Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Elina Reenkola: Halu ja häpeä

Mitä häpeä on?

 

Häpeä on tuskalli­nen tunne, psyko­bi­ologi­nen affek­tireak­tio, joka herää usein äkil­lis­es­ti, kun ihmi­nen pal­jas­taa sisimpiä halu­jaan ja inti­ime­jä rakkau­den toiveitaan ja kokee, ettei kel­paa psyykkises­ti alas­tom­ana eikä ole ihantei­den­sa mukainen. Tukah­dutet­tu­jen tun­tei­den kuten vihan, kateu­den, ahneu­den, itsekkyy­den tai sadis­min pal­jastues­sa häpeä nos­taa päätään. Häpeää vir­iää myös, kun ihmi­nen joutuu nöyryyte­tyk­si tai halvek­sun­nan kohteek­si ja itse­tun­toa loukataan. Häpeä ilme­nee ruumi­il­lise­na kuten punas­tu­mise­na, käsien tärinänä tai hikoilu­na. Se on vas­takkaista kun­ni­alle, ylpey­delle ja tyy­tyväisyy­delle.

 

Sanal­la häpeä on eri­ty­isiä merk­i­tyk­siä suomen kielessä. Häpeä-sana poh­jaa ety­mol­o­gis­es­ti sanaan häpy, joka tarkoit­taa naaraan ulkoisia gen­i­taale­ja. Nyky­suomen sanakir­jan mukaan häpy tarkoit­taa taval­lis­es­ti ”naaraan ulkosyn­nyt­tim­iä” ja myös ”häpeän­tun­net­ta, häveliäisyyt­tä, kain­out­ta”. Häpeä liit­tyy suomen kielessä läheis­es­ti naiseen. Koke­muk­se­na häpeä on tut­tua kum­mallekin sukupuolelle (Reenko­la 2014).
Häpeä kuu­luu ihmisenä olemiseen. Olemme kaik­ki kesken­eräisiä ja vajavaisia. Häpeään heräämi­nen on edel­ly­tys inhimil­liselle toimin­nalle ja toisaal­ta häpeä tuot­taa vah­vaa kär­simys­tä ja oire­i­ta.

 

Rajoitun tarkastele­maan vain joitakin puo­lia häpeästä. Miten häpeä liit­tyy sek­suaaliseen halu­un ja ruumi­il­lisu­u­teen? Olen korostanut halun ja ihantei­den merk­i­tys­tä häpeässä (Reenko­la 2004; 2011; 2014). Pohdin siir­tymistä sym­bioot­tis­es­ta rakas­tamis­es­ta eril­liseen rakkau­teen. Käsit­te­len varhaista halua ja häpeää, lähen­tymiskri­isin häpeää sekä oidi­paal­ista halua ja häpeää, eri­tyis­es­ti naisel­la. Esitän että varhaisem­pikin häpeä jäsen­tyy uudelleen oidi­paali­vai­heessa sisäisek­si kon­flik­tik­si.

 

Kan­nat­taako pohtia erik­seen naisen häpeää?

 

Sanal­la ”nainen” voidaan tarkoit­taa ainakin kolmea seikkaa:

– biologi­nen tai anatomi­nen sukupuoli

– psykologi­nen sukupuoli-iden­ti­teet­ti, sub­jek­ti­ivi­nen käsi­tys, että on tyt­tö, nainen

– sukupuolirooli, sosi­ologi­nen kon­struk­tio

Useim­mil­la ihmisil­lä on jo varhain käsi­tys siitä, mitä sukupuol­ta hän. Kaikil­la näin ei ole. Olemme kaik­ki psyykkises­ti bisek­suaal­isia, kuten Freud jo aikanaan tote­si. On lisäk­si muun­sukupuolisia, transsukupuolisia ja inter­sukupuolisia. Psyykki­nen sukupuoli-iden­ti­teet­ti on eri kuin anatomi­nen sukupuoli. Suomen kielessä ei vain ole mitään käte­viä sano­ja erot­ta­maan niitä toi­sis­taan, kuten englan­nis­sa sex ja gen­der.

 

Osak­si häpeä on oman­laisen­sa miehel­lä ja naisel­la, se ankkuroituu ruumi­il­lisu­u­teen. Ruumis, keho, anatomiset eri­ty­i­som­i­naisu­udet, kuten gen­i­taalit ja ihmisen näille anta­mat merk­i­tyk­set, ovat olen­nainen osa per­soon­al­lisu­ut­ta. Tyt­tö antaa sisäti­lalleen omia merk­i­tyk­siään; se voi olla aarre ja nautin­to tai rojua, tyhjää tai väärän­laista. Hedelmäl­lisyy­den mah­dol­lisu­us voi olla ilo tai kirous. Tässä käsit­te­len naista, kohdullista henkilöä ja ruumi­il­lisu­u­den merk­i­tys­tä häpeässä.

 

Häpeä liit­tyy myös siihen, mitä naisel­la on, ei vain puut­teeseen. Naiselle on yleen­sä merk­i­tyk­sel­listä se, mitä hänel­lä on, ei vain se, mitä häneltä puut­tuu.

On sekä fal­lista kas­traa­tioahdis­tus­ta että fem­i­ni­in­istä kas­traa­tioahdis­tus­ta. Jälkim­mäi­nen tarkoit­taa naisen huol­ta vahin­gos­ta hänen fem­i­ni­in­isille gen­i­taaleilleen, niiden hedelmäl­lisyy­delle tai vau­valle. Naisen mieli­hyvän ais­timuk­set tun­tu­vat ruumi­in sisäl­lä, näkymät­tömis­sä. Niille on työlästä ja älyl­listä pon­nis­telua vaa­ti­vaa muo­va­ta mieliku­via ja sym­bol­e­ja. Ken­ties juuri tästä muo­dos­tuu ydinker­rostu­ma naisen häpeäherkkyy­delle ja ‑alt­tiudelle?

 

Helen Block Lewis on häpeäp­sykolo­gian merkit­tävä pio­neeri, ”häpeän äiti”. Häpeä on hänen mukaansa fenom­e­nol­o­gis­es­ti erään­lainen sisään­päin tapah­tu­va räjähdys tai rom­ah­dus, joka lamaut­taa ja pysäyt­tää (Lewis 1971). Lewis on viitan­nut amerikkalaisi­in tutkimuk­si­in, joiden mukaan naisel­la häpeä on yleisem­pää kuin miehillä. Hänen mukaansa se poh­jaa naisen ongel­malliseen riip­pu­vu­usalt­tiu­teen.

 

Naisen aivois­sa hip­pokam­pus on kuin ele­fan­til­la, se muis­taa riidat ja romanssit 10 ker­taa kauem­min kuin mies (Brizen­dine 2006), samoin nöyryy­tyk­set.

 

Naisen ase­ma ja häpeä

 

Nainen on nähty miehen vas­tako­htana ja ala­maise­na kaut­ta län­si­maisen ajat­telun his­to­ri­an. Naiset ja tytöt ovat pitkään olleet huonom­mas­sa ase­mas­sa, alis­tet­tuina ja vail­la tasa-arvoisia oikeuk­sia miesten kanssa. Naista on pidet­ty vajavaise­na ja heikom­pana mieheen ver­rat­tuna. Nainen on yhdis­tet­ty ruumi­iseen, ais­tei­hin, tun­teisi­in, heikkouteen ja pimey­teen vas­tako­htana miehisek­si märitel­ly­ille voimalle, tietoisu­udelle ja jär­jen val­olle. Tämä näke­mys on kasvualus­taa häpeän tun­teille.

 

Häpeästä sosi­aalise­na kon­ven­tiona on Iréne Matthis (1981) kir­joit­tanut. Hän esit­tää, että naisen häpeä ei ole biol­o­gis­es­ti määräy­tynyt poh­jautuen naisen gen­i­taaliseen vajavaisu­u­teen kuten Freud olet­ti (1931), vaan hei­jas­taa yhteiskun­nan käsi­tyk­siä naisen huonom­muud­es­ta ja miehis­es­tä ylivoimaisu­ud­es­ta. Hän pohtii häpeää ennen kaikkea kult­tuuri­in sidot­tuna.

 

Varhainen häpeä

 

Ihmis­lap­si syn­tyy psyykkises­ti vuorovaiku­tuk­ses­sa äidin tai muun hoita­jan kanssa. Siinä tun­teet, kuten häpeä, syyl­lisyys, inho tai kateus eriy­tyvät varhais­es­ta affek­ti­ma­tri­i­sista. Porges korostaa poly­va­gaali­teo­ri­as­saan (2011), miten vau­va pyrkii kiin­nit­tymään äidin kat­seeseen tur­val­lisu­ut­ta etsien sosi­aalisen liit­tymisen vir­iämisek­si alus­ta asti. Näis­sä pyrkimyk­sis­sä vau­va voi pet­tyä.

 

Varhaisin häpeä syn­tyy lapsel­la pet­tymyk­sis­sä äidin kanssa vas­tavuoroisu­u­den tavoit­telus­sa Broucekin (1982) sekä Ikosen ja Rechardtin (1994) mukaan. Broucek kuvaa, miten vau­va pet­tyy jo alle vuo­den ikäisenä, jos ei saa vas­taus­ta kom­mu­nikoin­tiyri­tyk­silleen. Siitä syn­tyvästä vau­van akuutista ahdis­tusti­las­ta häpeä eriy­tyy vähitellen. Varhainen häpeä on vielä varsin jäsen­tymätön­tä häm­men­nys­tä ja järky­tys­tä. Tyy­dy­tyk­sen muis­ti­jäl­ki äidin hoivas­ta sisältää vau­valle enig­maat­tisia vieste­jä äidin sek­suaal­isu­ud­es­ta, ja näitä sen on mah­do­ton täysin ymmärtää. Arvoituk­sel­liset viestit (Laplanche 1989) välit­tyvät äidin kat­seesta, kos­ke­tuk­ses­ta ja hoivas­ta. Ne liit­tyvät vau­van ero­geenisi­in alueisi­in, joi­ta äiti kos­ket­telee ja joil­la on tiivis­tet­tyjä merk­i­tyk­siä. Tästä välit­tyy lapselle vieste­jä, mieli­hyvän sävy­isiä tai mieli­pa­han sävy­isiä, jot­ka muo­vau­tu­vat hänen mieliku­vikseen omas­ta min­u­ud­es­ta. Varhaiset sen­suaaliset koke­muk­set säi­lyvät ruumi­in muis­tis­sa, vaik­ka eivät vielä saa sano­ja tai sym­bol­e­ja. Ne ilmenevät toim­intana, suh­tau­tu­misi­na omaan ruumi­iseen ja sävyt­tävät häpeää.

