Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Harri Virtanen Psykoanalyysi, menestyminen ja kitaransoiton taito

John Fahey oli yksi maail­man parhaista kitaris­teista. Hän soit­ti folk-musi­ikkia ja blue­sia met­al­likielisel­lä akus­tisel­la kitaral­la. Fahey yhdis­teli omaperäis­es­ti eri musi­ikki­tyyle­jä, ja hän sai kitaran kuu­losta­maan kokon­aiselta orkester­il­ta. Hänen musi­ikki­aan on kuvat­tu med­i­tati­ivisek­si ja trans­for­mati­ivisek­si. Se suun­tau­tui van­haan, out­oon ja prim­i­ti­iviseen, ja tutu­ista bluessävelmistä Fahey loi­hti esi­in jotakin ennen kuulema­ton­ta. Lukuis­ten levy­tys­ten joukos­sa on muu­ta­ma joul­ulevy, joista tuli myyn­timen­estyk­siä, ja Fahey onnis­tui paikkaa­maan niil­lä surkeaa talout­taan. Fahey­ta kuvataan liian mys­tisek­si mei­dän ajallemme (Guardian, 2017). Hän olikin jonkin aikaa kiin­nos­tunut intialais­es­ta mys­ti­ikas­ta, mut­ta pääasi­as­sa sen takia, että oli ihas­tunut gurun­sa sih­teeri­in.

Fahey ei arvostanut varhaisia töitään, mut­ta uransa lop­pupuolen musi­ik­ista hän sanoo, että soit­ti sitä kuin transsis­sa. ”Se oli jumalaista inspi­raa­tio­ta ja avoin­ta ali­ta­jun­taa” (The Wire, 1998).

Ennen psyko­ana­lyysi­aan, jos­ta hän puhuu useis­sa haas­tat­teluis­sa, Fahey yrit­ti tor­jua lap­suuten­sa trau­maat­tisia koke­muk­sia päi­htei­den avul­la. Hän ker­too, miten pihan poik­ki kulkenut kilpikon­na näyt­ti penikseltä ja sai hänet tolal­taan. Mateli­jat yhdis­tyivät lap­su­u­den sek­suaaliseen hyväk­sikäyt­töön. Niistä tuli osa hänen henkilöko­htaista mytolo­giaansa, ja ne esi­in­tyvät hänen maalauk­sis­saan tois­tu­vasti. Taruno­maiset liskot ovat myös hänen Tako­ma-levymerkkin­sä logos­sa – Tako­ma Park oli Faheyn lap­su­u­den koti­paik­ka.

Psyko­ana­lyysi aut­toi hän­tä selviy­tymään men­neisyy­den kanssa ja luo­maan merk­i­tyk­sel­listä tari­naa sekä musi­ikil­lis­es­ti että kuval­lis­es­ti. Psyko­ana­ly­y­sis­sa hän oppi myös jonkin­laisen transsitekni­ikan, jota hän käyt­ti soit­taes­saan.

Psyko­ana­lyyt­ti­nen men­estys­ta­ri­na voisi olla Freudin aja­tus siitä, että psyko­ana­lyysi parhaim­mil­laankin voi muun­taa neu­root­tisen kär­simyk­sen arkipäiväisek­si kur­ju­udek­si – näin ainakin Faheyn elämässä.

Ulkois­es­ti Faheyl­la ei ollut jäl­jel­lä yhtään mitään vuon­na 1998, kolme vuot­ta ennen kuole­maansa, kun The Wiren toimit­ta­ja tapasi hänet ”kaoot­tises­sa motel­li­huoneessa”. Kuitenkin Fahey ker­too, että men­estyk­sen vuodet oli­vat itsepetok­sen vuosia. Hän loi itselleen kau­ni­in maail­man ja teesken­teli elävän­sä siel­lä. ”Mut­ta en koskaan tun­tenut itseäni kau­ni­ik­si. Olin hul­lu, mut­ta en ollut siitä tietoinen. Olin surulli­nen, yksinäi­nen ja pelois­sani.” Ne vuodet oli­vat myös aikaa ennen psyko­ana­lyysia ja yri­tys­tä uno­htaa men­neisyy­den koke­muk­sia viinal­la ja lääkkeil­lä. ”Lisäsin laului­hin aina jonkin tas­apain­oisen ele­mentin, mut­ta se oli petos­ta, en ollut tas­apain­oinen.”

