Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Annarilla Ahtola: Kiusaaminen, katse, kasvot

Las­ten ja nuorten kesku­udessa tapah­tu­va kiusaami­nen ymmär­retään ensisi­jais­es­ti ryh­mässä tapah­tu­vak­si val­lankäytök­si, jol­la on haitallisia vaiku­tuk­sia niin tek­i­jälle kuin kohteellekin ja jon­ka vaiku­tuk­set ulot­tuvat usein pitkälle aikuisikään saak­ka. Kiusaamista läh­estytään julkises­sa keskustelus­sa lähin­nä taito­jen ja niiden oppimisen ja opet­tamisen kaut­ta, mikä sopi­ikin hyvin päiväkoti­in, koulu­un ja oppi­laitok­si­in. Tämän alla elää ilmiön prim­i­ti­ivi­nen ja syvästi haavoit­ta­va, suo­ras­taan hen­gen­vaar­alli­nen taso. Kiusaamis­es­ta ei silti ole kir­joitet­tu psyko­ana­lyysin piiris­sä kovin paljon. Tässä kir­joituk­ses­sa tarkaste­len varsinkin pojille tyyp­il­listä suo­raa ja fyy­sistä kiusaamista fal­lisen aggres­sion näkökul­mas­ta. Lisäk­si pohdin kiusaamista ongel­mana nähdyk­si tulemises­sa ja suh­teessa toiseen, ”sinään”, ja näin tuskallisen häpeän aiheut­ta­jana sekä filosofi Emmanuel Lev­inasin (1982/1996) tarkoit­ta­mana ”tap­pamise­na”. Käytän pohdin­nois­sani peil­inä myös Janne Saarikiv­en (2020) ja Karl Ove Knaus­gårdin (2016) esseitä. Kiusaami­nen on luul­tavasti väistämätön osa ihmisen sosi­aal­isu­ut­ta, niin­pä kiusaamisen voima – ja vas­tavoima – on ryh­mässä, meis­sä.

Kiusaami­nen ei jätä kylmäk­si. Jokainen tietää, mitä se on. Vähin­tään olet todis­tanut, mah­dol­lis­tanut – ehkä tul­lut kiusatuk­si tai itse kiu­san­nut. Minkään näistä ajat­telem­i­nen ei tun­nu hyvältä. Tun­teen rav­is­taisi pois, sanas­ta kat­soisi pois.

Kiusaami­nen määritel­lään toimin­naksi, jos­sa aiheutetaan tois­tu­vasti ja tahal­laan pahaa mieltä toiselle, jon­ka on, syys­tä tai tois­es­ta, vaikea puo­lus­taa itseään. Kiusaami­nen ymmär­retään nykyään lähtöko­htais­es­ti ryh­mäilmiök­si, jon­ka tarkoi­tus on saavut­taa val­taa ryh­mässä ja jos­sa ryh­män jäsen­ten suh­tau­tu­mi­nen ratkaisee toimen onnis­tu­misen. Näitä ryh­miä on esimerkik­si koulus­sa, työ­paikoil­la ja har­ras­tuk­sis­sa. Toisaal­ta on help­po ymmärtää sanan tarkoi­tus myös kah­denkeskisessä suh­teessa. Pyrkimys val­ta-ase­maan ja puo­lus­tau­tu­misen vaikeus ovat yhtäläiset, mut­ta ase­maa ja palk­in­toa ei haeta suh­teessa ryh­mään vaan toiseen (ja ken­ties mie­len­sisäiseen yleisöön). Riita on tasaver­taista, kiusaami­nen ei.

Kiusaami­nen on häir­iöti­lanne ver­tais­suhteis­sa, jot­ka ovat yksi lap­su­us- ja nuoru­usiän keskeinen kehi­tysym­päristö ja ‑tehtävä. Ver­tais­suhteis­sa saadut koke­muk­set, käsi­tys itses­tä ja muista, ovat per­he­suhtei­den ohel­la olen­nainen lähtöko­h­ta aikuisiän elämälle ja mie­len­ter­vey­delle – kyvylle rakas­taa ja tehdä työtä. Kiusaamisel­la on selvä yhteys mie­len­ter­vey­den ja hyv­in­voin­nin ongelmi­in: esimerkik­si suo­ma­laises­sa 5000 lapsen aineis­tossa mie­len­ter­veysongelmia ilmeni aikuisiässä kaksinker­tais­es­ti niil­lä lap­sil­la, jot­ka oli­vat 8‑vuotiaana joko joutuneet kiusa­t­uik­si tai kiu­san­neet (Souran­der ym. 2016).

Psyko­ana­lyysin piiris­sä kiusaami­nen ei kuitenkaan ole ollut varsi­nais­es­ti keskiössä. Esimerkik­si net­ti­in vuodes­ta 1982 alka­en lada­tu­ista Psykoter­apia-lehden kir­joi­tusten otsikoista löy­tyy vain yksi, jos­sa esi­in­tyy sana kiusaami­nen. Oletet­tavasti psykoter­apiatun­neil­la eri­laiset kiusaamis­prob­lemati­ikkaan liit­tyvät koke­muk­set ovat tavalli­nen aihe, ja itse tek­steis­sä kiusaamista var­masti on vähin­tään sivut­tu.

