Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Markus Johansson: Elä ihmeessä!

Arvostet­tu psyko­ana­lyytikko Pent­ti Iko­nen nukkui pois kuluneen vuo­den huhtiku­us­sa. Pent­ti Iko­nen toi­mi uransa aikana yksi­tyisenä psyko­ana­lyytikkona, koulut­ta­jana ja työno­h­jaa­jana, minkä lisäk­si hän oli Suomen Psyko­ana­lyyt­tisen Yhdis­tyk­sen kun­ni­a­jäsen vuodes­ta 1984. Olen kuul­lut, että hän oli ammatil­lis­es­ti pere­htynyt ja käytän­nön­läheinen, ihmisenä lem­peä ja vaa­ti­ma­ton.

Itse olen tutus­tunut Pent­ti Ikoseen hänen kir­joituk­sien­sa kaut­ta, alun perin psyko­ana­lyyt­tis­es­ta maail­manku­vas­ta kiin­nos­tuneena ja innos­tuneena maal­likkona, ihmisenä keskel­lä elämää, häm­men­tyneenä ja suun­taa etsivänä nuore­na aikuise­na. Hänen kir­joituk­sis­taan koost­e­tut psyko­ana­lyyt­tiset tutkiel­mat ovat kiertäneet mukana eri elämän­vai­heis­sa – kir­jahyl­lyis­sä, yöpöy­dän kalte­vis­sa kir­japinois­sa, matkalaukuis­sa vai­h­to­vaat­tei­den seassa, repuis­sa matkalla psykoter­apiaopin­to­jen sem­i­naarei­hin – ja tois­tu­vasti olen palan­nut hänen tek­stien­sä luokse, use­asti yhtä häm­men­tyneenä elämästä kuin nuorem­panakin. Olen itsek­seni tutk­in­ut tek­stien avaamia näkymiä, jakanut näitä havain­to­ja eri­lai­sis­sa kohtaami­sis­sa ja keskustel­lut sem­i­naariryh­mis­sä tek­stien herät­tämistä ajatuk­sista. Näin Iko­nen on ollut osana omaa elämääni. Hänen kir­joit­tamisen­sa kaut­ta voin hyvin ymmärtää sitä kuvaa, mil­laise­na hän piir­tyy tapaamien­sa ihmis­ten ker­to­muk­sis­sa. 

Min­ulle Pent­ti Ikosen ajat­telu edus­taa ennen kaikkea läm­pöä, inhimil­lisyyt­tä ja avoimuut­ta. Hän kir­joit­taa paljon oman mie­len liikkei­den ja tun­tei­den havain­noin­nista, näi­den havain­to­jen hyväksymis­es­tä ja myös toisen ihmisen läs­näolosta, molem­min­puolisu­u­den koke­muk­sien keskeisyy­destä itse­havain­noin­nin mah­dol­lis­tu­misek­si. Jae­tun tun­netodel­lisu­u­den muo­dos­tu­mi­nen ja säi­lymi­nen on tyy­dyt­tävää ja eri­tyisen tärkeää mut­ta herkkää pet­tymyk­sille.

Pet­tymys voi johtaa molem­min­puolisu­u­den rikkou­tu­miseen hajot­taen yhtey­den toiseen ihmiseen, jol­loin jaet­tu toisi­aan täy­den­tävä vas­tavuoroisu­us tulee mah­dot­tomak­si, ja osa­puo­let voivat vetäy­tyä riit­tämät­tömyy­dessään, syyl­lisyy­dessään tai häpeässään fal­lisen maail­manku­van yksipuoliseen rikkovu­u­teen; kun­nioitet­ta­va meren voimakin näyt­täy­tyy tuol­loin vain tuhoi­sis­sa hyökyaal­lois­sa, ei kyvyssä kan­taa jät­tiläisaluk­sia ja elät­tää suun­na­ton­ta flooraa ja fau­naa. 

Psyko­ana­lyysin tavoite on Pent­ti Ikosen kir­joit­ta­man mukaan aut­taa analysoitavaa omien havain­to­jen­sa avul­la palaa­maan ja löytämään niihin tajun­tansa kohti­in, jois­sa hän on pet­tynyt molem­min­puolisu­u­den odotuk­sis­saan ja joutunut luop­umaan sisäis­es­tä vapaud­estaan. Kun tavoit­ta­mat­tomis­sa ollut löy­tyy, tapah­tuu ehey­tymistä, ja itsen­sä kanssa voi pyrk­iä sov­in­toon, tarvit­se­mat­ta uudelleen pae­ta ja tais­tel­la omia vaikei­ta tun­tei­ta vas­taan.

