt tässä huoneessa, on sama asia kuin se trans­fer­enssi, joka poh­jau­tuu lap­su­u­den koke­muk­si­in ja infan­ti­ilei­hin kon­flik­tei­hin. Poti­las ei suinkaan trans­fer­oi trau­maansa sel­l­aise­naan ter­apeut­ti­in, vaan niitä tun­tei­ta, joi­ta trau­ma on herät­tänyt.

   Lopuk­si halu­an sanoa, että jos luet Freudia, huo­maat, että hänen tapansa käyt­tää sanaa trans­fer­enssi on sama kuin min­ul­la, kun sanon, että tor­jut­tu ja toisaal­ta defenssien käyt­tämi­nen tun­tei­ta vas­taan ovat kak­si eri asia. Läh­es kaik­ki kol­le­gani ajat­tel­e­vat tästä eri taval­la kuin minä. Jos palaan his­to­ri­aan, huo­mataan, että Freud varhai­sis­sa kir­joituk­sis­saan 1890-luvul­la erot­ti tor­jun­nan (saks. Ver­drän­gung) ja defenssin (saks. Abwehr), ne eivät tarkoit­ta­neet samaa asi­aa. Myöhem­min kun hän löysi muut defenssit kuten pro­jek­tion ja intro­jek­tion, hän alkoi käyt­tää sanaa defenssi kuvaa­maan näitä ilmiöitä ero­tuk­sek­si sanas­ta tor­jun­ta. Kun Anna Freud myöhem­min kir­joit­ti defens­seistä, syn­tyi käytän­tö, jol­loin sanal­la tor­jun­ta alet­ti­in tarkoit­taa defenssiä. Kuitenkin jos kat­so­taan varhaisem­pia Freudin tek­ste­jä kuten Schre­berin ana­lyysia, Freud puhuu tor­ju­tus­ta ilmiönä, joka on syväl­lä Schre­berin vaikeuk­sien ytimessä. Sen lisäk­si oli psykoot­tisia defensse­jä. Kun kat­so­taan, miten hän analysoi tapaus­ta, hän erot­taa tor­jun­nan ja defenssit. En luule, että se, mitä näen, on jotakin, mitä ei ole nähty jo aikaisem­min. Luulen, että olemme ter­mi­nol­o­gises­sa seka­sotkus­sa ja että on hyödyl­listä purkaa tuo­ta seka­sotkua.

   MT: On siis hyödyl­listä erot­taa se, mitä san­ot tor­jun­naksi, taval­li­sista defens­seistä, joi­ta käytetään tun­tei­den hal­lit­semiseen ja tor­ju­miseen.

   MS: Luul­lak­seni ana­lyysi­ti­lanteessa tästä seu­raa se ero, että kun ymmär­retään, että defenssit hämärtävät sitä, miten tun­teet syn­tyvät, on analysoita­va ensin defensse­jä, ennen kuin poti­las voi jakaa sisäistä maail­maansa ter­api­as­sa. Nar­sis­tiset ja rajati­lapoti­laat eivät aina tee ana­lyyt­tista työtä yhdessä ter­apeutin kanssa, vaan tais­tel­e­vat hänen kanssaan, pro­jisoi­vat ongelmi­aan ter­apeut­ti­in­sa.

Neu­rop­syko­ana­lyysin annista ja ase­mas­ta

MT: Mitkä oli­si­vat mielestäsi neu­rop­syko­ana­lyysin tärkeim­mät löy­dök­set, joista psykoter­apeutin olisi hyvä olla per­il­lä? Mitä uut­ta ne ovat tuoneet van­ho­jen teo­ri­oiden lisäk­si? Kuin­ka hyödyl­lisiä uudet ideat ovat?