 

Häpeä sisäisenä kon­flik­ti­na

 

Häpeää voidaan tarkastel­la sisäisenä kon­flik­ti­na, jos­sa tietyn toiveen tai tyy­dy­tys­tä tuot­ta­van havain­toelämyk­sen toteu­tus joutuu ris­tiri­itaan sisäis­ten esto­jen kanssa. Häpeäkon­flik­tin mallis­sa toiveet rakaste­tuk­si tulemis­es­ta ja kel­paamis­es­ta kar­i­u­tu­vat sisäis­ten ver­tailu­jen seu­rauk­se­na. Ihmi­nen ver­tailee jatku­vasti minää minä-ihanteisi­in. Kun näi­den välil­lä on jän­nitet­tä, vir­iää häpeää ja itse­tun­non ongelmia. Seu­rauk­se­na herää häpeän sig­naali­ahdis­tus, tiedosta­mat­tomien suo­jamekanis­mien aktivoitu­mi­nen ja ne johta­vat uusi­in kom­pro­mis­si-muo­dostelmi­in (Freud 1900/1968). Kuilu omien ihantei­den ja minän välil­lä altistaa häpeälle. Tavoit­ta­mat­tomat ihanteet ovat keskeisiä häpeässä (Piers & Singer 1953; Chas­seguet-Smirgel 1985; Wurmser 1994).

 

Täy­den­tävää näkökul­maa häpeään tuo Leon Wurmser (1994) kuvaa­mal­la pri­maarista häpeää, jos­sa häpeän alku­ma­tri­isi­na ovat nimeno­maan eril­lisyy­den lujit­tumiseen ja lähen­tymiskri­isin liit­tyvät pul­mat, jot­ka koros­tu­vat lapsel­la noin puoli­tois­tavuo­ti­aas­ta alka­en. Häpeän tunne alkaa vir­itä selvem­pänä juuri lähen­tymiskri­isin aikana. Tämä kri­it­ti­nen vai­he vaatii lapselta eri­tyis­es­ti psyykkistä työtä. Lap­si on sil­loin herkästi haavoit­tu­va ja kokee hel­posti, että hän ei kel­paa tai hän­tä ei rakaste­ta pienenä, sukupuolis­es­ti vajavaise­na ja kyvyt­tömänä ruumi­in­sa sisältö­jen tai aukko­jen hallintaan. Lap­si pyrkii varhain vuorotellen eril­lisyy­teen äidis­tä ja vuorotellen yrit­tää saa­da äitiä uudelleen val­taansa ja yksey­teen. Tämä voi johtaa joko uuteen hävet­tävään sym­bioot­tiseen riip­pu­vu­u­teen äidis­tä tai sille vas­takkaiseen halvek­su­vaan piit­taa­mat­to­muu­teen äidis­tä. Varhaisem­mat pet­tymyk­set vas­tavuoroisu­u­den pyrkimyk­sis­sä jäävät muis­ti­jälk­inä aivoihin ja hei­jas­tu­vat myös puolestaan eril­lisyy­den ongelmi­in. Pri­maarisen häpeän mallis­sa val­okeilaa suun­nataan lapsen sisäiseen maail­maan ja sen ris­tiri­itoi­hin. Lap­si tekee psyykkistä työtä alus­ta alka­en. Hän muokkaa itse havain­to­jaan, tun­te­muk­si­aan, koke­muk­si­aan ja pet­tymyk­siään vas­tavuoroisu­u­den toiveis­saan oma­l­la taval­laan ja antaa niille oman­laisia merk­i­tyk­siä ja tekee niistä omia teo­ri­oitaan ja fan­ta­sioitaan.

 

Ihmis­lap­si on äärim­mäisen avu­ton ja riip­pu­vainen äidin hoivas­ta, eikä pysty hal­lit­se­maan tai tyy­dyt­tämään viet­te­jään kuten nälkää, mikä luo maas­toa häpeälle. Häpeän sisäl­lön arkaaise­na poh­jana voidaan pitää häpeän tri­a­dia (Wurmser 1994): heikkous, vajavaisu­us ja kyvyt­tömyys kehon aukko­jen hallintaan. Taap­er­oikäisel­lä on kolme tärkeää psyykkistä mene­tys­tä eril­lisyy­den sel­vetessä. Hän luop­uu vähitellen omnipotenssin kuvitel­mas­ta, täy­del­lisyy­den illu­u­sio väistyy ja hän tajuaa, että on kyvytön kehon aukko­jen hallintaan.

 

Keskeinen väit­teeni on, että lapsen varhainen häpeä jäsen­tyy vähitellen sisäisek­si kon­flik­tik­si. Häpeäl­lä on laa­jem­pi psyko­dy­nami­ik­ka kuin pet­tymyk­set äiti­in vas­tavuoroisu­u­den toiveis­sa. Häpeästä ei voi syyt­tää äitiä, vas­tavuoroisu­u­den puut­teesta, eipä isääkään tai patri­arkaal­ista kult­tuuria. Lapsen äärim­mäi­nen avut­to­muus ja riip­pu­vu­us van­hem­mista, pienu­us-kom­plek­si virit­tää sinän­sä häpeää. Tämä kär­jistyy oidi­paali­vai­heessa, jol­loin lap­si on riit­tämätön van­hem­man kump­paniksi. Halu herät­tää häpeää.

 

Häpeän ulot­tuvuuk­sia

 

Häpeä voi olla rak­en­tavaa tai tuhoavaa – hyvän­laa­tu­ista tai pahan­laa­tu­ista. Häpeä on edel­ly­tys kult­tuurin ja sivistyk­sen muo­dos­tu­miselle. Elämän­vi­etin, Eroksen, palveluk­ses­sa häpeä on lievää ja rak­en­tavaa. Häpeä kuu­luu näin ollen nor­maali­in kehi­tyk­seen. Häpeä suo­jelee min­u­ut­ta ja inti­im­iä koke­mus­ta. Se on myös säätelevä funk­tio suo­jaa­mas­sa min­u­ut­ta sietämät­tömän voimakkail­ta viet­tiki­iho­tuk­sil­ta. Häpeään heräämi­nen aut­taa ihmistä luop­umaan omnipotenssista, hillit­semään itsekästä halu­jen toteut­tamista ja lop­u­ton­ta ahneut­ta. Häpeämi­nen saa ihmisen huomioimaan toisia ihmisiä, huole­hti­maan heistä ja maa­pal­lon tule­vaisu­ud­es­ta.

 

Pahan­laa­tu­inen häpeä lamaan­nut­taa ja johtaa vetäy­tymiseen objek­teista ja äärim­mäisenä itse­murha-ajatuk­si­in ja ‑tekoi­hin kuole­man­vi­etin yllyt­tämänä. Se estää sub­jek­ti­na toim­imista; se hal­vaan­nut­taa, ahdis­taa ja tuot­taa syvää kär­simys­tä. Pahan­laa­tu­inen häpeä estää ihmistä ole­mas­ta oman elämän­sä päähenkilö. Se estää naista aja­mas­ta omaa etu­aan ja puo­lus­ta­maan itseään, naut­ti­mas­ta sek­suaal­isu­ud­estaan ja sen sijaan saa vaiken­e­maan ja lamaan­tu­maan.

 

Häpeä voi olla sisäistä tai ulkoista. Sisäi­nen häpeä vir­iää sisäisenä ris­tiri­itana, kun pal­jas­tuu ihantei­den­sa vas­taisek­si esimerkik­si riip­pu­vaisek­si, osaa­mat­tomak­si, avut­tomak­si tai kyvyt­tömäk­si hal­lit­se­maan tun­teitaan ja halu­jaan. Sisäistä häpeää voi potea yksin ollessa, sig­naali­ahdis­tuk­se­na, kun ihmi­nen ei tunne tavoit­ta­vansa sisäisiä ihanteitaan. Näin ollen ihanteet ovat keskeisiä häpeän syt­tymisessä. Tästä häpeän­tun­teesta ei voi syyt­tää mui­ta, ei miestä tai van­hempia. Häpeä voi nos­taa päätään, vaik­ka pet­tymyk­set vas­tavuoroisu­u­den tavoit­telus­sa eivät olisi ajanko­htaisia.

 

Häpeä tarkoit­taa myös ennakoivaa ahdis­tus­ta vaaras­ta joutua nöyryyte­tyk­si tai halvek­sun­nan kohteek­si. Sisäi­nen häpeä ehkäisee sil­loin ennal­ta julk­ista nöyryy­tys­tä. Tästä päästäänkin ulkoiseen häpeään, joka herää häpäisys­tä ja nöyryyt­tämis­es­tä tai fyy­sisen koske­mat­to­muu­den loukkaamis­es­ta. Uhrin häpeä on usein lamaan­nut­tavaa. Ulkoinen häpeä vir­iää reak­tiona tois­t­en tekoon, mut­ta se voi myös herät­tää ja tuo­da esi­in sisäsyn­tyisen häpeän­tun­teen.

 

Sam­makko metaforana häpeälle

 

Käytän sam­makkoa metaforana häpeälle. Sam­makko on vas­ten­mieli­nen ja limainen eluk­ka, jota kukaan ei halua syli­in­sä. Sam­makko loikkaa äkisti kuten häpeän tunne. Sam­makko­ja voi päästä suus­ta huo­maa­mat­ta. Se sym­bol­oi naisen gen­i­taale­ja, jot­ka ovat pehmeät ja limaiset tai miehen gen­i­taale­ja, jot­ka uhmaa­vat pain­ovoimaa erek­tios­sa kuin sam­makon loik­ka. Toisaal­ta sam­makko oli muinaises­sa Egyp­tis­sä arvostet­tu hedelmäl­lisyy­den jumalatar, Hekate. Häpeässä onkin nuo molem­mat ulot­tuvu­udet: rak­en­ta­va ja tuhoa­va.

 

Myytit ja häpeä

 

Anti­ikin myytit käsit­televät piilota­jun­nas­ta kumpuavia pyrkimyk­siä ja ris­tiri­ito­ja, rakkaut­ta, vihaa, nöyryy­tyk­siä, kos­ton­hi­moa ja myös häpeää.