”Miesten työ on väki­val­ta”: kiusaami­nen fal­lisen aggres­sion näkökul­mas­ta

”Onko teitä lyö­ty tur­paan?” kysyy Janne Saarikivi (2020) ja vas­taa: ”Min­ua on. – – paikkani koulun pihal­la oli määritet­ty. ’Saarikivi on neiti’, huudet­ti­in. – – Aikuistues­sani, ehkä noin 23-vuo­ti­aana, val­oisana iltapäivänä koti­in päin kävel­lessäni muis­tan saa­neeni oival­luk­sen. Se meni näin: minä olen neiti, ja se on hyvä.”

Saarikos­ki arvelee tuol­loin tajun­neen­sa, ettei tule koskaan täyt­täneek­si sukupuoliroo­liodotuk­sia sel­l­aise­na kuin hän ne koki. Ei jääkiekkoa, auto­ja tai nais­seikkailu­ja. Hän kuvailee ole­vansa itkupil­li, joka kir­joit­taa itsesäälisiä esseitä. Ja tässä esseessään hän toteaa lakonis­es­ti – ei hiukkaakaan pil­lit­täen – että miesten varsi­nainen työ on väki­val­ta ja sota miesten ole­mas­saolon tarkoi­tus, siis varsi­nais­ten miesten varsi­nainen työ ja tarkoi­tus.

Miehisyys, jos­ta kieli­ti­eteil­i­jä, pro­fes­sori Saarikivi kär­jistäen puhuu, näyt­tää ole­van fal­lista mah­taile­vu­ut­ta: oidi­paalipo­jan halua (tarvet­ta) hyökätä ja saa­da hal­tu­un­sa koko maail­ma, keinoista ja jäl­jestä piit­taa­mat­ta (Man­ni­nen 1991). ”Minä val­taan koko maail­man, ja siel­lä kaik­ki on kul­taa!” julis­taa 5‑vuotias poi­ka ja kastelee puu­tarhaletkul­la ensin koiran ja sit­ten keit­tiön.

Fal­lisu­us on illu­u­sio, kaikkivoipaisu­usku­vitel­ma miehisen varus­tuk­sen yliv­er­tais­es­ta mahdista tyy­dy­tyk­sen saavut­tamises­sa (Man­ni­nen 1991). Koet­tu miehisyy­den mahti on olen­nainen ja vält­tämätön apu eriy­tymisessä äidis­tä. Suo­tu­isas­sa kehi­tyk­sessä reali­teet­tien ja oman rajal­lisu­u­den parem­pi huomioimi­nen johtaa fal­lisu­u­den inte­groi­tu­miseen gen­i­taaliseen ideaali­in. Ratkai­se­vaa on, miten pieni poi­ka pystyy käsit­telemään reaalisen pienuuten­sa ja mität­tömyyten­sä, johon hän ”fal­lises­sa pro­jek­tis­saan” väistämät­tä tör­mää. Hän ei sit­tenkään ole (vielä) isän kaltainen saati tämän voit­ta­ja, äiti ei sit­tenkään ollut hän­tä varten sil­lä tavoin kuin hän toivoi.

Mikäli oidi­paalipoi­ka pystyy uudelleen liit­tou­tu­maan ja samas­tu­maan rakas­tavaan isään, on kehi­tys kohti gen­i­taal­isu­ut­ta mah­dolli­nen. Muu­toin fal­liseen aggres­sioon tur­vau­tu­mi­nen voi jäädä pysyväm­mäk­si. Omaa voimaa pitää todis­tel­la yhä uudelleen, kiihkon val­las­sa. Man­nisen (1991) mukaan pojan polku on täl­löin yksinäi­nen mat­ka kohti täy­del­lisyyt­tä edus­tavaa fal­losta, joka tietenkin on saavut­tam­a­ton. Tärkeää on val­ta ja voima, kil­pailu ja voit­to, oma yliv­er­taisu­us. Heikkout­ta ei ole, ei itsessä – sitä on muis­sa, jot­ka ansait­se­vatkin sor­tua ja jäädä ilman. Toiset ovat kohtei­ta, välineitä, yleisöä, eivät tärkeitä tai kiin­nos­tavia omana tun­te­vana ja koke­vana itsenään.

Jos miehisyys on fal­lisu­ut­ta, on Saarikiv­en poleemisen esseen lope­tus loogi­nen – toive, ettei ketään enää koskaan kas­vate­ta miehik­si, että kaik­ki oli­si­vat neit­e­jä, niin miehet kuin naisetkin. Laskeu­tu­mista korkeuk­sista mataluuk­si­in, fal­lisu­ud­es­ta luop­umista gen­i­taal­isu­u­den hyväk­si, sen inte­groi­tu­mista osak­si aikuista olemista (Man­ni­nen 1991).