   MS: Hyvin laa­jasti ajatellen sanon kak­si asi­aa. Toinen ei ole niinkään merk­i­tyk­selli­nen suurim­malle osalle kol­le­go­is­tani, toisen ajat­te­len ole­van. Ensin­näkin psyko­ana­lyyt­tis­ten käsit­tei­demme kään­tämi­nen neu­rop­syko­ana­lyysin kielelle ei ole vain ter­mi­nolo­gian muut­tamista eikä vain aka­teem­i­nen har­joitel­ma. Kun meil­lä on tiedos­samme psyko­dy­naamis­ten peruskäsit­teit­temme neu­rologi­nen kor­re­laa­tio, sil­loin käsit­teemme avau­tu­vat tutkimuk­selle, jota ei voi tehdä ilman näitä käsit­teitä. Neu­roti­etei­den teknolo­giaa voimme käyt­tää ymmärtääk­semme ja tes­tatak­semme teo­ri­oita­mme. Esimerkik­si sanon, että pakkoneu­roosi­in liit­tyvä ahdis­tus on pani­ik­ki eikä pelko. On mah­dol­lista kuva­ta aivo­ja ja tode­ta, että pani­ikissa aktivoitu­vat alueet, jot­ka liit­tyvät pani­ikki­in, joka on yksi Jaak Panksep­pin kuvaamista perusaf­fek­teista. Ajat­te­len että tämä on hyvin tärkeää, mut­ta suurin osa kol­le­go­is­tamme ei ajat­tele samal­la taval­la. On tärkeää, että voimme tes­ta­ta käsit­teitämme kehit­tääk­semme teo­ri­oita­mme.

   Toinen asia, jon­ka sanon ja jol­la on suurem­pi merk­i­tys ter­apeu­ti­lle, on että kun käytämme neu­rop­sykol­o­gista tietoamme ymmärtääk­semme poti­laiden ongelmia, pääsemme asian ytimeen. Tämä on oma koke­muk­seni viimeisen kymme­nen vuo­den ajal­ta. Mie­len toim­inta on hyvin mon­imutkaista. Voimme aloit­taa poti­laan kanssa mis­tä tahansa, ja lop­ul­ta hyvän ana­lyysin myötä pääsemme asi­aan ennen pitkää vaikka­pa vuo­den kulut­tua. Mut­ta olen itse kokenut, kuin­ka neu­rop­syko­ana­lyyt­ti­nen ymmär­rys mah­dol­lis­taa sen, että näemme jo alku­vai­heessa, mikä ongel­man perus­rakenne on, emmekä eksy liikaa yksi­tyisko­hti­in. Menetelmä, jol­la pääsemme käsik­si peru­songelmi­in, on keskit­tymi­nen affek­tei­hin.

   MT: Ja on hyvä tun­tea nuo Panksep­pin nimeämät seit­semän viet­tiä ja affek­tia?

   MS: Ehdot­tomasti. Kuten omas­ta tapaus­selostuk­ses­tasi sem­i­naaris­sa ilmeni, on mah­dol­lista rak­en­taa sil­to­ja psyko­far­makolo­giaan ja biol­o­giseen psyki­a­tri­aan. Tämä on tärkeää.

   JI: Tarkastelisin seu­raavak­si neu­rop­syko­ana­lyysin ase­maa nykypäivänä. Jo Freud tut­ki aluei­ta, joi­ta voi kut­sua sovel­letuk­si psyko­ana­lyysik­si, kult­tuurin kri­ti­ikik­si tai kult­tuurin ana­lyysik­si. Neu­roti­eteis­sä on ilmen­nyt siir­tymä kog­ni­ti­ivis­es­ta affek­ti­iviseen neu­roti­eteeseen ja viimeisim­pänä siir­tymä edelleen eteen­päin sosi­aaliseen ja kult­tuuriseen neu­roti­eteeseen. Mitä arvelet näistä uusista alueista? Mikä on oma kan­tasi näistä neu­roti­eteen laa­jen­tu­mi­sista? Ovatko ne tänä päivänä merk­i­tyk­sel­lisiä?