Aidos oli kreikkalaises­sa mytolo­gias­sa häpeän jumalatar ja samal­la kun­nioit­tamisen, nöyryy­den ja vaa­ti­mat­to­muu­den edus­ta­ja. Aidos esti ihmisiä tekemästä toisille väärin. Tässä myytis­sä häpeä on myös rak­en­tavaa ja tarpeel­lista. Neme­sis, kos­ton ja oikeu­den­mukaisu­u­den jumalatar oli hänen läheinen kump­panin­sa. Häpeä ja kos­to liit­tyvätkin läheis­es­ti yhteen. Nöyryy­tyk­set ja häpeä-rai­vo lietso­vat kos­ton­hi­moa. Kos­ton­hi­moinen rai­vo voi laan­tua vas­ta kun ihmi­nen on saanut kos­ke­tus­ta sen taustal­la ole­vaan häpeään. Kosto­fan­ta­siois­sa ihmi­nen pyrkii palaut­ta­maan nar­sis­tisen tas­apain­on ja lievit­tämään häpeää.

 

Parati­isimyyt­ti ker­too eril­lisyy­teen siir­tymis­es­tä sekä häpeän ja halun syn­nys­tä. Karko­tus parati­i­sista, sym­bioosista, johtaa työläälle tielle kohti sek­suaal­isu­u­den ja halu­jen hal­tu­unot­toa. On vain tie kohti eril­lisyyt­tä, jota joutuu psyykkisel­lä työl­lä pros­es­soimaan kohti vas­tavuoroisu­ut­ta. Kadote­tun parati­isin ihan­neti­lan ihmi­nen pyrkii löytämään uudelleen ihanteis­saan.

 

Narkissos-myytis­sä kuvail­laan häpeämätön­tä Narkissos­ta ja häpeävää Ekhoa. Häpeä kietoutuu itse­tun­non ongelmi­in. Nar­sis­tisil­la häir­iöil­lä on juuren­sa toiseu­den trau­man kohtaamises­sa ja eril­lisen iden­ti­teetin hal­tu­un ottamises­sa. Häpeä on nar­sis­min ver­hot­tu kump­pani. Olen kir­jas­sani Nainen ja häpeä (Reenko­la 2014) kuvail­lut tarkem­min Narkissos-myyt­tiä ja Oidi­pus-myyt­tiä.

 

Oidi­pus-myytin kään­neko­htana on juuri Oidipuk­sen heräämi­nen häpeään. Häpeään havah­tu­mi­nen merk­it­see toiseu­den myön­tämistä, tois­t­en huomioimista, siir­tymistä konkreet­tis­es­ta teosta sym­bol­iseen ajat­telu­un, sukupolvien välisen eron myön­tämistä. Oidi­pus voi kään­tää kat­seen sisään­päin, sisäiseen maail­maansa, toim­imisen ase­mas­ta. Oidi­pus tajuaa, että hän on Laiok­sen ja Iokas­teen lap­si, eikä voikaan olla äidin puoliso mah­tavasti isän­sä ohit­taen. Ins­es­tikiel­to astuu voimaan ja herät­tää pienu­u­den ja riit­tämät­tömyy­den kipeät ja hävet­tävät tun­teet.

 

Elek­tra-myyt­ti (Sofok­les 1986; Aiskhy­los 1961) kuvaa tytön kolmioasetel­maa, jos­sa suhde äiti­in on täyn­nä vihaa ja äid­in­murhan toivei­ta ja isä on ihan­noitu. Elek­tra-myyt­ti valaisee naisen sielun pimeitä aluei­ta, nöyryy­tys­tä ja häpeä-raivoa. Äiti, Kly­taimnes­tra, on häpäis­syt ja nöyryyt­tänyt Elek­traa pitämäl­lä tämän palveli­jan ase­mas­sa ja lähet­tänyt hänen vel­jen­sä Orestesin maan­pakoon. Kly­taimnes­tra on murhan­nut Agamem­non­in, Elek­tran ja Orestesin isän ja juh­lii Agamem­non­in kuole­maa ilo­juh­lin ker­ran kuukaudessa tyt­tären­sä Elek­tran surua pilkat­en.

 

Kly­taimnes­tra on omis­tau­tunut rakas­ta­jalleen Aigisthok­selle, mut­ta ei Elek­tralle. Aigisthos pääsee äidin sänkyyn ja syli­in ja saa äidin omis­tau­tu­van rakkau­den. Elek­tra jää nöyryytet­tynä syr­jään pariskun­nan suh­teesta. Täyn­nä häpeä-raivoa Elek­tra kään­tää pienu­u­den ja häpeän tun­teen­sa mah­tavak­si kos­tovoimak­si yllyt­täen Oreste­sia murhaa­maan hei­dän äitin­sä. Kostaes­saan isän­sä kuole­man hän halu­aa hävit­tää äidin ja hänen kump­panin­sa yhteisen nautin­non, kan­tanäyn ja samal­la lievit­tää omaa nöyryy­tys­tään ulkop­uolisu­ud­es­ta. Elek­tral­la rakkaus ei miedonna hänen murhan­hi­moista vihaansa, eikä osal­lis­tu­mi­nen äid­in­murhaan Orestesin kanssa lievitä hänen nöyryy­tys­tään. Elek­tra jää elämään yksinäisenä ja synkkänä.

Oidi­pus-myyt­ti ei ker­ro tytön oidi­paal­ista asetel­maa. Kuvailen seu­raavas­sa kap­paleessa Kore/Perse­phone-myyt­tiä, joka kuvaa sitä osu­vam­min.

 

Halu ja häpeä oidi­paali­vai­heessa

 

Oidi­paali­vai­he on tärkeä sol­muko­h­ta, jos­sa lapsen rakkau­den toiveet kar­i­u­tu­vat usein häpeäl­lis­inä. Gen­i­taalien tun­te­muk­set voimis­tu­vat tässä vai­heessa ja eroot­tiset halut ilmestyvät voimal­la lapsen elämään. Lap­si alkaa miet­tiä van­hempi­en suh­teen laat­ua pariskun­tana. Isän merk­i­tys selke­nee. Sek­suaal­is­ten halu­jen voimis­tu­mi­nen lisää tietoisu­ut­ta eril­lis­es­tä min­u­ud­es­ta ja tuo tul­lessaan häpeän. Oidi­pus-kom­plek­si tarkoit­taa yleis­es­ti muo­toil­tuna lapsen riit­tämät­tömyyt­tä van­hempi­en kump­paniksi ja ulkop­uolelle jäämistä hei­dän sek­suaalis­es­ta suh­teestaan. Lapsen koke­mus pienu­ud­es­ta, riit­tämät­tömyy­destä ja syr­jään jäämis­es­tä herät­tää väistämät­tä häpeää. Jokainen lap­si kohtaa oidi­paalisen kolmioasetel­man ja käsit­telee sen oma­l­la taval­laan. Hän voi esimerkik­si pyrk­iä kieltämään oidi­paalisen asetel­man ja kan­tanäyn merk­i­tyk­siä ja kään­tyä fal­liseen mah­tavu­u­teen ja kaikkivoipaisu­u­teen riit­tämät­tömyyt­tä lievit­tämään. Toteu­tunut ins­es­ti taas sat­ut­taa las­ta ja tuot­taa uhrin häpeää.

 

Oidi­pus on alle­go­ria sille psyykkiselle työlle ja kamp­pailulle, jota lap­si käy ottaes­saan hal­tu­un­sa halu­jaan ja into­hi­mo­jaan ja muokates­saan niitä reali­teet­tien vaa­timusten mukaisek­si. Oidi­paa­li­nen häpeä muo­dos­tuu vähitellen sisäisek­si kon­flik­tik­si. Aikaisem­pikin häpeäaines jäsen­tyy nyt uudelleen kon­flik­tin­o­mais­es­ti. Jos lapsel­la on paljon varhaisia pet­tymyk­siä van­hempi­in, oidi­paaliseen riit­tämät­tömyy­teen tör­määmi­nen ja sen herät­tämä häpeä voi kehit­tyä sietämät­tömäk­si.

 

Tytön ja pojan oidi­paali­vai­he eroa­vat toi­sis­taan. Tytöl­lä on selvem­min kuin pojal­la kak­si rakkau­denko­hdet­ta, äiti ja isä. Äiti on sekä tytölle että pojalle yleen­sä ensim­mäi­nen rakkau­den ja halun sekä samas­tu­misen kohde ja varhaisin hoivaa­ja. Tyt­tö siir­tyy posi­ti­ivises­sa oidi­paaliasetel­mas­sa rakas­ta­maan äidin lisäk­si isää, kol­mat­ta. Tämä niin san­ot­tu kohteen­si­ir­to on merk­i­tyk­selli­nen tytön kehi­tyk­sessä. Rakastet­tu äiti, saman­lainen, samas­tu­mis­ten kohde ja elin­tärkeä hoivaa­ja, muut­tuu samal­la tytölle kade­hdit­tavak­si kil­pail­i­jak­si. Äitiä kohtaan herää vah­va vihan ja rakkau­den ris­tiri­ita. Tämän ambivalenssin käsit­telyssä tyt­tö joutuu tekemään jatku­vaa psyykkistä työtä. Tyt­tö saa selvem­min kuin poi­ka kahdet rukkaset oidi­paali­vai­heen rakkau­den pyrkimyk­sis­sä, sekä äidiltä että isältä (Reenko­la 2004). Tämä koet­telee tytön itse­tun­toa ja nar­sis­mia ja altistaa tyt­töä häpeälle. Tytölle on tärkeää varmis­taa rakaste­tuk­si tulem­i­nen. Poi­ka taas on haavoit­tuvainen miehisen iden­ti­teet­tin­sä rak­en­tamises­sa.

 

Tytön oidi­paaliasetel­maa onkin kut­sut­tu Perse­phone-kom­plek­sik­si (Kul­ish & Holtz­man 2008). Kreikkalaises­sa myytis­sä Kore oli äitin­sä Deme­terin kanssa niityl­lä poim­i­mas­sa kukkia, kun mies, Man­alan jumala, Hades, ryösti ja raiskasi Koren ja vei mukaan Man­alaan. Zeus-isä sovit­teli asian niin, että Kore/Persephone viet­ti osan vuot­ta, kesän, Deme­terin luona ja osan vuot­ta, tal­ven, Hadek­sen luona. Koren ollessa Deme­terin luona luon­to kukoisti hedelmäl­lisenä ja Koren palates­sa Hadek­sen luo oli talvi.

