Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Tuomo Tikkanen: Kelan kuntoutuspsykoterapiat jatkuvat – tulevaisuus vaakalaudalla

Taus­taa

Päämin­is­teri Juha Sip­ilän johta­ma hal­li­tus ilmaisi maalisku­us­sa 2018 pyrkivän­sä lakkaut­ta­maan Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­at siirtämäl­lä niiden rahoituk­sen ja jär­jestämis­vas­tu­un maakun­nille. Hal­li­tus kaavaili alun perin varsin nopeaa aikataulua. Se jou­tui kuitenkin perään­tymään, kun han­ke ei saanut kan­na­tus­ta alan asiantun­ti­joiden eikä myöskään asi­aa selvit­täneen kuntou­tuskomitean piiris­sä. 

Tämän jäl­keen hal­li­tus päät­ti, että se antaisi oma­l­la hal­li­tuskaudel­laan eduskun­nalle vain esi­tyk­sen kokeilu­lain­säädän­nöstä. Sen avul­la kokeil­taisi­in, miten muu­ta­mat erikokoiset maakun­nat selviy­ty­i­sivät Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­aa vas­taavas­ta opiskelu- ja työkyvyn kuntoutuk­ses­ta. 

Hal­li­tus aikoi antaa kokeilu­lakiesi­tyk­sen eduskun­nalle syyskaudel­la 2018. Kokeilu oli esitet­ty val­tioneu­vos­ton suun­nitelmis­sa 17.4.2018 siten, että se ei olisi ollut aito kokeilu, vaan ensim­mäi­nen askel Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an lakkaut­tamiseen. 

Hal­li­tus oli laat­in­ut asialle jo valmi­in aikataulun: kokeilu­jen eräis­sä maakun­nis­sa piti alkaa vuon­na 2020, ja Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­at lakkautet­taisi­in vuon­na 2022. 

Tämä suun­nitel­ma ei toteu­tunut. Sen sijaan koko hal­li­tuk­sen sote-uud­is­tus­ta koske­va esi­tys kaa­tui eduskun­nas­sa. Samaan aikaan myös Kelan kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden kasvu jatkui voimakkaasti. Vuon­na 2016 Kelan tuke­mas­sa psykoter­api­as­sa kävi 31 400 suo­ma­laista. Vuon­na 2019 määrä oli 50 400. Psykoter­api­aa saavien ihmis­ten määrä kasvoi 60 pros­ent­tia kolmes­sa vuodessa.

Myös Kelan tuke­maan psykoter­api­aan käytet­ty rahamäärä kasvoi vas­taavasti. Se oli 58,0 miljoon­aa euroa vuon­na 2016, ja 89,3 miljoon­aa euroa vuon­na 2019. Tästä vaku­ute­tut eli yrit­täjät ja tulon­saa­jat mak­soi­vat noin 30 miljoon­aa euroa. 

14.4.2019 jär­jestet­ti­in eduskun­tavaalit. Niiden tulok­se­na hal­li­tus vai­h­tui toukoku­us­sa 2019. Uuden hal­li­tuk­sen ohjel­maan kir­jat­ti­in kuntou­tusp­sykoter­api­aa sivuavasti vain seu­raa­vat asi­at:

- Kuntou­tus­ta kehitetään lähtöko­htana kuntoutuk­sen uud­is­tamiskomitean vuon­na 2017 valmis­tunut työ. 

- Kelan kuntoutuk­sen rahoituk­seen liit­tyen piti aset­taa par­la­men­taari­nen komitea vuo­den 2020 lop­pu­un men­nessä.

Par­la­men­taari­nen komitea olisi selvit­tänyt niin san­otun monikanavara­hoituk­sen purkamisen mah­dol­lisu­ut­ta. Monikanavara­hoituk­sel­la tarkoite­taan rahoi­tus­ta, johon osal­lis­tu­vat val­tion lisäk­si myös muut tahot, kuten työ­nan­ta­jat, yrit­täjät ja palka­nsaa­jat. Kelan kuntou­tushan rahoite­taan sairaus­vaku­u­tus­lain perus­teel­la siten, että val­tio mak­saa menoista 67 pros­ent­tia ja vaku­ute­tut eli yrit­täjät ja tulon­saa­jat 33 pros­ent­tia. 

Täl­laista par­la­men­taarista komiteaa ei kuitenkaan koskaan asetet­tu. Sen sijaan sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö julka­isi 20.11.2020 laa­ti­mansa luon­nok­sen kuntoutuk­sen uud­is­tamisen toim­inta­su­un­nitel­mas­ta. Min­is­ter­iö esit­ti tavoit­teek­si Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an lakkaut­tamisen. Se esit­ti, että kuntou­tusp­sykoter­api­an jär­jestämis­vas­tuu siir­ret­täisi­in sote-uud­is­tuk­sen yhtey­dessä mah­dol­lis­es­ti perustet­tavien maakun­tien tai niin san­ot­tu­jen hyv­in­voin­tialuei­den vas­tu­ulle.

Min­is­ter­iö jär­jesti luon­nok­seen liit­tyen 25.11.2020 etäy­htey­del­lä tapah­tuneen kuulemisti­laisu­u­den ja varsin pian sen jäl­keen 18.12.2020 julka­isi Kuntoutuk­sen uud­is­tuk­sen toim­inta­su­un­nitel­man 2020–2022. 