Saarikiv­en koke­ma kiusaami­nen on rajua, avoin­ta ja fyy­sistä. Saman­ta­pai­sista koke­muk­sista on aut­ofik­ti­ivisessä esikois­ro­maanis­saan ker­tonut Antti Rönkä (2019). Kiusaami­nen voi olla myös hien­o­varaisem­paa – kat­sei­ta, ilmeitä, äänen­sävyjä. Ei aina edes teko­ja vaan tekemät­tä jät­tämistä. Jätetään kat­so­mat­ta, jätetään puhu­mat­ta, jätetään pyytämät­tä, kut­sumat­ta ja otta­mat­ta mukaan. Yleisen käsi­tyk­sen mukaan viimemainit­tu epä­suo­ra toim­inta on enem­män tyt­tö­jen ja nais­ten tapa kiusa­ta, suo­ra fyysi­nen kiusaami­nen taas pojille ja miehille omi­naista. Myös tutkimus tukee tätä näke­mys­tä (Men­esi­ni & Salmi­val­li 2017).

Jou­tu­ipa ulos ryh­mästä fyy­sisen tai psyykkisen väki­val­lan seu­rauk­se­na, lop­putu­los on sama: kipu, yksinäisyys ja pelko, nöyryy­tys ja häpeä, kos­ton­himokin. Evoluu­tioym­päristössä kym­meniä tuhan­sia vuosia sit­ten ryh­mästä pois jou­tu­mi­nen oli kuole­man­vaar­al­lista. Itsenäi­nen selviämi­nen hengis­sä oli toden­näköis­es­ti vaikeaa ellei mah­do­ton­ta. Ihmisen elämän mah­dol­lisu­us oli osana ryh­mää, joka huole­hti tur­vas­ta ja ravin­nos­ta. Tänään vaara on enem­män psykososi­aa­li­nen mut­ta yhtä todel­li­nen. Ihmi­nen ei oikein voi olla elos­sa yksin.

Kun Sinää ei ole, Sin­ua ei ole

Psykol­o­gisen ja psyko­ana­lyyt­tisen kat­san­non mukaan nähdyk­si tulem­i­nen ja suhde toiseen ovat perus­ta­van­laa­tu­isia tapah­tu­mia ihmisek­si tulemises­sa ja olemises­sa. Ihmistä ei ole ole­mas­sa eikä syn­ny ilman toista, sinää, sin­ua. Win­ni­cot­tin usein siteer­atun huomion mukaan vau­va ei ole yksinään ole­mas­sa, ole­mas­sa voivat olla vain vau­va ja joku toinen, suhde toiseen. Loogis­es­ti kään­täen tästä on seu­rat­ta­va, että ilman toista, ilman sinää, ei voi tul­la ihmistä, inhimil­lisyyt­tä.

Lev­inas (1982/1996) väit­tää jopa, ettei yksin elämän syn­ty vaan myös sen raja, lop­pu, riip­puu tois­es­ta. Hänen mukaansa inhimilli­nen ole­mas­sao­lo on aja­ton­ta, eikä edes tietoisu­us kuole­mas­ta avaa ihmiselle ajal­lisu­ut­ta. Sen tekee vas­ta toinen ihmi­nen: aika, ®ajal­lisu­us tulee toiselta (s. 15). Minä löytää ajal­lisu­u­den tul­lessaan tekemisi­in sel­l­aisen toisen kanssa, jol­la on oma, minästä erilli­nen ajal­lisuuten­sa. Ken­ties toisin san­ot­tuna Lev­inas kuvailee tässä psykol­o­gista eril­lisyyt­tä tois­es­ta, itsenäistymistä, minää ja toista.

Nor­jalainen kir­jail­i­ja Karl Ove Knaus­gård (2016) käsit­telee minän ja toisen kysymys­tä Tais­telu­ni-sar­jansa päätö­sosas­sa. Kuu­den kir­jan kokon­aisu­us on yksi viime vuosien puhu­tu­im­mista kaunokir­jal­li­sista teok­sista. Mas­si­ivises­sa aut­ofik­ti­ivisessä tek­sti­mas­sas­sa Knaus­gård pal­jas­taa (tai on pal­jas­tavinaan) itsen­sä, uudelleen ja uudelleen. Viimeisessä kir­jas­sa, suomek­si 1216 sivua, hän pal­jas­taa meille Hit­lerin, pakot­taa luk­i­jan kat­so­maan Hit­ler­iä päin.  

Hie­man häm­men­täväkin essee tai tutkiel­ma on vaikut­ta­van ja raskaan teok­sen ken­ties vaikut­tavin ja raskain osu­us. Knaus­gård läh­estyy Hit­ler­iä hyvin psykol­o­gisel­la, jopa psyko­ana­lyyt­tisel­la otteel­la kuvat­en, että Hitler ”ei näh­nyt ketään, kukaan ei näh­nyt hän­tä” (s. 712). Knaus­gårdin mukaan Hitler ei koskaan sitoutunut ”sinään”, oli vain minä, me ja he. Ei sinää, ei sin­ua.