 

Eril­liseen rakkau­teen siir­tymi­nen, irtaan­tu­mi­nen äidis­tä ja samas­tu­mi­nen äiti­in ker­tau­tu­vat jatku­vana syk­lisenä heil­urili­ik­keenä. Koren ja Deme­terin eron ja jälleen­ta­paamisen vuorot­telu kuvas­taa osu­vasti tätä pros­es­sia, jos­sa nainen uus­in­taa elämän eri vai­heis­sa samas­tu­misia äiti­in ja hyvää liit­toa äidin kanssa saaden siitä voimia.

 

Kore-myyt­ti kuvaa osu­vasti myös nuoren naisen häpeää eril­lisyy­destä ja sek­suaal­i­sista haluista. Sek­suaa­li­nen halu ja akti­ivi­su­us on sijoitet­tu mieheen, Hadek­seen. Kore piilot­taa ne salaisuuksi­na Man­alan onkaloi­hin, äidin ulot­tumat­tomi­in. Salaisu­udet ovat tärkeitä nuoren tytön eril­lisyy­delle ja hävet­tävän piilot­tamisek­si.

 

Tytöl­lä negati­ivi­nen oidi­paa­li­nen vai­he on keskeinen. Siihen liit­tyviä pyrkimyk­siä ja kaipauk­sia on usein sivu­utet­tu, vaik­ka pul­mat tässä vai­heessa voivat olla kauaskan­toisia ja voimis­ta­vat häpeää. Siinä tytön tehtävänä on äiti­in kohdis­tu­van rakkau­den ja halun eli niin san­otun homosek­suaalisen libidon yhdis­te­ly min­u­u­teen. Pyrkimyk­set olla äidin ain­oa kump­pani herät­tävät naisel­la herkästi häpeää. Tytölle voi olla järky­tys havai­ta, ettei hän olekaan äidin ain­oa huomion ja hal­tioituneen kat­seen kohde. Äiti onkin pet­turi, jol­la on toinen rakkau­den kohde, isä tai muu aikuinen kump­pani. Tör­määmi­nen riit­tämät­tömyy­teen äidille on toisille tytöille tyr­mistyt­tävää ja sietämät­tömän hävet­tävää. Varhaisen, täy­del­lisen ruumi­inku­van illu­u­sion mene­tys ja puut­teel­lisu­u­den koke­mus ovat uhkaa min­u­udelle.

 

Kan­tanäky, aja­tus van­hempi­en rakastelus­ta on omi­aan järkyt­tämään tytön illu­u­sio­ta täy­del­lisyy­destä tuo­den häpeää. Aja­tus isästä, joka pystyy tyy­dyt­tämään äidin halun ja elävöit­tämään jopa masen­tuneen äidin sek­suaalisen mieli­hyvän ja orgas­min tuo­jana, hor­jut­taa tyt­tären nar­sis­tista kaikkivoivu­ut­ta perus­teel­lis­es­ti. Näin käy varsinkin, jos tyt­tö ei ole saanut riit­tävästi tun­net­ta äidin rakkaud­es­ta eikä ole sulat­tanut äidin mene­tys­tä sym­bioot­tisen rakkau­den kohteena. Äidin fan­ta­sia hänet täy­del­lis­es­ti tyy­dyt­tävästä tyt­tärestä ei sal­li tytön olla rauhas­sa pieni ja vajavainen. Esimerkik­si suorit­ta­janainen, joka yltää luo­maan häikäi­se­viä teok­sia, saat­taa kuvail­la ole­vansa hävet­tävän tyhjä sisältä.

 

Tyt­tö voi jäädä negati­iviseen oidi­paaliseen vai­heeseen tai perään­tyä siihen pysytellen äidin, saman­laisen, rakkau­den tavoit­telus­sa isän ollessa etupäässä kil­pail­i­ja ja kuokkavieras. Isän pelot­tavu­us ja fan­tasi­at väki­val­taisen kan­tanäyn vaar­al­lisu­ud­es­ta äidille pitävät tyt­töä tässä asetel­mas­sa. Tytölle on mutkikas­ta ja hävet­tävää äidin kaipu­un eli homosek­suaalisen libidon ja rakkau­den yhdis­tämi­nen min­u­u­teen.

 

Nainen ja häpeä

 

Seu­raavas­sa pohdin naisen sisäistä häpeää ja sen muo­dos­tu­mista kolmes­ta näkökul­mas­ta: äidis­tä eriy­tymi­nen, sisäi­nen ris­tiri­ita minän ja ihantei­den välil­lä sekä naisen anato­mi­an eri­ty­i­som­i­naisu­udet.

 

  1. Eril­lisyy­den työläys ja sisäkkäisyy­den koke­mus

 

Tytön eriy­tymi­nen äidis­tä on eri­tyisen työläs pros­es­si, kos­ka tyt­tö irtaan­tuu äidis­tä, saman­lais­es­ta, samas­tu­mis­ten kohteesta. Sym­bo­l­i­nen äid­in­murha äidis­tä irtaan­tu­mise­na ja eril­lisen iden­ti­teetin muo­vaami­nen ovat tytölle vaa­ti­va urak­ka (Reenko­la 2008). Äidin mene­tys sym­bioot­tisen rakkau­den kohteena ja siir­tymi­nen eril­liseen rakkau­teen on keskeinen sol­muko­h­ta tytön kehi­tyk­sessä. Se vaatii eri­ty­istä psyykkistä työtä ja rak­en­tavaa aggres­sio­ta voimana. Min­u­u­den vah­va eril­lisyys ja rajo­jen selkeys eivät ole naiselle omi­nais­in­ta. Häpeäalt­tius herää eril­lisyy­den ollessa hauras. Tämä maas­to on otolli­nen häpeän ja häpeä­fan­ta­sioiden vir­iämiselle. Sym­bol­ista äid­in­murhaa tyt­tö ker­taa oidi­paali­vai­heessa, jol­loin elin­tärkeästä ja rakaste­tus­ta äidis­tä tulee myös kil­pail­i­ja. Nuoru­usiässä tämä ker­tau­tuu uudelleen naisel­lisen sek­suaal­isu­u­den hal­tu­uno­to­ssa.

 

Toisaal­ta tyt­tö voi säi­lyt­tää min­u­udessaan pri­maarisamas­tu­miset äiti­in. Tytöstä kas­vaa itses­tään nainen, Edenin puu­tarha; hänen sisäl­lään voi kas­vaa vau­va, osana hän­tä ja samal­la eril­lisenä omine per­in­tötek­i­jöi­neen. Naisen koke­muk­ses­sa minä ja ei-minä, ulkoinen ja sisäi­nen maail­ma sekä eril­lisyys ja ei-eril­lisyys eivät ole selkeästi erotet­tavis­sa vaan kietoutu­vat eri­tyisel­lä taval­la toisi­in­sa: sisäkkäin. Mah­dol­lisu­us sisäkkäisyy­den koke­muk­seen hei­jas­tuu myös naisen psyy­keen. Miehel­lä sekä psyykki­nen eril­lisyy­den koke­mus että ruumi­in rajat ovat selkeäm­mät.

 

  1. Ihanteet – kom­pas­si vai korset­ti

Minäi­hanteet ovat keskeisiä häpeässä (Piers & Singer 1953; Chas­seguet-Smirgel 1985; Wurmser 1994). Ne anta­vat suun­taa ja arvo­ja elämällemme toimien kom­passin tavoin, osana ylim­inää. Toisaal­ta ne ovat pain­os­ta­van vaa­tivia kuin korset­ti. Naisen minäi­hanteen fem­i­ni­inisen yti­men muo­dostaa pyrkimys olla itse lap­su­udessa menete­tyn äidin kaltainen, täy­delli­nen äiti-Parati­isi. Naisen minäi­hanteet ovat selvem­min bisek­suaal­isia, niis­sä pain­ot­tuvat sekä niin san­otut fal­liset että äidil­liset pyrkimyk­set. Tämä avaa naiselle mah­dol­lisuuk­sia kah­teen suun­taan ja toisaal­ta se luo ris­tiri­itaa ja häpeää, kahdelta suunnal­ta. Falli­nen minäi­hanne vaatii näyt­tävi­in suorituk­si­in opiskeluis­sa ja työelämässä. Äidilli­nen ihanne taas vaatii rakas­ta­maan las­ta vail­la vihaa ja omis­tau­tu­maan lapselle itsen­sä toteut­tamisen ase­mas­ta. Äitimyytin ja mum­mimyytin vaa­timuk­set hei­jas­ta­vat myös naisen sisäisiä ihantei­ta. Lisäk­si naisen ihanteis­sa voi pain­ot­tua kol­man­te­na pyrkimyk­set olla täy­del­lisen viehät­tävä, sek­suaalis­es­ti puoleen­sa vetävä nainen, ikuis­es­ti nuori ja kau­nis. Nav­igoin­ti kohti näitä ihantei­ta on vaa­ti­vaa ja tavoit­ta­mat­tom­i­na ne altista­vat häpeälle.

 

Tois­t­en huomioimi­nen, eri­tyis­es­ti rakkaiden ihmis­ten, on naisen ihanteis­sa tärkeää, per­in­teis­es­ti. Kiltteys, vihan hillintä, aggres­sioiden vält­tämi­nen on ihanteena kuin kuris­ta­va korset­ti, jon­ka luut ovat liian tiukalla.

 

Rakastet­tuna pysymi­nen on naisen ihanne ja hylä­tyk­si jou­tu­mi­nen hävet­tää. Puh­taus, hillintä, siisteys ja hyvä tuok­su ovat niin ikään ihantei­ta hillit­tömyy­den ja sotkun sijaan. Pidä­tyskyvyn menet­tämi­nen on naiselle kauhis­ta­va häpeä, sekä ruumi­in erit­tei­den että tun­tei­den. Naisen häpeä ilme­nee usein rumuu­den tun­teina, kau­ni­il­lakin.

 

Kult­tuuri ja sisäiset ihanteet vaikut­ta­vat kehämäis­es­ti toisi­in­sa. Kun kult­tuurin ihanteet muut­tuvat, ne vaikut­ta­vat sisäisi­in ihanteisi­in ja niiden muu­tos hei­jas­tuu kult­tuurin ja medi­an ihanteisi­in. Naisen ihanteet ovat muut­tuneet viimeisen viidenkym­men vuo­den kulues­sa. Sek­sisuh­teet eivät ole pohjo­is­maises­sa kaupunkikult­tuuris­sa enää hävet­täviä. Puolen­sa pitämi­nen, itsen­sä toteut­ta­mi­nen ja aggres­sioiden rak­en­ta­va käyt­tö ovat uusia ihantei­ta.