Kuntoutuk­sen uud­is­tamisen toim­inta­su­un­nitel­ma 2020–2022

Suun­nitel­ma esit­tää muun muas­sa seu­raavaa:

”Vas­tuu sosi­aali- ja ter­vey­den­huoltoon kytkey­tyvän lääkin­näl­lisen ja sosi­aalisen kuntoutuk­sen jär­jestämis­es­tä ja rahoituk­ses­ta siir­retään maakun­nille, kun alla maini­tut edel­ly­tyk­set ovat täyt­tyneet ja alla mainit­tu­jen kokeilu­jen arvioin­ti on toteutet­tu.”

”Kela kuitenkin jär­jestää KKRL 9 §:n perus­teel­la vaa­ti­vaa lääkin­näl­listä kuntou­tus­ta ja kor­vaa KKRL 11a §:n perus­teel­la kuntou­tusp­sykoter­api­aa siihen saak­ka, kunnes soteu­ud­is­tuk­ses­ta, monikanavaisen rahoi­tusjär­jestelmän muut­tamis­es­ta, kuntoutuk­sen muu­tok­sen­haus­ta ja kuntou­tus­palvelu­jen asi­akas­mak­su­ista on eduskun­nas­sa päätet­ty ja jär­jestämis­vas­tu­un siir­toon liit­tyvät kysymyk­set on selvitet­ty ja ratkaistu sekä maakun­tien on todet­tu jär­jestävän riit­tävässä laa­ju­udessa jär­jestämis­vas­tu­ul­laan ole­vat lääkin­näl­listä kuntou­tus­ta ja psykoter­api­aa koske­vat palve­lut.”

”Edel­lä mainit­tu­ja Kelan vas­tu­ul­la ole­vien kuntoutuk­sen jär­jestämis­vas­tu­iden siir­toa maakun­ti­in kokeil­laan viivyt­telemät­tä riit­tävässä laa­ju­udessa muu­ta­mas­sa erikokoises­sa maakun­nas­sa, jot­ta maakun­tien jär­jestämis­vas­tu­ulle siir­ret­tävien tehtävien toteut­ta­mi­nen voitaisi­in varmis­taa. Tämä edel­lyt­tää kokeilu­lain säätämistä.”

”Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön johdol­la arvioidaan kuntou­tus­vas­tu­un siir­ron yllä todet­tu­jen edel­ly­tys­ten täyt­tymistä aikaisin­taan 2025.”

”Kela jär­jestää KKRL 9 §:n perus­teel­la vaa­ti­vaa lääkin­näl­listä kuntou­tus­ta ja kor­vaa KKRL 11a §:n perus­teel­la kuntou­tusp­sykoter­api­aa tois­taisek­si kunnes ehdo­tuk­seen sisäl­tyvät edel­ly­tyk­set jär­jestämis­vas­tu­un siir­rolle täyt­tyvät.”

EFPP:n Suomen verkos­ton kan­nan­ot­to

EFPP:n Suomen verkos­to otti 1.12.2020 kan­taa suun­nitel­maan ja lähet­ti kan­nan­oton myös STM:n min­is­tereille. Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­teri Aino-Kaisa Peko­nen vas­taa Kelan kuntoutuk­ses­ta. Per­he- ja perus­palve­lu­min­is­teri Krista Kiu­ru vas­taa sote-uud­is­tuk­sen kokon­ais­valmis­telus­ta.

”Arvoisa sosi­aali- ja ter­veysmin­is­teri Aino-Kaisa Peko­nen 

EFPP Suomen kansalli­nen verkos­to ry:n KANNANOTTO STM:N KUNTOUTUKSEN UUDISTAMISEN TOIMINTASUUNNITELMAAN KUNTOUTUSPSYKOTERAPIAN OSALTA 

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön kuntoutuk­sen uud­is­tamisen toim­inta­su­un­nitel­malu­on­nok­ses­sa (20.11.2020), joka perus­tuu edel­lisen hal­li­tuk­sen aikaisen Kuntoutuk­sen uud­is­tamiskomitean esi­tyk­si­in, esitetään Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an lakkaut­tamista ja siirtämistä sote-uud­is­tuk­ses­sa maakuntien/hyvinvointialueiden jär­jestämis­vas­tu­ulle. 

Suun­nitel­man mukaan Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an ja vaa­ti­van lääkin­näl­lisen kuntoutuk­sen siirtämis­es­tä tehdään kokeilu ja kokeilun tulosten perus­teel­la sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö arvioi kuntoutuk­sen jär­jestämis­vas­tu­un siir­ron kuitenkin aikaisin­taan vuon­na 2025. 

Esitämme että: 

‒ Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­aa ei lakkaute­ta eikä siir­retä hyv­in­voin­tialuei­den vas­tu­ulle. 

‒ Kokeilua ei toteuteta eikä sen edel­lyt­tämää kokeilu­lakia sääde­tä 

‒ Las­ten ja nuorten psykoter­apeut­te­ja kuul­laan las­ten ja nuorten mie­len­ter­vey­den kuntoutuk­sen lin­jo­ja suun­niteltaes­sa.