Onko asial­lista rin­nas­taa Hit­lerin tekemiset kiusaamiseen? Mielestäni perus­dy­nami­ik­ka on sama, joskin Hitler – kuten lukuisat muutkin his­to­ri­an merkki­henkilöt – vei toimin­nan äärim­mäisyyk­si­in. Vai pitäisikö sanoa ääret­tömyyk­si­in, sel­l­aiseen, jota ei oikein voi tai halua ymmärtää? Hitler ei vain aiheut­tanut puo­lus­tuskyvyt­tömille pahaa mieltä vaan tuhosi ja murhasi. Knaus­gårdin tulkin­nan mukaan näin ei kai olisi voin­ut tapah­tua, jos ”sinä” olisi ollut Hit­ler­ille ole­mas­sa. Hit­ler­ille kuolleet oli­vat heitä, kos­ka sinää ei hänelle ollut. Tai ken­ties ei edes heitä vaan niitä tai sitä.

Knaus­gård ker­taa kir­jas­saan myyt­tisen ker­to­muk­sen Kain­ista ja Abelista, vel­jek­sistä ja vel­jes­murhas­ta (s. 708). Kun vel­jek­set toi­vat uhri­lah­jansa Jahvelle, Jahve kat­soi suo­peasti Abelin ja tämän uhri­lah­jan puoleen, mut­ta Kain­in ja tämän uhrin puoleen hän ei kat­sonut. Kain suut­tui – ja las­ki kat­seen­sa, jol­loin Jahve kysyi: ”Mik­si suu­tu­it, mik­si lask­it kat­seesi? Jos halu­at hyvää, koho­ta kat­seesi, mut­ta jos et halua hyvää, syn­ti väi­jyy sin­ua ovel­la!”

Kat­seen laskem­i­nen ei siis tässä osoitakaan hyödyl­listä nöyryyt­tä vaan päin­vas­toin joh­dat­taa syn­ti­in. Ja syn­ti­in Kain sor­tuukin, sil­lä hän tap­paa vel­jen­sä Abelin. Tämän jäl­keen hän toteaa joutuneen­sa piiloon Jahven kasvoil­ta.

Hit­lerin tavoin Kain jää näkymät­tömäk­si, hän­tä ei nähdä, toteaa Knaus­gård. Kun hän­tä ei nähdä, hän ei ole kukaan. Se on sama kuin olla kuol­lut eikä sil­loin ole enää mitään menetet­tävää. Voi vaik­ka tap­paa. On vaar­al­lista kat­soa pois, kos­ka sil­loin ei näe eikä tule nähdyk­si. Täl­löin irtau­tuu inhimil­lis­es­tä yhtey­destä.

Tove Janssonin nov­el­lis­sa ”Näkymätön lap­si” (1962/2003) näkymätön Nin­ni alkaa muut­tua näkyväk­si, kun hänet nähdään ja hänelle ollaan ystäväl­lisiä. Kasvon­sa Nin­ni kuitenkin saa takaisin vas­ta, kun hän vih­doin suut­tuu – puo­lus­taak­seen itselleen tärkeää toista, Muumi­mam­maa. Nin­ni voi tul­la nähdyk­si kokon­aise­na, kiukkuineen. Kain­in suut­tumus näkemät­tä jäämis­es­tä puolestaan joh­dat­taa hänet vetäy­tymiseen ja turmioon. Jäädessään lahjoi­neen vaille Jahven huomio­ta Kain loukkaan­tuu ja joutuu häpeän val­taan. Hän ei saa kaipaa­maansa hyväksyvää vas­tavuoroisu­ut­ta (Rechardt & Iko­nen 1994) eikä tämän jäl­keen kykene enää tart­tumaan Jahven keho­tuk­seen nos­taa kat­seen­sa – jos halu­aa hyvää. Hänet on häpäisty, vieläpä vel­jen­sä edessä. Abel-vel­jen tap­pami­nen tapah­tuu ehkä häpeäraivon val­las­sa?

On viit­teitä siitä, että joidenkin koulusurmien taustal­la on yht­enä osatek­i­jänä pitkään jatkunut vaikea kiusaamis­prob­lemati­ik­ka, jos­sa tuhoisaan tekoon syyl­listynyt nuori on tois­tu­vasti tul­lut tor­ju­tuk­si suh­teessa ver­taisi­in, ikä­toverei­hin (Leary, Kowal­s­ki, Smith & Phillips 2003). Suomes­sa jo aikuinen ”Lau­ri” on julk­isu­udessa ker­tonut koke­mas­taan ”valkois­es­ta raivos­ta” joudut­tuaan sys­temaat­tisen ja rajun kouluk­iusaamisen uhrik­si (Merikallio 2015). Nuoru­usiässä Lau­rin mieliku­vat alkoi­vat muut­tua: ”– – apoka­lyp­tisia joukko­murhaan liit­tyviä fan­ta­sioi­ta. Ajat­telin, että menisin johonkin paikkaan ja ampuisin kaik­ki. Koin, että vain kosta­mal­la voisin saavut­taa sovi­tuk­sen koke­mal­leni.” Lau­ri valmis­tau­tui mas­samurhi­in konkreet­tis­es­tikin. Hän kuvaa koke­vansa itsen­sä sisim­mässään edelleen tap­pa­jak­si, vaik­ka ei koskaan toteut­tanut suun­nitelmi­aan ja on myöhem­min saanut apua ter­api­as­ta.