   MS: Saatat häm­mästyä, kun kuulet min­un sanovan, että en ole niinkään innos­tunut tämän neu­ro­ma­te­ri­aalin suh­teen. Ajat­te­len, että sana neu­rop­syko­ana­lyysi viit­taa kah­teen asi­aan, neu­roti­eteisi­in ja psyko­ana­lyysi­in. Se ei ole psyko­ana­lyysin redu­soin­tia neu­roti­eteek­si. Se on sen tosi­asian tun­nus­tamista, että mieltä voi tutkia kahdel­la eri taval­la. Jos voi tutkia kahdel­la taval­la, ne pitäisi voi­da inte­groi­da. Psyko­ana­lyysi on hyvin rikas ja mon­imutkainen läh­estymistapa yksilön ja ryh­mien mie­len ongelmi­in. Psyko­ana­lyysi ja sen meto­di on val­ta­van arvokas neu­roti­eteille ja yhteisöille. Neu­roti­etei­den merk­i­tys on neu­raal­is­ten kor­re­laa­tioiden löytämisessä mie­len perus­rak­en­tei­den tasol­la.

   Kun ryhdytään käyt­tämään neu­roti­eteel­listä meto­dia ja yritetään ymmärtää sosi­aal­isia ja kult­tuurisia ilmiöitä, on ole­mas­sa hyvin suuri reduk­tion­is­min ja liial­lisen yksinker­tais­tamisen vaara. Sosi­aalisen neu­roti­eteen pääasialli­nen menetelmä on fMRI. Se on hyvin rajoit­tunut ja rajoit­ta­va menetelmä. Olen samaa mieltä niiden kanssa, jot­ka sanovat, että kyse on uud­es­ta frenolo­gias­ta. Se on liian redu­soivaa. Mei­dän on muis­tet­ta­va ja arvostet­ta­va sitä, että kum­mal­lakin metodil­la on omat vahvuuten­sa ja heikkouten­sa. On syytä olla huolelli­nen, jot­ta käyt­täessämme fMRI:tä emme hukkaisi kaikkea sitä moni­ta­soisu­ut­ta ja rikkaut­ta, joka sisäl­tyy human­is­tiseen per­in­teeseen. Ymmär­rän hyvin, että human­is­tisen taus­tan omaavien kol­le­go­jen mielestä sosi­aa­li­nen neu­rotiede voi näyt­tää nau­ret­taval­ta.

   JI: Palaan uudelleen tähän kysymyk­seen: Mikä on neu­rop­syko­ana­lyysin sta­tus? Min­ul­la on tunne siitä, että val­lit­see voimakas pyrkimys tehdä tietei­den­välistä tutkimus­ta, mut­ta mikä on aidosti sel­l­aista tutkimus­ta? Toisaal­ta on esimerkik­si neu­roti­etei­den asiantun­ti­joi­ta, toisaal­ta psyko­ana­lyysin tai psykolo­gian asiantun­ti­joi­ta, jot­ka pitävät kiin­ni omas­ta eri­ty­isalueestaan ja ‑osaamis­es­taan. Mut­ta ovatko he todel­la valmi­ita men­emään oman alueen­sa yli, poikki­ti­eteel­lisi­in yhteistyöhankkeisi­in? Olet osoit­tanut heille väyliä tähän suun­taan – siitä huoli­mat­ta näyt­tää vah­vasti siltä, että pitäy­dytään omis­sa reser­vaateis­sa tai revi­ireis­sä. Muun muas­sa kog­ni­ti­otiede­hän aikanaan syn­tyi juuri poikki­ti­eteel­li­sistä pro­jek­teista.