Mie­len­ter­veysongel­mat ovat merkit­tävin työkyvyt­tömyy­seläkkei­den syy, ja niiden vuok­si mak­se­taan eniten sairaus­päivära­ho­ja Suomes­sa (Kela). Koron­avirusepi­demi­an aikana mie­len­ter­veysongel­mat ja psykoter­api­aan hakeu­tu­vien määrä ovat lisään­tyneet. 

Tarvit­semme molem­mat väylät – sekä tulok­sel­lisen ja kansan­taloudel­lis­es­ti kan­nat­ta­van Kelan opiskelu- ja työkykyä ylläpitävän kuntou­tusp­sykoter­api­an että hyvät psykoter­api­a­palve­lut hyv­in­voin­tialueil­la – ja niiden tulee täy­den­tää toisi­aan. 

Kelal­la on noin 30 vuo­den koke­mus kuntoutuk­sen ja kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden jär­jestämis­es­tä yht­enäisin kri­teere­in eduskun­nan säätämän lain nojal­la. Kelan kuntou­tusp­sykoter­apia tulee säi­lyt­tää ja sitä tulee kehit­tää Kelan kuntou­tus­lain (566/2005 § 9 ja §11a) mukaises­ti ja siten kuin vuo­den 2017 eläk­er­atkaisun yhtey­dessä on sovit­tu. 

Kelan kuntou­tusp­sykoter­apia tulee säi­lyt­tää ja irrot­taa sote-uud­is­tuk­ses­ta, kuten YTHS ja työter­veyshuolto. Hyv­in­voin­tialueil­la tulee jär­jestää psykoter­api­a­palve­lut siten, että ne vas­taa­vat psykoter­api­an arvioin­nin ja psykoter­apeut­tisen hoidon todel­liseen tarpeeseen. 

Lap­sille ja nuo­rille tulee tur­va­ta sekä lyhyet psykoter­apeut­tiset inter­ven­tiot että pitkä psykoter­api­akuntou­tus. 

1) Kelan kuntou­tusp­sykoter­apia, jon­ka piiris­sä on yli 50 000 suo­ma­laista, on erit­täin tulok­sel­lista ja kansan­taloudel­lis­es­ti kan­nat­tavaa: Kelan rek­isteriseu­ran­nan mukaan 82 pros­ent­tia kuntoutu­jista on täysin työ- tai opiskelukyky­isiä kuntoutuk­sen päät­tyessä. Suurin osa kuntoutuk­seen osal­lis­tu­jista jatkaa työtä ja opiskelua myös kuntoutuk­sen aikana. Psykoter­api­akäyn­nistä val­tio mak­saa vain 38 euroa ja kuntoutuk­sen vuosikus­tan­nus henkilöä kohti on alle 1800 euroa (joka vas­taa kah­den viikon työstä pois­saolon kus­tan­nuk­sia). 

2) Kelan kuntoutuk­sen vas­tu­un siir­to hyv­in­voin­tialueille merk­it­sisi kuntoutuk­sen nykyisen rahoituk­sen lakkaut­tamista. Yrit­täjien ja palka­nsaa­jien osu­ut­ta rahoituk­ses­ta (33 %) ei ole mah­dol­lista siirtää hyv­in­voin­tialueille. Siten kol­ma­sosa kuntou­tusp­sykoter­api­an rahal­lis­es­ta resurssista menetet­täisi­in. 

Kuntoutuk­sen uud­is­tamiskomitea esit­tää, että vas­taa­va lisära­hoi­tus osoite­taan maakun­tien yleiskat­teel­liseen rahoituk­seen. Tämä jär­jeste­ly ei velvoit­taisi käyt­tämään rahaa kuntoutuk­seen. Se vaaran­taisi kuntou­tusp­sykoter­api­an riit­tävän saan­nin ja kehit­tämisen; riit­täviä psykoter­api­a­palvelu­ja ei pystyt­täisi tar­joa­maan taloudel­li­sista syistä. 

3) Uusien hyv­in­voin­tialuei­den oman mie­len­ter­veystyön käyn­nistämisessä on val­ta­va haaste jo nyt; arvioi­da psykoter­api­an tarvet­ta ja jär­jestää sitä nopeasti saatavis­sa ole­vana hoitona koko väestölle sekä kuntoutuk­se­na niille, joiden kuntou­tus ei kuu­lu Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an piiri­in. 

Hyv­in­voin­tialuei­den resursse­ja tulisi kohdis­taa ennal­taehkäisyn ja varhaisen hoidon lisäämiseen, jot­ta mie­len­ter­veysongel­mat eivät nykyisessä määrin pää­sisi vaikeu­tu­maan ja ihmis­ten työ- ja opiskelukyky vaaran­tu­maan. On erit­täin toden­näköistä, että hyv­in­voin­tialuei­den resurssit päte­vien työn­tek­i­jöi­den osalta eivät riitä 50 000 henkilön kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden jatkamiseen ja/tai käyn­nistämiseen ainakaan uud­is­tuk­sen alku­vai­heessa. 

