Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Maria Juusela, Johanna Holmström: Själarnas ö

Holm­ström, Johan­na (2017). Själar­nas ö. Hels­ing­fors: För­laget.

”De är som barn, brukar dok­tor Mikan­der säga. Men hur skulle de kun­na vara på något annat sätt? Så som de behand­las? Ingen vil­ja, inget ans­var, ingen fri­het.

Hon tyck­er så synd om dem ibland då hon ser hur de läng­tar bort, men sam­tidigt vet hon att de inte klarar sig där ute, i samhäl­let. Samhäl­let är en hård mod­er. Det älskar ingen. Det finns bara krav och ingen belön­ing.”

Det är den unga psyki­a­triska sjuk­sköter­skan Sigrid Friman som i Johan­na Holm­ströms nyaste roman Själar­nas ö gör sig dessa fun­deringar om sina patien­ter. Boken (Sielu­jen saari i fin­sk över­sät­tning av Jaana Niku­la) är en av två roman­er för­lag­da till ön Själö i Nagu skärgård som utkom för­ra året. På fin­s­ka utkom även Kat­ja Kallios Yön kan­ta­ja som gestal­tar en verk­lig patients, Aman­da Fredri­ka Aal­to­nens (1864–1918) vack­ra, vil­da livsöde i fik­tiv ram. Båda dessa roman­er har Jut­ta Ahlbeck-Rehns dok­tor­savhan­dling Diag­nos­ticer­ing och dis­ci­pliner­ing (Åbo Akade­mi, 2006) med dess grundli­ga genomgång av arkiv­en från Själö från 1889 till 1960 att tac­ka för sitt bak­grunds­ma­te­r­i­al.

Under den tid när Själö hos­pi­tal år 1889 över­gick till sjukhus för kvinnli­ga men­tal­pa­tien­ter var psyki­a­trin en ung veten­skap. Genom tre kvinnli­ga karak­tär­ers öden knut­na till sjukhuset mel­lan 1880- och 1940-talet skil­dras därmed även psyki­a­trins framväxt. Själö hos­pi­tal fram­ställs som vår­danstalt, men till stor del även som för­var­ingsplats och fän­gelse för sådana kvin­nor som det fin­länd­s­ka samhäl­let kring sekel­skiftet ville göm­ma undan. Sam­tidigt gestal­tas det psyki­a­triska sjukhuset som en mod­ern arbet­splats, ett nytt yrkesfält som höll på att öpp­na sig för utbil­dade kvin­nor.

Den förs­ta och längs­ta delen i Själar­nas ö kret­sar kring den sena 1800-tal­shjältin­nan, bond­dot­tern Kristi­na Ander­s­son, och hennes drama­tiska his­to­ria där hon i ett psyko­tiskt utmat­tningstill­stånd dränker sina två små barn. När hon förstår vad hon gjort djup­nar psykosen och led­er henne till slut till Själö, där hon lever resten av sitt liv i ett småningom kata­tont till­stånd. Hur det blev som det blev för Kristi­na, vad som led­de henne till den ödes­di­gra nat­ten, är en av roma­nens cen­trala frå­gor. Det finns mån­ga trå­dar att dra i här: en av dem som roma­nen ofta återkom­mer till är den samhäl­leligt hårt regler­ade kvinnli­ga sex­u­aliteten. Det är fram­förallt dubbel­moralen som prickas: sex­uel­la över­grepp som samhäl­let för­tiger å ena sidan, skam­men och iso­lerin­gen när en ogift kvin­na gett efter för lus­ten å den andra. Kristi­nas förs­ta barn har kom­mit till genom en våldtäkt i sko­gen, det andra genom en romans före äkten­skapet. Priset för det­ta är mar­gin­alis­er­ing. Som ung, utmat­tad mor blir Kristi­na över­giv­en av kvin­nor­na omkring henne, av vil­ka den vik­ti­gaste är hennes egen mor.

Holm­ströms gestalt­ning av den psyko­tiska sjuk­doms­bilden är kanske inte alltid helt över­ty­gande, men det­ta är inte heller roma­nens ärende. Fin­stämt och drab­bande vill roma­nen visa hur vansinne i grun­den hand­lar om kär­lek­slöshet – ensam och med för tun­ga bör­dor kan vem som helst knäckas. ”Till dig som någon gång undrat om du är galen, eller om du håller på att bli det. Du har för­mod­li­gen rätt”, lyder dedika­tio­nen i bör­jan av boken och roma­nen för­blir den­na devis tro­gen. Språket är kristal­lk­lart, måleriskt och späck­at med detal­jer. Holm­ström kan kon­sten att skil­dra affek­ter och ångest och mod­er­skapets nat­tli­ga vrede på krop­pens plan. Läsaren vägleds in i iden­ti­fika­tion och inlevelse, att fly­t­ta in i dessa kvin­nokrop­par och kän­na deras utmat­tning, förvir­ring, kropp­sli­ga förnedring eller des­per­a­ta hopp. Och till att förstå hur det mest irra­tionel­la kan fram­stå som det enda gång­bara. Det är tid­vis näs­tan fysiskt smärt­sam läs­ning.