   MS: His­to­ri­al­lis­es­ti kat­sot­tuna aloin työsken­nel­lä tietei­den­välis­es­ti 1980-luvul­la. Tutkimuk­seni, joka julka­isti­in vuon­na 1997 nimel­lä The neu­ropsy­chol­o­gy of dreams, oli alka­nut vuon­na 1985. Vas­taavasti vuon­na 2000 julka­istu Clin­i­cal stud­ies in neu­ro-psy­cho­analy­sis [yhdessä Karen Kaplan-Solm­sin kanssa] sai myös alkun­sa jo vuon­na 1985, jol­loin tuonkaltaisia aihei­ta pidet­ti­in vielä aivan jär­jet­töminä. Min­ua pidet­ti­in höynähtäneenä sekä psyko­ana­lyytikko­jen että neu­roti­eteen edus­ta­jien kesku­udessa. Nuo alueet oli­vat täysin eril­lisiä. Kun 1990-luvun lop­ul­la alkoi ker­tyä lisää vakavasti otet­tavaa tutkimusti­etoa, vain har­vat psyko­ana­lyytikot oli­vat kiin­nos­tunei­ta. Yhdys­val­lois­sa oli pieni ryh­mä, jolle kävin puhu­mas­sa, ja neu­rop­syko­ana­lyyt­tises­sa yhdis­tyk­sessä ja lehdessä alkoi 2000-luvun ensim­mäisel­lä vuosikymmenel­lä syn­tyä molem­min­puolista arvos­tus­ta. Silti oli edelleen myös niitä, jot­ka pitivät psyko­ana­lyysin ja neu­roti­etei­den välistä yhteistyötä hul­lu­na ja pahana.

   Takaisin kysymyk­sesi olen­naiseen asi­aan. Nuoret, jot­ka halu­aisi­vat pere­htyä kumpaankin alueeseen, ovat kohdan­neet sen, että ei ole ole­mas­sa tietei­den­välistä insti­tu­ut­tia, jos­sa tämä olisi mah­dol­lista. On neu­rop­syko­ana­lyyt­tisen yhdis­tyk­sen tule­va tehtävä koet­taa luo­da yliopis­tol­lista koulu­tus­ta, joka yltää tohtor­in­tutk­in­toon ja sen jäl­keen tehtävään tutkimustyöhön. Emme ole vielä siel­lä, mut­ta paljon pitem­mäl­lä kuin 1900-luvun lop­ul­la. On käsit­tääk­seni real­isti­nen toive, että tietei­den­vä­li­nen koulu­tus tulee mah­dol­lisek­si jo yliopis­to-opin­to­jen alus­ta läh­tien ja aut­taa tutki­maan ihmis­mieltä neu­rop­syko­ana­lyyt­tis­es­ti.

   JI: Arveletko, että neu­roti­eteet ja neu­rop­syko­ana­lyysi voisi­vat vakavasti haas­taa ja muut­taa psyko­ana­lyyt­tista prak­ti­ikkaa ja tekni­ikkaa? Per­in­teinen psyko­ana­lyysi on ollut paljolti logosen­tristä (”puhe­hoitoa”) ja hermeneut­tis-tulkin­nal­lista. Kuin­ka ei-ver­baal­isia transferenssi–vastatransferenssi-ilmiöitä voidaan viestiä psyko­ana­ly­y­sis­sa? Onko kehit­teil­lä jonkin­lainen ”keho­su­un­tau­tunut” psyko­ana­lyysi, joka pain­ot­taisi affek­ti­ivista tarkkaavaisu­ut­ta ja kehol­lista itsen tiedostamista? Voidaanko mitenkään tul­la tietoisik­si ei-deklarati­ivi­sista tek­i­jöistä?

   MS: En usko, että tulos­sa ole­va siir­tymä kos­kee eri­tyis­es­ti kehoa vaan pikem­min toim­intaa. Toisin sanoen neu­rop­syko­ana­lyysin myötä koros­tuu entistä enem­män se, miten ei-deklarati­ivisia ennustei­ta sovel­letaan käytän­nössä ja miten poti­laiden on toimit­ta­va jois­sakin tilanteis­sa ja suhteis­sa eri tavoin kuin aiem­min, mikäli he aiko­vat muut­tua.

Freudi­laisu­u­den peruskivistä

JI: Verkkosem­i­naaris­samme sanoit, että olet ”freudi­lainen” ja että freudi­laiseen ajat­telu­un kuu­luu jatku­va teo­ri­oiden kehit­tämi­nen. Silti freudi­laises­sa psyko­ana­lyyt­tises­sa teo­ri­as­sa on edelleen ”peruskiviä”, kuten tiedät, esimerkik­si dynaami­nen tiedostam­a­ton, tor­jun­ta, trans­fer­enssi, vas­tus­tus, oidi­puskom­plek­si. Arveletko, että olet revi­sioin­ut kaikkia noi­ta peru­so­le­tuk­sia, vai ovatko jotkin niistä säi­lyneet ennal­laan?