4) Kelan kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden perus­tana ole­va lain­säädän­tö Kelan kuntou­tus­la­ki (566/2005 § 9 ja § 11a) on ain­oa lain­säädän­tö, joka tur­vaa sub­jek­ti­ivisen oikeu­den psykoter­api­aan sil­loin kun siihen on tarvet­ta. Kelan kuntoutuk­sen lakkaut­ta­mi­nen lopet­taisi kansalais­ten sub­jek­ti­ivisen oikeu­den psykoter­api­aan. Kokeilun piiris­sä ole­vien hyv­in­voin­tialuei­den asukkail­ta puut­tuisi mainit­tu sub­jek­ti­ivi­nen oikeus kokeilun aikana. 

Kun­tia, sairaan­hoitopi­ire­jä ja tule­via maakuntia/hyvinvointialueita koske­va ter­vey­den­huolto­la­ki ei takaa sub­jek­ti­ivista oikeut­ta psykoter­api­akuntoutuk­seen – sen nojal­la jär­jestet­tävä hoito ja kuntou­tus riip­pu­vat paikalli­sista eril­lispäätök­sistä, resurs­seista, pri­or­isoin­neista ja myös alueil­la vai­htel­ev­as­ta kom­pe­tenssista psykoter­api­an suh­teen; se ei takaa sen parem­min ihmis­ten psykoter­api­aa kuin yhden­ver­taisu­ut­ta psykoter­api­akuntoutuk­sen tarvit­si­joille. 

5) Kokeilu­un liit­ty­isi juri­disia ja eet­tisiä ongelmia: Kokeilu vaatisi kokeilu­lain säätämisen, pitkän seu­ran­ta-ajan ja tutkimuk­sel­lis­es­ti ver­tailukelpoiset menetelmät kokeilu­alueil­la. Eet­tisiä ongelmia aiheut­taisi­vat mm. hyv­in­voin­tialuei­den eri­ar­voisu­us kokeilun aikana ja kokeilun vaiku­tus meneil­lään ole­vi­in psykoter­api­apros­es­sei­hin. 

6) Tärkein­tä on saa­da kokon­aan uusis­sa organ­isaa­tiois­sa – maakunnissa/hyvinvointialueilla – väl­itön ensi lin­jan hoito toim­i­maan siten, että hoitoon pääsyn kyn­nys madal­tuu – ja ihmiset pää­sevät mak­sut­ta suo­raan hoidon piiri­in. Kelan kuntou­tusp­sykoter­apia on syytä säi­lyt­tää vah­vana jatkokuntou­tus­mah­dol­lisuute­na kaikille niille, joiden kohdal­la kol­men kuukau­den ensi hoito ei ole riit­tävää työ‑, opiskelu- ja toim­intakyvyn tur­vaamisek­si. 

7) Las­ten ja nuorten psykoter­apeut­te­ja tulee kuul­la näi­den ikäryh­mien mie­len­ter­vey­den kuntoutuk­sen lin­jo­ja suun­niteltaes­sa. Osa lap­sista tarvit­see elinympäristön edis­tämisen lisäk­si eri­ta­soista psyykkistä kuntou­tus­ta. Osa lap­sista ja nuorista hyö­tyy lyhy­istä inter­ven­tioista. Osa heistä tarvit­see ter­veen aikuisu­u­den poh­jan luomisek­si pitkää psykoter­api­akuntou­tus­ta, mikä ei ole toteutet­tavis­sa per­hekeskusten tai las­ten­suo­jelun toimes­ta. 

Varhaiske­hi­tyk­sessä tapah­tunei­den vau­ri­oiden kor­jaami­nen aikuisiässä on rahaa vievä ja vaa­ti­va kuntou­tustyö. Vain van­hem­mille suun­natut kuntou­tus­toimet eivät riitä las­ten kehi­tyk­sen takaamisek­si. Mie­len­ter­vey­den ongel­mat vaaran­ta­vat las­ten ja nuorten opiskelu- eli työkyvyn, jol­loin hoita­mat­tom­i­na heistä tulee aikuisiäl­lä pitkäaikaisten vaa­tivien kuntou­tus­muo­to­jen käyt­täjiä. Lap­su­u­den ja nuoru­u­den hoita­mat­tomat mie­len­ter­veysongel­mat ovat aikuis­ten mie­len­ter­veyshäir­iöi­den poh­ja. 

Helsingis­sä 1.12.2020 

EFPP Suomen kansalli­nen verkos­to ry:n hal­li­tus ja Sote-työryh­mä”

Kir­jalli­nen kysymys eduskun­nas­sa 

Asi­as­ta tekivät eduskun­nas­sa hal­li­tuk­selle kir­jal­lisen kysymyk­sen kansane­dus­ta­jat Sari Sarko­maa ja Anna-Kaisa Iko­nen. Sari Sarko­maa on toimin­ut Kelan val­tu­utet­tu­jen puheen­jo­hta­jana. Hän työsken­teli myös kuntoutuk­sen uud­is­tamiskomite­as­sa vuosi­na 2016–2017 ja tun­tee sen ehdo­tuk­set erit­täin hyvin. Anna-Kaisa Iko­nen on eduskun­nan sosi­aali- ja ter­veysvaliokun­nan jäsen. 