Kasvot kut­su­vat ja velvoit­ta­vat

Knaus­gård kir­joit­taa eri­tyis­es­ti kat­seen, nähdyk­si tulemisen ja näkemisen olen­naisu­ud­es­ta suh­teessa toiseen ja toisi­in. Liet­tualais-ran­skalaisen moraal­i­filosofin Lev­inasin (1982/1996) aja­tus on laa­jem­pi, hän ei kir­joi­ta vain kat­seesta vaan kasvoista. Lev­inas nos­taa eti­ikan filosofi­an osa-alueista tärkeim­mäk­si, ”ensim­mäisek­si filosofi­ak­si”. Eti­ikan pitää tul­la ensin, se on tärkeäm­pää kuin ontolo­gia, oppi ole­vaisu­ud­es­ta; siitä, mitä on. Lev­inasille eti­ik­ka ei ole tietoisia val­in­to­ja vaan kuvaus eet­tis­es­tä arvokoke­muk­ses­ta ihmis­ten välil­lä, ”joka voi olla myös tiedostam­a­ton­ta”. (Tuo­hi­maa 2001.)

Lev­inasille toisen ihmisen kasvo­jen kohtaami­nen on myös ensisi­jainen asia, jo itsessään eet­ti­nen tapah­tu­ma. Lev­inas (1982/1996) kuvaa, miten toisen kasvot esit­tävät ihmiselle huudon ”Älä tapa!” (s. 75) ja vaa­ti­vat ihmistä vas­taa­maan siihen. Tiedon ja olemisen kannal­ta tuo vaa­timus ei ole mitään: toinen voidaan määritel­lä, ottaa hal­tu­un – vaik­ka tap­paa. Lev­inasin mukaan ”tap­pami­nen on jokapäiväi­nen tosi­a­sia” (s. 74). Ja näin­hän asia on ja on aina ollut. Mut­ta vaik­ka kasvot voidaan tap­pa­mal­la tuho­ta, niitä ei voi pyyhk­iä pois.

Kasvot eivät siis ole merk­i­tyk­sel­liset sik­si, että ne pal­jas­ta­vat jotain, että niistä voisi tul­la jokin tiedon­sisältö, vaan sik­si, että ne esit­tävät toiselle ihmiselle eet­tisen vaa­timuk­sen. Ne ovat ilmestys, toisen ihmisen toiseu­den ilmestymistä Minän muo­dosta­maan kehään (ks. myös Tuo­hi­maa 2001). Toinen järisyt­tää Minän ego­is­mia ja suv­eren­i­teet­tia. Toisen kasvot kut­su­vat vas­tu­useen. Kasvot velvoit­ta­vat. Ne häätävät Minän lev­ostaan – samal­la kun tar­joa­vat reitin Minälle olemisen yksinäisyy­destä.

Lev­inasin aja­tus­ta on help­po seu­ra­ta, jos ajat­telee aikuista, tai nuor­ta tai las­takin. Toista ihmistä kohdel­laan nätisti ja kun­nioit­tavasti. Mut­ta miten eet­ti­nen vaa­timus ja vas­tuu ovat ymmär­ret­tävis­sä varhaises­sa vuorovaiku­tuk­ses­sa, eriy­tyvän ja yksilöi­tyvän vau­van kohdal­la? Eivätkö vas­tuu ja eet­tiset velvoit­teet koske siinä suh­teessa aikuista pikem­min kuin vau­vaa?

Ehkä Kleinin kiis­tel­lyt ja paikoin varsin radikaalit ajatuk­set vau­van sisäis­es­tä maail­mas­ta voivat aut­taa ymmärtämään, mitä eet­ti­nen vaa­timus ja vas­tuu vau­van kohdal­la voisi­vat tarkoit­taa. Kleinin mukaan vau­val­la on heti syn­tymästään asti tiedosta­mat­to­mia fan­ta­sioi­ta, joiden sisäl­löt voivat olla aggres­si­ivisia, jopa sadis­tisia (ks. esim. Klein 2016; Sito­lahti 2006). Hau­raan egon pirstou­tu­misen vaara ja kuole­man­pelko ovat läs­nä. Vas­taavasti vau­va heti syn­nyt­tyään myös suun­tau­tuu äiti­in tai äidin rin­taan, ja äidin hyvä hoi­va ja tyy­dy­tys, hyvä äiti ja hyvä rin­ta, sisäistyvät osak­si vau­van itseä. Voisiko ajatel­la äidin kat­set­ta ja kasvo­ja pait­si hyvän ja rakkau­den anta­jana myös ikään kuin lem­peänä vaati­jana, joka vas­tu­ut­taa vau­vaa yhtey­teen ja ole­maan tap­pa­mat­ta? Kleinin mukaan­han vau­va fan­ta­siois­saan suo­ras­taan hyökkää äitiä ja isää vas­taan tuho­tak­seen. Kasvot vaa­ti­vat enem­män kuin rin­ta, vaa­ti­vat vas­tu­useen ja kut­su­vat yhtey­teen.