   MS: Kysymyk­seesi sisäl­tyy kak­si eri asi­aa: Mitä Freud piti teo­ri­ansa peruskiv­inä ja mitkä noista peruskivistä ovat osa neu­rop­syko­ana­lyysia? Se, että Freud piti tiet­tyjä asioi­ta teo­ri­ansa vält­tämät­töminä perus­toina, liit­tyy hänen aikakaut­en­sa ilmapi­iri­in ja tiede­poli­it­tisi­in kiis­toi­hin. Perus­ta­van­laa­tuisem­paa on kuitenkin Freudin väite, että psyko­ana­lyysi on tieteenala, jon­ka tutkimusko­hteena on se, mitä hän kut­sui psyykkisek­si todel­lisu­udek­si eli sub­jek­tivi­teetik­si, joka on osa luon­toa ja tieteel­lis­es­ti havain­noitavis­sa. Tämä on minus­ta Freudin tärkein väite: sub­jek­tivi­teet­ti ja men­taaliset työsken­te­lykeinot on saata­va tieteel­lisen tutkimuk­sen piiri­in.

   Kysymyk­sen toiseen alueeseen men­näk­seni. Mitkä Freudin peruskivistä ovat vielä ole­mas­sa nykyisessä neu­rop­syko­ana­ly­y­sis­sa? On neu­roti­etei­den kannal­ta edelleen radikaalia tode­ta, että sub­jek­tivi­teet­ti ja sen psyko­ana­lyyt­ti­nen tutkimi­nen ovat perus­ta­van­laa­tu­isia, kun pyrimme ymmärtämään mieltä ja sen toim­intaa emmekä vain ulkoko­htais­es­ti pyri läh­estymään mieltä. Tästä juon­tuu toisia peru­so­le­tuk­sia, kuten ole­tuk­set siitä, että ihmiset ovat eläim­iä ja että ihmisen mieli aut­taa eloon­jäämisessä. Freudin teo­ria vieteistä on vält­tämätön täl­lais­ten peru­so­le­tusten kannal­ta. Suuri osa ihmisen mielestä on tiedostam­a­ton­ta. Sub­jek­tivi­teet­timme on siten laa­jalti läpinäkymätön­tä, mis­tä puolestaan johtuu teo­ria vas­tus­tuk­ses­ta ja mie­len­sisäi­sistä ris­tiri­idoista: ihmisen on vaikea hyväksyä eläimel­listä luon­toaan. Tulen pitkän vas­tauk­seni lop­pu­un totea­mal­la, että Freud olisi onnelli­nen siitä, että hänen teo­ri­ansa ovat muun­tuneet, esimerkik­si käsi­tyk­set tiedosta­mat­tomas­ta, egos­ta, jopa oidi­puskom­plek­sista.