KK 967/2020 vp Kir­jalli­nen kysymys kuntou­tusp­sykoter­api­an rahoituk­ses­ta ja jatkos­ta

”Eduskun­nan puhemiehelle

Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­at vas­taa­vat täl­lä het­kel­lä val­taosaa Suomes­sa annet­tavas­ta psykoter­api­as­ta. Vuon­na 2019 Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­aa sai Kelan tilas­to­jen mukaan 50 392 ihmistä, joista nuo­ria 16–26-vuotiaita oli 12 595. Kus­tan­nuk­set oli­vat 87,3 miljoon­aa euroa. Päätök­set tehti­in samoil­la kri­teereil­lä keskite­tysti Kelan määräämäl­lä taval­la lääkärin lähet­teel­lä ja Kelan asi­aan erit­täin hyvin pere­htyneen Kelan kuntou­tus­ryh­män toimes­ta.  

Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­at on lak­isääteis­tet­ty vuon­na 2011 Kelan kuntou­tus­ta koske­van lain muu­tok­sel­la. Sitä ennen ne oli­vat harkin­nan­varaisia. Lisäk­si kuntou­tusp­sykoter­api­an kor­vaus­ta­so­ja on nos­tet­tu vuo­den 2016 alus­ta sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön ase­tuk­sel­la.  

Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an kehit­tämis­es­tä on sovit­tu hal­li­tuk­sen ja työ­markki­na­jär­jestö­jen vuo­den 2017 eläk­er­atkaisua koske­van, syksyl­lä 2014 teh­dyn sopimuk­sen liit­teessä, joka kos­kee työkykyä ylläpitäviä ja työuria piden­täviä kuntou­tus­toimia.  

Kelan kuntou­tus on erit­täin tulok­sel­lista. Kelan rek­isteriseu­ran­nan mukaan noin 80 pros­ent­tia kuntoutu­jista on täysin työ- tai opiskelukyky­isiä kuntoutuk­sen päät­tyessä. Suurin osa kuntoutuk­seen osal­lis­tu­jista jatkaa työtä ja opiskelua myös kuntoutuk­sen aikana.  

Sote-uud­is­tuk­sen suun­nit­telun yhtey­dessä on esitet­ty Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an lakkaut­tamista ja sen jär­jestämis­vas­tu­un siir­toa jatkos­sa sote-maakun­tien tai ns. hyv­in­voin­tialuei­den vas­tu­ulle. 

Kuntou­tusp­sykoter­api­an jär­jestämisen lope­tus ja resurssien hajot­ta­mi­nen 21 osaan ei vas­taisi psykoter­api­an tarvit­si­joiden ja ter­veys- ja kuntou­tus­palvelu­jär­jestelmän kehit­tämis­tarpei­ta. Yhden­ver­taisu­us­pe­ri­aate vaaran­tuu, jos kuntou­tus­päätök­siä ryhdytään tekemään 21:llä eri perus­teel­la 21:ssä eri hallinnos­sa.  

Vuon­na 2017 kuntoutuk­sen uud­is­tamiskomitea yksimielisessä mietinnössään tote­si, että Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­aa ei pidä lakkaut­taa ennen kuin sote-uud­is­tuk­ses­ta, monikanavaisen rahoi­tusjär­jestelmän muut­tamis­es­ta, kuntoutuk­sen muu­tok­sen­haus­ta ja kuntou­tus­palvelu­jen asi­akas­mak­su­ista on eduskun­nas­sa päätet­ty ja jär­jestämis­vas­tu­un siir­toon liit­tyvät kysymyk­set on selvitet­ty ja ratkaistu sekä maakun­tien on todet­tu jär­jestävän riit­tävässä laa­ju­udessa jär­jestämis­vas­tu­ul­laan ole­vat psykoter­api­aa koske­vat palve­lut. Marinin hal­li­tu­so­hjel­mas­sa kuntou­tusjär­jestelmää aio­taan kehit­tää kuntoutuk­sen uud­is­tamiskomitean lin­jausten perus­teel­la. 

Edel­lä ole­van perus­teel­la ja eduskun­nan työjärjestyk­sen 27 §:ään viitat­en esitämme asianomaisen min­is­terin vas­tat­tavak­si seu­raa­van kysymyk­sen:

Miten hal­li­tus aikoo jär­jestää kuntou­tusp­sykoter­api­an osana sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon uud­is­tus­ta, miten hal­li­tus aikoo varmis­taa kuntou­tusp­sykoter­api­an yhden­ver­taisen saatavu­u­den ja kri­teeristön toteu­tu­misen koko maas­sa, miten hal­li­tus varmis­taa, että kuntoutuk­sen uud­is­tamiskomitean lin­jaus Kelan kuntou­tus-psykoter­api­as­ta toteu­tuu sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon uud­is­tuk­ses­sa ja  aikooko hal­li­tus toteut­taa ter­api­ataku­un tavoit­tei­ta?  

Helsingis­sä 22.12.2020    

Sari Sarko­maa (kok.)

Anna-Kaisa Iko­nen (kok.)”

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­terin vas­taus kansane­dus­ta­jien Kir­jal­liseen kysymyk­seen

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­teri Anna-Kaisa Peko­nen vas­tasi eduskun­nalle seu­raavasti:

”Eduskun­nan puhemiehelle

Vas­tauk­se­na kysymyk­seen esitän seu­raavaa: 

Psykoter­api­aa toteutetaan sekä julkises­sa ter­vey­den­huol­los­sa annet­ta­vana hoitona ja kuntoutuk­se­na, että Kelan kor­vaa­mana kuntou­tusp­sykoter­api­ana. Kun­nil­la on ter­vey­den­huolto­lain (1326/2010) mukainen velvol­lisu­us jär­jestää psykoter­api­aa osana sairaan­hoitoa. Julki­nen ter­vey­den­huolto toteut­taa vas­tu­ul­len­sa kuu­lu­vat psykoter­api­a­palve­lut itse tai ostopalveluina. 