Kiusates­saan, aiheut­taes­saan tahal­laan ja tois­tu­vasti pahaa mieltä toiselle, ihmi­nen sivu­ut­taa eet­tisen vaa­timuk­sen, jon­ka toisen kasvot esit­tävät. Ajat­te­len kiusaamisen ole­van Lev­inasin tarkoit­ta­maa ”tap­pamista”. Jeesus kehot­taa kohtele­maan toisia niin kuin halu­aisi itse tul­la kohdel­luk­si. Lev­inasin peri­aate on psykol­o­gis­es­ti vielä yksinker­taisem­pi ja vaa­ti­vampi: riip­pumat­ta siitä, mitä itse halu­at, luulet halu­avasi tai syvim­miltäsi halu­at, toista ihmistä ei saa tap­paa. Vas­tuu tois­es­ta on ole­mas­sa riip­pumat­ta siitä, hyväksytäänkö vai kiel­letäänkö se tai tiedoste­taanko sitä edes.

Lev­inas (1982/1996) puhuu pait­si toisen kasvoista, koko kehol­lis­es­ta ole­muk­ses­ta. Hänen mukaansa ”koko ihmis­ru­umis on enem­män tai vähem­män kasvot” (s. 79). Kiusaami­nen saat­taa kohdis­tua koko kehoon aivan suo­raan – fyy­sisenä päällekäymisenä ja sat­ut­tamise­na tai ulkonäköön, olemisen tapaan puut­tuvana ilkeytenä. ”Saarikivi on neiti” on kokon­ais­val­tainen haavoit­tavak­si tarkoitet­tu arvio pienen pojan sisäis­es­tä ja ulkois­es­ta. Koke­muk­sel­lis­es­ti kiusaamisen vaiku­tus on aina vähin­tään epä­suo­rasti keholli­nen kohdistues­saan ihmisen arvoon ja ase­maan ryh­mässä, elin­tärkeässä.

Ryh­mässä olem­i­nen – taitoa ja tun­tei­ta

Kouluk­iusaa­jille vaa­di­taan toisi­naan tiukem­paa kuria, ran­gais­tuk­sia ja kovia toimen­piteitä. Kouluille ja rehtor­eille toiv­otaan lisää puut­tumistapo­ja. Tuo­daan esi­in rikosoikeudelli­nen ulot­tuvu­us ja usko­taan poli­isin puut­tumisen voivan aut­taa. Ehkä se joskus aut­taakin. Taval­lista on vaa­tia, että kiusaa­ja erote­taan koulus­ta tai siir­retään toiseen koulu­un. Tämä on varsin ymmär­ret­tävää. Kiusaamisti­lanteet ovat pahim­mil­laan tuskallisia kaikille osa­puo­lille, myös niitä ratko­maan pyrkiville aikuisille, eikä niiden kor­jaami­nen ole todel­lakaan aina help­poa ja nopeaa. Toive selvästä ratkais­us­ta vir­iää: syy ja paha on kiusaa­jas­sa, joka pitää jotenkin pois­taa.

Yleinen elämänkoke­mus, myytit, tarut, maail­mankir­jal­lisu­us ja psykologi­nen tutkimus, kokeet, joi­ta ei enää tänä päivänä voi eet­tis­ten sään­tö­jen takia jär­jestää, ovat kuitenkin osoit­ta­neet, että ihmisessä yleis­es­ti on mah­dol­lisu­us pahaan. Se ei ole jotain jos­sain muual­la, toises­sa, vaan se on jotain myös minus­sa ja sinus­sa. Tästähän kiusaamisen dynami­ikas­sakin juuri on kyse: mihin ryh­mä sijoit­taa pahan, ottaako jokainen vas­tu­un itses­tään ja tun­teis­taan yksin ja yhdessä vai tarvi­taanko pahalle kan­ta­ja, syn­tipuk­ki?

Psykolo­gi ja psykoter­apeut­ti Vesa Nevalainen kir­joit­ti ker­ran blo­gis­saan (2014) kiusaa­jan ole­van ilkeä pask­i­ainen. Se oli rumasti san­ot­tu, ja kir­joi­tus herät­ti kohua. Samaan aikaan on se tot­takin. Jokainen ymmärtää kyl­lä, mitä Nevalainen tarkoit­taa. Ja silti kysymys kuu­luu, mik­si me muut annamme hänen olla se pask­i­ainen. Myös muiden ihmis­ten pahu­us on mei­dän vas­tu­ul­lamme, sanoo Lev­inas (1982/1996, 78–79). Jos halu­at hyvää, nos­ta kat­seesi, sanoo Jahve. Kiusaamisen voima on ryh­mässä. Meis­sä.