Hänen elämässään toteu­tui mon­en hänen ihaile­mansa bluesmiehen traagi­nen kohta­lo melkein iro­nisel­la taval­la. The Wiren haas­tat­telus­sa Fahey oli toiveikas ja alko­holis­mis­taan toipunut, mut­ta muut sairaudet ja rahat­to­muus vaiva­si­vat. Hän kuoli 62-vuo­ti­aana sydä­men ohi­tusleikkauk­seen.

Viimeis­inä vuosi­naan Fahey maalasi taulu­ja, joi­ta myy­dään edelleenkin maail­man huu­tokaupois­sa. Hän kir­joit­ti pari kir­jaa lukuis­ten levy­tys­ten lisäk­si. Toinen on nimeltään How blue­grass music destroyed my life. Se on kokoel­ma esseitä, fik­tio­ta ja omaelämäk­er­taa – samal­la taval­la totun­naisia, ulkoisia määritelmiä pak­ene­va kuin Fahey itse.

Mut­ta mikä saa Faheyn tari­nan näyt­tämään epäon­nis­tu­miselta? Viimeiset haas­tat­te­lut ovat täyn­nä viisaut­ta eikä niis­sä ole pätkääkään katkeru­ut­ta. Fahey jät­ti jäl­keen­sä vir­tuoosi­maista, ain­ut­laa­tu­ista musi­ikkia, jol­la hän ei kuitenkaan rikas­tunut. Jos hän olisi rikas­tunut, olisiko tari­na sil­loin men­estys­ta­ri­na? Jos hän olisi pysynyt ter­veenä, olisiko se sil­loin tari­na onnel­lis­es­ta elämästä?

Arvos­tuk­semme men­estys­tä, rahaa ja ter­veyt­tä kohtaan yltää läh­es fasis­tisi­in ja total­itäärisi­in mit­toi­hin. Ne ovat kult­tuuris­es­ti mei­hin niin iskostet­tu­ja, ettemme osaa edes kyseenalais­taa niitä. Emme osaa kyseenalais­taa ”hyv­in­voin­nin” tuhoavia ja eri­ar­vois­tavia vaiku­tuk­sia: Jos per­heesi ansait­see yli 80 000 euroa, kuu­lut maa­pal­lon rikkaim­paan yhteen pros­ent­ti­in ja riip­pumat­ta arvois­tasi, hiil­i­jalan­jälke­si on toden­näköis­es­ti niin suuri, etteivät vihertävät elämän­ta­pavalin­nat sitä kor­vaa. Vau­raus on yksi luon­toa tuhoav­impia tek­i­jöitä asen­teista riip­pumat­ta. Ja kään­täen: köy­hät tuhoa­vat vähem­män ympäristöään. Köy­hä elämän­ta­pa on siis ekol­o­gisem­pi ja eet­tisem­pi. On myös tutkit­tu, että köy­hät ovat empaat­tisem­pia, jous­tavampia ja kykeneväisem­piä ratko­maan ihmis­ten välisiä kon­flik­te­ja kuin rikkaat.

Kuitenkin vauras­tu­mi­nen on keskeisiä län­si­maisia arvo­ja. Se vaikut­taa asen­teisi­imme niitä kohtaan, jot­ka eivät rikas­tu, jot­ka elävät tukien varas­sa, ovat työt­tömiä tai syr­jäy­tyneitä. Men­estyk­sen ja onnel­lisu­u­den mit­tar­it ovat ulkoko­htaisia ja jul­mia. Sovel­lamme niitä armot­tomasti myös itseemme, kun arvioimme omaa elämän­tari­naamme. Ne määrit­tävät elämän­vai­hei­ta ja nor­maal­i­ut­ta aggres­si­ivisen kapeasti. Val­lit­se­va nor­mi ei näytä valinnal­ta, siitä poikkeami­nen näyt­tää.

Mil­lainen on psykoter­apeut­ti­nen men­estys­ta­ri­na? Toiv­ot­tavasti se ei sisäl­lä julk­i­lausumat­tomana ulkoista men­estys­tä, vau­raut­ta ja ydin­per­het­tä! Toiv­ot­tavasti se pitää sisäl­lään laa­jem­man ja jous­tavam­man käsi­tyk­sen hyvästä elämästä ja sen yksilöl­lis­es­tä, eri­tyis­es­tä toteu­tu­mis­es­ta kollek­ti­ivi­sista vaa­timuk­sista huoli­mat­ta.

Viimeisen haas­tat­telun­sa lopuk­si Fahey halusi nauhoit­taa tyt­töys­tävälleen C‑kasetille omaa musi­ikki­aan. ”Ali­ta­juis­es­ti tun­nen kaik­ki kitaran soin­nut ja ote­lau­dan äänet.”

Har­ri Vir­ta­nen