Ter­vey­den­huol­lon palvelu­va­likoima­neu­vos­to on vuon­na 2018 lin­jan­nut, että vaikut­taviksi tode­tut psykoter­api­at ja psykososi­aaliset hoito- ja kuntou­tus­menetelmät kuu­lu­vat mie­len­ter­veys- ja päi­hde­häir­iöis­sä ter­vey­den­huol­lon palvelu­va­likoimaan osana tavoit­teel­lista hoitoa tai kuntou­tus­ta niiden kaikissa vai­heis­sa. 

Val­tioneu­vos­ton ase­tus erikois­sairaan­hoidon työn­jaos­ta ja eräi­den tehtävien keskit­tämis­es­tä (VNa 582/2017) antaa yliopis­tol­lis­ten sairaaloiden sairaan­hoitopi­ireille koor­di­naa­tio­vas­tu­un psykoter­apeut­tis­ten ja psykososi­aal­is­ten menetelmien arvioin­nista ja niiden osaamisen ylläpi­dos­ta alueil­laan. 

Kela puolestaan jär­jestää ja kor­vaa kuntou­tus­ta sekä tur­vaa kuntoutu­jan toimeen­tu­loa kuntoutuk­sen aikana kansaneläke­laitok­sen kuntou­tuse­tuuk­sista ja kuntou­tus­ra­haetuuk­sista annetun lain (566/2005) mukaises­ti. Henkilöl­lä on oikeus Kelan jär­jestämisvelvol­lisu­u­den piiri­in kuu­lu­vaan kuntoutuk­seen, kun lail­la sääde­tyt edel­ly­tyk­set täyt­tyvät. 

Kela kor­vaa 16–67-vuotiaan vaku­ute­tun työ- tai opiskelukyvyn tukemisek­si tai paran­tamisek­si tarkoituk­sen­mukaista kuntou­tusp­sykoter­api­aa, jos asian­mukaises­ti todet­tu ja diag­nosoitu mie­len­ter­vey­den­häir­iö uhkaa vaku­ute­tun työ- tai opiskelukykyä. Henkilön tulee olla sairaus­vaku­u­tus­lain (1224/2004) mukaises­ti vaku­utet­tu. Kuntou­tusp­sykoter­api­aa voivat antaa ter­apeu­tit, joiden pätevyys on Kelas­sa vahvis­tet­tu ja joiden tiedot on kir­jat­tu Kelan kuntoutuk­sen palvelun­tuot­ta­jarek­isteri­in. 

Kuntoutuk­sen uud­is­tamiskomitea teki vuon­na 2017 yhteen­sä 55 ehdo­tus­ta kuntoutuk­sen uud­is­tamisek­si (Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön raport­te­ja ja muis­tioi­ta 2017:41). Kuntoutuk­sen jär­jestämistä koske­vien ehdo­tusten lähtöko­htana oli, että kuntou­tus on osa hyv­in­voin­tipalvelukokon­aisu­ut­ta. 

Komitea ehdot­ti sosi­aalisen ja lääkin­näl­lisen kuntoutuk­sen jär­jestämis- ja rahoi­tus­vas­tu­un siirtämistä maakun­nille sekä kokeilu­ja muu­tok­sen tuek­si. Muut ehdo­tuk­set koski­vat muun muas­sa työter­veyshuol­lon roolin selkiyt­tämistä, kuntou­tus­tarpeen sään­nön­mukaista arvioin­tia sekä lain­säädän­nöl­lisiä täs­men­nyk­siä. 

Päämin­is­teri Marinin hal­li­tu­so­hjel­man mukaises­ti kuntou­tus­ta kehitetään vuosi­na 2020–2022 kuntou­tuskomitean ehdo­tusten mukaises­ti. Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö on jouluku­us­sa 2020 julkaissut kuntoutuk­sen uud­is­tamisen toim­inta­su­un­nitel­man (Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön julka­isu­ja 2020:39), johon on koot­tu keskeiset keinot, joil­la kuntou­tus­ta tul­laan uud­is­ta­maan tulev­ina vuosi­na. Kuntou­tus­ta kehitetään osana val­takun­nal­lisia muu­toso­hjelmia ja eril­lis­inä lak­i­hankkeina. 

Toim­inta­su­un­nitel­man mukaises­ti lääkin­näl­liselle kuntoutuk­seen ohjau­tu­miselle laa­di­taan vuosi­na 2020–2022 val­takun­nal­liset kuntoutuk­sen ohjau­tu­misen perus­teet. Kelan lak­isääteisen jär­jestämisvelvol­lisu­u­den piiri­in kuu­lu­vien vaa­ti­van lääkin­näl­lisen kuntoutuk­sen ja kuntou­tusp­sykoter­api­an jär­jestämis- ja rahoi­tus­vas­tu­ut puolestaan arvioidaan osana monikanavara­hoituk­sen purkamisen valmis­telua vuosi­na 2020–2021. 