   Oma näke­myk­seni oidi­puskom­plek­sista käy ilmi teok­ses­tamme Beyond evo­lu­tion­ary psy­chol­o­gy. Perusväit­tämämme on, että aivokuorel­la ei ole syn­nyn­näistä sisältöä. Siinä ei voi alun perin olla deklarati­ivisen muistin sisältöä. Freudin tarkoit­ta­man oidi­puskom­pleksin muis­ti­sisältöä koske­va teo­ria viit­taa tiedosta­mat­tomi­in ylisukupolvisi­in ja perit­ty­i­hin deklarati­ivisi­in muis­toi­hin. Mut­ta en usko, että aivokuorelle voi tal­len­tua oidi­puskom­plek­sik­si kut­sut­tu perit­ty­jen muis­to­jen yhdis­telmä. Pikem­minkin on kyse aivokuoren alai­sista eläimille omi­nai­sista vieteistä, kuten halus­ta, raivos­ta, pelosta, kiin­tymyk­ses­tä, syn­nyn­näis­es­tä pyrkimyk­ses­tä hallintaan. Nämä aiheut­ta­vat myös oidi­puskom­pleksin. Jokaisel­la ihmis­lapsel­la on syn­nyn­näi­nen halu, joka lapsen on sovitet­ta­va yhteen esimerkik­si raivon ja pelon kanssa. Lapsen on selvit­tävä kil­pailus­ta, uhk­ista, tois­t­en pyrkimyk­ses­tä hallintaan. Kaik­ki tuol­laiset haas­teet aiheut­ta­vat oidi­puskom­pleksin, joka on esimerk­ki ongel­mas­ta, jota lap­si ei mitenkään voi ratkaista ja jota ei aikuise­nakaan voi sel­l­aise­naan muis­taa, kos­ka se kuu­luu ei-deklarati­ivisi­in muis­toi­hin. On siis väistämätön­tä, että jotain senkaltaista muo­dos­tuu, sil­lä olemme syn­tyneet rak­en­teeseen, ryh­mään, jos­sa on hier­arkia, sidok­sia, väki­val­taa, kon­flik­te­ja, sek­suaal­isia intresse­jä. Tämä mei­dän on koh­dat­ta­va.

   MT: Per­in­teinen tapa käsit­tää oidi­puskom­plek­si on kuitenkin paljon kapeampi kuin tuo käsi­tyk­sesi. Freud­han esit­ti siinä ole­van koros­tuneesti kyse sek­suaalivi­etistä ja sen kohtaloista. Poi­ka halu­aa äidin itselleen ja syr­jäyt­tää tai tap­paa isän­sä jne.

   MS: Olen samaa mieltä. Sem­i­naaris­sa mainitsin [Jaak Panksep­pin] seit­semän perus­ta­van­laista emo­tion­aal­ista viet­tiä, joista viimeinen on leik­ki. Sen avul­la opimme tur­val­lis­es­ti käsit­telemään mui­ta viet­te­jä. Nähdäk­seni leikin funk­tio muis­tut­taa oidi­paal­ista tilan­net­ta. Leikissä on muo­toil­ta­va omia halu­ja ryh­män hier­arkian ja tois­t­en halu­jen mukaises­ti ja neu­votelta­va tois­t­en kanssa. Myös täl­laises­sa leikki­ti­lanteessa voi syn­tyä oidi­puskom­plek­si. Jos et osaa leikkiä, se merk­it­see katas­trofia ris­tiri­ito­jen ratkaisun kannal­ta. Jos ei ole sään­töjä, jos las­ten sek­suaa­li­nen kaltoinko­htelu van­hem­man tahol­ta toteu­tuu, jos lap­si todel­la yrit­tää tap­paa isän­sä jne., se merk­it­see luot­ta­muk­sen rom­ah­tamista.

   MT: Tuon kaltainen uusi tieto voi saa­da ter­apeu­tit kohtaa­maan ilmiöitä uudel­la taval­la ja helpot­taa ter­api­atyötä. Sen jäl­keen kun kiin­nos­tu­in neu­rop­syko­ana­ly­y­sistä on tapani tehdä ter­api­atyötä muut­tunut suuresti. Se on paljon suju­vam­paa, ilmapi­iri on myön­teisem­pi, jän­nit­teitä on vähem­män, trans­fer­enssi on posi­ti­ivisem­pi ver­rat­tuna aiem­paan kleini­lais­es­ti ori­etoituneeseen työ­ta­paan, joka provosoi hel­posti iatro­geenisia, ter­apeutin aiheut­tamia negati­ivisia reak­tioi­ta poti­lais­sa, kos­ka siinä huomioidaan koros­tuneesti aggres­sioi­ta, halkomista, yhtey­den sabotoin­tia, negati­ivisia asioi­ta. Kuten aiem­min oli puhet­ta niin myös läh­es kaiken tulk­it­sem­i­nen trans­fer­enssis­sa ole­vana voi sekoit­taa ja hämärtää asioiden ymmärtämistä.