 

  1. Naisen ruumi­in maanti­eto; sisäkkäisyy­den koke­mus ja hedelmälli­nen sisäti­la

 

Min­u­us on alun perin ja ensisi­jais­es­ti ruumi­illi­nen, pain­ot­ti Freud (1923.) Tie anato­mi­as­ta psyykkisi­in merk­i­tyk­si­in on työläs, varsinkin naisel­la. Freud kiin­nit­ti huomio­ta sukupuolten välisi­in eroi­hin häpeän kokemises­sa. Hän havain­noi tässä kohtaa poikkeuk­sel­lisen tarkasti tytön ais­timuk­sia kli­torik­sen tun­to­herkkyy­destä, mis­tä hän arveli seu­raa­van ”häkel­lyt­tävää häpeän tul­vaa”. Freud ei fal­losen­trisen naisvi­hamielisessä näke­myk­sessään myön­tänyt vagi­naal­is­ten tun­te­musten merk­i­tys­tä tytöl­lä. Hän ei arvostanut naisen sisäti­lan mieli­hyvää ja aartei­ta, ei myöskään raskau­den merk­i­tys­tä arvokkaana naiselle. Freudin näke­myk­set nais­es­ta vain vajavaise­na mieheen ver­rat­tuna ovat naista halvek­su­via ja häpäi­se­viä.

 

Karen Hor­ney (1987) kyseenalaisti Freudin käsi­tyk­set peniska­teu­den pri­maarisu­ud­es­ta ja pain­ot­ti vagi­nan ja kohdun merk­i­tys­tä. Tyt­tö on myös ylpeä gen­i­taalien­sa mieli­hyvästä ja hedelmäl­lisyy­destään.

 

Näkymätön sisäti­la – run­sas vai tyhjä?

Tytön sisä­gen­i­taalit ovat piilos­sa. Näkymät­tömän sisäti­lan, halun ja mieli­hyvän paikan muokkaami­nen mieliku­viksi ja sanoik­si vaatii eri­ty­istä psyykkistä työtä ja älyl­listä pon­nis­telua.

 

Tytölle annet­tu mas­tur­baa­tiok­iel­to kuu­luu usein: ”Älä kaivele pyl­lyäsi.” Se on omi­aan vahvis­ta­maan ruumi­in rajo­jen ja vyöhykkei­den epämääräisyyt­tä. Gen­i­taalit, anaalialue ja ure­traa­li­nen alue liitetään tytöl­lä sanal­lis­es­ti yhteen, pyl­lyk­si. Ulosteet ja virt­sa yhdis­tetään gen­i­taalei­hin. Tämä korostaa mieli­hyvän yhteyt­tä likaisu­u­teen ja saas­taan, häpeäl­liseen. Mieli­hyvän tun­te­muk­set tytön gen­i­taalis­es­ta sisäti­las­ta sekoit­tuvat anaal­is­ten sisältö­jen hai­se­vi­in sotkui­hin ja herät­tävät kon­trol­lin menet­tämisen pelko­ja. Ruumi­in pidät­telemät­tömät sisäl­löt alka­vat tun­tua hävet­täviltä. Poikaa taas uhataan näkyvän eli­men, pip­pelin leikkaamisel­la tai vahin­goit­tumisel­la.

 

Tyt­tö ei voi esitel­lä sisäisiä gen­i­taale­jaan, ”kukkaroa, korurasi­aa” vai­vat­tomasti kuten pojat näkyvää kikke­liään. Äidille ei ole luon­te­vaa ihastel­la tytön sisä­gen­i­taale­ja, pojan kikke­liä, ”vesipyssyä” sen sijaan on. Tytön itse­tun­nolle on tärkeää saa­da van­hem­mil­ta hyväksyvää peilaus­ta eikä häpeälle altistavaa vähät­te­lyä, saati toru­ja gen­i­taaliseudun pal­jastelulle tai sen sym­bol­eille, kuten nukelle tai rimp­sumekoille. Näkymät­tömän inti­imin sisäti­lan katek­toimi­nen onkin tytölle vaa­ti­vaa. Monille naisille sisäti­la on tyhjä ja vail­la nautin­toa, toisille se on run­sas ja mieli­hyvää tuo­va.

 

Toisaal­ta sisim­män ver­hoami­nen on naiselle keskeistä, samoin oman halun ja nautin­non salaami­nen. Niin kauan kuin eril­lisyys on hauras, on tarpeen suo­ja­ta sis­in­tään ver­hoa­mal­la se ja sala­ta mielip­i­teen­sä ja nautin­ton­sa.

 

Kohtu ja häpeä

Olemme kaik­ki syn­tyneet naisen kohdus­ta. Tytöl­lä on jo pien­estä pitäen näkymä vau­vo­jen syn­nyt­tämiseen äidin lail­la. Samas­tu­miset äiti­in, saman­laiseen lujit­ta­vat hänen nar­sis­mi­aan tässä kohtaa ja ovat hänen min­uuten­sa poh­jakallio­ta. Pojas­sa tämä saat­taa herät­tää häpeää ja tun­net­ta vajavaisu­ud­es­ta ver­rat­tuna naiseen, kohdulliseen. Naiselta puut­tuu penis ja mieheltä kohtu. Molem­mat ovat vajavaisia toiseen sukupuoleen ver­rat­tuna, mis­tä vir­iää häpeää. Molem­mil­la on run­saut­en­sa ja puut­teen­sa.

 

Kohdun psyykki­nen merk­i­tys naiselle vai­htelee ääripäästä toiseen. Joillekin se on naiseu­den ja hedelmäl­lisyy­den sym­boli, toisille turha ja häir­it­sevä elin. Kohdun­pois­to on mon­elle ikään­tyvälle naiselle huo­jen­nus ja helpo­tus, kipu­jen ja vuo­to­jen vähetessä sen myötä. Toisille se näistä huoli­mat­ta on hävet­tävä mene­tys, vaik­ka ei enää lap­sia halu­aisikaan.

 

Transsukupuolisen henkilön suh­tau­tu­mista kohtu­un ja häpeään olisi kiin­nos­ta­va ja tärkeä tutkia. Hän kokee elävän­sä väärässä ruumi­is­sa ja halu­aa kor­ja­ta gen­i­taalin­sa ja muut sukupuoliset tun­nus­merk­it psyykkistä sukupuoltaan vas­taavak­si. Miehistävässä kor­jauk­ses­sa muo­toil­laan sukuelin­ten alue uudelleen ja edel­ly­tyk­senä sille on ster­il­isaa­tio. Kohtu pois­te­taan, väärän­laise­na.

 

Kli­toris

Kli­torik­selle, häpykielelle, ei ole vieläkään käytössä yleistä arkikie­len nimeä. Kli­toris on ain­oa elin, joka on pelkästään mieli­hyvää varten. Äid­it eivät juurikaan puhu häpykielestä tyt­tärilleen. Kli­torik­sen nimet­tömyys altistaa tytön koke­muk­selle, että hänen mieli­hyvän­sä on jotain hävet­tävää, rumaa ja vis­usti salat­tavaa. Sek­suaal­ista mieli­hyvää ja mas­tur­boin­tia eivät äiti eikä isä voi opet­taa tytölle. Mei­dän kult­tuuris­samme se olisi ruumi­in rajo­ja rikko­vaa ja ins­es­tistä.

 

Jotkut äid­it käyt­tävät kli­torik­ses­ta nim­i­tys­tä nap­pi tai herne, kuten H. C. Ander­s­enin sadus­sa Prins­es­sa ja herne. Patjo­jen alla piilos­sa ole­va herne sym­bol­oi kli­torista, jon­ka tun­te­muk­set aito tyt­tö tun­nistaa. Aikuiset naiset käyt­tävät eri­laisia nim­i­tyk­siä kli­torik­ses­ta, esim. liipaisin, laukaisin, nip­pu­la, napuk­ka, pikku koira.

 

Kuukautiset – vir­taa­va uni­ver­su­mi

Kuukautisveri on näkyvä punainen viesti ovu­laa­tios­ta ja naisen poten­ti­aal­ista kan­taa uut­ta elämää sisäl­lään, hedelmäl­lisyy­den mah­dol­lisu­ud­es­ta. Kuukautisv­eren tahrat ovat hävet­täviä ja aivan toisel­la taval­la kuin vahin­goit­tumis­es­ta tule­vat ver­i­tahrat.

 

Kuukautisi­in liit­tyy monia piilota­juisia merk­i­tyk­siä, joi­ta jär­ki ja val­is­tus eivät pysty kokon­aan hävit­tämään. Kuukautisveri herät­tää pelko­ja ja häpeää sisäti­lan vahin­goit­tumis­es­ta. Veren­vuo­to liit­tyy myös mui­hin ruumi­in erit­teisi­in, ulosteisi­in ja virt­saan ja voi tun­tua hai­se­val­ta ja saas­taiselta. Kuukautisveri on yhdis­tet­ty usein vaar­al­liseen ja demoniseen. Moni ker­too psykoter­api­as­saan kauhukoke­muk­sis­taan, miten kuukautisveri oli tahran­nut vaat­teet kesken koulupäivän, rat­sas­tuskurssil­la tai kesäleir­il­lä. He oli­si­vat halun­neet vajo­ta maan alle häpeästä. Häpeän ase­mes­ta nainen saisi kuitenkin olla ylpeä kuukautisv­eren ain­ut­laa­tu­i­sista omi­naisuuk­sista, siitä löy­det­ty­jen kan­ta­solu­jen taute­ja paran­tavista omi­naisuuk­sista (Reenko­la 2011).

 

Naisen ruumis on kuin vir­taa­va uni­ver­su­mi, kuona-ainei­den ohel­la val­uu pidäk­keet­tä muitakin nesteitä – kuukautisver­ta, äid­in­maitoa ja sik­iövet­tä. Kehon rajat ovat jous­tavia ja läpäi­sevät nesteitä. Häpeä liit­tyy hallinnan puut­teeseen, kuten rakon tai suolen pidä­tyskyvyn mene­tys jo lapse­na.