Ter­api­ataku­u­ta koskevas­sa kansalaisa­loit­teessa ehdote­taan säädet­täväk­si mie­len­ter­vey­den häir­iöi­den psykososi­aalis­es­ta hoi­dos­ta peruster­vey­den­huol­los­sa ja siihen pääsyn aikara­joista. Vuo­den 2020 alus­sa julka­istu kansalli­nen mie­len­ter­veysstrate­gia sisältää ehdo­tuk­set mie­len­ter­veystyön ja ‑palvelu­jen kehit­tämisek­si vuosi­na 2020–2030. Näi­hin sisäl­tyy psykososi­aal­is­ten hoit­o­muo­to­jen saatavu­u­den paran­t­a­mi­nen. Siinä onnis­tu­mi­nen edel­lyt­tää perus­ta­son ja erikois­sairaan­hoidon yhteistyörak­en­teen paran­tamista häir­iöi­den tun­nistamisen sekä kokon­aishoidon ja inter­ven­tioiden toteut­tamisen tuek­si. 

Mie­len­ter­veysstrate­gian tavoit­tei­ta pyritään Tule­vaisu­u­den sosi­aali- ja ter­veyskeskus ‑ohjel­mas­sa saavut­ta­maan vahvis­ta­mal­la perus­ta­son yhteistyötä erikois­sairaan­hoidon kanssa sekä tuo­ma­l­la psykoter­a­pi­oi­ta ja ehkäi­se­viä ja hoidol­lisia psykososi­aal­isia menetelmiä perus­ta­solle käyt­töön. Kaikkien aluei­den han­kkeis­sa lisätään psykososi­aal­is­ten menetelmien saatavu­ut­ta nuorten perus­ta­son palveluis­sa. Muiden mie­len­ter­veyshäir­iöi­den hoitoon liit­tyvien toimen­pitei­den pain­o­tus vai­htelee alueit­tain. 

Lisäk­si Tule­vaisu­u­den sosi­aali- ja ter­veyskeskus ‑ohjel­maan kytkey­tyväl­lä sote-raken­neu­ud­is­tuk­sen val­tion­avus­tuk­sel­la on rahoitet­tu Helsin­gin yliopis­tol­lisen sairaalan eri­ty­is­vas­tu­ualueel­la ”Ter­api­at perus­ta­solle” ‑han­ket­ta. Sen tarkoituk­se­na on mata­lan kyn­nyk­sen vaikut­tavien psykososi­aal­is­ten hoito­jen laa­ja tar­jon­ta perus­ta­sol­ta. 

Vuon­na 2021 on tarkoi­tus toteut­taa Tule­vaisu­u­den sosi­aali- ja ter­veyskeskus ‑ohjel­man täy­den­tävä val­tion­avus­tushaku. Hoito­taku­un osalta valmis­telu peruster­vey­den­huol­lon hoitoon pääsyn tiuken­tamisek­si 7 vuorokau­teen on käyn­nis­sä. Peruster­vey­den­huol­lon hoitoon pääsy kos­kee sekä fyy­sis­ten että psyykkisten ter­veysongelmien hoitoa.

Helsingis­sä 8.1.2021 

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­teri Aino-Kaisa Peko­nen”

Kelan kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden jatkamisen ja kehit­tämisen perus­teet

Alan jär­jestöt ja asiantun­ti­jat ovat toden­neet asian käsit­te­lyn eri vai­heis­sa, että suun­nitel­ma Kelan kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden lakkaut­tamis­es­ta ei ole järkevä eikä perustel­tu muun muas­sa seu­raav­ista syistä:

1. Kelan kuntou­tusp­sykoter­apia toimii varsin hyvin ja tulok­sel­lis­es­ti nimeno­maan keskitet­tynä jär­jestelmänä. Kuntou­tusp­sykoter­api­aa koske­vat päätök­set tehdään yhden­ver­tais­es­ti ja samoil­la kri­teereil­lä kaikkial­la Suomes­sa. Näin toimi­vaa kuntou­tusp­sykoter­api­aa ei ole tarkoituk­sen­mukaista hajot­taa 21 eril­liseen osaan.

2. Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­at ovat erit­täin tulok­sel­lisia. Yli 80 % kuntoutu­jista, joiden opiskelu- tai työkyky on alen­tunut tai uhat­tuna kuntoutuk­sen alus­sa, on opiskelu- ja työkyky­isiä psykoter­api­an päät­tyessä.

3. Kelan kuntou­tusp­sykoter­apia on erit­täin kus­tan­nuste­hokas­ta. Yhden kuntoutu­jan koko vuo­den kus­tan­nus (noin 1 700 euroa vuon­na 2019) vas­taa noin kah­den viikon sairaus­pois­saolon kus­tan­nuk­sia työ­nan­ta­jalle ja Kelalle.

4. Kelan kuntoutuk­sen rahoituk­ses­ta merkit­tävän osan eli 33 pros­ent­tia hoita­vat yrit­täjät ja tulon­saa­jat sosi­aal­i­tur­va­mak­su­ista. Val­tion osu­us yhdestä 57,60 euron käyn­tiko­r­vauk­ses­ta on vain 38 euroa.