   MS: Ikäväk­seni min­un täy­tyy sanoa että tuo on tot­ta.

   JI: Seu­raavak­si menen käsite-erot­telu­un. Sem­i­naaris­sa mainit­sit, että on hyvin tärkeää määritel­lä selvästi peruskäsit­teet. Ker­roit esimerkik­si, että olet saanut valmi­ik­si artikke­lin, jos­sa käyt keskustelua käsit­teistä ”ei-tietoinen” (engl. non-con­scious) ja ”tiedostam­a­ton” (engl. uncon­scious). Kiel­ten sekaan­nus val­lit­see nähdäk­seni eri­tyis­es­ti käsit­teis­sä ”affect”, ”emo­tion” ja ”feel­ing”. Affek­ti­ivi­nen neu­rotiede on vaki­in­tunut käytössä. Itse käytät paljon käsitet­tä ”feel­ing”. Jo Freud viit­tasi siihen, että oikeas­t­aan ei ole ole­mas­sa tiedosta­mat­to­mia tun­tei­ta, vaik­ka hän vas­ten­tah­tois­es­ti myön­tyi psyko­ana­lyytikko­jen tavanomaiseen puheeseen tiedosta­mat­tomista syyl­lisyy­den tun­teista. Mut­ta Freud vaikut­taa minus­ta tule­van lähelle käsi­tys­täsi tietois­es­ta ”Siitä” (idis­tä) ja ”Siitä” juon­tu­vista tun­teista. Miten itse erot­telet nuo kolme käsitet­tä ”affect”, ”emo­tion” ja ”feel­ing”?

   MS: Ensin­näkin olen samaa mieltä kanssasi siitä, että näke­myk­seni tässä asi­as­sa on lähempänä Freudin ajat­telua. Ongel­mana on se, että neu­rol­o­gisen tietämyk­sen­sä varas­sa hän piti tietoisu­ut­ta kor­tikaalise­na. Näistä kolmes­ta käsit­teestä totean, että emme voi määrätä ihmisiä käyt­tämään sano­ja tietyl­lä taval­la. Jokainen val­it­see omat käyt­tö­ta­pansa. Itse korostan eniten sanaa ”feel­ing”, kos­ka on vaikea ajatel­la, mitä tunne on, ellet tun­nista sitä, ellet tunne sitä tietois­es­ti. Min­ulle se, mis­tä kär­simme, ja se, mitä tietois­es­ti kohtaamme, kun tun­nemme jotain, on nimeno­maan ”feel­ing”. Defenssit otta­vat tuon tun­teen pois. Mitä sil­loin jää jäl­jelle? Et voi sil­loin puhua tiedosta­mat­tomas­ta tun­teesta (”feel­ing”), mut­ta voit puhua tietois­es­ta ”emootios­ta”, sil­lä defenssi, joka esti sin­ut tun­temas­ta (”feel­ing”), on kog­ni­ti­ivi­nen, ja tietoinen emootio liit­tyy siihen, mitä tietois­es­ti arvelet voivasi tun­tea, vaik­ka defenssi estääkin tuon tun­teen, tuon perus­ta­van vietin. Tun­teisi­in kohdis­tu­vat defenssit estävät tun­tei­den tiedostamisen.

   Mei­dän on syytä päästä käsit­teel­liseen selkey­teen, muuten päädymme kiel­ten sekaan­nuk­seen. Min­ulle tärkein­tä ei kuitenkaan ole ter­mi sinän­sä vaan tietoisen ja tiedosta­mat­toman tarpeen erot­ta­mi­nen. Esimerkik­si autonomisen her­moston toim­intaan liit­tyy eri­laisia tiedosta­mat­to­mia tarvetilo­ja, mut­ta ne ovat täysin eri­laisia kuin tietoiset vietit, sel­l­aiset tarpeet kuten nälkä, jon­ka tun­net. Näil­lä tietoisil­la tarpeil­la on perus­ta­va vaiku­tus mieleemme ja käyt­täy­tymiseemme. Sen jäl­keen kom­plek­siset mie­len­ti­lat voivat sit­ten olla vaik­ka affek­te­ja ja emootioi­ta, mut­ta perusasi­at on selvitet­tävä ennen käsite-erot­teluista sopimista.