Kiusaamisen taus­ta on biologi­nen ja syn­nyn­näi­nen, luul­tavasti väistämätön osa ihmisen sosi­aal­isu­ut­ta. Näin ollen sitä ei sen parem­min ole mieltä kieltää (”Mei­dän koulus­sa ei ole ollenkaan kiusaamista!”) kuin ottaa annet­tuna ja hyväksyä (”Kyl­lä las­ten on opit­ta­va tule­maan toimeen keskenään ja otet­ta­va paikkansa ryh­mässä! Turhaa hyysäämistä, elämä opet­taa.”). Kun tun­nemme ilmiön, voimme toimia. Eivätkö ihmisyys ja inhimil­lisyys perustal­taan ole juuri eläimel­lisyy­den ja itsekkyy­den kesyt­tämistä ja kuris­sa pitämistä? Min­un halu­ni, muiden halut ja ulko­maail­man reali­teetit on sovitet­ta­va yhteen, läpi elämän.

Kiusaamista, kuten monia muitakin psykol­o­gisia ilmiöitä, läh­estytään nykyään lähin­nä taitonäkökul­mas­ta. Puhutaan kaver­i­taidoista, tun­netaidoista ja itsesääte­ly­taidoista, joi­ta pyritään yhä tietoisem­min ja sys­temaat­tisem­min myös kehit­tämään koulupol­un eri vai­heis­sa. Taidoista puhumi­nen sopi­ikin hyvin päiväkotei­hin ja koului­hin, siel­lähän on ylisum­maan tarkoi­tus oppia ja opet­taa. Tämä saat­taa myös helpot­taa vaikean asian puheek­si ottamista ja hoita­mista varsinkin, mitä pienem­mistä lap­sista on kyse.

Samaan aikaan on selvää, että kiusaamises­sa on kysymys myös hyvin perus­tavista ja prim­i­ti­ivi­sistä psyykki­sistä ilmiöistä, joista osaa olen edel­lä kuvan­nut. Har­voin jos koskaan silti kuulee, että ryh­mäp­sykoter­apeut­tien osaamista käytet­täisi­in apuna sil­loin, kun kiusaamisti­lanne on vaikea eikä tun­nu ratkea­van koulun ammat­ti­lais­ten keinoin. Bio­nia ei taval­lis­es­ti maini­ta, kun kiusaamis­es­ta ja sen lop­pumis­es­ta on puhe. – Mie­lenki­in­toista sinän­sä, että Bion ei ilmeis­es­ti koskaan kir­joit­tanut las­ten ja nuorten ryh­mistä saati kouluk­iusaamis­es­ta. Kuitenkin aikuiset ennen työelämän, har­ras­tuk­sen tai hoidol­lisen ryh­män jäsenyyt­tä ovat koke­neet per­heen ulkop­uolisen ryh­män jo mon­een ker­taan. Bion­in ajatuk­set ryh­män dynami­ikas­ta ja pros­es­seista (ks. esim. 1961/1979) ovat sovel­let­tavis­sa myös koulumaail­maan.

Lopuk­si

Yleinen elämänkoke­mus, myytit, tarut, maail­mankir­jal­lisu­us ja psykologi­nen tutkimus osoit­ta­vat, että ihmisessä on mah­dol­lisu­us ja taipumus hyvään. Siitä muis­tute­taan ja sitä pyritään kehit­tämään maail­manuskon­nois­sa, hyvän tekemistä tue­taan arkises­sa elämässä. Koron­akri­i­sis­sä on vedot­tu ihmis­ten halu­un huomioi­da ja suo­jel­la toista: vält­tää mah­dol­lista tar­tut­tamista ja tar­jo­ta apua sitä tarvit­se­valle.

Esimerkik­si KiVa Koulu ‑toimen­pideo­hjel­mas­sa, joka tähtää kiusaamisen vähen­e­miseen, empa­t­ian herät­te­ly on yksi osa ohjel­maan kuu­lu­via yhteisiä oppitun­te­ja, jot­ka pide­tään määrävälein perusk­oulun aikana.

Kanadalainen Roots of Empa­thy ‑ohjel­ma pyrkii vähen­tämään koul­u­lais­ten aggres­si­ivi­su­ut­ta kehit­tämäl­lä sosioe­mo­tion­aal­ista kom­pe­tenssia ja empa­ti­aa, ja tämä näyt­tää tutkimusten val­os­sa myös onnis­tuneen ainakin joil­tain osin (https://rootsofempathy.org/). Ohjel­man keskiössä ovat vau­van ja tämän hoita­jan sään­nöl­liset vierailut koul­u­lu­okas­sa. Koul­u­laiset saa­vat mah­dol­lisu­u­den seu­ra­ta vau­van kehi­tys­tä ja opetel­la tun­nista­maan ja nimeämään vau­van tun­tei­ta sekä tätä kaut­ta myös omia ja tois­t­en las­ten tun­tei­ta.