5. Yrit­täjien ja tulon­saa­jien mak­su­o­suuk­sia ei ole mah­dol­lista siirtää maakun­ti­in, joten val­taosa rahoituk­ses­ta katoaa, jos hal­li­tuk­sen suun­nitel­ma toteutetaan. Vuon­na 2019 kuntou­tusp­sykoter­api­as­sa kävi 50 400 henkilöä. Kokon­aisku­lut oli­vat 87,3 miljoon­aa euroa, jos­ta yrit­täjien ja tulon­saa­jien osu­us oli noin 30 miljoon­aa euroa.

6. Kuntou­tusp­sykoter­api­aa saavien henkilöi­den määrä kas­vaa voimakkaasti. Vuosi­na 2016–2019 psykoter­api­as­sa kävi­jöi­den määrä on kas­vanut 19 000 henkilöl­lä. Jos yrit­täjien ja tulon­saa­jien mak­su­o­su­us jäisi pois, rahoituk­seen jäisi noin 30 miljoo­nan euron aukko.

7. Kelan kuntou­tuse­tuuk­sia koske­va laki on ain­oa laki Suomes­sa, joka takaa sub­jek­ti­ivisen oikeu­den psykoter­api­aan sil­loin, kun se on tarpeen. Tämä oikeus on ollut voimas­sa eduskun­nan yksimielisel­lä päätök­sel­lä 1.1.2011 alka­en.

8. Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­at takaa­vat tarvit­taes­sa myös pitkäkestoisem­man hoidon. Laki­in Kelan kuntoutuk­ses­ta on kir­jat­tu, että kuntoutu­jal­la on oikeus psykoter­api­aan vuodek­si ker­ral­laan enin­tään kol­men vuo­den ajak­si siten, että käyn­te­jä on vuodessa enin­tään 80 ja kolmes­sa vuodessa enin­tään 200. Kela voi kor­va­ta eri­ty­isin perustein uuden, enin­tään kolme vuot­ta kestävän ter­api­a­jak­son, jos edel­lisen jak­son päät­tymis­es­tä on kulunut vähin­tään viisi vuot­ta.

9. Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­as­sa toteu­tuu kuntoutu­jan aito valin­nan­va­paus suh­teessa palvelun­tar­joa­jaan. Kuntoutu­ja saa itse vali­ta oman psykoter­apeut­tin­sa päte­vien psykoter­apeut­tien joukos­ta – eikä maakun­ta tai mikään muukaan taho päätä val­in­taa kuntoutu­jan sijas­ta.

10. Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an lähetekäytän­tö on laa­japo­h­jainen. Psyki­a­trin lähete voidaan kir­joit­taa kun­nista, kun­tay­htymistä, YTHS:ltä, työter­veyshuol­losta tai yksi­tyiseltä sek­to­ril­ta. Näin kuntoutu­jal­la on valin­nan­va­paus myös sen suh­teen, mis­tä hän psyki­a­trin lähet­teen kuntou­tusp­sykoter­api­aan saa tai hakee.

11. Kelan kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oi­ta voidaan edelleen kehit­tää. Psykoter­api­aan oikeut­tavia ehto­ja ja kri­teere­itä sekä ikära­joituk­sia voidaan laa­jen­taa nykyis­es­tä ja taloudel­lista omavas­tu­u­ta alen­taa. Lähetekäytän­töjä voidaan nopeut­taa ja yksinker­tais­taa. Näin kuntou­tusp­sykoter­api­at tuli­si­vat yhä laa­jem­min ja yhden­ver­taisem­min saataville. Myös psykoter­a­pi­oiden laat­ua ja kestoa voidaan monipuolis­taa kuntoutu­jien tarpei­den mukaises­ti.

Läh­teet

EFPP Suomen kansalli­nen verkos­to (2020). EFPP Suomen verkos­ton kan­nan­ot­to. Luet­tavis­sa osoit­teessa http://www.efpp-finland.org/test/ajankohtaista/EFPP_kannanotto_STM_kuntoutus_2020.pdf

Kir­jalli­nen kysymys kuntou­tusp­sykoter­api­an rahoituk­ses­ta ja jatkos­ta eduskun­nas­sa (2020). KK 967/2020 ja KK 967/2020 vp. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_967+2020.aspx

Sarparan­ta, Tuo­mas (toim.) (2019). Kelan kuntou­tusti­las­to. Helsin­ki: Kela. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/315063/Kelan_kuntoutustilasto_2019.pdf

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö (2020). Kuntoutuk­sen uud­is­tamisen toim­inta­su­un­nitel­ma 2020–2022. Kuntoutuk­sen uud­is­t­a­mi­nen. Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön julka­isu­ja 2020:3. Luet­tavis­sa osoit­teessa http://urn.fi/URN:ISBN:978–952-00–8443‑1

Tikka­nen, Tuo­mo (2018). Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­at jatku­vat. Psykoter­apia, 38(2), 151–157.

Val­tioneu­vos­to (2019). Päämin­is­teri San­na Marinin hal­li­tuk­sen ohjel­ma 10.12.2019. Osal­lis­ta­va ja osaa­va Suo­mi – sosi­aalis­es­ti, taloudel­lis­es­ti ja ekol­o­gis­es­ti kestävä yhteiskun­ta. Val­tioneu­vos­ton julka­isu­ja 2019:31. Luet­tavis­sa osoit­teessa http://urn.fi/URN:ISBN:978–952-287–808‑3