Sovin­nol­lisen itsesääte­lyn keskeisin muo­to on ymmärtämi­nen, ja sen elämyk­selli­nen muo­to ilme­nee helpo­tuk­se­na. Ymmär­rystä lisäävä kohtaami­nen edel­lyt­tää kun­nioi­tus­ta ja avoimuut­ta, eikä ulkop­uo­li­nen voi sanel­la kehi­tyk­seen, kyp­symiseen, sosi­aal­isi­in normei­hin tai elämisen oppei­hin vedoten sitä, miten toinen suh­tau­tuu havain­toi­hin omas­ta itses­tään. Ymmärtävän kohtaamisen myötä mah­dol­lis­tuu itsen koke­muk­selli­nen havain­noin­ti, eril­lisyys ja myötä­tun­to.

Myötä­tun­to vapaut­taa elämään, sil­lä se ei sido mie­len­rauhaa pakono­maiseen tun­nekon­trol­li­in. Ahdis­tunut mieli pyrkii löytämään merk­i­tys­tä ja ratkaisu­ja, jot­ka rauhoit­taisi­vat vaikeasti siedet­tävien tai hyväksyt­tävien tun­tei­den aiheut­ta­maa sisäistä kaaos­ta. Syn­tyy kuvit­teelli­nen tai totu­u­den­mukainen käsi­tys siitä, mitä tapah­tuu ja miten kipua voisi vält­tää, jot­ta selviäisi min­u­u­den tai tutun maail­man tuhou­tu­misen uhan alta. Täl­lainen mie­len­rauha on kuitenkin äärim­mäisen haavoit­tuvaa, kun sisäi­nen ja ulkoinen todel­lisu­us ovat jatku­vasti muut­tuvia eivätkä ne nou­da­ta toiveita­mme. Päin­vas­toin jos tunne-elämän tas­apaino perus­tuu tor­ju­miseen, jo halu elää, olla elos­sa ja ole­mas­sa, voi herät­tää epäi­lyä ja ahdis­tus­ta, kuin taustal­la hil­jaa puhal­ta­va tuulen vire uhkaa huo­ju­vaa kort­ti­taloa. Kun jatku­vasti pelkää kort­ti­talon rom­ah­tamista, voi mie­len­rauhan saavut­tamis­es­ta tul­la korkein elämä­nar­vo. Seisah­tunut ilma voi toisaal­ta tukah­dut­taa, jol­loin uhkaa­va tuu­len­vire voi toiselle edus­taa vapaut­tavaa toiveikku­ut­ta, tun­tei­den liikku­vu­ut­ta ja raikkaut­ta, kort­ti­talon luhistues­sa ja rak­entues­sa uusien tuulien puuskissa häm­mästyt­tävi­in muo­toi­hin.

Pent­ti Iko­nen puo­lus­taa tois­tu­vasti yksilön ain­utk­er­taista sub­jek­tiut­ta. Hän kir­joit­taa kaiken perus­tavim­mas­ta eti­ikas­ta, koke­muk­sel­liseen suh­teu­tu­misen eti­ikas­ta, joka edel­lyt­tää val­lan­tah­don, omavoimaisu­u­den ja yhden­puolisu­u­den sivu­ut­tamista hal­lit­sev­as­ta ase­mas­ta. Tätä edel­ly­tys­tä pohtii myös Kari Kurkela kir­joituk­ses­saan David Tuck­et­tin toteut­ta­mas­ta pitkäaikaises­ta psyko­ana­lyytikoiden työsken­te­lyä tutki­neesta pro­jek­tista, jos­ta Kurkela nos­taa esi­in riskin ihmisen objek­tivoin­nista abstrak­tia kat­e­go­ri­aa edus­tavak­si yksit­täistapauk­sek­si yksilön ain­ut­laa­tu­isu­u­den tavoit­tamisen kus­tan­nuk­sel­la.