 

Naisen kehon vuodot ovat hävet­täviä, niitä pide­tään jopa irvokkaina. Lovi­isan kirkos­sa oli vuo­den­vai­h­teessa 2017–18 näyt­te­ly, jos­sa Pauli­ina Turak­ka Purho­sen tek­sti­iliveis­tok­sis­sa oli kuvat­tu alas­ton­ta juuri syn­nyt­tänyt­tä vuo­tavaa naista imet­tämässä vau­vaansa. Tämä herät­ti run­saasti pahek­sun­taa ja kirkko­val­tu­us­ton puheen­jo­hta­ja sai siitä tap­pouhkauk­sen. Taulut ris­ti­in­nauli­tus­ta Jeesuk­ses­ta ver­ta vuo­ta­vana sen sijaan eivät herätä pahek­sun­taa.

 

Häpeä­fan­tasi­at

Häpeään liit­tyy eri­laisia häpeä­fan­ta­sioi­ta, tietoisia ja piilota­juisia. Katse ja kat­so­tuk­si tulem­i­nen ovat niis­sä olen­naisia. Niis­sä on ”sisäi­nen silmä”, joka arvioi ja mit­tailee min­u­ut­ta, kun taas syyl­lisyy­den tun­teis­sa koh­dataan ”sisäi­nen tuo­mari”. Häpeä­fan­tasian ”sisäi­nen silmä” voi olla ankaran halvek­su­va ja pun­ni­ta min­u­u­den kevyek­si ja epätäy­del­lisek­si ver­rat­tuna täy­del­lisyyt­tä vaa­tivi­in minäi­hanteisi­in. Tämä silmä sijoite­taan usein yleisöön, kat­so­jaan, joka nau­raa tai pilkkaa. Häpeä­fan­ta­sioi­hin voi sisäl­tyä aja­tus maagis­es­ta kat­seesta, joka pal­jas­taa yti­men tai tunkeu­tuu sinne. Häpeä herät­tää halun piiloutua ja sala­ta hävet­tävää kat­seelta. ”Häpeän silmät päästäni”, san­o­taan. Sanon­nas­sa koros­tuu silmien ja kat­seen merk­i­tys häpeässä. Oidi­pus todel­lakin puhkaisi silmän­sä häpeästä. Häpeä­fan­ta­sioi­hin on olen­naista tutus­tua psykoter­api­an häpeä­työsken­telyssä.

 

Naisel­la häpeä­fan­ta­sioi­ta saat­taa herätä bisek­suaalisen minäi­hanteen kum­mal­takin suunnal­ta. Niitä vir­iää ruumi­in eri vyöhykkeiltä: on oraal­isia, anaal­isia ja ure­traal­isia sekä fal­lisia fan­ta­sioi­ta. Häpeäkoke­muk­sia kuvaa­maan käytetään usein ruumi­il­lisia metafo­ria, jot­ka liit­tyvät lap­su­u­den varhaisi­in sen­sorisi­in tun­te­muk­si­in ja sek­suaal­isi­in teo­ri­oi­hin ruumi­in sisäpuoles­ta ja pin­nas­ta. Ne voivat olla lapsen koke­muk­sia tai havain­to­ja van­hempi­en suh­tau­tu­mis­es­ta tai sit­ten lapsen pro­jek­tioi­ta omista tun­teista. Niis­sä on usein anaal­isia sisältöjä, esimerkik­si haisunäätä, paskakasa, kakka­pal­lo, vas­ten­mieli­nen, limainen, räkäi­nen, vuo­ta­va, tuhri­va. Niiden sisältönä voi olla kyvyt­tömyys pidät­tää ruumi­in sisältöjä, ulostei­ta, virt­saa, kuukautisvuo­toa, äid­in­maitoa tai pidätel­lä ja hal­li­ta tun­tei­ta, kuten vihaa tai kateut­ta. Oraal­isia sisältöjä ovat ahmat­ti, maiskut­teli­ja, irstail­i­ja, kan­ni­baali. Mui­ta sisältöjä on luke­mat­to­mia: type­rä, idioot­ti, itkupil­li, lapselli­nen, mätä, vialli­nen, ojas­ta löy­det­ty, vai­h­dokas, ele­fant­ti, bim­bo tai type­rä blon­di. Nainen voi häpeä­fan­ta­siois­saan ennakoi­da ole­vansa vihaise­na muiden silmis­sä nau­ret­ta­va kirku­va hys­teerikko, rääkyvä akka tai kauhea ämmä. Tyt­tö voi luo­da oidi­paalis­es­ta ulkop­uolisu­ud­es­ta eri­laisia omia fan­ta­sioi­ta: ”Jään ulkop­uolelle, kos­ka olen likainen, kakkainen ja hai­se­va” tai ”Min­ua ei huoli­ta mukaan, kos­ka olen ruma ja vajavainen”, ”Vas­ta jos saan peniksen, pääsen ehkä mukaan”.

 

Rumuu­den tunne

 

Naisen häpeä ilme­nee usein rumuu­den tun­teena, kau­ni­il­lakin naisel­la. Sen syn­tyyn vaikut­ta­vat mon­et tek­i­jät eri vai­heis­sa: varhaiset trau­maat­tiset koke­muk­set äidin kanssa; äidin ihail­e­van kat­seen vähäisyys, vas­takaiun puute, muut trau­mat, kuten sairaala­hoidot, nuku­tuk­set, leikkauk­set, siihen voi tul­la ainek­sia oidi­paal­i­sista rukka­sista äidiltä ja isältä, penis-kateud­es­ta, syyl­lisyy­destä äid­in­murhapyrkimyk­sien takia tai äidin voit­tamisen toiveista. Tunne siitä, että ruumis on ruma ja sisin mätä (Lax 1997) on tuskalli­nen.

 

Pikku­tytöt eivät ole pelkästään ”kanelia ja sok­e­ria” niin kuin lorus­sa san­o­taan! Pikku­tyt­tö voi olla äidin mielessä hai­se­va kakka­pal­lo ja pis­sas­otku, iljet­tävä oksen­nus­pönt­to, räkäi­nen ja limainen tai maiskut­ta­va syöp­pö. Kyke­neekö äiti pitämään vau­vaa suloise­na hajuineen ja sotkuineenkin, kiukkuise­na ja kilju­vana tai nuoru­usikäistä kil­pailun haluista ja raivoavaa tyt­töä rakkaana?

 

Sek­suaal­isu­us ja häpeä

 

Freud määrit­teli libidon maskuli­inisek­si; fem­i­ni­inisen libidon pos­tu­loi­vat Karen Hor­ney ja Ernest Jones. Naisen halu ja ais­til­lisu­us on luon­teeltaan eri­laista kuin miehen. Naisen libido on luon­teeltaan vir­taavaa, ren­gas­mais­es­ti laa­jenevaa; vas­taan­ot­tamisen halu on akti­ivista, mieli­hyvää tuot­tavaa eikä suinkaan vain pas­si­ivista, kuten jotkut luule­vat. Naisen orgas­mi voi laa­je­ta vagi­nas­ta ja kli­torik­ses­ta rin­toi­hin, iho­tun­te­muk­si­in ja hei­jas­tua aal­toillen koko ruumi­iseen.

 

Rakastelus­sa ihmi­nen voi hävetä halun­sa eri puo­lia. Orgasti­nen hurmio saat­taa herät­tää kauhu­ja min­u­u­den val­taamis­es­ta tul­van tai myrskyn lail­la tai toisen alis­ta­mak­si jou­tu­mis­es­ta. Sek­suaalisen kiiho­tus, himo ja orgas­mi­in heit­täy­tymi­nen herät­tää usein häpeää ja pelko­ja hallinnan menet­tämis­es­tä, kuten lapse­na kyvyt­tömyy­dessä pidät­tää pis­saa ja ulostei­ta. Mon­et naiset pelkäävät orgas­mi­in heit­täy­tymisen vievän kuole­maan. Ran­skas­sa orgas­mia kut­su­taankin pienek­si kuole­mak­si. Toisaal­ta nainen voi hävetä orgas­min puutet­ta ja teesken­nel­lä sitä. Mas­tur­boin­ti on mon­elle inti­i­mi salaisu­us ja hävet­tävää.

 

On syvää tyy­dy­tys­tä tuot­ta­va koke­mus, jos kel­paa toiselle omana itsenään sek­suaalielämässä. Rakaste­tuk­si ja halu­tuk­si tulemisen koke­mus lievit­tää häpeää.

 

Äitiys ja häpeä

Äidik­si tulo kos­ket­taa naisen sis­in­tä ydin­tä myöten sekä psyykkises­ti että ruumi­il­lis­es­ti. Äitiys voi olla tyy­tyväisyy­den ja ylpey­den aihe, syvä ja nautin­nolli­nen koke­mus, mut­ta äitiy­destä ja hedelmäl­lisyy­destä nousee herkästi myös häpeää mon­elta suunnal­ta. Täy­delli­nen äiti ei voi olla kukaan äitimyytin ja omien ihantei­den sitä vaaties­sa, ja tämä laukaisee usein sietämätön­tä häpeää ja epäon­nis­tu­misen tun­tei­ta. Las­ten epäon­nis­tu­miset koulus­sa ja työelämässä herät­tävät surun ohel­la häpeää, puhu­mat­takaan las­ten huumei­den käytöstä tai rikok­sista. Las­ten psyykki­nen oireilu tai sairas­t­a­mi­nen on usein syvän häpeän aihe.

Lapset­to­muus, kesken­menot, sik­iön kuole­ma, abor­tit, raskau­den kom­p­likaa­tiot, ime­tysongel­mat ovat naisel­la kipeitä ja keskeisiä häpeän aihei­ta.

Äiti käyt­tää häpeää tehokkaasti kas­va­tuskeinona kotona. Päiväkodeis­sa ja hoitopaikois­sa lapset laite­taan jäähylle, ei enää nurkkaan häpeämään. Tämä tep­sii, mut­ta jät­tää jäl­keen­sä häpeävän ihmisen. Keskeistä häpeäkas­vatuk­ses­sa on, ettei lap­si kel­paa omana itsenään, avut­tomana, osaa­mat­tomana ja pienenä tai mus­ta­sukkaise­na ja raivoa­vana. Lap­si ei saa ilmaista han­kalia tun­teitaan, kuten eroahdis­tus­ta, ikävää, vihaa, surua tai loukkaan­tu­mista.

Vai­hde­vu­o­sis­sa naisen hedelmäl­lisyys päät­tyy vähitellen ja hor­monien eri­tys muut­tuu toisen­laisek­si. Vai­hde­vu­o­sis­sa ole­va ”ämmä” tun­tuu hävet­tävältä, vaik­ka huo­jen­tavaa voikin olla, ettei enää saa lisää vau­vo­ja.