Roma­nens andra patien­töde skil­drar 1930-tal­shjältin­nan Elli Curtén. Hon kom­mer till Själö strax efter sjuk­sköter­skan Sigrid och genom dessa två kvin­nors par­al­lel­la öden kom­mer roma­nen in på mer mod­ern mark. Sigrid får rep­re­sen­tera hop­pet om men­talvår­dens nya vin­dar: ”Nya Sigrid. Allt vill hon veta. Pre­cis allt om patien­ter­na. Var­ifrån de har kom­mit, vil­ka de är, vad det är som plå­gar dem. Vad är det hon egentli­gen letar efter?” Till roma­nens styrkor hör att ock­så Sigrid, som inled­ningsvis fram­ställs nästin­till stereo­typt som ”en sund själ i en frisk kropp” får sin egen his­to­ria, där gränser­na mel­lan frisk och sjuk, sund och galen, sud­das ut.

Elli är i sin tur den deprimer­ade och uttråkade borg­erli­ga dot­tern som rym­mer hemifrån för att föl­ja en förälskelse. Paret över­lever genom min­dre brott och fort­sät­ter på en medi­alt upp­märk­sam­mad Bonnie&Clyde-färd längs med den fin­s­ka kusten innan Elli sedan drama­tiskt åker fast och skickas till Själö. Ock­så Ellis bak­grund skil­drar roma­nen detal­jer­at med en djupt ambiva­lent mod­er­sre­la­tion i fokus: omöjlig att kom­ma nära, omöjlig att släp­pa. Ur Ellis karak­tär kunde man utläsa bor­der­line-drag, men det roma­nen snarare verkar vil­ja visa på är hur snävt han­dling­sutrym­met för en ung, rastlös kvin­na his­toriskt sett var­it och då särskilt igen i förhål­lande till sex­u­aliteten. Att Elli skickas till Själö skil­dras som något av en upp­fos­tringsåt­gärd, där de samhäl­leli­ga mak­tin­stanser­na och de borg­erli­ga föräl­drar­na står på sam­ma sida: hon ska bry­tas in i en mod­ell för lämpligt kvinnligt beteende. För Elli hägrar ock­så hela tiden hop­pet om att verk­li­gen få läm­na Själö om hon anpas­sar sig och lydigt upplåter sin kropp till förne­drande under­sökningar och extrema, ras­bi­ol­o­giskt influer­ade ingrepp. Med Elli tillkom­mer även ett klassper­spek­tiv: att få läm­na Själö kräver en familj som med ekonomiska medel stöder det­ta, något de fles­ta patien­ter sak­nar.

Som roman ter sig Själar­nas ö starkt präglad av den bakom­lig­gande dok­tor­savhan­dlin­gens teo­retiska ref­er­en­sra­mar: soci­ol­o­giska och fem­i­nis­tiska. Det­ta blir tydligt fram­för allt i hur sjuk­dom gestal­tas. Det är myck­et kropp i roma­nen, men soma­tiskt, genetiskt eller neu­rol­o­giskt betingad sjuk­dom intresser­ar den sig inte för, utan behand­lar endast för­bi­ilande. Det är kul­turellt och diskur­sivt upp­byg­g­da sjuk­doms­bilder som roma­nen vill beskri­va – hur snabbt kvin­nors avvikelse från samhäl­leli­ga normer kun­nat diag­nos­ticeras som men­tal sjuk­dom. Hur skör bal­ansen i psyki­a­trins his­to­ria var­it mel­lan vård och kon­troll. Och till hur stor del kvinnli­ga patien­ter var­it bärare av samhäl­lets egen sjuk­dom och misog­y­ni – sijaiskär­si­jöitä i Mart­ti Siiralas anda.

Ur ett rent lit­terärt per­spek­tiv funger­ar Själö syn­nerli­gen väl som han­dlingsplats. Skärgård­sön är en välkänd topos inom den fin­landssven­s­ka lit­ter­a­turen, det trån­ga rum­met en annan, och båda dessa möts i gestalt­nin­gen av hos­pi­talet. Instängdheten och fån­gen­skapen plac­eras vid det naturskö­na havs­ban­det – så nära Nagu att den större ön syns över vat­tnet. I dessa #metoo-tider plat­sar Själar­nas ö som en berät­telse om hur mak­tlösa och osed­da kvin­nor var­it i samhällen styr­da av täm­li­gen likgiltigt inställ­da män. På Själö är det den enväldiga dok­tor Mikan­der som råder med tidens psyki­a­triska diag­noser som dis­tanserande mak­tmedel. Roma­nen vis­ar inte heller något större intresse av att nyansera sin mans­bild; det här är fram­för allt en berät­telse om mar­gin­alis­er­ade kvin­nor och kvin­no­his­to­ria. Om det kom­plexa, ibland omöjli­ga ban­det mel­lan mödrar och döt­trar i patri­arkala samhällen, om kvin­nors sår­barhet och hys­teri och des­per­a­ta läng­tan. Men slut­li­gen även en berät­telse om kvin­nors kär­lek till varan­dra och om att söka fristäder för den. Trots sin karak­tär av fän­gelse blir Själö ock­så en plats för kvin­nor att äls­ka och stö­da andra kvin­nor, en plats där hop­pet – om det alls finns något – är sys­ter­skap.

Maria Juusela