Juha Sil­ta­lan sadis­tisen ylim­inän ilmen­e­misen muo­to­ja käsit­televää artikke­lia mukaillen taas voisi ajatel­la, että kohtaa­mat­to­muus johtaa ulkoko­htaisen ankaru­u­den vahvis­tu­miseen ja itseämme kohtaan suun­nat­tuna se edesaut­taa sub­jek­tiu­den kuole­maa. Näin elävyy­den tunne, omas­sa ruumi­is­sa asum­i­nen ja siitä naut­timi­nen, tule­vat mah­dot­tomik­si, kun tor­ju­tuk­si tul­tuamme emme onnis­tu rakas­ta­maan itseämme sel­l­aise­na kuin olemme. Itsen ja toisen rakas­t­a­mi­nen ovat tois­t­en­sa sisäisiä ehto­ja.

Jos siis ei löy­dä yhteyt­tä ja vas­takaikua, voi pelko ajaa tilanteeseen, jos­sa kehi­tys­mah­dol­lisuuk­sien tukah­dut­ta­mi­nen johtaa katko­vaan tuhoavu­u­teen. Minäkoke­muk­sen ja objek­ti­maail­man hajanaisu­ut­ta ale­taan kom­pen­soi­da jul­muudel­la ja väki­val­lal­la, kun tor­ju­tuk­si tulem­i­nen sisäistyy itseä ja mui­ta rankai­se­vak­si elämänkäsi­tyk­sek­si. Pitää päästä eroon siitä, mikä tyy­dyt­tämät­tömän kaipu­un mukana muut­tuu pahak­si, mut­ta pahan vas­tus­t­a­mi­nen ja tais­telu sitä vas­taan vie hyvänkin kauem­mak­si. Pahan­hau­to­ja-eloku­vas­sa tämä konkreti­soituu valkokankaalle, kun päähenkilö Tin­ja kas­vaa kohtaa­mat­to­muu­den ahtaudessa, jää yksin kauhua herät­tävien tun­tei­den­sa var­joon ja pyrkii kätkemään koke­mansa saas­taisen ja vier­aan pois muiden näkyviltä. Var­joi­hin kätkey­tyvä ei kuitenkaan kui­h­du pois pimeässä. Voisim­meko läh­estyä haavoit­tuneitakin puo­liamme tuomit­se­mat­ta ja kiin­nos­tuneina, tietämät­tä, mihin joudumme, kuten Pauli­ina Stjern­vall pohtii Iiu Susir­a­jan näyt­telyssä vierail­tuaan?

Palatak­seni vielä Ikosen sanoi­hin hän kir­joit­taa Mayan hun­nus­ta, kuvit­teel­lis­es­ta ver­hos­ta, joka vääristää ihmisen käsi­tys­tä todel­lisu­ud­es­ta. Se laskeu­tuu ylle jo varhain, luot­ta­muk­sen puut­teesta ja pelosta toista ihmistä kohtaan, ja saa epäilemään sitä, mikä on todel­lista ja mikä kuvitel­maa. Samas­sa yhtey­dessä hän vastapain­ok­si kir­joit­taa ihme­tyk­ses­tä: miten ihme­tys johtaa totea­muk­seen min­u­u­den keino­jen ja välinei­den riit­tämät­tömyy­destä mut­ta aut­taa läh­estymään omaa koke­mus­ta pakot­ta­mat­ta sitä mihinkään muot­ti­in. Sil­loin voi odot­taa sitä molem­min­puolisu­ut­ta, mikä mil­loinkin on molem­mille osa­puo­lille mah­dolli­nen. Ihme­tyk­seen sisäl­tyvässä molem­min­puolisu­u­den etsin­nässä näyt­täy­tyy objek­ti­maail­man kirkkaus, sen voima ja hehku; oliot lois­ta­vat toisilleen sekä omaa että toisen ole­mus­ta, ja nois­sa het­kissä on lohtua, kun Mayan hun­nun ver­ho avau­tuu ja voimme nähdä toisemme sel­l­aisi­na kuin olemme.

Pent­ti Ikosen viimeisek­si jäänyt kir­joi­tus on Hen­rik Enck­ellin kanssa yhdessä kir­joitet­tu artikke­li otsikol­la ”Ajatuk­sia psyko­ana­lyyt­tisen ymmär­ryk­sen luon­teesta, merk­i­tyk­sistä, vieteistä ja psyko­ana­lyysin tavoit­teesta”, joka on julka­istu Psykoter­apia-lehden numerossa 2/2022, ja se on vapaasti luet­tavis­sa lehden digia­rk­istossa. Kiitol­lisu­udel­la inhimil­lisyyt­tä korostavaa elämän­työtä kohtaan muis­tan Pent­ti Ikos­ta, ottaen osaa läheis­ten suru­un.  

Markus Johans­son

pää­toimit­ta­ja