Toisaal­ta vai­hde­vu­osi-ikäi­nen nainen tun­tee vapau­tu­vansa lapsen­teon, kump­panin etsimisen ja miesten viehät­tämisen jäädessä taka-alalle. Hän on jo köm­mähdyk­sen­sä tehnyt ja niistä selvin­nyt. Hänen ei enää tarvitse pyrk­iä ihantei­den täy­del­lisyy­teen.

Nainen on rauhas­sa äkäi­nen van­ha ämmä, hänen ei tarvitse hävetä kiukkuaan eikä yrit­tää miel­lyt­tää ja myötäil­lä toisia. Sekä miehet että naiset arvosta­vat ja kun­nioit­ta­vat van­haa ja viisas­ta naista, ja hänet voidaan vali­ta johtote­htävi­in. Kil­pailu nais­ten kesken väistyy, ja miehet eivät pelkää tai kade­h­di van­haa naista, joka ei enää syn­nytä vau­vo­ja.

Kuo­let­ta­va häpeä

Häpeä voi olla kuo­let­tavaa. Äärim­mäisim­pänä ja epä­toivoisim­pana tapana selviy­tyä häpeästä ihmisel­lä on pää­tymi­nen itse­murhayri­tyk­si­in tai itse­murhaan. Itse­murhan vaikut­tim­i­na ovat usein itse­tun­non loukkauk­set ja nöyryy­tyk­set.

Jou­tu­mi­nen äärim­mäisen avut­to­muu­den tilaan, jos­sa ei voi määrätä itse omas­ta elämästään tai ruumi­is­taan, johtaa usein itse­tuhoon. Kuo­let­tavaa häpeää saat­taa naisel­la herät­tää jou­tu­mi­nen raiskauk­sen, sek­suaalisen hyväk­sikäytön tai ins­es­tin kohteek­si. Näis­sä toteu­tuu tekona naisen syvin huoli ruumi­in sisäti­laan tunkeu­tu­mis­es­ta tai siihen kohdis­tu­vas­ta vahin­gos­ta ja kyvyt­tömyy­destä määrätä itse omas­ta ruumista ja sen aukoista. Oma ruumis tun­tuu teon jäl­keen pilat­ul­ta, riko­tul­ta, kaukana ihantei­den kau­ni­ista ja ehjästä ruumi­ista. Uhrin häpeä voi olla sietämätön­tä, ja äärim­mil­lään se johtaa itse­murhaan. Aikaisem­min, mut­ta ei enää nykyään, kuo­let­tavaa häpeää herät­ti avi­o­li­iton ulkop­uo­li­nen raskaus ja vau­van syn­nyt­tämi­nen.

Häpeämät­tömyys

Häpeämät­tömyys on eräs tapa käsitel­lä häpeää. Häpeämät­tömyyt­tä kuvataan yleisenä piir­teenä nar­sis­ti­sis­sa häir­iöis­sä ja psykopaateil­la, mut­ta se on tarpeel­lista ja rak­en­tavaa asioiden rohkealle esit­tämiselle, esimerkik­si kir­jail­i­joil­la, kuvataiteil­i­joil­la ja pio­neer­i­työtä tekevil­lä.

Häpeämätön pyrkii ohit­ta­maan häpeän tun­temisen tyystin. Tämä näyt­täy­tyy muille ihmisille häpeämät­tömyytenä, julkeutena ja kylmyytenä. Se peit­tää tehokkaasti alleen sat­ute­tun ja nöyryyte­tyn ihmisen. Hävet­tävien puolien, kuten avut­to­muu­den ja puut­teel­lisuuk­sien piilot­ta­mi­nen itseltä ja muil­ta, on sil­loin tui­ki tärkeää. Häpeämätön pyrkii käyt­tämään sosi­aal­ista suju­vu­ut­ta ja palvo­vaa yleisöä suo­jana hän­tä uhkaavia hävet­täviä yksinäisyy­den ja riit­tämät­tömyy­den­tun­tei­ta vas­taan.

Häpeämätön löytää mag­neetin tavoin kump­panikseen häpeävän ihmisen, johon hän voi sijoit­taa oman pois­lohko­tun häpeän­sä. Täl­lainen asetel­ma on usein suh­teessa, jos­sa toinen on ylem­myy­den­tun­toinen Narkissos, joka nolaa kump­pa­ni­aan, kaiku­na toimi­vaa häpeävää Ekhoa. Narkissos sijoit­taa häpeän­sä kump­pani­in­sa ja nolat­tu osa­puoli kokee häpeän nahois­saan kum­mankin puoles­ta. Yhteinen sana­ton työn­jako on tiivis ja kestävä, vaikkakin kär­simys­tä tuot­ta­va. Häpeämätön röyhkimys ja häpeävä kär­sivä surkimus osal­lis­tu­vat kumpikin osaltaan nar­sis­tiseen trage­di­aan.

Aikaisem­min sek­suaa­li­nen häveliäisyys oli ihantei­den mukaista, eri­tyis­es­ti naisel­la. Nykyään sek­suaalisen halun pal­jas­t­a­mi­nen tai avoin sek­sikkyys on päin­vas­toin ihanne, näin siis naisil­lakin. Porno, sek­si ja rivous ovat medi­as­sa avoin­ta, näen­näisen häpeämät­tömästi. Ylisek­su­al­isoi­tu­mi­nen voi peit­tää alleen häpeää ja ahdis­tus­ta, jopa vihaa. Psyykkistä kipua kuor­rute­taan sil­loin sek­suaalisel­la mieli­hyväl­lä. On hävet­täväm­pää puhua inti­imistä halus­ta ja rakkau­den kaipu­us­ta kuin esit­tää tai kat­sel­la pornoa.

Häpeämät­tömyys on jonk­i­nasteise­na tarpeelli­nen taiteil­i­jalle, jot­ta hän uskaltaisi pal­jas­taa yleisölle sis­in­tä min­u­ut­taan. Kir­jail­i­ja sanoit­taa inti­im­iä koke­mus­taan ja avaa sitä muiden kat­seille häpeämät­tä. Taiteil­i­jal­la on yleen­sä myös poikkeuk­selli­nen kos­ke­tus piilota­jun­taan, jos­ta hän ammen­taa mui­ta kos­ket­tavia teemo­ja. Taiteil­i­ja on ammat­tike­htaa­ja. Hän rohke­nee trans­gres­sioon, rajo­jen rikkomiseen ja nos­taa esille kohah­dut­tavia ajatuk­sia ja näkökul­mia, jot­ka eivät ole per­in­teisen ajat­telun mukaisia tai ovat aikaansa edel­lä.

 

Myös psykoter­apeu­tit ovat ammat­tike­htaa­jia, jot­ka työssään otta­vat puheek­si vai­et­tu­ja hävet­täviä ja nolo­ja asioi­ta ja esteitä niistä puhu­miselle. Vaik­ka häpeän muodot ovat muut­tuneet, sen ydin­tä on edelleen oman haavoit­tuvan min­u­u­den, avut­to­muu­den ja arko­jen rakkau­den toivei­den ja läheisyy­den kaipu­un pal­jas­tu­mi­nen.

 

Nainen ja häpäisy

 

Nainen on joutunut sietämään häpäi­sevää ja nöyryyt­tävää kohtelua kaut­ta aiko­jen. Tämä on tietysti herät­tänyt naises­sa syvää häpeää. Naista ja naisen sukupuolie­lim­iä häväistään eri­tyis­es­ti raiskauk­sis­sa ja sek­suaalises­sa hyväk­sikäytössä. Nais­ten raiskaami­nen on ollut keino häpäistä naisen kun­ni­aa ja samal­la väline häpäistä vihol­lis­mi­esten kun­ni­aa. Eri­tyis­es­ti patri­arkaal­i­sis­sa ja ankaran uskon­nol­li­sis­sa mais­sa naisen sek­suaal­ista akti­ivi­su­ut­ta ja halua halu­taan eri­tyis­es­ti kon­trol­loi­da, sitä pelätään ja halvek­su­taan ja siitä ran­gais­taan naista.

 

Kehon häpäisy ja lut­ka-häpäisy, huorit­telu ovat ver­baalisen häpäisemisen ilmiöitä, joista on alet­tu puhua viime vuosi­na lisään­tyvästi. Body sham­ing, kehon häpäisy tarkoit­taa anato­mi­aan, eri­tyis­es­ti yli­pain­oon, läskei­hin ja kokoon, mut­ta myös naisen tai tytön rin­toi­hin ja mui­hin ruumi­inosi­in kohdis­tu­via kom­ment­te­ja. Niitä lauko­vat tytöille vier­aat ihmiset, usein miehet, kadul­la tai medi­as­sa. Jos van­hem­mat häpäi­sevät las­ten­sa kehoa, esimerkik­si yli­pain­oa tai lapsen kokoa, pienu­ut­ta tai pitu­ut­ta, se on omi­aan muokkaa­maan minäku­vaa ja ruumi­inku­vaa hävet­tävän negati­ivisek­si.

 

Fat-sham­ing tarkoit­taa läs­ki-häpäisyä. Ilmiössä useim­miten nais­ten ja nuorten tyt­tö­jen yli­pain­oa irvail­laan avoimesti, tämän kuullen ja myös julkises­ti. Lihavu­ut­ta ja läskiä, joi­ta ei siedä itsessään, sijoit­ta­vat jotkut toiseen ja pilkkaa­vat niitä toises­sa.

Slut-sham­ing tarkoit­taa eri­tyis­es­ti naisen moraal­ista pahek­sum­ista ja naisen sek­suaal­is­ten toim­into­jen ja mieli­hyvän tai poli­it­tisen akti­ivi­su­u­den halvek­sum­ista ja pilkkaamista. Se ilme­nee huorit­telu­na. Myös raiskauk­sen tai sek­suaalisen hyväk­sikäytön kohteen, uhrin syyl­listämi­nen sisäl­tyy tähän käsit­teeseen. Uhria syytetään väärän­lais­es­ta pukeu­tu­mis­es­ta, kuten liian lyhyestä hameesta tai avoimes­ta kaula-aukos­ta tai yleen­sä viet­televyy­destä. Useim­miten häpäisi­jä on mies ja kohde nainen tai tyt­tö. Kuitenkin myös naiset huorit­tel­e­vat toisia naisia, tyt­töjäkin, jol­loin sijoit­ta­vat riet­taudet mui­hin ja nos­ta­vat näin itsen­sä hyveel­lisen naisen osaan.