Vau­vaob­ser­vaa­tio kuu­luu pakol­lise­na osana myös joi­hinkin psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­si­in. Aja­tus vau­vaob­ser­vaa­tios­ta koul­u­lu­okas­sa tai päiväkotiryh­mässä on kos­ket­ta­va, vähän häm­men­täväkin. Lap­su­u­den eri­laiset maail­mat kohtaa­vat. Koko kylä kas­vat­taa näinkin.

Onko mitään van­git­se­vam­paa – vas­tu­ut­tavam­paa – kuin vau­van katse ja hymy? Sen edessä emme laske kat­set­tamme.

Kiitän Cecil­ia Fors­ma­nia ja Vesa Talvi­ti­etä sekä Pirkko Olanterää kir­joituk­seni aiem­man ver­sion lukemis­es­ta ja hyödyl­lis­es­tä kom­men­toin­nista.

Kir­jal­lisu­us

Bion, Wil­fred R. (1961/1979). Koke­muk­sia ryh­mistä. Ryh­mä­dy­nami­ik­ka psyko­ana­lyysin näkökul­mas­ta. Suom. Liisa Syr­jälä. Espoo: Weilin+Göös.

Jans­son, Tove (1962/2003). Näkymätön lap­si. Teok­ses­sa Näkymätön lap­si ja mui­ta ker­to­muk­sia. Suom. Leila Järvi­nen. Helsin­ki: WSOY.

Klein, Melanie (2016). Mie­len mosai­ik­ki: rakkau­den ja vihan, kateu­den ja kiitol­lisu­u­den dynami­ik­ka. Suom. ja toim. Irja Kan­ta­nen & Mar­ja Schul­man. Helsin­ki: Ther­a­peia-säätiö.

Knaus­gård, Karl Ove (2016). Tais­telu­ni. Kuudes kir­ja. Suom. Katri­ina Hut­tunen. Helsin­ki: Like.

Leary, Mark R.; Kowal­s­ki, Robin M.; Smith, Lau­ra & Phillips, Stephen (2003). Teas­ing, rejec­tion, and vio­lence: Case stud­ies of the school shoot­ings. Aggres­sive Behav­ior, 29(3), 202–214.

Lev­inas, Emmanuel (1982/1996). Eti­ik­ka ja ääret­tömyys. Keskustelu­ja Philippe Nemon kanssa. Suom. Antti Pön­ni. Helsin­ki: Gaudea­mus.

Man­ni­nen, Vesa (1991). Pojan polku, isän tie. Helsin­ki: Kir­jay­htymä.

Men­esi­ni, Ersil­ia & Salmi­val­li, Christi­na (2017). Bul­ly­ing in schools: The state of knowl­edge and effec­tive inter­ven­tions. Psy­chol­o­gy, Health & Med­i­cine, 22(sup 1), 240–253.

Merikallio, Katri (2015). Valkoinen rai­vo ei jätä Lau­ria. Kouluk­iusaami­nen voi tap­paa: silti sen annetaan jatkua. Suomen Kuvale­hti, 47, 30–35.

Nevalainen, Vesa (2014). Kiusaa­ja on ilkeä pask­i­ainen. Suomen Psykologili­iton Psyko-blo­gi 6.2.2014. https://www.psyli.fi/ajankohtaista/blogi/blogiarkisto/vesa_nevalaisen_blogi/kiusaaja_on_ilkea_paskiainen.1293.blog

Rechardt, Eero & Iko­nen, Pent­ti (1994). Häpeä psyykkisen lamaan­nuk­sen aiheut­ta­jana. Aikakauskir­ja Duodec­im, 110, 278–286.

Rönkä, Antti (2019). Jalat ilmas­sa. Helsin­ki: Gum­merus.

Saarikivi, Janne (2020). Miehen tie. Image, 3, 70–73.

Sito­lahti, Tert­tu (2006). Viet­ti­teo­ri­as­ta objek­tisuhtei­den teo­ri­aan – Melanie Klein sil­lan­rak­en­ta­jana. Teok­ses­sa Mälkö­nen, Kris­ti­ina; Hyr­ck, Riit­ta; Sarane­va, Kristi­na & Sito­lahti, Tert­tu (toim.), Psyko­ana­lyysin isät ja äid­it, 91–167. Helsin­ki: Ther­a­peia-säätiö.

Souran­der, Andre; Gyl­len­berg, David; Klomek, Anat Brun­stein; Sil­lan­mä­ki, Lau­ri; Ilo­la, Anna-Mar­ja & Kumpu­lainen, Kirsti (2016). Asso­ci­a­tion of bul­ly­ing behav­ior at 8 years of age and use of spe­cial­ized ser­vices for psy­chi­atric dis­or­ders by 29 years of age. JAMA Psy­chi­a­try, 73, 159–165.

Tuo­hi­maa, Mari­ka (2001). Emmanuel Lev­inas ja vas­tuu Tois­es­ta. niin & näin, 3, 35–39.