   MT: Miten neu­rop­syko­ana­lyysi nykyään on esil­lä psyko­ana­lyyt­ti­sis­sa yhteyk­sis­sä? Ainakaan Suomes­sa ei juurikaan.

   MS: Olen IPA:n (Inter­na­tion­al Psy­cho­an­a­lyt­i­cal Asso­ci­a­tion) tiedekomitean puheen­jo­hta­ja ja Yhdys­val­tain Psyko­ana­lyyt­tisen yhdis­tyk­sen tiedeosas­ton johta­ja, mikä osoit­taa, että psyko­ana­lyytikko­jen piiris­sä tun­nis­te­taan tarve tämän alan tutkimuk­seen ja koulu­tuk­seen. Jos kat­so­taan his­to­ri­as­sa taak­sepäin: 20 vuot­ta sit­ten neu­rop­syko­ana­lyysia ei pidet­ty mainit­semisen arvoise­na, 10 vuot­ta sit­ten arvelti­in, että ehkä se on syytä maini­ta, ja nyt ollaan tässä.

   JI: Emme ole vielä ehti­neet lainkaan keskustel­la toim­i­tus- ja englan­nin­nos­työstäsi Freudin uusien koot­tu­jen teosten paris­sa. Nehän ovat piakkoin ilmestymässä: 24-osainen The revised stan­dard edi­tion of the com­plete psy­cho­log­i­cal works of Sig­mund Freud ja 4‑osainen The com­plete neu­ro­sci­en­tif­ic works of Sig­mund Freud. Minkälaisek­si näet niiden annin psyko­ana­lyyt­tiselle ja laa­jem­malle yleisölle? Onko joitakin esimerkke­jä, joi­ta voisit maini­ta Freudin peruskäsit­tei­den uusista kään­nök­sistä? Muut­tuvatko jotkin per­in­teiset käsit­teet?

   MS: On kyse van­han kään­nök­sen revi­sios­ta, ei uud­es­ta kään­nök­ses­tä. Olen kyl­lä kään­tänyt tähän kokon­aisu­u­teen noin 40 uut­ta julka­isua, jot­ka aiem­min oli­vat kään­tämät­tä englan­niksi. Ain­oa pääasialli­nen teknisen ter­min muu­tos on se, että käsit­teestä ”instinct” on nyt tul­lut ”dri­ve”. Suurim­mat muu­tok­set koske­vat toim­i­tuk­sel­lista appa­raat­tia, joka oli kovin van­hen­tunut. Päätin toimit­ta­jana tehdä luk­i­jat tietoisik­si Freudin käsit­tei­den kään­tämiseen liit­tyvistä lukui­sista ja mon­imutkai­sista ongelmista. Sik­si avaan eril­lisessä ter­miluet­telos­sa keskeis­ten käsit­tei­den his­to­ri­al­lisia taus­to­ja ja käyt­töy­hteyk­siä. Kokon­aisu­u­den pitäisi ilmestyä kesäl­lä 2021.

   JI: Tuol­lainen perus­teelli­nen toimit­ta­jan työ herät­tää var­maankin luk­i­jat huo­maa­maan Freudin tek­stien kään­tämiseen liit­tyviä mon­imerk­i­tyk­sisyyk­siä ja ambivalensse­jakin. Keskustele­mal­la käsit­teel­li­sistä selvyyk­sistä ja epä­selvyyk­sistä onnis­tut näyt­tämään, että ”samal­la” ter­mil­lä on mon­ta ulot­tuvu­ut­ta.

   MT & JI: Kiitok­set tästä antoisas­ta keskuste­lu­tuokios­ta.

   MS: Kiitok­set myös teille ja ter­veisiä Suomeen.

Suo­men­ta­neet Juhani Ihanus ja Mart­ti Tuo­himet­sä.