 

Kuukauti­sista ja men­struoivista nai­sista puhutaan halvek­su­vasti ja hei­dän työkykyään ja kom­pe­tenssi­aan kuukautisvuodon aikana vähätel­lään. Miehen hal­ven­ta­vat ja häpäi­sevät puheet kuukauti­sista ja raskaud­es­ta ilmen­tävät pelkoa ja kateut­ta naisen hedelmäl­lisyyt­tä kohtaan sekä häpeää omas­ta vajavaisu­ud­es­ta tässä.

 

Miesten sek­suaal­isu­ud­es­ta tai miehen var­talon omi­naisuuk­sista, kuten hyvän­näköi­sistä harteista, rei­sistä tai pepus­ta eivät naiset vas­taaval­la taval­la heit­tele määrit­tele­viä tai halvek­su­via her­jo­ja. Miehen potenssista tai sen puut­teesta naiset sen sijaan lauko­vat arvioivia kom­ment­te­ja. Omaa yli­val­taansa naiseen mies korostaa lauko­ma­l­la halvek­su­via her­jauk­sia tai tunkeu­tu­via määritelmiä naisen sek­suaal­isu­ud­es­ta tai rin­noista, taka­puoles­ta tai yli­pain­os­ta. Miehen pelot naisen sek­suaal­ista vetovoimaa ja sen lumoa kohtaan ilmenevät pyrkimyk­senä häpäistä niitä halvek­su­val­la sanas­tol­la tai pyrkimyksinä suit­sia naisen sek­suaal­isu­ut­ta.

 

#Metoo-kam­pan­ja osoit­taa, miten naiset ovat rohkaistuneet ilmaise­maan vai­et­tu­ja hävet­täviä asioi­ta sek­suaalis­es­ta häirin­nästä ja puhu­maan niistä julkises­ti. Täl­laiseen tarvi­taan joku kehtaa­ja, joka ottaa asian esille julkises­ti. Jos ajanko­h­ta on otolli­nen, se ottaa tul­ta. Näin uhrin lamaan­nut­tavaa häpeää selätetään.

 

Häpeä psykoter­api­as­sa

 

Käsit­telemätön häpeä on yleisimpiä syitä hoidon keskeyt­tämiseen.

Hävet­täviä asioi­ta piilote­taan, niitä väl­tetään, niistä vai­etaan tai niitä käsitel­lään hyökkäämäl­lä itseä vas­taan tai toista vas­taan, nöyryyt­täviä koke­muk­sia kään­netään tois­t­en nöyryyt­tämisek­si tai niitä ero­ti­soidaan. Sik­si hävet­tävät asi­at ja tun­teet kätkey­tyvät hoi­dos­sakin. On tärkeä tavoit­taa, mikä mil­loinkin lait­taa liik­keelle häpeän­tun­tei­ta nyky­hetkessä, myös välit­tömänä reak­tiona ter­apeutin vaiken­e­misi­in ja mui­hin toimi­in, sanomisi­in tai sanomat­ta jät­tämisi­in. Häpeän­tun­teet ovat psykoter­a­pi­ois­sa vahvin este sisäiseen maail­maan tutus­tu­miselle ja itse­tun­te­muk­sen lisään­tymiselle. Mon­et psykoter­apeu­tit ovat sen­si­ti­ivisiä oma­lle häpeälleen, ja hei­dän itse­tun­toaan loukkaa, jos he eivät saa poti­lail­taan ihailua, tun­nus­tus­ta tai onnis­tu­misen tun­net­ta. Äärim­mil­lään he saat­ta­vat kai­va­ta poti­lail­taan kohen­nus­ta itse­tun­nolleen, jol­loin he sietävät etupäässä posi­ti­ivista suh­tau­tu­mista ja ihan­noimista.

 

Nais­ter­apeut­ti voi kokea häpeäl­lisenä sen, että on riit­tämätön ihan­noidun vah­van isän ja fal­lisen voiman edus­ta­jak­si ja eri­tyis­es­ti puut­teelli­nen miehis­ten samas­tu­mis­ten kohteek­si. Vah­va suo­jau­tu­mi­nen häpeältä ja oman riit­tämät­tömyy­den sivu­ut­ta­mi­nen johtaa hel­posti elävän spon­taanisu­u­den kuolemiseen, psykoter­api­an hau­taus­maa­han. Oman rajal­lisu­u­den myön­tämi­nen on olen­naista myös psykoter­apeutin työssä. Vaik­ka kaikkivoipaisu­us on kaipauk­semme, riit­tämät­tömyys ja riip­pu­vu­us muista on kohtalomme. Samoin häpeä.

 

Sisäsyn­tyisen häpeän hal­tu­unot­to

 

Häpeän voit­tamisek­si on tärkeä tutus­tua omi­in vas­ten­mielisi­in, vajavaisi­in tai hal­lit­se­mat­tomi­in puoli­in ja kam­mot­tavi­in tun­teisi­in ja ottaa tämä ”sisäi­nen sam­makko” omak­seen. Kun hyväksyy itseään armol­lis­es­ti myös avut­tomana, heikkona ja vajavaise­na tai aggres­si­ivise­na, ei tarvitse piiloutua ja kätkeä min­u­ut­ta. Häpeä ei häviä äkisti vaan se laan­tuu kär­siväl­lis­es­ti psyykkistä työtä tekemäl­lä. Hävet­tävää osaa­mat­to­muut­ta ja riip­pu­vu­ut­ta toi­sista joutuu sietämään itsessään, jot­ta voisi ottaa vas­taan toisil­ta jotain ja oppia. Virheitä tekee jokainen, niitä varoes­sa ei uskalla ottaa riske­jä eikä lähteä mihinkään uuteen. Vihan vil­lipedot voi kesyt­tää ja val­jas­taa voimak­si; häpeä-sam­makon sietämi­nen vapaut­taa voimia. Kaikil­la ihmisil­lä on nar­sis­tisia vau­ri­oi­ta ja siis myös häpeää, jota rakkaus voi jos­sain määrin paran­taa.

 

Eli­na Reenko­la

Artikke­li hyväksyt­ty 29.1.2018.
Kir­jal­lisu­us
Aiskhy­los (1961). Oresteia. Suom. Eli­na Vaara. Por­voo: WSOY.

Ander­sen, Hans C. (1951). Kootut sadut ja tar­i­nat. I osa. Suom. Maila Talvio. Por­voo: WSOY.

Brizen­dine, Louann (2006). The female brain. New York: Mor­gan Road Books.

Broucek, Fran­cis J. (1982). Shame and its rela­tion­ship to ear­ly nar­cis­sis­tic devel­op­ments. The Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 63, 187–200.

Chas­seguet-Smirgel, Janine (1985). The Ego Ide­al: A psy­cho­an­a­lyt­ic essay on the mal­a­dy of the ide­al. New York: W. W. Nor­ton & Com­pa­ny.

Freud, Sig­mund (1900/1968). Unien tulk­in­ta. Suom. Erk­ki Pura­nen. Jyväskylä: Gum­merus.

Freud, Sig­mund (1920). The psy­cho­gen­e­sis of a case of female homo­sex­u­al­i­ty. S.E. 18.

Freud, Sig­mund (1923). The Ego an The Id. S.E. 19.

Freud, Sig­mund (1931). Female sex­u­al­i­ty. S.E. 21.

Hor­ney, Karen (1987). Fem­i­nine psy­chol­o­gy. New York: W. W. Nor­ton & Com­pa­ny.

Kul­ish, Nan­cy & Holtz­man, Dean­na (2008). A sto­ry of her own: The female Oedi­pus com­plex reex­am­ined and renamed. New York: Jason Aron­son.

Laplanche, Jean (1989). New foun­da­tions of psy­cho­analy­sis. Oxford: Basil Black­well.

Lax, Ruth F. (1997). Becom­ing and being a woman. North­vale, NJ. Jason Aron­son.

Lewis, Helen B. (1971). Shame and guilt in neu­ro­sis. New York: Inter­na­tion­al Uni­ver­si­ties Press.

Iko­nen, Pent­ti & Rechardt, Eero (1994). Thanatos, häpeä ja mui­ta tutkielmia. Helsin­ki: Nuorisop­sykoter­apia-säätiö.

Matthis, Iréne (1981). On shame, women and social con­ven­tions. Scan­di­na­vian Psy­cho­an­a­lyt­ic Review, 4, 45–58.

Piers, Ger­hart & Singer, Mil­ton B. (1953). Shame and guilt: A psy­cho­an­a­lyt­ic and cul­tur­al study. Spring­field, Ill: Charles. C. Thomas.

Porges, Stephen W. (2011). The poly­va­gal the­o­ry: Neu­ro­phys­i­o­log­i­cal foun­da­tions of emo­tions, attach­ment, com­mu­ni­ca­tion, and self-reg­u­la­tion. New York: W. W. Nor­ton & Com­pa­ny.
Reenko­la, Eli­na M. (2002). The veiled female core. New York: Oth­er Press.

Reenko­la, Eli­na M. (2004). Into­hi­moinen nainen: psyko­ana­lyyt­tisia tutkielmia halus­ta, rakkaud­es­ta ja häpeästä. Helsin­ki: Yliopistopaino.

Reenko­la, Eli­na M. (2005). Female shame as an uncon­scious inner con­flict. Scan­di­na­vian Psy­cho­an­a­lyt­ic Review, 28(2), 101–109.

Reenko­la, Eli­na (2008). Nainen ja viha: aggres­sio voimavarak­si. Helsin­ki: Min­er­va.

Reenko­la, Eli­na (2011). Halu ja häpeä. Esi­tys SPY:n Gus­tavelundin kon­fer­enssis­sa 19.1.2011. Julkaise­ma­ton lähde.

Reenko­la, Eli­na (2014). Nainen ja häpeä. Helsin­ki: Min­er­va.

Sopho­cles (1986). Elec­tra. Teok­ses­sa Elec­tra and oth­er plays. Kään­nös E. F. Watling. New York: Pen­guin Clas­sics.
Tomkins, Sil­van S. (1987). Shame. Teok­ses­sa Nathanson, Don­ald L. (toim.), The many faces of shame, 133–161. New York: The Guil­ford Press.
Wurmser, Leon (1994). The mask of shame. New York: Jason Aron­son.